Osaatko uida?

  • 9 950
  • 66

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuntuu jotenkin tosi omituiselta, että on olemassa uimataidottomia ihmisiä. Eiköhän viimeistään siinä vaiheessa, jos/kun asian tiedostaa, niin kannattaisi tehdä asialle jotain, ja alkaa opettelemaan alkeita.

Juhannuksesta tuli mieleen, että humalassa hukkumisella ei välttämättä sitten taas ole tekemistä uimataidon kanssa. Eräs poliisi mainitsi vuosia sitten, että useissa tapauksissa kännissä hukkunut ihminen on esimerkiksi kolauttanut päänsä johonkin ennen veteen joutumista, tai jäänyt kiinni jollain tavalla. Myös märkien vaatteiden paino voi tulla joillekin "yllätyksenä" vedessä... tavalla tai toisella.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
En osaa uida! Juuri ja juuri jotain kelluntaa ehkä osaa/uskaltaa tehdä mut ei muuta. Eipä ole järvessä tullut käytyä about 15:een vuoteen..

Brentin linjoilla, uintitaito on heikko. Laiturin on parasta olla muutaman vedon ulottuvilla tai vettä niin vähän että jalat tapaa pohjan ennen kuin pää uppoaa veden alle, jonkun uimataitoisen on hyvä olla mukana lillumassa. Tästä syystä pidänkin huolen siitä etten mene hönöpäissäni uimaan enkä juuri muutenkaan, edellisestä uintikerrasta on ehkä kuutisen vuotta, putki jatkuu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Osaan uida hyvin. Olen viettänyt kaikki lapsuuteni ja nuoruuteni kesät saaressa, joten taito on tullut luonnollisesti. Meillä on mökiltä noin 800 metriä vastarannalle ja se on tullut uitua useampaan kertaan, soutajan kera totta kai. Tosin viime kerrasta on jo noin viisitoista vuotta. Tänä kesänäkin on tullut toukokuusta lähtien meressä käytyä, mukavaa touhua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuntuu jotenkin tosi omituiselta, että on olemassa uimataidottomia ihmisiä. Eiköhän viimeistään siinä vaiheessa, jos/kun asian tiedostaa, niin kannattaisi tehdä asialle jotain, ja alkaa opettelemaan alkeita.

Juhannuksesta tuli mieleen, että humalassa hukkumisella ei välttämättä sitten taas ole tekemistä uimataidon kanssa. Eräs poliisi mainitsi vuosia sitten, että useissa tapauksissa kännissä hukkunut ihminen on esimerkiksi kolauttanut päänsä johonkin ennen veteen joutumista, tai jäänyt kiinni jollain tavalla. Myös märkien vaatteiden paino voi tulla joillekin "yllätyksenä" vedessä... tavalla tai toisella.

Näinhän se menee. Toinen uimataitoon liittyvän asian opin joskus parikymmentä vuotta sitten laivastossa kun harjoittelimme erilaisia tapoja pärjätä hypotermiaa vastaan (miellyttävässä +9 asteisessa merivedessä).
Usein vesillä kylmään veteen joutuneet ja rantaan uimaan yrittäneet löytyvät hukkuneina rantamatalikosta. Lopettavat uimisen kun näkevät että jalat alkavat ylettymään pohjaan jo ja yllätys.. kylmettyneinä jalat ei enää toimikaan kun ja hukutaan siihen, joskus vain polven syvyiseen, rantaveteen.
Uidaan rantaan asti kunnes pää kolisee rantakiviin.
Hypotermiasta ja miten sitä vastaan taistellaan vedessä sitten voisin kertoa paljonkin mutta se on jo toinen juttu se.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nuorempana en kovin hyvä uimari ollut, sitten ostettiin mökki joskus kun olin 12 vuotias ja siellä sitten opin hiljalleen uimaan melko kivasti. Nyt olen sitten varmaan sellainen ihan keskitasoinen uimari. Oikeaa kroolia en osaa, mutta pitkiä matkoja pystyn uimaan ja pelastamaankin pystyn, tai osaan tekniikan.

Nenästä pitää aina pitää kiinni tai menee vettä nenään. Sitä en osaa, erikoinen juttu.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Osaan. Ihan pienenä pelkäsin vettä, mutta kun siitä pelostani pääsin, niin siirryin räpiköinnin ja uiskentelun jälkeen ensin kilpauinnin pariin, ja siitä jatkoin noin viisitoista vuotta kestäneelle uppopalloilijan harrasteuralle. Kyllä se vesi on pysynyt pelaamisen lopettamisen jälkeenkin tuttuna ja mieluisana elementtinä. Viimeksi, kun kävin uimahallissa tuossa keväällä, uin pisimmillään 600 metriä yhteen menoon.
 

passenger

Jäsen
Osaan uida. Vuosiin en ole tuota testiä varsinaisesti koittanut, mutta helposti pitäisi mennä. Uimakoulussa en lapsena ollut, mutta kotipaikka on maaseudulla joen rannalla, joten uiminen oli päivittäistä touhua kakarana ja kivaahan se on vieläkin. Uimahallissakin tulee käytyä silloin tällöin kuntoilumielessä käytyä uimassa.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaan. Jossain koulujen välisissä kisoissa suhteellisen hyvin pärjännytkin, tosin perhostella en taida paljon 25 metriä enempää jaksaa...Sukeltamalla on allasolosuhteissa joskus 50 metriäkin mennyt.

Uimataidottomuus on minulle suuri mysteeri, mikä siinä on niin vaikeaa? Kai niitä sitten on ihmisiä, jotka eivät osaa polkupyörälläkään ajaa?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Uimataidottomuus on minulle suuri mysteeri, mikä siinä on niin vaikeaa? Kai niitä sitten on ihmisiä, jotka eivät osaa polkupyörälläkään ajaa?
Rinnastatko todella fillaroinnin uimiseen? Meikäläinen on ollut pari kertaa aikuisten uimakoulussa, mutta yhä edelleen olen kyllä uimataidoton. Kysehän on ennen kaikkea siitä, että vesi osaa olla pelottava elementti ja vaikka itse pääsin jo vuosia sitten varsinaisesta vesipelosta eroon ja viihdyn itse asiassa mainiosti vedessä, on sujuvan uimisen opettelu yhä vaivalloista ja vaikeaa, kun tietty rentous ja ns. punainen lanka puuttuu. Jos joku on oppinut uimaan jo lapsena, niin on varmasti vaikea ymmärtää meitä, jotka emme aikuisenakaan vielä tuota elintärkeää taitoa hallitse. Ehkäpä kuitenkin vielä jonain päivänä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Lasna tuli pulikoitua harva se päivä joko jortaanissa tai hallissa. Kuuluinpa Oulun uimaseuraankin. Vuodenaika määräsi ympäristön. 4.-6. luokalla vehtasin koulun tyttöjen salaisissa unissa oltuani ainoa, joka uskalsi hypätä 10 metristä Raksilan uimahallissa. Sukeltelu 4,5 metriin oli hupia, joka särki tärykalvoja. Sukeltaakin jaksoin altaan päästä päähän, ensin piti tosin hankkia ankara hyperventilaatio ja sitten lähes pyörryksissä veteen.

Nyt voin sanoa, että osaan toki uida 200 metriä, josta 50 selkää, mutta tuskin jaksaisin. Kännissä vetten ääressä ollessani iskee päälle sama suojamekanismi: ei missään nimessä soosissa veteen. Kuten ei rattiinkaan.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä osaan. Uimahallissa tulee silloin tällöin käytyä vetämässä tunti rauhallista sammakkoa. En tiedä kuinka pitkän matkan tuossa tulee tulee uitua, mutta kai sitä kilometri tai pari ainakin siinä kertyy. Uiminen on myös hyvää liikuntaa.

Sitä itsekin ihmettelen, että miten jotkut eivät osaa lainkaan uida tai siis sitä, että veteen jouduttuaan ovat heti suurinpiirtein hukkumassa. Koska eihän siinä edes tarvitse tehdä mitään, että pinnalla kelluu vaikkei eteenpäin nyt sitten pääsisikään. Tai sitten tuo alavatsaan kehittynyt oma pikku pötsini pitää minut pinnalla, tiedä näistä.

Ps. Valitettavasti onpi sitä mökillä tullut aika usein kännissä lähdettyä se naapurin veneen meripoiju kiertämään, ei mitään fiksua toimintaa, kun merellä syvyyttäkin on siinä kohdassa muutama metri vähintään. Onneksi en ole yleensä mökillä juhannuksena vaan töissä, sillä muuten olisin saattanut olla jo sen yhden toisen ketjun aineksia tällä suomalaisten juhannusuintikarmalla. Pitää yrittää välttää tätä toimintaa jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaan uida. Uintitekniikkani ja uintivauhtini ei kuitenkaan ole mikään paras mahdollinen. Edellisellä kerralla kun olin uimahallissa uimassa, niin pystyin kuitenkin uimaan 1300 metriä yhteen menoon ja koko uintikerralla uin 3000 metriä. Uintini on sellaista melko hidasta, mutta varmaa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitä itsekin ihmettelen, että miten jotkut eivät osaa lainkaan uida tai siis sitä, että veteen jouduttuaan ovat heti suurinpiirtein hukkumassa. Koska eihän siinä edes tarvitse tehdä mitään, että pinnalla kelluu vaikkei eteenpäin nyt sitten pääsisikään.
Eiköhän tässä ole sama juttu kuin melkein minkä tahansa asian kanssa, jos sen nuorena/lapsena opit niin se tuntuu täysin luontevalta, mutta jos sitä ei lapsena ole oppinut niin ei uiminenkaan varmaan helpolta tunnu. Periaatteessahan se on niin, että ei tarvitse kuin pysyä tyynenä, pitää ilmaa sisällään niin kelluu. Ongelma taitaa vaan olla siinä, että kun tätä ei tiedosta/ole oppinut niin helposti alkaa hutiloimaan ja hengityksenkin kanssa on vähän niin ja näin. Ei tuollaisessa tilanteessa sitten hätääntynyt ihminen pysykään enää pinnalla.

Mä olen varsinainen akateemikko kahdella maisterin tutkinnolla. Toinen noista on uimamaisterin ja olen ihan pienestä lapsesta asti uinut ja viettänyt kesät järven rannalla eli uinti ei ole ongelma. Kunto taitaa täälläkin olla eniten uintimatkan pituutta määrittävä tekijä, mutta jos kiire ei ole niin osaan kyllä kellua ja lepuutella vedessä. Sillä lailla ja lämpimässä vedessä voisi mennä pitkällekin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kaikkiahan ei tietenkään voi pakottaa opetellemaan uimaan, ymmärrän myös uimiseen liittyvät pelot, vaikka itse osaankin uida hyvin. Mutta sanottavaa on, että jos halua löytyy niin vähänkin suuremmissa käupungeissa järjestetään varmasti "uimakouluja" myös aikuisille. Tietenkin se vaatii rohkeutta lähteä mukaan uimakouluun aikuisena, mutta kehottaisin ainakin jokaista isää tai äitiä hankkimaan itselleen tyydyttävän uimataidon. Se voi meinaan olla aika ikävä tunne, jos joutuu rannalta katsomaan, kuinka oma tai jonkun muun lapsi joutuu hätään eikä yksinkertaisesti uimataidottomana pysty pelastamaan lasta.

vlad.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uimamaisterikokeessa oli aikanaan hieman ongelmia vedestä pelastamisen kohdalla, tuntui että ruuti loppuu kesken, kun vaatteet päällä joutui sykkimään. Mutta selvitin sen kuitenkin kunnialla.

En usko, että nykyisessä kondiksessa tuota(kaan) koetta pystyisin menestyksekkäästi suorittamaan, viimeisestä uintikerrastakin on aikaa ainakin pari vuotta. Mutta en usko, että uimataito on siinä parissa vuodessa mihinkään hävinnyt. Joten kyllä, osaan uida.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Olen aina ollut arka vedessä, etenkin luonnonvesissä, eikä ole siksi uimataitokaan kummoiseksi edennyt. Tänä kesänä olen kuitenkin uinut melkein joka päivä. Sen myötä rentous vedessä on kehittynyt.

Eilen kokeilin uida järvessä tonnin taukoja pitämättä ja mihinkään koskematta ja kyllähän se juuri ja juuri meni. Talvella aion mennä uintitekniikkakurssille.

Olen tässä suorastaan innostunut siitä, että kesäänkin näyttää löytyvän yksi ihan oikeaksi kuntoiluksi kelpaava laji lisää. Suomessa kun minusta on hienoa juuri se, että vuodenaikojen mukaan voi puuhata monenlaista.
 

Ralph

Jäsen
Olen aina ollut arka vedessä, etenkin luonnonvesissä, eikä ole siksi uimataitokaan kummoiseksi edennyt.

Sama juttu. Luonnonveteen meneminen jotenkin aristaa ja on aina aristanut. Tänä kesänä olen vasta kertaalleen kastautunut. En ole myöskään mitenkään hyvä uimaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Nyt kilometri yhtäkyytiä menee jo ihan vaivatta. Tuntuu että rentouden oppiminen on vähän kuin pyörällä ajo. Sen jotenkin hoksaa ja sen jälkeen homma helpottaa huomattavasti.

Enää pitäisi saada ohjausta tekniikkaan niin että voisi oikein ruveta kuntoilemaan uimalla.
 

vehhhmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Viesti2
200 menee ja osa selälläänkin, eli osaan uida. Näissä hommissa se on vähän pakko, kun tulee vedettyä lasten uimakouluja. Kerran vuodessa pitää suorittaa tuo uinninvalvojan trimmikurssikin, kun silloin tällöin "pääsee" tuuraamaan valvojia tuonne altaalle. Pääosa liikunnanohjaajan työstäni on kuitenkin kaikkea muuta kuin uimaopetusta.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitenkään hyvä uimaan en ole, mutta kyllä ihan perus rintaräpiköinnilla ainakin kilometrin uida jaksan. Aikaa tuohon menee kyllä puolisen tuntia, eli vauhti ei päätä huimaa.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Sonispheren yhteydessä tuli yövyttyä kaverin järvenrantamökillä ja uimahousunmukaanottokehoituksen jälkeen aloin pohtimaan että a) missä ne ovat b) mahtuvatko päälle c) koska olen viimeksi käyttänyt. Totesin että uinut olen varmaan armeijassa viimeksi eli eivät mahdu joten jääköön väliin edelleenkin.

Porukat eivät olleet uinti-ihmisiä joten minunkin taitoni jäi auttavalle tasolle, tämä vinkkinä nykyisille vastaaville vanhemmille. Muksu kannattaa pistää uimakouluun jos ei itse niin osaa opettaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oppinut uimaan 3-vuotiaana ja siitä lähtien viihtynyt vedessä. kerran, pari viikossa vetäisen aamu-uinnilla hallissa 1000m. Joskus kokeilin maltillisella tahdilla uida matkaa ja 3km jälkeen loppui hermot, ei kunto. Tämä siis hallissa, meressä tai järvessä pienessä aallokossa onkin sitten heti raskaampi uida. Laivastossa tuli kokeiltua kaikkea hauskaa, hypotermiakoe +9 asteisessa vedellä riittävän kauan, erilaisia pelastusharjoituksia, vaatteet ja kengät päällä uimista.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Kyllä osaan uida. Olen herätellyt henkiin lapsuuden ja nuoruuden harrastukseni ja alkanut käymään uimassa. Matkat vaihtelee kahdesta kolmeen kilsaan kerta, mikä menee n. 40-65 minuuttiin. En tykkää uida sameissa vesissä vaan käyn paikaillisessa hallissa. Tyylinä käytän 75 prossaa matkasta rintauintia ja vaparia loput.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Enää pitäisi saada ohjausta tekniikkaan niin että voisi oikein ruveta kuntoilemaan uimalla.

Kantsii käydä aikuisten uintitekniikkakurssilla niin huomaat niin saat paljon enemmän lajista irti. Ne ei paljoa maksa ja paikalliset uimaseurat järjestävät.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Olen aika hyvä uimari. Kilometrikaupalla tullut monesti uimahallissa sahattua 50 metrin allasta edestakaisin ja lähes kaikilla mahdollisilla tyyleillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös