Laivaan mennessä ei harmita, eikä muutenkaan matkaillessa. Kauppojen varashälyttimet sen sijaan suorastaan vituttavat, jos alkavat soimaan turhaan. Mitäänhän en koskaan varasta!
Tässä viikko, pari sitten oli juuri tällainen tilanne. Sain joululahjaksi lompakon, ja olin kyllä käynyt kaupoissa aiemminkin, kun yht'äkkiä hälyttimet piippaa ja valot vilkkuu. Kun olin vasta menossa kauppaan! No, vieressä oli joku info-piste, ja siltähän paukkaa heti joku vartija. Tämä oli siis kauppakeskuksessa, joten vartija alkoi heti penäämään, että olinko käynyt muissa kaupoissa. Vastasin tähän että en, vasta tulin tänne, johon tuli todellisen törkeä "Älä valehtele" huudahdus. Jos katseet voisivat tappaa, olisin todennäköisesti täysin seulana. Niin paljon tuli murhaavia katseita muilta asiakkailta.
No, vartija-setähän pakotti minut siihen info-tiskille, ja otti esiin sellaisen käsikapulatutkijan, joka sitten piippasikin taskuni kohdalla. "Tyhjennäpäs taskusi!", tuli ankara komento. Jeesus että olin pulteissa! Mistä näitä natseja aina riittää!? Taskuthan siinä oli pakko tyhjentää - eli puhelin ja lompakko. Niitä se siinä syynäili kapulallaan, ja lompakkonihan se piippasi. Tähän oli jo tullut paikalle sen infopisteen työntekijäkin, ja kun se näki vartijan kopeloivan lompsaani, ja suunnilleen hykertelevän "Haa haa! Nyt jäi poika kiinni!",hän sanoi, että taitaa tietää mistä on kyse. Liikkeillä on nimittäin sellainen mukava tapa "unohdella" jotain varashälyttimiä sinne jonnekin lompakon sisään. Tällainenhan sieltä sitten löytyikin, ja voitte kuvitella miten nolona vartija oli! Kun sitten kyselin, että mistä saan hakea vahingonkorvauksia tai vaatia tälle jotain varoitusta natsismista, vartija pyyteli anteeksi ja lähti vähin äänin. Nämä vituttavat, ja paljon!
Ihme, ettei hälytin ollut piippaillut jo aiemmin. Kumma juttu.