Onko sinulla elinluovutustestamentti?

  • 4 360
  • 39

Omistatko elinluovutustestamentin?

  • Kyllä omistan.

    Ääniä: 30 34,5%
  • En omista, mutta olen harkinnut sen hankkimista

    Ääniä: 37 42,5%
  • En omista, enkä hanki!

    Ääniä: 20 23,0%

  • Äänestäjiä
    87

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tuollahan tuo on lompakossa. Maksaa ei kylläkään voi mainostaa lauseella "Vähän käytetty" ja sydämenikin on särkynyt useaan otteeseen, mutta jos ne jollekkin siinä vaiheessa vielä kelpaa, niin viekööt.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ei ole ainakaan vielä testamenttia. Tyydyn toistaiseksi vain elinaikanani luovuttamaan yhtä tiettyä elintä erääseen tiettyyn vastakkaisen sukupuolen elimeen. Täytyy sitten joskus miettiä mitä sisuskaluille tehdään sitten kun on kalmo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior


Vietkö loput mukana hautaan?

Ei vaan niistä tehdään elokuva!

5 cm legendaa
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tähän voisi liittää pienen lisäkysymyksen..

Elikkä.. haluaisitko päättää kelle elimesi menevät? Siis periaatteella rasti ruutuun:

Elimiä saa ottaa kuolemantapauksessa ruumiistasi, jos niitä tarvitsee:

Perheenjäsen - -
Sukulainen - -
Suomalainen - -
Ulkomaalainen - -

Asia tutkittiin Ruotsissa, vastaus oli yllättävä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Tähän voisi liittää pienen lisäkysymyksen..

Viestin lähetti finnishninja
Elikkä.. haluaisitko päättää kelle elimesi menevät? Siis periaatteella rasti ruutuun:

Elimiä saa ottaa kuolemantapauksessa ruumiistasi, jos niitä tarvitsee:

Perheenjäsen - -
Sukulainen - -
Suomalainen - -
Ulkomaalainen - -

Asia tutkittiin Ruotsissa, vastaus oli yllättävä.

Totta kai jokainen näistä, mutta jos olisi tehtävä valinta kahden eri tahon väliltä tositilanteessa, niin kyllä prioriteetit menevät juuri tuossa yllämainitussa järjestyksessä, eli ensisijassa perheenjäsen...

Tosin itse en ole sitä päätöstä tekemässä, vaan sen tekevät lääkärit. Perheenjäsen taitaisi olla muutenkin helpoin valinta, koska on käsittääkseni todennäköisintä, että sopivin luovuttaja on lähisukua. Eikös se lähinnä veriryhmän mukaan mene?
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Elinten lahjoitus

Kiinnostaisi tietää kuinka moni täällä on tehnyt elintestamentin? Jos ei, niin minkä vuoksi on tehnyt sen valinnan?

Itselläni on elinluovutustestamentti ja pidän sitä arvokkaana, koska on tärkeää, että joku voisi saada minusta jotain iloa kuolemani jälkeenkin.

Hieman asiaan liittyen: pidän myös todella outona sitä, että synnytyslaitoksella jotkut äidit eivät anna istukkaansa verenvuototaudin ehkäisyyn. Istukkahan menee viemäriin muuten. Mikähän siihenkin lienee syynä, jos joku tuon päätöksen tehnyt voisi kertoa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikö lakia muutettu niin, että testamenttia ei enää tarvita?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiinnostaisi tietää kuinka moni täällä on tehnyt elintestamentin?

Minulta löytyy elintenluovutuskortti/-testamentti, kyse täysin tietoisesta valinnasta, koska mitä minä kuoltuani mahdollisesti käyttökelpoisilla kehonosilla teen, jos tarvitsevalle vaan.

Aiemmin mietin myös ruumiini testamenttaamista lääketieteelle, mutta pitäisi ottaa tarkemmin selvää siitä, vielä tällainen toiminta on toteuttamiskelpoinen. Mummini olisi 80-luvulla lahjoittanyt kehonsa lääketieteelliseen käyttöön, mutta sitä ei otettu vastaan, koska katsottiin, että vakavalaatuinen syöpä oli tehnyt sen hyödyttömäksi tähän tarkoitukseen. Pitänee ottaa asiasta selvä, koska mitäpä minä kehollani kuoltuani teen - mahdollisimman tarkkaan jos se voidaan "hyötykäyttää" niin sen parempi.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eikö lakia muutettu niin, että testamenttia ei enää tarvita?

En muista mikä on tilanne tällä hetkellä. Opiskelujen aikana opettajat kyllä viittaisivat siihen, että varminta on laatia esim. hoitotahtoon elinluovutustestamentti tai kantaa korttia mukanaan, näin ei tule ongelmia joita mahdollisesti ilmenisi mikäli omaiset ryhtyisivät vastahankaan eivätkä hyväksyisi elinten ottamista "hyötykäyttöön" kuolleelta, esim. uskonnolliset syyt voivat johtaa kielteiseen kantaan tässä asiassa omaisten taholta, ja siihen yleensä tyssää moni asia kuolleen kohdalla.

vlad.

edit: HUS:n sivuilta Elinluovutukset.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä löytyy. Ei mitään väliä laitetaanko minut monttuun kokonaisena vai siten että muutama tarpeellinen varaosa on poistettu, ei mahda siinä vaiheessa paljoa enää kiinnostaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Allekirjoittamani elinluovutuskortti löytyy lompakosta, samoin verenluovutuskortti. Niissä on kelpo tietoja, jos tajuton minä tarvitsee lisäverta tai jos joku vaikka tarvitsee vissiin ihan kelvollisen munuaisen tai verkkokalvon.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kyllä löytyy elinluovutuskortti. Kaiken tarpeellisen voi ottaa, jos meikäläisen sisä et elimillä on vielä kuoltuani käyttöä. A miksikö? No, siksi, että minä tai läheiseni voimme tarpeen niin vaatiessa saada jonkun toisen luovutuselimillä uuden elämän. Saman voin tehdä tosille ihmisille. Minä en niitä elimiä arkussa tarvitse, kun joskus poistun tästä todellisuudesta.
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täälläkin on kannettu lompakossa testamenttia jo pidemmän aikaa. Vaikka laki nyt onkin muuttunut, korostaa se edelleen sitä, että vainajan tahtoa kunnioitetaan, joten se pitää selvittää. Kätevästihän sen voi tuolla elintestamentilla tehdä selväksi ja itse ainakin vielä olen läheisille kertonut että kaikki mikä kelpaa saadaan ottaa uusiokäyttöön.

Minusta lakimuutos on hyvä, mutta jos sitä miettii itsemääräämioikeuden näkökulmasta niin se, että elinluovutus pitää erikseen kieltää jos ei sitä tahdo, kaventaa kyllä itsemääräämisoikeutta. Entä jos joku kuolee ihan yllättäen, eikä ole koskaan kertonut kenellekään, että ei muuten missään nimessä halua luopua yhdestäkään kallisarvoisesta ruumiinosastaan, elimestään tai kudoksista, eikä ole älynnyt kieltää niiden käyttöä? Tosin minun on kyllä hyvin vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi pitää molemmat munuaisensa haudassakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös