Osaavia metallibändejä

  • 527 829
  • 2 939
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kun nyt slammista hieman mainittiin yllä, niin Extermination Dismembermentiltä tuli tovi sitten ulos varsin tyylikäs versiointi Redneckin videosta ja itse biisi on myös todella kova (huom! ei tosikoille).

Joko on syyskuun keikalle lippu hommattu? :) Täällä on odotettu talvesta asti, hyvä vaan että siirtyi sieltä jostain helmikuiselta sunnuntailta se keikka.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Joko on syyskuun keikalle lippu hommattu? :) Täällä on odotettu talvesta asti, hyvä vaan että siirtyi sieltä jostain helmikuiselta sunnuntailta se keikka.

Löytyy kyllä.

Edit: päätin tarkemmin asiaa mietittyäni poistaa osuuden tekstistä, joka tässä vaiheessa on vielä spekulaatio-asteella.
 
Viimeksi muokattu:

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Amaranthe julkaissut uuden biisin, taitaa olla siis levy tulossa.. jotenkin vähän erilainen biisi, vaikka bändin toki tunnistaakin. Örinävokalisti on ilmeisesti vaihtunut, mutta sen verran geneerisiä heikäläiset monesti tahtovat olla, ettei oikein pysty sanomaan kuka nyt on kuka..

Elizen liikkuminen ei ehkä ole enää jotenkin ihan niin sulavaa, mutta toki hän nyt on jo melkein nelikymppinen. Mitä toki ei ulkoisesta habituksesta uskoisi..



 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Dethklokilta uutta musiikkia 10 vuoden tauon jälkeen. Itse törmäsin bändiin Batmetal videoiden kautta. Vähän erikoinen bändi, kun on kaiketi alunperin kirjoitettu johonkin animaaatiosarjaan, mutta toimii ihan oikeana bändinäkin.



 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Amaranthe julkaissut uuden biisin, taitaa olla siis levy tulossa.. jotenkin vähän erilainen biisi, vaikka bändin toki tunnistaakin. Örinävokalisti on ilmeisesti vaihtunut, mutta sen verran geneerisiä heikäläiset monesti tahtovat olla, ettei oikein pysty sanomaan kuka nyt on kuka..

Elizen liikkuminen ei ehkä ole enää jotenkin ihan niin sulavaa, mutta toki hän nyt on jo melkein nelikymppinen. Mitä toki ei ulkoisesta habituksesta uskoisi..




Oho, tämähän tuli pienimuotoisena shokkina näin satunnaiskuulijalle. Henrik Wilhelmsson oli mielestäni paras osa tuota bändiä. Yksi parhaista örisiöistä ja olisin toivonut että olisi lähtenyt ainoaksi vokalistiksi johonkin toiseen bändiin, mutta näemmä päätti keskittyä perheeseensä. Ihan arvostettava valinta sinänsä, mutta Amaranthe ei ole enää entisensä tämän jälkeen.

Naisvokalisteissa enemmän pidän tuollaisesta Angela Gossown tyylisestä brutaalista ja voimaa huokuvasta tyylistä, kuin Elizen poppivatkutuksesta.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lorna Shore myi hetkessä molemmat marraskuiset Suomen keikkansa loppuun. Onneksi ehdin saamaan lipun Tampereelle. Voi olla, että kyseistä bändiä ei enää tulevaisuudessa ole mahdollista nähdä klubiolosuhteissa. Täytyy nyt vaan toivoa, että kovan kysynnän vuoksi keikka ei siirretä johonkin isompaan ympäristöön.
 

diavolo

Jäsen
Lorna Shore myi hetkessä molemmat marraskuiset Suomen keikkansa loppuun. Onneksi ehdin saamaan lipun Tampereelle. Voi olla, että kyseistä bändiä ei enää tulevaisuudessa ole mahdollista nähdä klubiolosuhteissa. Täytyy nyt vaan toivoa, että kovan kysynnän vuoksi keikka ei siirretä johonkin isompaan ympäristöön.
Lorna Shore ja myöskin Tuskassa esiintynyt Electric Callboy on hyviä esimerkkejä, miten marginaalimusiikki voi nousta valtavirtaan, kun siitä tulee viraali-ilmiö. Lorna Shoren laulaja Will Ramos on varsin aktiivinen omalla YouTube-kanavallaan, mutta reaktiovideoiden kautta bändi on saanut myös todella paljon huomiota. Sama pätee Electric Callboyn rempseään teknometalliin.

Varmaan nämä bändit aiheuttavat vanhan liiton metallipuristeissa paheksuntaa, mutta noinhan se pitää nykypäivänä tehdä. Veikkaan että molemmat bändit kiinnostavat ilmiönä myös sellaisia ihmisiä, joille metallimusiikki ei ehkä ole täysin oma juttu. Siltä ainakin Tuskassa vaikutti. Sitä kautta koko genre saa uutta nostetta. Hienoa työtä molemmilta yhtyeiltä.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lorna Shore ja myöskin Tuskassa esiintynyt Electric Callboy on hyviä esimerkkejä, miten marginaalimusiikki voi nousta valtavirtaan, kun siitä tulee viraali-ilmiö. Lorna Shoren laulaja Will Ramos on varsin aktiivinen omalla YouTube-kanavallaan, mutta reaktiovideoiden kautta bändi on saanut myös todella paljon huomiota. Sama pätee Electric Callboyn rempseään teknometalliin.

Varmaan nämä bändit aiheuttavat vanhan liiton metallipuristeissa paheksuntaa, mutta noinhan se pitää nykypäivänä tehdä. Veikkaan että molemmat bändit kiinnostavat ilmiönä myös sellaisia ihmisiä, joille metallimusiikki ei ehkä ole täysin oma juttu. Siltä ainakin Tuskassa vaikutti. Sitä kautta koko genre saa uutta nostetta. Hienoa työtä molemmilta yhtyeiltä.

Pari pointtia: Lorna Shore on eeppistä ja todella brutaalia bläkkisvaikutteista äärimetallia, tämä Electric Callboy sen sijaan kuulostaa lyhyellä otannalla kohtalaisen kevyeltä teknojumputukselta. En oikein tiedä kuinka järkevää näitä on niputtaa yhteen.

En nyt tiedä sitten, että olenko puristi, mutta en oikein ymmärrä, mitä varsinaisesti ''hyvää'' (tai huonoa itsessään) siinä on, jos bändit herättävät esim. somessa huomiota ihmisissä, jotka eivät kuitenkaan musiikistaan niin perusta. Lähinnä voisi ajatella lähinnä heikentävän keikan tunnelmaa, jos sinne eksyy ihmisiä meemi- tai somearvon tähden. Mutta eipä nyt ole sinänsä mikään sen kummallisen huonokaan asia. Siinähän ovat.

Jotenkin vaan tuo lähestymistapa, jossa musiikista keskusteltaessa keskiössä on jokin muu kuin musiikki, on mielestäni outo...
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Lorna Shore myi hetkessä molemmat marraskuiset Suomen keikkansa loppuun. Onneksi ehdin saamaan lipun Tampereelle. Voi olla, että kyseistä bändiä ei enää tulevaisuudessa ole mahdollista nähdä klubiolosuhteissa. Täytyy nyt vaan toivoa, että kovan kysynnän vuoksi keikka ei siirretä johonkin isompaan ympäristöön.
Ja sittenhän Stadin keikalle ilmestyikin lisää lippuja.
 

Outsider

Jäsen
Miten tuota pohjakarttaa kuuluu lukea? Näyttää siltä kuin esiintyisivät pitkän sivun istumakatsomolle. LS esiintymässä istumakatsomolle:"Hei sä siinä edessä, voitko istua, haluun nähdä!"
Kaiken järjen mukaan permanto myyty loppuun ja sen jälkeen muutettu keikka black boxista jäähallikeikaksi. Alkuun myynnissä nuo nyt näkyvät katsomot, mutta avataan varmasti kysynnän mukaan lisää. Kartta on kyllä tosiaan sekava, kun näyttää samoja paikkoja permannolle ja katsomoon.
 

Tonny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lorna Shore myi hetkessä molemmat marraskuiset Suomen keikkansa loppuun. Onneksi ehdin saamaan lipun Tampereelle. Voi olla, että kyseistä bändiä ei enää tulevaisuudessa ole mahdollista nähdä klubiolosuhteissa. Täytyy nyt vaan toivoa, että kovan kysynnän vuoksi keikka ei siirretä johonkin isompaan ympäristöön.
Tää on toisaalta vähän harmi. Tuskassa tuli nähtyä ja ei mielestäni toiminut niin hyvin isolla lavalla ulkona kuin voisi toimia vähän pienemmässä tilassa sisätiloissa. Voi toki vaikuttaa sekin, että ehdin juuri ja juuri kesken ekan biisin paikalle, olin helvetin kaukana lavasta enkä ollut ehtinyt mukavoitua tilanteeseen. Perhanan kova se silti oli, mutta toiminee vielä paremmin jossain vähän pienemmässä tilassa. Toki ei voi kuin toivoa Lorna Shorelle menestystä ja isoja lavoja, mukavasti tuntuu kulkevan ja hauskaa taitaa äijillä olla.

Oli kaverin kanssa tarkoitus mennä marraskuussa katsomaan Lorna Shorea kun hän ei päässyt Tuskaan, mutta menikin liput heti kättelyssä käsistä. Jotenkin ei tullut yhtään ajateltua että ne menisi noin nopeasti. Täytyypi varmaan väijyä jos jotain peruutuslippuja ilmaantuisi. Trokareille en maksa penniäkään.
 

diavolo

Jäsen
Pari pointtia: Lorna Shore on eeppistä ja todella brutaalia bläkkisvaikutteista äärimetallia, tämä Electric Callboy sen sijaan kuulostaa lyhyellä otannalla kohtalaisen kevyeltä teknojumputukselta. En oikein tiedä kuinka järkevää näitä on niputtaa yhteen.

En nyt tiedä sitten, että olenko puristi, mutta en oikein ymmärrä, mitä varsinaisesti ''hyvää'' (tai huonoa itsessään) siinä on, jos bändit herättävät esim. somessa huomiota ihmisissä, jotka eivät kuitenkaan musiikistaan niin perusta. Lähinnä voisi ajatella lähinnä heikentävän keikan tunnelmaa, jos sinne eksyy ihmisiä meemi- tai somearvon tähden. Mutta eipä nyt ole sinänsä mikään sen kummallisen huonokaan asia. Siinähän ovat.

Jotenkin vaan tuo lähestymistapa, jossa musiikista keskusteltaessa keskiössä on jokin muu kuin musiikki, on mielestäni outo...
Täh? Meniköhän sulta pointti nyt vähän ohi?

Yritin selittää lähinnä yleisellä tasolla sitä että nykypäivänä metallibänditkin voi nousta suuren yleisön suosioon, kun saavat biisin/videon/minkätahansa viraali-ilmiöksi. Lorna Shoren suosio lähti nousuun To The Hellfiren ja sitä seuranneen somepöhinän vauhdittamana. Perään sitten Pain Remains-trilogia ja itkevät reagointitubettajat. Electric Callboysta tuli omanlaisensa ilmiö musiikkivideoiden levittyä, ja toki sen myötä että heidät torpattiin sivuun Euroviisuista, ja Suomessa nyt sitten vielä Käärijä/plagiointi-keskustelusta.

Näiden erilaisten ilmiöiden myötä joku saattaa ihan tosissaan kiinnostua bändistä ja lopulta koko genre imaisee mukaansa. Eikö se ole win-win?

Niin ja itse kun otit asian esille: Lorna Shore ei ole äärimetallia nähnytkään. Kaikki kunnia yhtyeelle, mutta deathcoresta on kyse.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täh? Meniköhän sulta pointti nyt vähän ohi?

Yritin selittää lähinnä yleisellä tasolla sitä että nykypäivänä metallibänditkin voi nousta suuren yleisön suosioon, kun saavat biisin/videon/minkätahansa viraali-ilmiöksi. Lorna Shoren suosio lähti nousuun To The Hellfiren ja sitä seuranneen somepöhinän vauhdittamana. Perään sitten Pain Remains-trilogia ja itkevät reagointitubettajat. Electric Callboysta tuli omanlaisensa ilmiö musiikkivideoiden levittyä, ja toki sen myötä että heidät torpattiin sivuun Euroviisuista, ja Suomessa nyt sitten vielä Käärijä/plagiointi-keskustelusta.

Näiden erilaisten ilmiöiden myötä joku saattaa ihan tosissaan kiinnostua bändistä ja lopulta koko genre imaisee mukaansa. Eikö se ole win-win?

Niin ja itse kun otit asian esille: Lorna Shore ei ole äärimetallia nähnytkään. Kaikki kunnia yhtyeelle, mutta deathcoresta on kyse.

Ehkä vähän meni. Mutta jatketaan niin, että kysyn mikä varsinaisesti LS:n toimintatavoissa voisi mielestäsi metallipuristia hiertää? Tuskinpa ison budjetin videoiden julkaiseminen? Tai vaikka Ramoksen YouTube-videot itsessään?

Ehkä se mikä voisi hiertää, on se että bändin ympärillä (ja samalla myös keikoilla näkyvä) suksee rakentuisi ulkomusiikillisten asioiden varaan. Siinä mielestäni on asioita, joiden on perusteltuakin - ainakin vähän - hiertää.

En voi sanoa tuntevani pop-musiikkikulttuuria kovinkaan syvällisesti, mutta mitä olen lukenut vaikka kolumneja, niin olen ymmärtänyt että paikoitellen joitakin keikoilla häiritsee joidenkin muiden somettaminen ja ylenmääräinen kuvaaminen tai se, että kesken keikan saatetaan keskustella kokonaan muista asioista kuin musiikista (tai olla hiljaa). Voisin ajatella näiden olevan osaltaan seurausta siitä, että ihmiset eivät ole niinkään kiinnostuneita itse musiikista kuin ''ilmiöstä''.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Olin varma Lornan huikean Tuska vedon jälkeen että liput menevät heti kun tulevat myyntiin ja niinhän ne menivätkin. Onneksi oltiin kavereiden kanssa valppaina ja saimme liput Pakkahuoneelle. Ja minä ainakin lasken Lorna Shoren äärimetalliksi oli genressään sana core tai ei.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko sulla joku oma määritelmä äärimetallille, jos Lorna Shore ja deathcore ei uppoa sen alle?
Deathcorea ei varmaan lasketa metalliksi vaan teinipopiksi. Itse ei enää jaksa noista vääntää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin kuuntelemassa parin somelööpin ja tämän ketjun innoittamana tuota Lorna Shorea, äärimetalli kun mulle on sellaista aidosti saatanallista ja vitut maailmalle -meiningillä taottua raivoa, joka joskus katsaa, joskus ei.

No. Saahan tuota kuunnella kuka tahtoo. Mulle tuli vahvasti aika mukakova, väkisin tuotettu jenkkimetallifiilis. Sellaista FFDP ja Avenged Sevenfold -settiä ja mitä emocorea vähän niitä aiemmin Atlantin takaa tulikaan, mutta "rankemmalla" otteella.

Ja edelleen, kuunnelkaa, fanittakaa ja menkää keikalle, ei ole mitään minulta pois. Äärimetallia tuo vaan ei kyllä ole. Jos pitäisi luokitella, niin vahvalla emo-otteella juntattua deathcorea.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kävin kuuntelemassa parin somelööpin ja tämän ketjun innoittamana tuota Lorna Shorea, äärimetalli kun mulle on sellaista aidosti saatanallista ja vitut maailmalle -meiningillä taottua raivoa, joka joskus katsaa, joskus ei.

No. Saahan tuota kuunnella kuka tahtoo. Mulle tuli vahvasti aika mukakova, väkisin tuotettu jenkkimetallifiilis. Sellaista FFDP ja Avenged Sevenfold -settiä ja mitä emocorea vähän niitä aiemmin Atlantin takaa tulikaan, mutta "rankemmalla" otteella.

Ja edelleen, kuunnelkaa, fanittakaa ja menkää keikalle, ei ole mitään minulta pois. Äärimetallia tuo vaan ei kyllä ole. Jos pitäisi luokitella, niin vahvalla emo-otteella juntattua deathcorea.

Niputitko just FFDP:n ja Avengedin samaan kastiin? Näen punaista. FFDP on juurikin sitä metalliksi naamioitua teinipoppia. Minun korvaan Lorna Shore on aika äärimmäistä, vaikka sinne väliin on tungettu kaikenlaista. Kuuntelen joitakin biisejä ihan mielellään, mutten koko tuotantoa.

Onko tämä genremiekkailu muutenkin vähän sukua esim tälle Larsin virheiden tarkkailuille, kun on maksanut melkein 100 euroa, että pääsee katsomaan Metallicaa. Joku tai useampikin musiikki-ihminen on sen hyvin todennut: Pohjimmiltaan tämä kaikki on Rock'n Rollia. Siitä joko tykkää tai ei tykkää.

(Vaikka nyt itse niputin FFDP:n teinipopiksi, mutta kyseessä onkin yksi ärsyttävimmistä bändeistä, mitä tiedän)
 

Outsider

Jäsen
En kuuntele, fanita tai mene keikalle, mutta ilmeisesti oma perehtyminen, eli Tidalin kuunnelluin biisi To The Hellfire ei ole riittävä, jos bändistä tulee muuten mieleen FFDP ja Avenged Sevenfold. Tai sitten näillä kahdella muu tuotanto poikkeaa aika rajusti siitä mitä olen radiosta kuullut, kun niihinkään ei ole tullut perehdyttyä sen enempää.






 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En kuuntele, fanita tai mene keikalle, mutta ilmeisesti oma perehtyminen, eli Tidalin kuunnelluin biisi To The Hellfire ei ole riittävä, jos bändistä tulee muuten mieleen FFDP ja Avenged Sevenfold. Tai sitten näillä kahdella muu tuotanto poikkeaa aika rajusti siitä mitä olen radiosta kuullut, kun niihinkään ei ole tullut perehdyttyä sen enempää.
En minä laita samaan nippuun tätä kolmikkoa sellaisenaan, mutta onko se sitten tuo black- ja death-kliseet yhteenkokoava tyyli, tuote, joka tästä kuultaa liikaa läpi. Epäaito, kuten erityisesti FFDP.

@Eddie Ei toki genreltään samaa. Yllä enemmän samaan asiaan liittyen.

Edit. Ehkä mulla on vain liian eurooppalainen ja ysäri näkökulma, mutta jos bändin nimi kirjoitetaan noin ja puhutaan äärimetallista, niin sitten vihaa siihen preesensiin yleisesti, eikä vain murinaa lavalla. Polttakaa vaikka kirkko, saatana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös