Onko Sinulla TV-lupa?

  • 2 906
  • 26

Onko Sinulla TV-lupaa?

  • Ei, katson luvatta

    Ääniä: 51 41,1%
  • On toki!

    Ääniä: 63 50,8%
  • Ei ole televisiota, ei ole lupaa

    Ääniä: 10 8,1%

  • Äänestäjiä
    124

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Koska äänestykset ovat p0p, niin mukaan vain. Mun oli pakko ostaa lupa, koska YLEllä on niin paljon "työtuttuja" että ei kestänyt sitä henkistä tuskaa kun näytin siltä että mulla olisi lupa ollut. Lisäksi en viitsinyt valehdella virkamiehelle puhelimessa kun se sitä kyseli. Vaikka kämppis (se nainen joka asuu meillä ;)) olikin ihan eri mieltä.. Kuulunko vähemmistöön?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hah! Olin ensimmäinen äänensä isänmaan asialle luovuttanut. Niin, minulla ei ihan oikeasti ole televisiota. Oikeastaan aikaakaan sen seuraamiseen ei pahemmin olisi, torstai taitaa olla ainut päivä, jota ei ole buukattu kalenterissani ja sekin puute korjaantuu tyttöystävän toimesta. Jaa, että harmittaako? No ei oikeastaan. Jokunen Nhl-matsi olisi hauska nähdä, yöllä kun ei viitsi tuttavia häiritä. Arvokisojen kanssa ei tule ongelmia, ja HN:n aikoihin minulla on muita menoja. No sen verran annan periksi, että olisi hauska tietää minkä näköisiä nuo nais tv-kasvot ovat, joita laitetaan järjestykseen eri äänestyksissä...
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taannoin opiskeluaikoina minulla ei ollut lupaa. Ja työelämään siirryttyäni "unohdin" luvan hankkimisen joksikin aikaa. Kerran sitten olin kotona Onnenpyörän aikaan, mutta television katsomisen sijaan suoritin imurointia. Kun siitä touhusta vielä kovasti pidän, niin olin suht' äkäinen kun ovikello soi. Paiskasin imurin varren maaahan ja menin kiukkuisena ovelle. Siellä pieni Ukko seistä jäpitti lappu kädessä, että maksaisitkos tv-luvan. Tyrkytti hiirulainen vielä maksulappuakin. Sanoin, etten maksa sellaisesta mitä minulla ei ole. Ukko intti siinä aikansa ja minä intin vastaan. Esiintyi mokoma vielä ihan kuin olsi ollut ensin ikkunan takana tonttuna katsomassa ja varmistamassa, että on nyt oikealla asialla.

Tv oli sijoitettu takanani olevaan huoneeseen siten, että sitä ei voinut nähdä ovelta. Ukko kuitenkin tihrusteli huoneeseen, ja minä pelästyin hänen näkevän tv;n vastapäisen taulun lasista heijastuneena. Äijä miltei kiipesi katseellaan ylitseni (kokoeroa oli kuitenkin muutama kymmenen senttiä) ja sai minut MELKEIN kääntämään katseeni. Vaan enpäs kääntynyt. Sanoin tyynesti, että ilmoitan hänelle heti, kun hankin television. Ukko murisi hetken aikaa, mutta jätti jonkun vihkosen ja poistui mutisten.

Se itsevarmuus, jolla ukko esiintyi, oli häkellyttävää. Ikäänkuin hön olisi todella tiennyt, että minulla on tv. Äänenpainotkin olivat lopulta sellaiset, kuin hän olisi todella nähnyt tv:n olohuoneessa, kun hän sanoi, että:"Onhan sinulla tv." Vaan tuossa mittelössä minä vedin silti pidemmän korren.

Hiukan tuon jälkeen hankin kuitenkin tv-luvan.
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Polvipetteri, kyllä se kaveri tiesi että sulla on töllö. Tarkastajan homma on sikäli helppoa että ei tarvitse kuin katsoa nimi ovesta, verrata sitä listaan lupansa maksaneista ja jos nimeä ei siinä listalla ole niin avot, rikollinen. Sillä kaikillahan on televisio (Sampio lienee ainoa poikkeus universumissa).

Itselläni ei ole lupaa, enkä aio sellaista hankkia ennenkuin töllöstä tulee sopivaksi katsomani määrä laadukasta ohjelmaa. Ja se ei luultavasti toteudu koskaan, kaikki faroutit, sikspäkit, saaret ja salatutelämät vain nostavat kynnystä.

Minä olen kerran seissyt matkatelkkari sylissä hiljaa oven takana hiki virraten kun tarkastaja retosteli ovella, mutta kiinni en jäänyt.
 

Wolves

Jäsen
Viestin lähetti Lust4life
Sillä kaikillahan on televisio (Sampio lienee ainoa poikkeus universumissa).

ei ole kaikilla. Tällähetkellä 7 kk ilman telkkaria. Repikääs siitä huumoria.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Meillä on tv-lupa. Tyttöystävä avasi oven n. kk sitten tarkastajalle ja tyhmyyttään tunnusti tv:n olemassaolon. En juuri koskaan katso YLE:ä ja siksi melkein tuhannen markan lupamaksu tuntuu aika tyyriiltä, varsinkin opiskelijabudjetissa. Itse ehdin selvitä ilman lupaa jo neljä vuotta (opiskelua ja armeijaa) ja ajattelin selvitä tulevaisuudessakin ainakin opiskeluajan (n. 4-5v). Oon kyllä vakavasti harkinnu tv:n rikkoutumisilmoituksen tekemistä, varsinkin kun parempi televisio, alle kaksi vuotta vanha 100hz:n Finlux oikeasti sanoi toimintasopimuksen irti.

Mitä ihmettä noista tarkastajista hätäilee. Vaikka ne tietäis, että sulla on televisio, niin ei kai ne sille mitään voi, jos kuitenkin kiellät koko jutun. Vai miten asian laita on?
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mulla on ovisilmä = ei tv-lupaa

Niin, allekirjoittaneen ovessa on ovisilmä, mikä tarkoittaa tässä yhteydessä sitä että ovi ei aukea tuntemattomille. Toisaalta kielletyn hedelmän nauttiminenkin kiehtoo eli miksi ostaa lupaa kun voi saada tuplanautinnon siitä kun katselee sitä mahdollista rapussa kärvistelevää tv-lupatarkastajaa ovisilmästä

Täältä tähän
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Re: Mulla on ovisilmä = ei tv-lupaa

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, allekirjoittaneen ovessa on ovisilmä, mikä tarkoittaa tässä yhteydessä sitä että ovi ei aukea tuntemattomille. Toisaalta kielletyn hedelmän nauttiminenkin kiehtoo eli miksi ostaa lupaa kun voi saada tuplanautinnon siitä kun katselee sitä mahdollista rapussa kärvistelevää tv-lupatarkastajaa ovisilmästä

Täältä tähän

Ovi silmä asennuspalkkiosta pitäisi mennä osa YLE saamattpmista TV lupamaksuista....

Toisaalta TV:stä tulee niin paljon uusintoja että edellisen vuoden TV-lupaankin pitää kirjoittaa kohta että uusinta....;)

Ai niin.... TV-lupa maksettu!
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tyhmän rehellinen kun olen, olen sen maksanut. Olisi varmaan sille vajaalle tonnille parempaakin käyttöä, mutta ei ainakaan omatunto kolkuta.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Toki on..

..koska se pirun setä tuli käymään ja telkan ääni kuulu ovelle. prkl. Eli siis muuten ei olisi, koska paskasta on turha maksaa.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole tv-lupaa. TV:tä tosin tulee aina silloin tällöin katseltua. Kun opinto- ja asumistuesta jää vuokran jälkeen n.260mk käteen, niin ei sillä rahalla paljoa tv-lupia maksella.
 

pest

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Canaliin menee reilu 2000 vuoteen, ei innosta maksaa lähes turhasta lisää...
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Tietysti on. Rahaahan siihen menee, mutta onneksi avopuoliso maksaa puolet... Julkisen palvelun yleisradio on sen verran kallisarvoinen asia, että siitä kannattaa maksaa... Muuten saamme tulevaisuudessa seurata teeveetsättiä neljältä kanavalta...

En tosin ole täysin puolueeton tässä asiassa, koska sain viime vuonna Yleltä enemmän rahaa kuin sinnepäin maksoin...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lust4life:
kaikki faroutit, sikspäkit, saaret ja salatutelämät vain nostavat kynnystä.

Mitenkäs yllämainitut ohjelmat liittyvät tv-lupaan?? Nehän tulevat mainoskanavilta, jotka rahoittavat toimintansa muulla tavalla kuin tv-luvilla kerätyillä varoilla.

Kuulemani mukaan tv:stä on mahdollista "virittää" pois tv-luvan alaiset kanavat, ja saada tästä todistus. Sitten vaan näyttää tv-luvan tarkastajalle todistuksen, että tällä vastaanottimella voi katsoa ainoastaan kanavia, jotka eivät ole tv-luvan alaisia, ähäkutti! En sitten tiedä onko tuo vain urbaanilegenda, vahvistakaa tai kumotkaa...

Ps. Ai niin, maksan kyllä tv-lupaa, valitettavasti.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On lupa on...

Yli 10 vuotta onnellisesti ilman lupaa ja sitten vaimoprkl menee halpaan.
"Joku äijä jostain soitti ja sanoi että teillä ei oo tv-lupaa".
Pelästyi kuulemma puolikuoliaaksi ja meni sitten tietysti semmoisen hankkimaan. :mad:

No sen verran sapettaa että ihan kiusallani maksan muutaman pennin liian vähän joka kerta :D , toivottavasti tulee paljon lisäkuluja kun kirjanpito vähän tökkii...;)
 

Salkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ass@ Pori
Ihan alkuun kysymys mikäli joku tietää

Jos on videotykki ja siinä dvd-soitin tarviiko tv-lupa maksaa jos videotykkiin ei saa tv kanavia (oli kaverin kanssa pieni sota asiasta)

TV-luvasta en ole maksanut enkä maksa. Tarkastajista olen kuullut legendoja jonka mukaan ne tulee väkisin sisälle ja tutkii onko telkkaria

Kerrostalossa asuvalle kaverille sattunut tapaus jolloin olin hänen luona kyläilemässä tarkastaja soittaa ovikelloa Kaveri menee avaamaan oven kuulen keskustelen toiseen huoneeseen.

Tarkastaja esittelee itsensä näyttää henkilökortin ja sanoo

"Teillä ei ole televisio lupaa maksettu, onko teillä tv"

Kaveri: "Ei ole"

Tarkastaja: "Saanko tulla katsomaan"

Kaveri: "et saa" ja vetää oven kiinni

Jälkeenpäin ei ole asiasta tullut mitään huomautuksia tms
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Salkkis
Ihan alkuun kysymys mikäli joku tietää

Jos on videotykki ja siinä dvd-soitin tarviiko tv-lupa maksaa jos videotykkiin ei saa tv kanavia (oli kaverin kanssa pieni sota asiasta)

Muistaakseni lakiin tai asetukseen mikä lie tuli sellainen muutos, että mikäli teknisellä laitteella pystyy katselemaan tv-ohjelmia, niin vaaditaan tv-lupa. Eli kaiketi niin, että jos pystyt katselemaan videotykistäsi puoli yhdeksän uutiset, niin se on luvanvaraista toimintaa.

Se onkin sitten eri asia, miten hyvä asiantuntemus näillä tarkastajilla tässä tv-korttien ja videotykkien luvatussa maassa on.
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Niin ...
Tv-lupamaksutarkastajillahan EI ole kotietsintälupaa, eli jos sanoo, ettei saa tulla katsomaan onko telkkaria, niin silloinhan ne ei todellakaan saa tulla sisään. Siitä voisi nostaa esim. Kotirauhan häiritsemisestä syytteen.
Itse olen opiskelija ja telkkarikin on vanha Daewoon romu jostain 80-luvulta (ei tekst-tv:tä, huonohko kuva ja kaukosäädinkin tosi alkeellinen), niin säästän ne rahat mieluummin uuteen töllöön.
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Voe voe voe, te lakia pakoilevat!

Olin vielä vuosi sitten THK:ssa (Telehallintokeskus) töissä, ja tiedän kuinka vi**umaista duunia on kierrellä ympäri ämpäri katsomassa jotain ihmeen lupia.
Itse en tosin tätä duunia tehnyt..
 

tsei_tsei

Jäsen
Itse en ole lupaa maksanut, sillä se on helkkarin kallis. Telkkarini on halvempi. Takavarikoikoon sen sitten, eipä tuota töllöä tule hirveemmin katsottuakaan.

Mutta periaatteessa olen televisioluvan kannalla. Sillä yleisradio on pulju, jota haluan tukea. Monet haukkuvat YLE:n ohjelmistoa, mutta kokonaisuutena se on kuitenkin parasta. Viimeisenä kanavana töllöstäni luopuisin YLE:n ykkösestä. Mielestäni on moraalisesti väärin, että maksaa huippuvoittoihin tähtäävälle riistäjä Canal+:lle rahaa, mutta ei maksa televisiolupaa. Hommaisi sitten ennen piraattidekooderin ja katsoisi Canalia sen avulla. Tuolloin riittäisi rahat TV-lupaankin.

Olen tästä asiasta muistaakseni vaahdonnut aikoinaan Kiekkopesässäkin, joten en alkuun jaksa enempää.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei.
Eikä töllöä. Kisojen aikaan meikäläinen sitten asuukin vanhempien luona...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En kerro. Vaikka eivätpähän ne tänne meiän kämpille pääsisikään, kerrostalomme alaovi kun on aina lukossa. Ja eipä niitä tosiaan ole pakko päästää sisään.

Televiisiolupatarkastajat ovat kuulemma koulutettuja etsimään antennipistorasiat ja katsomaan, onko niissä johtoa. Näin paljastuu yleensä se paraskin tvkortti jos se vain on kiinni seinässä. Ja televisiolähetysten vastaanottamiseen kykenevä laite velvoittaa hankkimaan tv-luvan. Mutta miten määräytyy ruokakunta? Sillä porukoillani on tv-lupa, ja he ostavat suuren osan ruuastani :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös