Opintolaina - Opiskelijan pelastus?

  • 10 073
  • 38

Oletko nostanut/ nostatko opintolainaa?

  • Kyllä.

    Ääniä: 61 46,9%
  • Kyllä, mahdollisesti tulevaisuudessa.

    Ääniä: 4 3,1%
  • Kyllä, mutta vain äärimmäisen tiukassa tilanteessa.

    Ääniä: 11 8,5%
  • En ole opiskellut korkeakouluissa, enkä osaa sanoa.

    Ääniä: 5 3,8%
  • En, käyn/kävin töissä.

    Ääniä: 21 16,2%
  • En, pelkkä opintotuki saa riittää.

    Ääniä: 19 14,6%
  • En, en missään nimessä.

    Ääniä: 9 6,9%

  • Äänestäjiä
    130

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Olen nyt ensimmäistä vuotta yliopistossa opiskelemassa ja rahat tuntuu käyvän koko ajan hyvin vähiin, pienet säästöni ovat huvenneet kämpän laittamiseen ja pääosin hyödyllisiin juttuihin ja nyt alkoi vituttamaan tämä jatkuva vyön kiristäminen! Olisi kiva käydä katsomassa matsejakin välillä ilman huonoa omaatuntoa siitä, ettei saa enää pariin viikkoon ruokaa.

Voin laittaa tähän vähän kulurakennettani kuukauden ajalta:

+443€ Kelalta
-237€ Vuokra (solu 8km keskustasta)
-30€ Bussikortti
-15€ Puhelinlasku
-50€ (Kouluruokailu: ateria on 2,5€)
-20€ Viina

Eli minulla jää n.90€ karkeasti käteen ruokailuihin kotona ja muihin harrasteisiin kuukaudessa. Pystyisin tällä ehkä elämään, mutta pirun tiukkaa se tekee ja porukoilta tarttee rahaa lainata silloin tällöin, enkä itse halua enää vanhempieni siivellä elää.

Oletteko itse ottaneet opiskelulainaa opiskelujenne aikaan ja ottaisitteko lainaa mikäli olisitte opiskelemassa?

E: Töihin toki olen ajatellut mennä, mutta vielä ensimmäisenä vuotena en kerkeä mitenkään, keskityn kouluun.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lopeta opiskelu ja hae sossusta rahaa niin tulosi tuplaantuvat.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lopeta opiskelu ja hae sossusta rahaa niin tulosi tuplaantuvat.

Toinen lauseista valitettavan totta,ensimmäinen huono neuvo!

Onhan se väärin että räkimällä kattoon saa enemmän kuin opiskelemalla. Toki täytyy muistaa että koulutus kun sinällään on ilmaista,ei kaikki yhteiskunnan kustannukset ole verrattavissa sossun rahoihin.

Omana opiskeluaikanani en opintolainaa suostunut nostamaan vaan tein jonkin verran ovimiehen hommia ja mäkkärissä tuli ekstrailtua. Kyllä päätös oli oikea. Kuluja valmistuttua on auton ja asunnon kanssa ihan vitun riittävästi ilman opintolainoja.

Niin ja mielestäni jos vanhemmilla on mahdollisuus tukea lastaan,ei ole mitään järkevää syytä kituuttaa ja leikkiä itsellistä varsinkaan velkaantumalla. Eri asia jos vanhemmat eivät pysty siihen. Itse aion omia lapsiani tukea opiskeluajan niin paljon kuin mahdollista,sainhan itsekin aikanaan osani. Isäukko tapasi sanoa: parempi vaikka hieman hävetä kuin katua vaikken vanhempien tuessa sinällään mitään hävettävää näe. Lyhyesti: ilmaistuet+duunia+vanhemmat eikä lainaa!
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Lyhyesti: ilmaistuet+duunia+vanhemmat eikä lainaa!

Fiksua tekstiä pulleammalta (?) sivuun kirjoittajalta, mutta oma resepti tuntui (yllättäen!) omasta mielestäni vielä toimivammalta: tuet+duunia+vanhemmat+opintolaina, kauheasti ei tarvinnut pihistellä biletyksestä, matseista ja jonkinlaista autoakin sai ylläpidettyä.

Pointtini ei ollut turhaan rehvastella opiskelijaelämäni auvoisuudella, vaan rohkaista lainanottoon. Mielestäni jengi turhaan pelkää velkaantumista, kun kysymyksessä on opintolaina. Tietysti jos työllistyminen ei ole tavoite opiskeluissa, kyllä näitäkin kuulemma löytyy, niin hyvä on jo totutella pienempään kulutukseen, mutta muuten et heti tule saamaan niin halpaa rahaa kuin opintolaina.

Jo pelkästään kansantaloudellisesta näkökulmasta opintolainan ottaminen (lue kulutuksen kasvattaminen) on suotavaa.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Opintolaina opiskelijan pelastus? Ehkäpä, mutta en haluaisi ottaa lainaa ennen kuin omaan ammatin.
Olen AMK-opiskelija. Käyn tällä hetkellä kolmatta vuotta ja jäljellä on partiarallaa puolitoista vuotta. Koko ikäni olen ollut semiköyhistä oloista kotoisin ja olen tottunut tekemään paljon töitä opiskelujeni ajan. Lukion kirjoitukset esimerkiksi rahoitin omasta pussistani. Vanhemmilta ei rahaa tai lainaa ole koskaan herunut.
Aloittaessani toisen vuoden AMK:ssa pääsiin opiskelijalle loistavaan työpaikkaan; työtä on paljon ja työpaikka hoitaa puhelinlaskuni. "Miinuspuolelta" voin sanoa suureen vastuun ja koulun jäämisen statistin rooliin. Toki olen yhä aikataulussa valmistumiseni suhteen, mutta ajatuksissani pohdin enemmän työ- kuin kouluasioita.
Kesän aikana päätin tarkastaa verotoimiston kautta tulorajojani, ihan vain siltä varalta etten joudu vähistä tuloistani mätkyjä makselemaan. Veroprosenttini oli koko vuoden ollut 12% ja yllätyksekseni sain todeta että prosenttia pitää nostaa jopa 31%:n.
Samaan aikaan sain tiedon Kelalta että nykyisen työni tulot ovat opiskelijalle liian suuret, tästä johtuen vuoden 2011 elokuusta eteenpäin Kela vetää pois opinto- ja asumistukeni. Opiskelija kun ei saa ammattikorkeakoulussani 10 tukikuukauden myötä tienata bruttona kuin 600e/kk. Olen tilanteessa jossa suoritan ammattikorkeakoulua ja työtätekemällä rahoitan kaiken elämäni sekä opiskeluni, tietenkin maksan tuloistani vielä 31% veroa ja tämän jälkeen vuokran, laskut, ruoat ja viinat. Huutaminen Kelan luukulla ei auttanut pätkääkään. Pientä lohtua sai virkailijan toteamus ettei Suomen lainsäädännössä ole mitään järkeä ja jos hän saisi päättää niin ahdistelun kohteena olisi jokin muu ryhmä kuin opiskelijat.

Joulukuu on hyvässä vauhdissa ja syksyn makaroonikuuri alkaa olla muisto vain. Opintolainaa en ottanut enkä suostu myöhemminkään ottamaan vaikka valtio tätä toivoo. Hyvää joulun odotusta tämän vuodatuksen lukeneille. Ja Kelan asioista päätäville; haistakaa vittu, olen hengissä ja voin hyvin. Kuten voivat opintonikin.
Opiskelijoille vapautus tulorajoista. Tätä toivon opintojenikin jälkeen. Koska niitä opiskelijoita, jotka onnistuvat yhdistämään opinnot sekä työnteon, ei pitäisi rangaista vaan pidemminkin rohkaista.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos aiot valmistua määräajassa, niin ainakin itse olen sitä mieltä, että totta helvetissä opintolainaa kannattaa ottaa elämänlaadun kasvattamiseksi. Valtio maksaa 2500 euroa ylittävältä osalta kolmasosan (ts. voit vähentää tuon osuuden tulevien vuosien verotuksessa). Eli jos nostat yli tuon 2500 ja valmistut ajoissa, saat "ilmaista" rahaa.

Tokihan lainasta pitää korot maksaa, mutta nekin ovat sen verran pienet, että sou not kunhan hyppy kulkee. Itse nostin opintolainaa kaiken kaikkiaan noin 5000 euroa ihan vaan, että voi ottaa vähän rennommin eikä tarvitse jokaista makkarasiivua pistää puoliksi. Sitäpaitsi kun valmistuttuasi lähdet mahdollisesti hommaamaan omistuskämppää, niin tuo muutaman tonnin opintolaina on kuin kärpäsen paska sen asuntolainan rinnalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Niin, tuo valtion takaisinmaksu tuossa opintolainassa tarkoittaa AMK:ssa sitä, että opinnot tulee suoritettua 4,5 vuodessa. Jos menee tuon yli, niin korvaukset ovat vain murto-osa koko lainasta...

Itse käytin kaikki mahdolliset tulonlähteet opiskeluaikana; työ, opintotuki, opintolaina. Oli pakko, kun vuokra oli kuukaudessa 520€. Tosin, oli kyllä aika helmi kämppäkin, missä oli mukava elää opiskelijaelämää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eipä ollut AMK-aikoina mitään muuta mahdollisuutta pärjätä kuin opintolaina. Koulupäivät olivat niin saatanan pitkiä, että aamulla kello 07.10 linja-autoon ja illalla klo 20 aikoihin himps. Ei siinä ehtinyt käydä töissä eikä työpaikkatilannekaan ollut mitenkään häävi Lounais-Lapissa. Halpaa rahaahan se tosiaan on, ja korot eivät päätä huimaa. Ja sekin vielä, että laina on nätisti maksettavissa kyllä takaisin, jos työtä saa valmistuttuaan. Lainasummat ovat melko maltillisia nykyiseen tulotasoon nähden. Opintolaina on tietenkin myös valtion takaama, joten kukaan muu kuin lainan ottaja ei joudu kuseen, mikäli maksaminen vaikeutuu, eikä hänkään oikeastaan kuseen joudu.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen kyllä nostanut tähän asti kaikki mahdolliset opintolainaerät. Eli useampia tonneroisia on jo velkaa kertynyt, mutta perheellisellä opiskelijalla ei paljon muita vaihtoehtoja ole. Nyt olen käynyt vuoden verran osa-aikatöissä. Sen myötä sukanvarteen on jäänyt sen verran puskurirahaa ja lisäksi tulot ja menot alkavat olla sen verran tasapainossa että lainaa ei tarvitse hetkeen nostaa. KELA toki tukee opiskelijaperhettä suht hyvin tällaisessa tilanteessa jossa toinen vanhemmista opiskelee ja toinen hoitaa muksuja kotona. Saa sitten nähdä minkälaiseen kuoppaan tipahtaa kun toinenkin palaa opiskelemaan.

Ei siinä mitään, laina on mielestäni hyvä tapa nostaa hieman elämän laatua. Perheelliselle auto on aika tärkeä arjen apuväline, ja se aiheuttaa suhteellisen suuria kustannuksia vaikka kilometrejä ei paljon kerrykään. Onpahan kalliisti vakuutettuja kilometrejä! Tiukkaa talouskuriahan opiskeluelämä vaatii joka tapauksessa, mutta kyllä laina helpottaa. Vaikka se onkin velkaa, niin se on kuitenkin halpaa velkaa ja ainakin omalla alalla opiskelijat revitään jo ennen gradua työelämään joten siinäkin mielessä aika turvallisella mielellä opintolainaa nostelen. Lisäksi perheelliselle säädyllinen vuokra-asuminen on sen verran kallista että oma talo/asunto lienee melko pian ajankohtainen, ja siinä vaiheessa opintolaina ei ole murheista suurin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostin opintolainaa muistaakseni kolmesti. Ensimmäisen kerran ensimmäisen vuoden syksyllä, toisen kerran ensimmäisen vuoden keväällä, ja kolmannen kerran toisen vuoden syksyllä. Suuria summia en nostanut kertaakaan, mutta ne toivat kuitenkin vähän valoa opintotuella kitkuttaneen opiskelijan arkeen. Noista nostoista on jo yli kymmenen vuotta aikaa, joten tarkkoja summia en enää muista.

Sittemmin pääsin opintojen ohella töihin, joten pärjäsin ilman lainaa opintojeni loppuajan. Lainaa rupesin lyhentämään valmistuttuani. Lyhennys oli muistaakseni 75€/kk, ja koko summa oli maksettu puolessatoista vuodessa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen.

Mulla on opintolaina ja oikeastaan ensimmäistä kertaa elän sellaisessa tilanteessa jolloin ei ole pakko käydä töissä!
Opintolainan avulla on ollut mahdollisuus yksiössä asumiseen, auton ylläpitoon, lätkämatseihin sekä harrastuksiin.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Saidan isäni poikana venytin opiskeluaikana senttiä minkä pystyin. Sain pientä friikin mainettakin muistamalla ulkoa kaikkien käyttämieni elintarvikkeiden hinnat kaikkien eri ketjujen kaupoissa - jotta ostaisin aina tavarat halvimmasta vaihtoehdosta. Pelkällä opintotuella ei toki varsinkaan pääkaupunkiseudulla elä opiskelijakämpässäkään edes penniä venyttäen, joten lisärahaa tahkosin vuokratöillä lukukausien aikana, sekä kesätöillä. Niidenkin jälkeen vanhemmilta saatu muutama lisäsatanen vuodessa tuli tarpeeseen.

Joitakin erikoisiakin ratkaisuja tuli tehtyä. Kauden 2006-2007 syksyllä myin telkkarini, koska laskin pääseväni sen hinnalla n. puoleen tusinaan matsiin. Hieno kausi, ei harmita yhtään.

Opintolaina oli aina peikko, jota piti viimeiseen asti välttää. En siis koskaan ottanut lainaa, ja näin jälkikäteen se tuntuu aika hölmöltä. Valmistumisen koittaessa ja työelämään siirtyessä olisin voinut maksaa muutamien tonnien velat hetkessä, vähän isommatkin varmaankin vuoden sisään. Lainanoton välttely oli aivan tarpeetonta tulevaisuudenpelkoa tyyliin "entä jos en ikinä saa töitä".

Ehkäpä kokemuksesta on se hyöty kuitenkin jäänyt, että on ainakin tottunut vääntämään sekä töitä että opintoja samaan aikaan, ja yrittää saada muun elämän rullaamaan näiden ehdoilla. Täyden työviikon ja jatko-opintojen yhdistäminen on nimittäin vielä paljon vaikeampaa kuin selvitä fil.yo:na viikonloppuisin darrassa tehdyistä kassavuoroista. Vielä kun olisi olemassa jokin opintolainan analogia, jolla työläinen saisi aikaa opiskella.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ikinä en hakenut tuota. Tosin nyt jos saisin valita uudestaan, niin ehkäpä mieli muuttuisi.

Opinnot tuli rahoitettua pääosin työnteolla, mitä nyt välillä vakuutusyhtiöstä tuli ylimääräisiä tonneja. Ennen kuitenkin jonkun irvileuan vastausta totean, että ihan aiheesta ja ilman kusetuksia. Kesälomia en pahemmin tukenut, tarkoituksena oli välttää mahdollisimman pitkään opiskelua työn ohessa. Toki tuotakin tuli tehtyä, mutta ei ympärivuotisesti kuitenkaan.

Parhaimmillaan tein muutaman 8 tunnin päivän viikossa, muutaman lyhyemmän (5-6h) ja satunnaisia viikonloppuja samalla kuin kävin luennoilla ja tein opparia. Kyllä muuten jälkikäteen nauratti laskea viikkotunteja, varsinkin kun viikonlopuille tuli otettua kaikki saatavat vuorot. Ei ole enää ihmisen hommaa lähteä seiskan maissa kotoa, tulla 11:n pintaan ja käyttää kaikki ylimääräinen aika (kahvi- ja ruokatauot, matkat, jne.) opparin tekoon. Pari kuukautta meni, mutta sitten piti tosiaan hillitä.

Taloudellisesti pahin tilanne tuli sitten vastaan viimeisenä vuotena. Osittain opsin muutosten ja osittain omien valintojen ("ylimääräinen" harjoittelu tutun firmassa palkatta täysin puskista) takia tuli sitten tilanne, että jo pelkkään vuokraan meni enemmän kuin opintotuki oli ja budjetti oli laadittu lyhyemmälle ajalle. Edellisen vuoden kokemukset (lue edellinen kappale) takaraivossa kuitenkin päätin, että mitään viikonloppu- tai yötöitä en päälle ota. Tuolloin tuli tosissaan mietittyä lainaa, mutta ilman tuli selvitty.

Jos nyt saisin valita, niin ottaisin kylmän viileästi lainaa. Valmistumisen jälkeen kuitenkin vastuullinen henkilö maksaa nuo muutamat tonnit nopeasti pois ja yksi kesäloma, viimeisen vuoden viimeisten kuukausien nuukailu ja koulun ohessa työskentely opettivat jotain. Mieluummin matalakorkoinen laina kuin noiden asioiden yhdistelmä. Jos satanen tai pari menee korkoihin, niin menkööt. Kyllä sosiaaliset suhteet ja oma terveys ovat sen verran tärkeitä, että tuo on pieni sijoitus siihen.

edit: ja Chambzan pennynvenytys on tuttua! Tuli jopa ryyppyseura valittua sen mukaan, mihin baareihin oltaisiin lähtökohtaisesti menossa. Kriteerinä tietenkin usein juuri hinta; keskustan yökerhot jäivät vähiin, Kalliosta kun sai bisseä reilusti halvemmalla ilman narikoita tai muita maksuja. Samoin ruokailujen suhteen tuli tosiaan katottua hintoja: jos halvalla sai ranskalaisia, niin sitten vaikka viikko ranskalaisia + jotain muuta halpaa napaan. Oikeastaan ainoa asia mistä en tinkinyt oli kahvi, sitä kun piti saada aina ja vaaleat suomalaiset eivät vieläkään kelpaa. Tosin perustelin tämän sillä, että ilman telkkaria säästyi lupamaksuista sen verran, että hiukan parempi kahvi ei paljoa nosta päivittäistä budjettia.

edit: Ja itse äänestykseen en mitään vastannut. Jos vaihtoehto "En, mutta olisi pitänyt" löytyisi, niin ehdottomasti tuolle antaisin ääneni.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitähän nämä tyypit on jotka tulee tänne itkemään kun valtio kohtelee kaltoin kun yrittää pakottaa nostamaan opintolainaa. Totta helvetissä sitä nostetaan, jollei rahat muuten riitä. Kaikenlainen kitinä vähistä varoista tai vihjaukset siihen suuntaan, että pitäs saada ilmasta rahaa enemmän, saa sapen kiehumaan. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen. Jos ei kiinnosta nykyehdoilla, niin sitten voi jättää väliin ja mennä sinne mäkkärin kassalle.

Itse otin kaikki lainat ja makselen viimeisiä takaisin just. Taitaa loppua ensi vuonna, mutta ihan sama, sillä maksuerä on niin pieni, ettei sillä enää ole merkitystä, muistaakseni jotain 80€/kk.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kaikenlainen kitinä vähistä varoista tai vihjaukset siihen suuntaan, että pitäs saada ilmasta rahaa enemmän, saa sapen kiehumaan.

En tiedä, ketkä kaikki Suomessa ilmaista rahaa saavat, mutta opiskelijat eivät tuohon ryhmään kuulu.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä, ketkä kaikki Suomessa ilmaista rahaa saavat, mutta opiskelijat eivät tuohon ryhmään kuulu.

Eikö, mitä opintoraha on? Rahaa siitä, että tekee jotain mistä hyötyy muutenkin. Opiskelijoilla on suomessa tukijärjestelmä, millä voi aivan hyvin elää ja opiskella käymättä töissä. Mitä muuta pitäisi olla? Korkeampi elintaso muiden rahoilla?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kesätöissä voi myös käydä. Yliopisto-opiskelu antaa helposti mahdollisuuden työskennellä 4 kuukautta per kesä ja näillä rahoilla tuo aloittajan kuukaudessa käytettävissä oleva rahamäärä kasvaa prosentuaalisesti paljon. Ei tarvitse edes koulun ohella käydä töissä.

Ihmettelen kyllä suuresti, miksi opintolaina on niin iso peikko vielä nykypäivän ihmisillekin. Marginaali on mitätön ja sen lisäksi, kuten on jo mainittu, valmistumisen jälkeen saa ilmaista rahaa, kun tietty prosentti takaisin maksetuista lainoista vähennetään suoraan verosta. Reilu kymppitonnin lainamäärästäkin saa periaatteessa (määräajassa) valmistumisen jälkeen 2500 euroa takaisin puhtaana käteen. Eli maksat takaisin vain 75 % ottamastasi lainasta. Mielestäni ihminen on suoraan sanoen tyhmä, ellei tätä ilmaista lounasta käytä hyväkseen.

Itselläni ei ole ollut mikään rahapula opiskelujen aikana, koska kesätyörahoilla on hyvin pärjätty ja kun asuu kahdestaan, kustannukset ovat pienemmät. Olen silti nostanut opintolainaa yli 10k ja tunkenut ne suoraan pörssiin. Kurssit heiluvat, mutta osingot tulevat tilille ja valmistumisen jälkeen saan yhteensä noin 2500 euroa veroistani anteeksi ensimmäisinä lainan takaisinmaksuvuosina.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eikö, mitä opintoraha on? Rahaa siitä, että tekee jotain mistä hyötyy muutenkin.

Ei opintoraha ole ilmaista. Sitä saadakseen pitää tehdä jotain. Mielestäni se ei ole silloin ilmaista. Ilmaista rahaa on se, mitä saa, vaikkei tekisi yhtään mitään.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Minä nostin neljän vuoden ajan maksimituet eli opintoraha, asumislisä ja laina, kesätyöt oli toki ja niiden avulla eleli sitten syksyt vähän inhimillisemmin. Lyhennys on nyt alle satasen kuussa ja asuntolainan päällä tuo on aika lailla vähäinen summa. Toki tässä olisi vähän jopa vaikeuksissa jos olisin työtön, mutta jo opiskelun alkuajoista lähtien olin varma, että tulen työllistymään ok liksalla niin oli aika mahdoton perustella itselleen, miksi kituuttelisin ne neljä vuotta kun opintolainan avulla sain keskittyä juom.. opiskeluun täysipainoisesti ilman ilta- tai viikonlopputöitä. Viidentenä vuonna meinasi sitten tulla tulorajat vastaan niin jätin parit tuet kokonaan nostamatta ja lainaa en nähnyt tarpeelliseksi kun olin käytännössä koko ajan töissä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei opintoraha ole ilmaista. Sitä saadakseen pitää tehdä jotain. Mielestäni se ei ole silloin ilmaista. Ilmaista rahaa on se, mitä saa, vaikkei tekisi yhtään mitään.

Ei ole ilmaista ei, nimittäin maksajalle. Se on perinteinen demarihenkinen "ilmainen palvelu" kun on itse saajapuolella. Paskaako niistä rikkaista maksajista, ovat perkeleet kuitenkin varastaneet omaisuutensa jostain tai repineet duunarin selkänahasta.

Ihmettelen suuresti miten vätyksiä suomalaiset ovat ja tämä opintolaina on malliesimerkki. Mikä siinä on vaikeaa hoitaa itse omat asiansa ilman muiden rahoja? Valtio hommaa vielä lainaan takauksen, että ei tarvi kun mennä tiskiltä nostamaan.

Vasemmalla on hirveä hinku pistää valtio puuttumaan kaikkien asioihin. Miksi vitussa ihmiset eivät halua hoitaa itse omia asioitaan? Minä ainakin haluan ja olen ylpeä siitä, ettei ole toisten taskuilla tarvinnut käydä, vaikka omalla lompakolla käy joka kuukausi kauhea kuhina näiden vetelysten toimesta.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Kesällä meni viimeinen lainanlyhennys. Kokonaispotti taisi meikäläisellä olla jotain 5000 euron paikkeilla, tosin nostin lainaa vain muutaman kerran - ja silloin koko vuoden potin. Kerran oli totaalisen pa, ja opiskelutilanne oli silloin sen verran kehtinen ettei sallinut työssäkäyntiä. Toisen kerran kun hankin uuden vuokra-asunnon ja piti saada kahden kuukauden vuokrarahat takuuvuokraan. Nuo olivat 90-luvulla molemmat. Muutoin olin töissä koko opiskeluajan enkä nostanut opintorahaakaan kuin kahtena vuonna kaikkiaan yhdeksästä opiskeluvuodesta (lukio, kaksi vuotta kauppaopistoa ja yliopisto).

Minusta jo se on helvetin iso asia, että Suomessa on opiskelu kaikille ilmaista tai lähes ilmaista. Euroopassa yleensä siitä peritään maksua, tosin vähävaraisempia tuetaan stipendein.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostin koko 3,5 vuoden opiskelujen ajan opintolainaa.

Ja tosiaan varsin vaivatontahan tuo on. Helpottaa opiskelun aikana elämää huomattavasti ja valmistumisen jälkeen sitä saa maksaa varsin hitaaseen tahtiin takaisin ja samaan aikaan valtio vielä tukee takaisin maksamista verotuksessa.

Ja itse opintolaina taas on valtion takaamaa, eli jos pelkäät ettet sitten valmistumisen jälkeen saa kunnolla asuntolainaa tms, tuon takia, niin tuo opintolaina ei itseasiassa vaikuta lainanottokykyysi lähes lainkaan.

Oman lainan lyhentäminen alkaa ensi kesänä ja ajattelin lyhennellä sitä sen minimimäärän kuukaudessa. Itse priorisoin autolainan ja asuntolainan lyhentämisen tärkeämmäksi, mutta toki aion kaikki lainani maksaa pois.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen suuresti miten vätyksiä suomalaiset ovat ja tämä opintolaina on malliesimerkki. Mikä siinä on vaikeaa hoitaa itse omat asiansa ilman muiden rahoja? Valtio hommaa vielä lainaan takauksen, että ei tarvi kun mennä tiskiltä nostamaan.

Vasemmalla on hirveä hinku pistää valtio puuttumaan kaikkien asioihin. Miksi vitussa ihmiset eivät halua hoitaa itse omia asioitaan? Minä ainakin haluan ja olen ylpeä siitä, ettei ole toisten taskuilla tarvinnut käydä, vaikka omalla lompakolla käy joka kuukausi kauhea kuhina näiden vetelysten toimesta.

Aluksi neuvot ottamaan opintolainaa, mutta kuitenkaan muiden kukkarolla ei saisi käydä. Päätähän nyt jo kumpaa mieltä olet.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihmettelen suuresti miten vätyksiä suomalaiset ovat ja tämä opintolaina on malliesimerkki. Mikä siinä on vaikeaa hoitaa itse omat asiansa ilman muiden rahoja? Valtio hommaa vielä lainaan takauksen, että ei tarvi kun mennä tiskiltä nostamaan.

En nyt tajua keiden muiden rahoja käytin, kun aikoinaan 2000-luvun alussa opintolainaa nostin. Kyllä se ihan itse piti takaisin maksaa korkoineen, eikä se korko edes ollut kovin pieni, vaikka yleisesti näin tunnutaankin kuvittelevan. Toki niistä koroista sai verovähennyksiä, mutta loppupeleissä tuollaisilla kohtuullisen pienillä summilla ne vähennykset ovat pelkkä kärpäsenpaska.

Mikä tuo yli 2500 euron lainojen "ilmaisuus", josta Spiit mainitsi?
 
Suosikkijoukkue
VAR
En minäkään lainaa muiden rahojen käyttämiseksi laskisi. Avustukset - kuten opintoraha - sitä toki ovat. Tosin tässä yhteiskunnassa kaikki käyttävät jossakin vaiheessa muiden rahoja vaikka jo ajelemalla teitä pitkin. Vähän vaikeaa siitä on pitää kirjaa, kuka on loppupeleissä enemmän saama- ja kuka maksajapuolella. Toki spurgut ovat vääjäämättä saamapuolella ja todella hyvätuloiset - jotka maksavat progressiivista tuloveroa - ovat maksajapuolella.

Periaatteellisella tasolla olen sitä mieltä, että opinnot ovat investointi omaan tulevaisuuteen ja siinä mielessä on ihan perusteltua että elämiseen opiskeluaikana joutuu joko ottamaan lainaa tai käymään töissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös