Cube kirjoitti:
Eikö siinä tapauksessa aika monessa maalissa ole tuuria enemmän kuin taitoa? AO pelasi tilanteen loppuun saakka ja toimitti kiekon maalia kohti. Vai luuletko, että se vahingossa lipesi miehen lavasta maaliin?
Nämähän ovat näitä halutessamme loputtomiksi venyviä väittelyitä, mutta eikö maalissa voi muka olla tuuria mukana, vaikka se onkin ns. tehty tarkoituksella, eikä siis "vahingossa?"
Omakohtainen esimerkki elävästä elämästä. Viime kaudella täräytin futismatsissamme paristakymmenestä metristä sellaisen saatanan kääntärivolleyn aivan ristikon kautta maaliin. Kyllä kelpasi, maali oli todennäköisesti hienoimpia ikinä tekemiäni, ja hymyä oli vaikea imeä naamarilta pois vielä pelin uudestaan jatkuessakin.
Ei tietenkään voida sanoa, että pallo "meni jalastani maaliin vahingossa", sillä maaliinhan minä palloa yritin saada. Mutta asentoni potkua suorittamaan lähtiessäni oli kuitenkin selkä maaliin päin, enkä ollut lainkaan varma, mihin päin pallo lähtee. Joten itse olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että mukana oli enemmän tuuria kuin taitoa.
Le point: Tottakai suurin osa kaikkein huikeimmistakin maaleista tehdään tarkoituksella, mutta väitän huippujätkilläkin (ja ei, en siis lue itseäni näihin) olevan välillä tuuria mukana siinä, että kiekko tai pallo tosiaan lähtee sinne maaliin eikä johonkin ihan muualle. Varsinkin tuollaisessa maalissa, mitä Ovetshkin eilen teki.
Enkä nyt tosiaan siis yritäkään verrata itseäni esim. huippufutaajaan, joka laittaisi vastaavia kääntäreitä maaliin hieman paremmalla prosentilla kuin minä. Ideana lähinnä se, että välillä huipputekijöilläkin ne potkut tai lämärit lähtevät seitsemäntoista metriä yli ja ohi, välillä sen sijaan onnistuvat, ja tuloksena on loisto-osuma. Ja tästähän voitaisiinkin puhua pitkään, eli milloin joku unelmamaali on tuuria, milloin taitoa.
Esim. futiksessa joku täystykki 30 metristä yläriman kautta maaliin. Vaikka tekijänä olisi itse Gerrard tai Ronaldinho, niin täysillä tällätessään hekin joutunevat luottamaan välillä siihen tuuriin, vaikka potkutekniikkansa lieneekin kiistatta aika kovalla tasolla.
Toisin sanoen, tuuri ja taito lienevät aika usein yhteistuumin pelissä kaikkien herkullisimmissa suorituksissa.