Olin kirjoittamassa tästä jo aikaisemmin, mutta se teksti häipyi jonnekin muualle kuin palstalle.
Tässä kun jotkut epäilevät jopa Sahlstedtin kykyä koota joukkue, Virtasen valmennusosaamisesta puhumattakaan, on kaikkien syytä muistaa aikaa vain kahden vuoden taakse. Miltä peli tuolloin teistä näytti? Näyttikö Lukko potentiaalisesta mestarilta marraskuussa 2019, vaikka joukkue oli opetellut Virran pelitapaa pidemmän aikaa.
Historia on osoittanut, että joskus tai jopa monesti ero taaperruksen ja menestyksen välillä voi olla hyvin pieni. Niin se oli Lukossakin, sillä mitään isoa yksittäistä asiaa ei vuodenvaihteessa 2019–2020 tapahtunut, mutta kuitenkin jotain sellaista, joka muutti seuran historian pysyvästi. Ja mitä olen pelejä tällä kaudella katsonut, ei mikään näytä siltä, etteikö jälleen muutos olisi kiinni pienestä asiasta.
Mikään ei näytä siltäkään, etteikö otteet ole tavoitteen mukaiset. Vaikka kauden päätavoite on menestyä ja sitä varten joukkue tarvitsee voittoja, Sahlstedt haluaa kehittää Lukkoa koko ajan. Tähän kuuluu vastuun antamista nuorille pelaajille, uusien hankintojen tekeminen vain tarvittaessa ja tarkoitus on hankkia pelaajia joukkueen, ei hankinnan ilosta. Runkosarjassa tavoite on olla kuuden joukossa, mikä sekin on tällä hetkellä täysin realistista.
Ja jos vielä jotain epäilyttää, miettikää millaisessa tilanteessa Lukko oli vain kaksi vuotta sitten ja millaisessa se on nyt. Minun epäilykseni haihtuivat Sahlstedtin ensimmäisiin haastatteluihin, eikä ne ole sen jälkeen palanneet.
Mukavaa juhlaottelua kaikille paikallaolijalle ja antakaapa Pekalle isot aplodit.