Osaavia metallibändejä

  • 527 626
  • 2 939

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Osaaminen ei synny siitä et on 18 tahtilajia, ja 1224 ääntä per minuutti kitaristilla. Mun mielestä osaaminen , metallissakin syntyy svengistä.

Ehkä näin, mutta ehkäpä et ole vain tottunut siihen nopeuden hyödyntämiseen svengin rakentamisessa. Onhan niitä blastbeat1400hitsperminute-bändejä joiden kaikki biisit rakentuu siihen nopeuden maksimoimiseen. Eihän niistä voi sanoa että svengaisi.

Mutta mielestäni Dave Suzuki Vital Remainsissa onnistuu erittäin hyvin hyödyntämään sekä nopeutta, että myös niitä kaipaamiasi svengaavia pätkiä kitaran soitossaan. Jos malttaa kuunnella nyt esim. sitä Dechristianizea, niin biisissä nopeus laskee useassa kohtaa aloittaen soolomaisen, hitaahkon rallatuksen, ja minun korvaani se kuulostaa ainakin orastavalta svengiltä.
Kai se sitten riippuu jotenkuten siitä, mitä on tottunut kuuntelemaan.
 

uusiolli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal, Tuto Hammers-95
Olet Oieassa

Ko bändi on multa täysin kadoksissa.

Se mitä hain takaa on se, että meistä jokainen joka tuntee jonkinverran soittojätkiä, tuntee yhen (ainaski) sairaan hyvän kitaristin. Siihen joku basisti joka soittaa ainakin 14/16 rytmilleen, rumpali jonka joku rumpu tai symbaali osuu johonkin ja laulaja joka on unohtanut muun kiireen ohessa puberteetin. Siinä se on, maailman täydellisen powemetal-bändi. Epätoivoinen -65 kysyy, "Missä on kunnon biisit?"
Iha oikeesti hei, mikä on kronologisesti vanhin biisi jonka kitarariffin osaatte hyräillä? Mulla se O "Unholy" by Kiss
 
Callistolta pukkaa uutta levyä helmikuun puolenvälin jälkeen.

Nyt olisi Calliston uutuus kuultavissa kokonaisuudessan yhtyeen Myspace-sivulla.

Minä en kyllä tykkää yhtään tästä uudesta laulajasta, kun ei ole vanhaan hevipunkkariin koskaan tuollainen liiankin puhdas mieslaulanta iskenyt. Räkää ja paskaa saisi kurkussa olla.

Kyllähän tuolla äristäänkin, mutta mutta... Saa nyt nähdä, miten tämä loppupeleissä uppoaa.

Soitto- ja sävellyspuoli on entisellä mallillaan ja täten ihan miellyttävää kuultavaa.

edit: typotypotypo ja ajatteluvirhe!

edit2: Mjäh, tasapaksua tunnelmointia ja uutuuslaulajan wouwouwouta ei enää jaksanut, otetaanpa tarkasteluun mieluummin uusi Nicole.
 
Viimeksi muokattu:

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Tuosta groovesta puheen ollen, pitää mainitsemani Lamb of God. Alkuun, ja varsinkin tottumattoman korvaan, saattaa kuulostaa melkoiselta tylytykseltä, mutta mutta.

Richmondin viisikko tarjoaa oikeastaan yllättävänkin rullaavaa jo groovea metallia. Tästä pitävät huolen yksi kovimmista kannuttelijoista tällä hetkellä, nimittäin Chris Adler. Herra on tosin todella aliarvostettu suuremman yleisön toimesta, mutta ammattilaiset ja kriitikot kyllä miehen noteeraavat varsin korkealle. Unohtamatta tietenkään William Adleria ja Mark Mortonia. Ja mitkä piiput Randy Blythellä...

Tuskin tätä nyt kovinkaan monelle tarvitsee erikseen kertoa, mutta kuunnelkaa nyt ihmeessä:

http://www.myspace.com/lambofgod
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt olisi Calliston uutuus kuultavissa kokonaisuudessan yhtyeen Myspace-sivulla.

Minä en kyllä tykkää yhtään tästä uudesta laulajasta, kun ei ole vanhaan hevipunkkariin koskaan tuollainen liiankin puhdas mieslaulanta iskenyt. Räkää ja paskaa saisi kurkussa olla.
Jees, juuri hokasin saman ja olin tulossa tähän ketjuun ilmoittelemaan. En kyllä itsekään innostunut parin näytteen perusteella puhtaista osuuksista, mutta pitää nyt kuunnella koko satsi.
 
Jees, juuri hokasin saman ja olin tulossa tähän ketjuun ilmoittelemaan. En kyllä itsekään innostunut parin näytteen perusteella puhtaista osuuksista, mutta pitää nyt kuunnella koko satsi.

Nyt kun on setti kokonaisuudessaan ihmetelty ja asiaa hetki pohdiskeltu, niin pakko myöntää että päällimmäinen tuntemus on lievähkö pettymys. True Nature Unfolds ja Noir iskivät aikanaan kovaa ja kestävät kuuntelua vielä tänäkin päivänä. Tämän vuosikymmenen tunnelmallisimpia tummemmanpuhuvan musiikin teoksia mielestäni.

Jotenkin todella sävytöntä tuon uuden laulumiehen puhdas ulosanti. Siis jos sävyksi ei suostu laskemaan tarpeetonta vokaalien veeeeeeenyyyyyyyytyyyyyyystäääääää. Ja eipä noista laulumelodioistakaan muuta mieleen jäänyt kuin että tylsiä ja mielikuvituksettomia ovat. Ajoittain tuntui jopa siltä, että laulaja laulaa eri biisiä kuin bändi soittaa.

Aiemmassa tuotannossa ainakin minua viehätti juurikin ajoittain jopa huumaavan kauniiksi kasvatetun soitannon ja tarkoituksella miksauksessa alakynteen jätetyn epäselvän korinan ihana ristiriita.

Sen verran tuo nyt kuitenkin kiinnostusta herätti, että eiköhän tälle pidä vielä toinen ja ehkä kolmaskin mahdollisuus antaa. Kyse kun ei kuitenkaan mistään kerralla sisäistettävästä poppiksesta ole. Kassellaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt on Callisto kuunneltu läpi ensimmäisen kerran ja aikalailla samoja fiiliksiä on pinnalla kuin yllä. Eli hiukan harmittaa tämä suunnanmuutos, kun Noir oli mulle liki tajunnanräjäyttävä levy. Siis todella kova. Voi olla, että tämä uusi jää kokonaan hommaamatta, kun ei tahdo napata. Mutta joo, pitää antaa vielä hautua, ja palailla tsipaleiden pariin myöhemmin.

Aiemmassa tuotannossa ainakin minua viehätti juurikin ajoittain jopa huumaavan kauniiksi kasvatetun soitannon ja tarkoituksella miksauksessa alakynteen jätetyn epäselvän korinan ihana ristiriita.
Hyvin tiivistetty, näin juuri. Hienoja tunnelmia ja melodioita, ja lopullinen säväys lyhyillä örinöillä.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Nyt tulee tipsiä hieman pidemmällä tähtäimellä. Joensuulainen powermetal-poppoo Decended on kiinnittänyt vokalistikseen Tony Turusen. Voisin povata tälle bändille jonkinlaista menestystä kiinnityksen myötä, koska oikeastaan laadukas vokalisti oli ainoa puuttuva palanen. Kannattaa seurata Decendedin edesottamuksia.
 

kasipallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Charonista ja Northern Kingsistä tuttu JP Leppäluoto on vaihtanut vähän eri tyyliseen musaan. Äijähän on soitellut viime vuodet myöskin Nick Cave-coverbändissä. Nämä NC vaikutteet ovat varsin hyvin esillä tässä uusimmassa poppoossa nimeltä Harmaja.

Pari levyn lauluista on suoraan Saima Harmajan (23-vuotiaana kuollut melankolisia runoja kirjoittanut neito) tuotoksista, joihin JP on säveltänyt mieleisensä melodian. Loput biisit ovat JP:n omia tuotoksia, joihin Harmajan runot ovat vaikuttaneet.

Tässä pieni makupala. Mielestäni aika huikea biisi & video:

http://vids.myspace.com/index.cfm?f...&MyToken=2b63df80-fa8a-4698-8132-b7fe202f7495
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viime aikoina on tullut luukutettua Dark the Suns:ia ja Vanguard:in uusinta tuotosta. DtS:ltä tulee uusi albumi kohta kauppoihin, vai oisko jo tullutkin, juutuubista löytyy ainakin maistiaisia.
 

blankfile

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild
Mahtiankka, oot varmaan mun ja mun kaverin kaa ainoita jotka tietää Keldianin. Loistava yhtye sekin. Toi Decendedin juttu oli kyllä loistava että saivat nyt noin kovan laulajan. Pojilla on mahtava tulevaisuus edessä :) Käykääpäs tsekkaan uus Celesty jotka powerista tykkää http://www.youtube.com/watch?v=7sEdC1vaFjo Meinaa olla aika sinfoninen meno.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Viimeisin maininta Napalm Deathista tässä ketjussa on niinkin kaukaa kuin syksyltä 2001. Mainitaanpas nyt sitten uudelleen tässä ja nyt. Ehkä kaikkein kovin grind tai core-bändi itelle. Myspace-sivu

Kannattaa ainakin nuoremman polven käydä tutustumassa jos ei oo ennestään tuttu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko Nicole tuttu? Tuli hankittua liput Mokoman keikalle ja Nicole lämmittää siellä. Heiltä tuli juuri uusi levy minkä hanki internetkaupasta, mutta en tosin ole vielä kuunnellut.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Onko Nicole tuttu?

Bändi on tainnut 10 tai 11 vuotta kierrellä Suomea ja julkaista siinä sivussa nyt sitten neljä ihan kelpo levyä.

Debyytti ei ollut kovinkaan paljon mieleeni, mutta Suljetut Ajatukset oli ensimmäinen joka iski. Tämän jälkeen bändi on mennyt koko ajan rankempaan suuntaan ja ainakin itselleni suuntaus on ollut mieluisa. Sivu Syyttämistä oli jo todella tiukka levy.

Nicole on ennen kaikkea kova livebändi, joten kannattaa tsekata. Ja onhan noilta tullut jo jokunen dvd:kin joten kotonakin voi meiningistä nauttia.

Bändille muuten propsit myös siitä, että ovat itse julkaisseet koko tuotantonsa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Viimeisin maininta Napalm Deathista tässä ketjussa on niinkin kaukaa kuin syksyltä 2001. Mainitaanpas nyt sitten uudelleen tässä ja nyt. Ehkä kaikkein kovin grind tai core-bändi itelle.

Ja meiningistä pääsee taas nauttimaan kossun ja makkaran ohella juhannuksena Nummirockissa.

Napalm Deathin kaari on sinänsä mielenkiintoinen, että alkupään tuotannon timanttien jälkeen meno selvästi ainakin omaan makuuni väljähti hieman 90-luvun loppupuolella, mutta tuoreimmat tuotokset ovat taas palauttaneet bändin raiteilleen.

Nummirockissa kun piiskaa iskevät Napalm Deathin lisäksi myös Torture Killer, Hatebreed, sekä Amottin veljekset niin pakkohan se on taas paikalle lähteä.
 

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
En nyt jaksanut lukea ketjua läpi, mutta melkoisen varma olen, ettei näitä kahta bändiä ole täällä mainittu. Jos on ollut jo esillä, niin hyvä niin. Suosittelen kuitenkin tutustumaan, jos eivät ennestään ole tuttuja.

In Solitude (Swe)
Ruotsalainen nuorista jampoista koostuva bändi, joka on hiljattain julkaissut bändin nimeä kantavan debyyttipitkäsoittonsa. Musiikki on kiehtova sekoitus vanhan Mercyful Faten -tyylistä riffittelyä, Iron Maiden -kitarasooloja ja Wolf -meininkiä. Eli laadukkaan perinteisen heavyn päälle ymmärtäville tätä erityisesti suosittelen. Lyriikalliset teemat ovat sitä hieman "tummempaa kauhuleffaosastoa".
Täältä pääsee kuulemaan muutamaa bändin biisiä:
http://www.myspace.com/InSolitudeHeavyMetal

Mercy (Swe)
Tämä on siis se yhtye, jossa Messiah Marcolin lauloi ennen Candlemassia. Bändissä on sittemmin ollut muitakin vokalisteja - viimeisimpänä bändin laulajana toimi Underground-levyllä yhtyeen kitaristi ja sielu Andrija "Witchking" Veljaca. Tämä romanialaistaustainen kitaristi-laulaja kuoli vuonna 2005 aivoverenvuotoon ja Mercyn taru loppui siihen. Miehen soittotyyli on erittäin paljon velkaa Tony Iommille, joten Black Sabbath -faneille suosittelen varauksetta. Myös Candlemass- ja Mercyful Fate -tunnelmaa on yhtyeen musiikista ajoittain aistittavissa. Itse ostin hiljattain Fireboxista tuon Underground-levyn ja '80-luvun B-puolista ja julkaisematta jääneistä biiseistä koostetun kokoelmalevyn Victory March. Molemmat hintaan 4,90/kpl. Vieläkin näyttäisi molempia löytyvän pari-kolme kappaletta varastosta samaan hintaan.

Mercyn myspace-sivuilla on erinomainen medley, jossa on pätkiä bändin uran varrelta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ovatkos muut palstalaiseet tutustuneet vielä suomalaiseen suuruuteen nimeltä Swallow The Sun?

Doom/Death-Metalia lähinnä soittavat ja toimii helvetin hyvin. Synkkiä ja pitkiä biisejä joihin ei kyllästy kovinkaan helposti. Vaikka ulos on tullut jo kolme levyä niin tekee bändi erittäin "kypsää" musiikkia ja oma tyyli on löytynyt helposti. StS on ulkomailla selvästi tunnetumpi kuin Suomessa, ainakin näin olen itse käsittänyt. Tänä vuonna Suomessa ovat heittäneet ihan kourallisen keikkoja, ja niiden lisäksi melko pitkäkin kiertue Pohjois-Amerikan kautta Eurooppaan. Seurana kiertueella oli mm. Katatonia, Scar Symmetry ja Amorphis.

Erittäin suosittelemisen arvoinen bändi. Itselle ainakin yllättävänkin hienoa musiikkia suomalaiseksi bändiksi.

www.swallowthesun.net
www.myspace.com/swallowthesundoom
www.youtube.com/results?search_query=swallow+the+sun
Olen jotenkin aina ajatellut etten niin kovasti pitäisi tai että on ihan ok, mutta nyt sain tavallaan vahingossa käsiini Hope-levyn ja kuuntelin duunissa koko päivän. Ihan saatanan hieno levy, kerta kerralta upeampi. Ihan mitään rallattelumusaahan tuo ei ole, mutta sopi tämänpäiväiseen maanantaifiilikseen oikein oivasti. Pitänee hankkia nuo aikaisemmatkin, tapana kun on hankkia sitten koko tuotanto kun joku oikeasti kolahtaa kovaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
In Solitude (Swe)
Ruotsalainen nuorista jampoista koostuva bändi, joka on hiljattain julkaissut bändin nimeä kantavan debyyttipitkäsoittonsa. Musiikki on kiehtova sekoitus vanhan Mercyful Faten -tyylistä riffittelyä, Iron Maiden -kitarasooloja ja Wolf -meininkiä. Eli laadukkaan perinteisen heavyn päälle ymmärtäville tätä erityisesti suosittelen. Lyriikalliset teemat ovat sitä hieman "tummempaa kauhuleffaosastoa".
Täältä pääsee kuulemaan muutamaa bändin biisiä:
http://www.myspace.com/InSolitudeHeavyMetal

Harmi, että laulaja on valitettavan persoonaton ja jos varovaisesti sanotaan, että hyvästä äänialasta huolimatta rasittavan kuuloinen, sillä musiikki kyllä kiinnostaisi, mutta tuo laulaja.. ei jatkoon.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tulipahan pitkästä aikaa eteen mielenkiintoinen tuttavuus. Eli genreksi on isketty typerän kuuloinen avaruusblackmetalyms. Bändi tottelee nimeä Oranssi Pazuzu. Kannattaa kuunnella ja tuomita vasta sitten.

Mii laik.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mii laik tuu.

Varsin omaperäisen kuuloista. Kuvailisin itse bändiä: Kuolleet Intiaanit goes black metal. Eli varsin huuruista ja psykedeelistä menoa black metal höysteillä. Kieroa lyriikkaa, taidokasta soittoa ja aitoa meininkiä. En henkilökohtaisesti black metalista pidä, mutta tälläisenä mausteena musiikissa, missä on jotain muutakin, se toimii monesti todella hyvin. Niin myös Oranssi Pazuzun kohdalla.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Varsin omaperäisen kuuloista. Kuvailisin itse bändiä: Kuolleet Intiaanit goes black metal. Eli varsin huuruista ja psykedeelistä menoa black metal höysteillä. Kieroa lyriikkaa, taidokasta soittoa ja aitoa meininkiä.

Kyllä vain, ehkäpä tuo vaikutelista antaa hieman osviittaa: Darkthrone, Electric Wizard, Circle, Satyricon, Sonic Youth, Can, Faust, Burzum, Pink Floyd, yms.

Ja halvalla lähti cd Levykauppax:stä. Keikalle pitäisi päästä tsekkaamaan vielä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Taitaapa Varg-setä vielä kiven sisässä istua. Saattaisi ollakin jopa ainakin ehdonalaisessa ellei olisi tässä jokunen vuosi sitten karannut (jostakin olin kuulevinani, että suuntana olisi ollut Muukalaislegioona???).
Istui kun -Kantor- kommentoi, mutta ei enää. Alan ihmiset ovat kai jo pitkään tienneet, että Vikernes vapautui maaliskuussa istuttuaan liki 16 vuotta linnassa. Monen mielestä tämä tulenpalava kirkkohistorian ystävä olisi saanut jäädä muurien sisään pysyvästikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös