Ei missään nimessä pois tästä lippusysteemistä. Olen kaksi kertaa ostanut lipun ennakkoon lippu.fistä ja sen helpompaa ja vaivattomampaa tapaa ei voi olla. Kahvimuki kädessä, omalla tietsikalla, alle 5 minuuttia ja sun ei tarvi jonotella mitään lippuja vesisateessa tai pakkasessa. Miten tämä systeemi toimii muilla paikkakunnilla? Onko TUTOn kannattajat muita heikompia käyttämään tietokonetta vai onko muuten vaikeuksia ymmärtää asioita? Pitäisikö järjestää Lippu ennakkoon for dummies - kursseja?
Minulla on vuosikausien kokemus tietotekniikasta, erillinen tietojenkäsittelyn alempi korkeakoulututkinto, jonkin verran alan työkokemusta takavuosilta sekä melkoisen hyvä näppituntuma verkkokaupoista yms. ostamisesta, joten en omasta mielestäni ole ihan pihalla näistä asioista. Omien kokemuksieni ja vertailupohjani perusteella väittäisin Lippu.fi:n Mestis-myyntisysteemiä keskimääräistä hankalammaksi.
Otetaan ihan konkreettinen esimerkki allekirjoittaneen vierasreissusta Lempäälään (tämä lipunmyyntiuudistushan ei ole sinänsä mitenkään TuTon vika ja ongelma, vaan se koskee muitakin seuroja ja koko systeemiä).
1) Kotona ei ole nykyisin enää printteriä, joten tulostelen töissä. Töissä tuli päätös ostaa lippu LeKi-TuTo -matsiin. Joten ei kun Lippu.fi:n sivustolle ja ottelua hakemaan. Ottelu löytyi, lippu valittiin - ja sivusto tarjosi +2,5€ lisämaksua. Tämä ongelma oli tuttu jo TuTo-TPS -ottelun lipunostosta (jolloin lisämaksu katosi vasta kun hoksasin käyttää TuTon sivujen banneria, josta ei silloin vielä oltu erikseen mitenkään tiedotettu), mutta olin olettanut ongelman koskevan vain TuToa.
2) Ei kun LeKin sivuille - tai itse asiassa valitsemaan LeKin sivuista, sillä mestis.fi -sivuston kautta aukesi toinen LeKi-sivusto ja Jatkoajan linkkien kautta toinen sivusto. Jälkimmäinen oli oikea, mutta siellä ei ollut mitään banneria. Mikä nyt eteen?
3) Ei kun kopioimaan TuTon sivujen bannerin URL selaimeen, jolloin eteen avautui taas TuTon otteluiden listaus. Sen jälkeen vain erillinen sivustohaku LeKistä, jolloin pääsi LeKin matseihin, sai valittua lipun sekä istumapaikan ja vältettyä lisämaksun. Ei kun maksamaan. Ja koska minulla on luottokortti, niin maksuhan sujuu kätevästi luottokortilla kuten kaikissa muissakin nettikaupoissa.
4) Eipä sujukaan, sillä luottokortin numeron, varmuuskoodin ja muiden tietojen jälkeen eteen avautuikin pakollinen varmistus pankin tunnuksilla. En kanniskele tunnuslukujani työpaikalla mukana, joten osto jäi siihen. Miksi muuten edes maksaa luottokortilla, jos sama pakollinen pankin tunnuksien käyttö on kuitenkin edessä? Saman tien voi maksaa suoraankin pankkitililtä. Ulkomailta ostettaessa monille isoille firmoille (jenkki-, britti- ja sakemanni-Amazon, play.com) riittää ihan hyvin rekisteröityminen ja luottokorttitietojen käyttö, mitään pankkitunnusvarmennusta ei enää kaivata. Sama saisi riittää lippu.fi:llekin.
5) Edellämainittu prosessi uusiksi sitten illalla kotikoneelta. Jossa ei ole printteriä. Ei kun maksamisen jälkeen seuraavaksi päiväksi töihin, jossa sai vihdoin lipun tulostettua. Paikkalippusysteemi sentään toimi Lempäälän hallilla eikä OSG-sakin vastine pyörähtänyt käyntiin.
Eli eihän tässä pitänyt kuin ensin käydä kopsaamassa TuTon sivuilta URL, hakea TuTon bannerin avulla lippu.fi-sivustolta LeKin kotipelejä, valita paikat, maksaa lippu kotona, tulostaa tiedosto seuraavana päivänä töissä ja rientää ottelun riemuihin. Sori nyt vaan, jos tämä prosessi ei mielestäni ole mitenkään järin simppeli suurelle osalle tavallisista lipunostajista ja matseissa kävijöistä. Sitä en tiedä, mitä kautta LeKin kotifanit lippunsa ennakkoon ostivat, ellei sitten LeKin sivuilla ollut jossain jemmassa juuri oikeanlainen nettilinkki. Varmasti moni maksoi turhaan +2,5€ lisä-lisämaksua.
Iso osa suomalaisista osaa käyttää nettiä edelleen melko rajoittuneesti, ja juuri sen takia nettikauppojen käytettävyyteen pitää panostaa. Jos näin ei tehdä, ja jos lipunostoprosessissa joutuu itse kopioimaan jotain bannerilinkkejä ilman, että asiasta on (siinä vaiheessa) kunnolla tiedotettu, niin ei se saa ihmisiä pitämään sitä maailman helpoimpana ja vaivattomimpana. Väitän, että vaikkapa omista lähiomaisistani isäni osaisi ostaa nettilipun jos prosessin kävisi pari kolme kertaa läpi ja jättäisi pikaohjeet, äitini ei osaisi ostaa sivustolta koskaan mitään, ja veljeltäni loppuisi kärsivällisyys siinä vaiheessa kun lisämaksu kilahtaisi ruutuun, jonka jälkeen hän kiroaisi järjestelmää ja jättäisi lipun ostamatta.
Toki lippu.fi -systeemistä ostaminen jatkossa sujuu huomattavasti selkeämmin nyt kun tietää miten homma toimii - edellyttäen, että paikkalippusysteemi yms. on otteluissa käytössä. Mutta se olisi voinut toimia alun perinkin selkeämmin, ja sitä voisi edelleen kehittää. Toivottavasti sitä kehitetäänkin.
Olen pahoillani provoista ja kirjoitukseni sarkastisesta sävystä, mutta tuntuu aina pahalta, kun isoilla äijillä on tällaisia valtavia ongelmia elämässään.
Ei ongelma ole valtava elämässäni, ja kuten tiedät, en ole kauhean isokokoinen äijä :-)
Perustarkoituksena ei minullakaan ole valittaa valittamisen vuoksi netissä, sillä tämäntapaiset uudistukset ovat monella tavalla hyvä asia (poislukien 1-3.5€ lisämaksu lipuista), mutta ne vain pitäisi alun perin suunnitella loppuun asti, koekäyttää kunnolla ja ohjeistaa/tiedottaa loppuun asti. Monesti paperilla hyvältä tuntunut ajatus ei konkretisoidukaan käytännön elämässä samalla tavalla. Kuten sanottua, niin pienihän murhe tämä Mestis-lipunmyynti on verrattuna vaikkapa VR:n katastrofaaliseen epäonnistumiseen omassa uudistuksessaan, mutta samantyyppisiä perusvirheitä on kummankin uudistuksen takana.