Sinällään olen hävettävän vähän perehtynyt aiheeseen, kun ottaa huomioon kuinka läheinen bändi Pantera on itselleni ollut; vuosikymmenien ahkeran kuuntelun seurauksena Dimebagin riffit, Vinnien rumpukuviot ja Philin huutotyyli ovat kaikki vaikuttaneet valtaisasti siihen miten itse luon ja esitän omaa musiikkiani.
Exhorderia minulla taasen ei edelleen ole edes yhtään levyä hyllyssä, vaikka aina kun bändiin sattumalta törmään, niin tulee mieleen, että pitäisihän sitä ehdottomasti saada hankittua. Eilenkin menin linkkisi jälkeen katsomaan heti Äxän sivuille, että olisiko Slaughter in the Vaticanista CD:tä tarjolla ja ei valitettavasti ollut. No ainakin tuli nyt kirjattua ostoslistalle ylös, eli ehkä tilanteen saa vielä joskus korjattua.
Mutta niin, ymmärrykseni aiheesta on, että Pantera & Exhorder ovat pyörineet keskenään paljon ennen 90-lukua ja Anselmo on ilmeisesti käynyt jopa kääntymässä epävirallisesti Exhorderin laulajan tontilla. Exhorderilla on ollut jo groove metal -tyylinsä tässä vaiheessa, kun taas Pantera on lähtenyt vasta muovautumaan glam metallista thrashin ja lopulta grooven suuntaan. On mielestäni täysin selvää, että Pantera on ottanut selkeitä / suoria vaikutteita Exhorderista. Mutta missä sitten menee vaikutteiden ja kopioimisen raja, niin se onkin hyvä kysymys.
Selkein yhtymäkohta näiden bändien välillä on tosiaan tuo Anselmon tulkinta. Power Metallilla Phil laulaa lähinnä kovaa ja korkealta, kun taasen Vulgar Display of Powerille edetessä tulkinta on muuttunut erittäin kovasti Kyle Thomasin suuntaan. Ja onhan tuossa välissä Anselmon habituskin kokenut aikamoisen muutoksen. Tuohon puoleen taasen on tainnut vaikuttaa suuresti ainakin Suicidal Tendenciesin Mike Muir, kun ovat yhdessä Panteran kanssa kiertäneet Cowboys from Hellin jälkeen.
Tavallaan hyvin pitkälti esikuvien kopioimistahan nämä musiikkihommat tuppaavat olemaan... Ainakin itsekin ajattelen, että minulla ei ole edes mitään suuria tavoitteita kuulostaa kauhean omaperäiseltä. Haluan vain luoda musiikkia, joka kuulostaa mielestäni hyvältä. Ja sitten jos esim. sen Panteran kuunteleminen aiheuttaa suurta mielihyvää, niin toki ne omat sävellys-ideat lähtevät kovin helposti lainaamaan hyväksi havaittuja kaavoja sieltä Dimebagin riffikynän suunnalta. Ja Panteran kohdalla taasen Exhorder on selvästi iskenyt bändin jäsenien makuun. Vaikutteiden ottamista, kunnianosoitusta vai kopioimista? Hankala sanoa.
Itselläni tulee Panterassa ja Exhorderissa selkeä ero kitarasooloista. Exhorderin levyillä ei mitään hirveitä tilutuksia ja maagisia sooloja kyllä kuulla, vaikka välillä sooloja onkin. Kolmella vikalla Panteralla mielestäni Anselmon ääni on parasta, joka on sopivan maaninen. Lähinnä juuri kuulen kanssa Exhorderia Panterassa välillä Anselmon tyylissä tulkita sekä rytmikitaran soundeissa. Jossain Panteran "Floods" biisissä taas en Exhorderia kuule ollenkaan. Lähinnä eniten yhtymäkohtia on tuolla Vulgar Display of Power levyllä minusta. Kiitos viestistä taas! Avasimpa Panteralle oman ketjunkin, niin tarvittaessa tätäkin aihetta voi siellä jatkaa. :)
Ps. Itse ostin aikanaan tupla cd:n Exhorderilta, jossa oli molemmat levyt. Oli Äxässä aikoinaan myynnissä.