Mainos

Ottelut 16.1

• 5 903
  • 75

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
The Original Jags kirjoitti:
Hidastuksesta käy ilmi, että tuurista ei tässä tapauksessa ollut kysymys.

Noniinno, jotain rajaa sokeassa fanituksessakin.
Hidastuksessa käy juuri ilmi se, että O:lla ollut tuossa tilanteessa kovinkaan suurta hallintaa kiekosta, tuntuma kyllä mutta kontrolli siitä mihin suuntaan kiekko olisi "vedon" jälkeen menossa ei. Hieno taistelumaali, mutta kyllä se vain tuuria on, vaikka kuinka meillä sokeilla ei "kiekkosilmää" olekaan tms.

Tästähän kertoo jo se, että O itsekin katseli taululle päin nähdäkseen miten maali syntyi. Eihän täydellisesti tilanteen herrana olleen tarvitsisi tuota välittömästi nähdä, tai sitten kyseessä on harvinaisen itsekeskeinen kaveri.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
The Original Jags kirjoitti:
Hidastuksesta käy ilmi, että tuurista ei tässä tapauksessa ollut kysymys. AO tarkoitti tehdä sen, mitä lopulta teki.
No just. Onhan tuossa nyt ilman muuta tuuriakin mukana, vaikka olisit kuinka kova Ovetshkin-fani.

Jos pelaaja saa selälleen lentäessään ja kyseisellä ruumiinosalla liukuessaankin vielä kiekon pysymään koukussa, ja siitä sokkona ohjaa kiekon hiljaa tyhjään häkkiin, niin pakkohan siitä on osa laittaa tuurin piikkiin.

Tottakai Ovetshkinin rajattomalta tuntuva yksilötaito mahdollisti koko tempan, mutta eihän edes The Original Jags voi kieltää, että aika ajoin huippupelaajien kaikkein huikeimmat kikat, temput ja maalit vaativat nimenomaan tuuria onnistuakseen.

Ainakin itse väitän, että Ovetshkin ei voinut tuossa asennossa tietää laittavansa kiekon varmuudella häkkiin, vaan loppujen lopuksi huitaisi kiekon "sinne päin".

Kuten sanottu, tuurin osuus ei vähennä tuollaisten yksilösuoritusten hienoutta pätkääkään, mutta mielestäni on aika hölmöä väittää, että tuollaisessa maalissa ei olisi onnea mukana.

Alkaa tuo Ovetshkin nousemaan omalla suosikkipelaajien listallani aika korkealle. On vakuuttanut ennenkin erinäisissä arvokisoissa, mutta tämä alkanut NHL-kausi meneekin jo kategoriaan "vain kovat jätkät kykenevät tähän." Häkellyttävä on nuoren venäläisen tahti, ja 40 maalia näyttäisi tosiaan täyttyvän jo tammikuun puolella. Lisäksi jakelee kauheita pommeja, eikä väistele kaukalossa mitään eikä ketään.

Teemun ennätys saa olla rauhassa, mutta kyseessä lienee ilman muuta kovin tulokas sitten Teemun.

Cube

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Bret Lievers teki vastaavanlaisen munkkihäkin HIFK:n nuottaan pari kautta sitten ja maali pyöri pitkän aikaa maalikimaran kärjessä. Enemmän noissa on tuuria kuin puhdasta taitoa.
Eikö siinä tapauksessa aika monessa maalissa ole tuuria enemmän kuin taitoa? AO pelasi tilanteen loppuun saakka ja toimitti kiekon maalia kohti. Vai luuletko, että se vahingossa lipesi miehen lavasta maaliin?

Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
varjo kirjoitti:
Noniinno, jotain rajaa sokeassa fanituksessakin.
Hidastuksessa käy juuri ilmi se, että O:lla ollut tuossa tilanteessa kovinkaan suurta hallintaa kiekosta, tuntuma kyllä mutta kontrolli siitä mihin suuntaan kiekko olisi "vedon" jälkeen menossa ei. Hieno taistelumaali, mutta kyllä se vain tuuria on, vaikka kuinka meillä sokeilla ei "kiekkosilmää" olekaan tms.

Hidastuksesta käy ilmi, että AO vaihtaa ilmalennon aikana mailan asentoa sellaiseksi, että kiekon voi toimittaa maaliin myös selin liukuen. "Normaali" pelaaja olisi tuossa tilanteessa miettinyt vain turvallista laskeutumista jäänpintaan, mutta AO:lla oli maali mielessä :).

Lopullista totuutta taidon ja tuurin suhteesta emme voi tietää. Mukana oli jonkin verran tuuria, mutta ilman ilmiömäistä taitoa ei kiekkoa tuosta asennosta ja tuossa tilanteessa maaliin toimiteta.

HFBoardsilla on ketju tätä maalia koskien, ja vastauksia lienee jo satoja. Sielläkin vallitseva mielipide on, että maali ei ollut ns. tuurimaali.

varjo kirjoitti:
Tästähän kertoo jo se, että O itsekin katseli taululle päin nähdäkseen miten maali syntyi. Eihän täydellisesti tilanteen herrana olleen tarvitsisi tuota välittömästi nähdä, tai sitten kyseessä on harvinaisen itsekeskeinen kaveri.

Jos minä tekisin tuollaisen maalin, niin varmasti haluaisin nähdä sen uudelleenkin joka tapauksessa.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cube kirjoitti:
Eikö siinä tapauksessa aika monessa maalissa ole tuuria enemmän kuin taitoa? AO pelasi tilanteen loppuun saakka ja toimitti kiekon maalia kohti. Vai luuletko, että se vahingossa lipesi miehen lavasta maaliin?
Nämähän ovat näitä halutessamme loputtomiksi venyviä väittelyitä, mutta eikö maalissa voi muka olla tuuria mukana, vaikka se onkin ns. tehty tarkoituksella, eikä siis "vahingossa?"

Omakohtainen esimerkki elävästä elämästä. Viime kaudella täräytin futismatsissamme paristakymmenestä metristä sellaisen saatanan kääntärivolleyn aivan ristikon kautta maaliin. Kyllä kelpasi, maali oli todennäköisesti hienoimpia ikinä tekemiäni, ja hymyä oli vaikea imeä naamarilta pois vielä pelin uudestaan jatkuessakin.

Ei tietenkään voida sanoa, että pallo "meni jalastani maaliin vahingossa", sillä maaliinhan minä palloa yritin saada. Mutta asentoni potkua suorittamaan lähtiessäni oli kuitenkin selkä maaliin päin, enkä ollut lainkaan varma, mihin päin pallo lähtee. Joten itse olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että mukana oli enemmän tuuria kuin taitoa.

Le point: Tottakai suurin osa kaikkein huikeimmistakin maaleista tehdään tarkoituksella, mutta väitän huippujätkilläkin (ja ei, en siis lue itseäni näihin) olevan välillä tuuria mukana siinä, että kiekko tai pallo tosiaan lähtee sinne maaliin eikä johonkin ihan muualle. Varsinkin tuollaisessa maalissa, mitä Ovetshkin eilen teki.

Enkä nyt tosiaan siis yritäkään verrata itseäni esim. huippufutaajaan, joka laittaisi vastaavia kääntäreitä maaliin hieman paremmalla prosentilla kuin minä. Ideana lähinnä se, että välillä huipputekijöilläkin ne potkut tai lämärit lähtevät seitsemäntoista metriä yli ja ohi, välillä sen sijaan onnistuvat, ja tuloksena on loisto-osuma. Ja tästähän voitaisiinkin puhua pitkään, eli milloin joku unelmamaali on tuuria, milloin taitoa.

Esim. futiksessa joku täystykki 30 metristä yläriman kautta maaliin. Vaikka tekijänä olisi itse Gerrard tai Ronaldinho, niin täysillä tällätessään hekin joutunevat luottamaan välillä siihen tuuriin, vaikka potkutekniikkansa lieneekin kiistatta aika kovalla tasolla.

Toisin sanoen, tuuri ja taito lienevät aika usein yhteistuumin pelissä kaikkien herkullisimmissa suorituksissa.

Viimeksi muokattu:

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Cube kirjoitti:

En sitä meinaa ja totta, usein maalit tulevat sinne päin sutaisuista. Harvoin sitä niin tarkkaan pääsee tälläämään. Upeaa loppuun asti pelaamista, mutta itsessään melkoinen jouluhan siinä käy, että tuon tapainen sutaisu menee sisään. En siis vähättele suoritusta muuten kuin, että nuo kuitenkin olisivat melko helppoja maalivahdille, jos keskittyisivät peliin.

Cube

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
En sitä meinaa ja totta, usein maalit tulevat sinne päin sutaisuista. Harvoin sitä niin tarkkaan pääsee tälläämään. Upeaa loppuun asti pelaamista, mutta itsessään melkoinen jouluhan siinä käy, että tuon tapainen sutaisu menee sisään. En siis vähättele suoritusta muuten kuin, että nuo kuitenkin olisivat melko helppoja maalivahdille, jos keskittyisivät peliin.
Tottahan toki asia on näinkin. Kuitenkin melkoisen hienoa loppuun saakka pelaamista ja upeaa kiekonhallintaa Ovechkinilta.

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Iker kirjoitti:
Toisin sanoen, tuuri ja taito lienevät aika usein yhteistuumin pelissä kaikkien herkullisimmissa suorituksissa.
Niinpä, hyvä pelaaja on tuurinsa ansainnut!

Täytyy antaa tunnustusta myös kanadalaisille toimittajille, jotka eivät sorru kateellisuuteen, vaikka AO on jättänyt varjoonsa kanadalaisten oman ihmelapsen. Ainakaan minä en ole huomannut juurikaan kateellisuutta, vaan useiden toimittajien suunnalta jaksetaan hehkuttaa Ovechkinin suorituksia ja panosta joukueelleen.

Mr Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
verco kirjoitti: Niinpä, hyvä pelaaja on tuurinsa ansainnut!

Tuuria ei ole. Se on minun, sinun ja meidän keksimä sana, joka ei tarkoita mitään. Joten asioita tapahtuu. AO ja Crosby ovat molemmat taitavia. AO:n maali oli kyllä näyttävä ja taitavaa osaamista. Tottakai kaikkea voi tapahtua, jos omaa tällaisia taitoja ja kykyjä, kuin AO ja Crosby.

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Mr Scarface kirjoitti:
Tuuria ei ole. Se on minun, sinun ja meidän keksimä sana, joka ei tarkoita mitään.
Niinno, kyllähän sen näkee että Ovechkin tuossakin kiekkoa maaliin yrittää toimittaa, ettei se aivan sattumalta sinne mennyt, mutta veikkaan kuitenkin että ei Ovechkinkaan tuollaisesta tilanteesta kovin monesti kymmenestä onnistu.. :) Mutta pakko sanoa että nyt kun onnistui oli kyllä yksi kauden komeimmista!

Viimeksi muokattu:

CorporalSyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjois-New Yorkin joukkueet
Prongers kirjoitti:
Nopsasti katsottuani tuon Mckeen taklauksen näytti se olevan aika ikävä polvitaklaus. Loukkaantuiko Hemsky pahemminkin?

Ei loukkaantunut, vaan oli pystyssä hetken kuluttua. Tilanne vaikutti tahattomalta polvitaklaukselta joten kakkonen McKeelle olisi alunperin pitänyt puhaltaa, mutta tuomari ei tilannetta näin nähnyt.

eld i räven kirjoitti:
Oletko nähnyt ottelun kokonaisuudessaan? Ainakin NHL Highlightsin mukaan Markkanen teki pari ilmiömäistä torjuntaa ja selostajakin hehkutti hänen torjuntoja muutamaan otteseen. Ne pelit jotka olen tänä vuonna Oilersilta nähnyt ovat jättäneet lähinnä sellaisen kuvan että maalivahdit ovat aika omillaan.

Näin koko ottelun. Ehkä kyse oli enemmänkin kontrastista, sillä Miller toisessa päässä torjui samanlaisia kuteja mitä Markkasella meni harmittavasti längistä. Jos pitäisi hyviä maalipaikkoja arvioida niin ne menivät tasan tai hieman Oilersin hyväksi.

Kokonaisuutena Markkanen siis pelasi ihan ok, mutta pari maalia olisi ehkä ollut estettävissä.

Cube

Jäsen
Mängimies kirjoitti:
Kysyn nyt ihan yksinkertaisesti, niin että varmasti sinäkin ymmärrät. Oliko kyseessä siis _tuuria_ vai ei?
Toisesta ketjusta:
"Viimeinen ja ratkaiseva yhden käden tökkäisy oli myös taidotas, mutta samalla onnekas. AO ei voinut nähdä tarkasti missä maali sijaitsee, koska hän liukui ohi maalin selkä edellä. Tässä hän joutui luottamaan onneensa, ja tällä kertaa onni oli matkassa. Myös maalivahdin pelaaminen oli tilanteessa löysää, hän ei varmasti odottanut tuollaista ratkaisua. Samoin Phoenixin toisen puolustajan (Ei Mara) reaktio oli hassunkurinen maalin jälkeen. "

Cube kirjoitti:
Toisesta ketjusta:
"Viimeinen ja ratkaiseva yhden käden tökkäisy oli myös taidotas, mutta samalla onnekas. AO ei voinut nähdä tarkasti missä maali sijaitsee, koska hän liukui ohi maalin selkä edellä. Tässä hän joutui luottamaan onneensa, ja tällä kertaa onni oli matkassa. Myös maalivahdin pelaaminen oli tilanteessa löysää, hän ei varmasti odottanut tuollaista ratkaisua. Samoin Phoenixin toisen puolustajan (Ei Mara) reaktio oli hassunkurinen maalin jälkeen. "

Olen erittäin samaa mieltä.

Tilanteen loppuun pelaaminen ja huima kehon hallinta yhdistettynä maalivahdin totaaliseen koomailuun ja hyvään onneen tekivät tämän suorituksen mahdolliseksi.

Puheet hienoimmasta maalista, ikinä, missään ovat minusta melko yliampuvia. Olen nähnyt varmaankin kaikki Ovechkinin maalit tältä kaudelta ja omasta mielestäni hän on tehnyt nimenomaan taidokkaampia maaleja kuin viime yön pelissä. Ja tämä seikka tietysti vain nostaa kyseisen pelaajan arvostusta omissa silmissäni.

Niin ja sanottakoon vielä, että hyvillä pelaajilla käy usein myös hyvä tuuri. Joku minua viisaampi taisi joskus todeta, että tuuri on ansaittava. Niinhän se menee.

Mr Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mängimies kirjoitti: Niin ja sanottakoon vielä, että hyvillä pelaajilla käy usein myös hyvä tuuri. Joku minua viisaampi taisi joskus todeta, että tuuri on ansaittava. Niinhän se menee.

Koittakaa nyt jo ymmärtää. Tuuria ei ole. Se on minun, sinun ja meidän keksimä sana, joka ei tarkoita mitään. Asioita tapahtuu maailmassa ja universumissa.

Mr Scarface kirjoitti:
Koittakaa nyt jo ymmärtää. Tuuria ei ole. Se on minun, sinun ja meidän keksimä sana, joka ei tarkoita mitään. Asioita tapahtuu maailmassa ja universumissa.

Se et ollut ainakaan sinä, jota edellisessä viestissäni kutsuin termillä "joku minua viisaampi".

Lopetan offtopicin jauhamisen tähän, toivottavasti sinäkin.

Mr Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Mängimies kirjoitti: Lopetan offtopicin jauhamisen tähän, toivottavasti sinäkin.

Ei ole offtopic, tässähän vertauskuvallisesti keskustellaan silti kokoajan AO.n maalista ja muistakin hienoista suorituksista maailmassa. Ja minä en tosiaan ole ketään viisaampi.

Cube kirjoitti:
Lainaus oli siis Jagsin kirjoittama, jos en vielä maininnut.

Kyllä kyllä, tämän tiesin. Olen siis samaa mieltä.

Kyse olikin siitä kun kyseinen kirjoittaja ei osannut päättää, oliko kyseessä tuuria vai ei. Tosin tämänkin pohtiminen on jo osoittautunut turhaksi kolmannen (vai sanoisinko neljännen) osapuolen toimesta.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mr Scarface kirjoitti:

Elikkä sinä tahdot sanoa, että tapahtumat on ennalta määrätty? Asiat tapahtuu kuinka tapahtuu, vaikka mitä tekisi?

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mr Scarface kirjoitti:
Ei saatana, sovitaanko, että asia on nyt kaikkien osalta ymmärretty, niin ei enää montaa viikkoa tarvitse sinunkaan jatkaa tuon käsittämättömän lauseen jankuttamista.

Vai voinko käyttää sanaa "jankuttaminen". Onko sekin vain minun, sinun ja meidän keksimä sana, joka ei tarkoita mitään. Voidaanko ylipäätänsä käyttää enää mitään sanoja, kun herra yliherra täällä kaikessa viisaudessaan poistelee niiden merkityksiä.

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
A. Ovechkin on maailman paras pelaaja jo nyt. Ei ollut tuuria tuo maali. Oli selvästi harjoiteltu temppu. Uskokaa jo että Ovechkin ei tee tuurimaaleja! Se on venäläinen kiekkojumala!

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Mr. Penguin kirjoitti:
A. Ovechkin on maailman paras pelaaja jo nyt. Ei ollut tuuria tuo maali. Oli selvästi harjoiteltu temppu. Uskokaa jo että Ovechkin ei tee tuurimaaleja! Se on venäläinen kiekkojumala!

Kyllä se Sidneykin vielä joskus tekee samanlaisen, älä murehdi.

Eihän se tietenkään harjoiteltu temppu ollut, hienoimmat maalit syntyvät juuri improvisaation tuloksena, tuskin kukaan miettii harjoituksissa että otanpas ensi pelissä ja kikkaan viis jätkää kahville ja tällään hirmulämärin ylänurkkaan.

Ja vaikka vittuilumielessä tuon tekstin heitit, niin ei se välttämättä ole kovinkaan kaukaa haettua että Ovechkin olisi tällä hetkellä maailman paras pelaaja.

Mr Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Iker kirjoitti: Ei saatana, sovitaanko, että asia on nyt kaikkien osalta ymmärretty, niin ei enää montaa viikkoa tarvitse sinunkaan jatkaa tuon käsittämättömän lauseen jankuttamista.

Vai voinko käyttää sanaa "jankuttaminen". Onko sekin vain minun, sinun ja meidän keksimä sana, joka ei tarkoita mitään. Voidaanko ylipäätänsä käyttää enää mitään sanoja, kun herra yliherra täällä kaikessa viisaudessaan poistelee niiden merkityksiä.

Tottakai minun pitää muistuttaa välillä ihmisiä tuon käyttämänne termin (tuuri) merkityksestä. Jos joku uskoo tuuriin, niin antaa uskoa. Asioita tapahtuu. Täällä jatkoaika foorumilla puhutaan maailman kaikista keskustelupalstoista eniten juuri tuurista. Mistäköhän se johtuu. Kysy itseltäsi. Ja et voi käyttää sanaa jankuttaminen, juurihan kutsuit minua yliherraksi. Käytit myös voimasanoja jo viestissäsi, joten enköhän minä ole jälleen onnistunut. Neroa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy