Onko sinulla elinluovutustestamentti?

  • 4 360
  • 39

Omistatko elinluovutustestamentin?

  • Kyllä omistan.

    Ääniä: 30 34,5%
  • En omista, mutta olen harkinnut sen hankkimista

    Ääniä: 37 42,5%
  • En omista, enkä hanki!

    Ääniä: 20 23,0%

  • Äänestäjiä
    87

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajattelinpa kysyä uusimman Tampereen teekkareiden tempauksen tiimoilta tällaisen kysymyksen.

Hieman taustaa tuosta tempauksesta: Viime lauantaina Tampereen teekkarit (niin, nuo yhteiskunnan hylkiöt, jotka käyttäytyvät aina epäasiallisesti ja herättävät pahennusta) tekivät suurehkon tempauksen järjestämällä tietoiskun elinluovutustestamenttien puolesta. Tuon kampanjan kummina oli muunmuassa herra nimeltä Timo Jutila. Tapahtumassa jaettiin infoa ihmisille elinluovutustestamentista, joka on siis yksinkertaisesti allekirjoitettu, noin pankkikortin kokoinen läystäke lompakossa, jossa allekirjoittanut lupaa elimensä kuolemansa jälkeen luovutettaviksi.

Tutkimusten mukaan yli 90% ihmisistä suostuu ottamaan vastaan siirrännäiselimen, kun taas elinluovutuskortti löytyy vain noin 10%.lta. Mikäli kuolleelta ei löydy elinluovutustestamenttia, hänen omaisensa tekevät päätöksen hänen elintensä mahdollisesta siirrännäiskäytöstä.

Eli siis, onko sinulla elinluovutustestamentti? Itse hankin tuon tuossa tempauksen yhteydessä ja suosittelen kyllä kaikille.
 

JanJ

Jäsen
Onhan tuo jo muutaman vuoden lompakossa ollut. Hemmetti, jos mun elimillä joku jotain tekee, niin siitä vaan. Mihin mä niitä tarvitsen kuoleman jälkeen?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole. Pitäisköhän tehdä sellainen jos joku joskus tarvitsisi kakskytviis-senttistä...

Ps.enkä puhu euroista
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti Kalkun rusakko
Ei ole. Pitäisköhän tehdä sellainen jos joku joskus tarvitsisi kakskytviis-senttistä...

Ps.enkä puhu euroista

Multa sais joku uuden peukalon, ehkä.

Vakavasti ottaen, aion tuommoisen todistuksen joskus hankkia. Miten se homma hoidetaan, tietääkö joku?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Footless


Vakavasti ottaen, aion tuommoisen todistuksen joskus hankkia. Miten se homma hoidetaan, tietääkö joku?

Perhana...

Siellä tempauksessa niitä jaettiin, lisäksi olen nähnyt sellaisia myös joskus joissain normaaleissa aikakausilehdissä liitteinä, mutta en osaa sanoa, mistä niitä normaalisti saa. Veikkaisin, että terveyskeskus on aika hyvä vaihtoehto.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla on. Jos kuolen lähiaikoina, saa vaikka George Best sitten multa maksan numero 3.

Myös Timo Jutilan maksa olisi hauska saada...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Footless

Vakavasti ottaen, aion tuommoisen todistuksen joskus hankkia. Miten se homma hoidetaan, tietääkö joku?

Uskoisin, että apteekeista saa edelleen elinluovutustestamentteja, itse hankin sen sieltä jokunen vuosi sitten - olisiko jopa viisi vuotta sitten. Terveyskeskuksista niitä ainakin voi tiedustella.

Viimeaikoina olen ruvennut harkitsemaan sitä, lahjoittaisinko koko ruhoni lääketieteelle kuolemani jälkeen. Kyseessä käsittääkseni hivenen monimutkaisempi toimitus jossa on laadittava papereita sairaalassa tjsp.

Jollei vastaukseni esitettyyn kysymykseen tullut jo selväksi niin kerta kiellon päälle, kyllä on elinluovutustestamentti.

vlad#16.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ei ole, en hanki.

George Carlin ilmaisee asian hyvin:

"Jos joudut onnettomuuteen ja hoitajat löytävät taskustasi tuollaisen kortin, kuvitteletko että he auttavat sinua? Paskat! Nehän tarvitsee varaosia! 'Hei, Harry! Unohda se happi, täällä olisi se maksa mitä me ollaan kaivattu!'"
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti mission16W
Ei ole, en hanki.

George Carlin ilmaisee asian hyvin:

"Jos joudut onnettomuuteen ja hoitajat löytävät taskustasi tuollaisen kortin, kuvitteletko että he auttavat sinua? Paskat! Nehän tarvitsee varaosia! 'Hei, Harry! Unohda se happi, täällä olisi se maksa mitä me ollaan kaivattu!'"

Eipä taida ihan mennä noin. Elinsiirtoleikkaukseen sisältyy nimittäin aina todella suuret riskit. Jos olet vielä hengissä, sinua tusikin aletaan murhaamaan, jotta voitaisiin pelastaa toinen, yhtä kriittisessä tilanteessa oleva ihminen.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tämä miellyttää varmaan kaikkia: elinluovutustestamentin voi tilata vaikka netistä. Itse asiassa se on kai elinluovutuskortti nykyään.

Osoitteessa http://www.lahjaelamalle.net on sitten lisätietoa.
(EDIT: Sieltä löytyy myös "Laki ihmisen elimien ja kudoksien lääketieteellisestä käytöstä ")

Itse olen korttia kantanut nelisen vuotta.

Voisi kysyä samalla, onko hoitotestamenttia kenelläkään? Sehän siis tarkoittaa karkeasti, että piuhat irti jos kaikki toivo on mennyttä. Itse en ole hoitotestamenttia katsonut tarpeelliseksi, koska lääkärien ja omaisten päätäntävalta hoidon jatkamisen puolesta on nykyisellään niin suuri, ettei hoitotestamentilla juuri ole merkitystä. Harry Bogomoloffilla ilmeisesti sellainen kuitenkin on ;-)
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Jos olet vielä hengissä, sinua tusikin aletaan murhaamaan, jotta voitaisiin pelastaa toinen, yhtä kriittisessä tilanteessa oleva ihminen."

Mistäs tiedät, oletetaan että joku jolla on €€€€€ tarvitsee uuden maksan....hoitajien palkka on pieni ja tiedossa on pieni "bonus" jota ko. henkilö tarjoaa sille joka asiaa edesauttaa.

Tähänhän voidaan aivan hyvin mennä jonain päivänä. Ja sinä päivänä minä ajattelin omistaa ison kasan rahaa

Elimiäni en toiselle anna mutta hoitotestamentin voisi hankkia, mikäli se nyt siis tarkoittaa sitä että piuhat vedetään samantien irti kun tilanne sallii. henk.koht tosin tuota voisi soveltaa omalla kohdallani jo halvaantumiseen tms.->leikkauksen aikana piuhat katki niin enpähän jä kärsimään uusista "kyvyistä" tai oikeammin vanhojen kykyjen puutteesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
"Jos olet vielä hengissä, sinua tusikin aletaan murhaamaan, jotta voitaisiin pelastaa toinen, yhtä kriittisessä tilanteessa oleva ihminen."

Mistäs tiedät, oletetaan että joku jolla on €€€€€ tarvitsee uuden maksan....hoitajien palkka on pieni ja tiedossa on pieni "bonus" jota ko. henkilö tarjoaa sille joka asiaa edesauttaa.

Tähänhän voidaan aivan hyvin mennä jonain päivänä. Ja sinä päivänä minä ajattelin omistaa ison kasan rahaa

Pyh... minä uskon siihen, että Suomi on oikeusvaltio ja että lääkäreillä/hoitajilla on täällä vielä moraalia.

Ehkä olen sinisilmäinen, mutta se on sitten tässä skenaariossai henkilökohtainen mokani. Jos minut sitten tapettaisiin, niin eipä se meikäläistä jälkikäteen vituttaisi...
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Sistis
Eipä taida ihan mennä noin. Elinsiirtoleikkaukseen sisältyy nimittäin aina todella suuret riskit. Jos olet vielä hengissä, sinua tusikin aletaan murhaamaan, jotta voitaisiin pelastaa toinen, yhtä kriittisessä tilanteessa oleva ihminen.

Tajuat kai, että George Carlin on koomikko? Hänen tehtävänsä on siis keksiä vitsejä. Tuo oli sellainen. Vitsi. Minä nauroin makeasti sen kuullessani, tosin pidän muutenkin George Carlinin materiaalista.

En silti omista elimenluovutuskorttia, koska en aio kuolla aivan vähään aikaan. Jos kuolin, niin suunnitelma meni pieleen enkä aio olla ainoa, joka kärsii. Etsiköön varaosansa muualta :)

Mitä hoitotestamenttiin tulee, en aio sellaistakaan hankkia. Otetaan jälleen George Carlin avuksi. Vitsi jälleen käännetty ja nimi muutettu suomalaisille uppoavaksi. Ja tämäkin on siis vitsi, tähdennettäköön vielä kerran.

"Jotkut ovat tosi kovia jätkiä. Heiltä irtoaa kaikenlaista juttua tyyliin "jos joudun onnettomuuteen niin vetäkää johto irti". Paskat, sanon minä. Vaikka joutuisin millaiseen onnettomuuteen niin ÄLKÄÄ vetäkö johtoja irti! Iskekää lisää kiinni! Kaikki johdot, mitä löytyy! Vaikka olisin aivokuollut, niin ette piru vie irroita johtojani. Tuokaa TV, jäätelöä ja morfiinia. Jätskiä joka kymmenes minuutti, morfiinia ... joka viides sekunti ja telkkari kolmoselle. Koska sitä paskaa katsoakseen pitää muutenkin olla aivokuollut niin otetaan tilanteesta ilo irti!"
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Menee tsättäilyksi...

Ymmärrän huumoria, ja tulkitsin myös, että se oli tässä kohdin sellaiseksi tarkoitettu. Tunnen ulkomaalaisen huumorin kuitenkin hävettävän huonosti, joten en osannut yhdistää tätä G.C.tä nyt kyllä mihinkään, mutta tuosta lausahduksesta kyllä päättelin, että kyseessä on mustaa huumoria vääntävä veikkonen...

Heitinpä tuon kommenttini kuitenkin varmuudeksi, koska en ollut aivan 100-%.n varma tuosta, olitko huumori- vai tosilinjalla. Ja osittain siksi, että varmasti myös joku muu on miettinyt tätä kommentissasi ollutta pointtia - jos ei nyt aivan vakavissaan, niin ainakin teoreettisella tasolla.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti Kiekoton
Tämä miellyttää varmaan kaikkia: elinluovutustestamentin voi tilata vaikka netistä. Itse asiassa se on kai elinluovutuskortti nykyään.

Osoitteessa http://www.lahjaelamalle.net on sitten lisätietoa.
(EDIT: Sieltä löytyy myös "Laki ihmisen elimien ja kudoksien lääketieteellisestä käytöstä ")

Kiitos. Nyt on lomake tulossa. Tosin mun maksalla tai keuhkoilla ei kukaan mitään tule tekemään. Onneksi mulla on suuri sydän.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Sistis
Ymmärrän huumoria, ja tulkitsin myös, että se oli tässä kohdin sellaiseksi tarkoitettu. Tunnen ulkomaalaisen huumorin kuitenkin hävettävän huonosti, joten en osannut yhdistää tätä G.C.tä nyt kyllä mihinkään, mutta tuosta lausahduksesta kyllä päättelin, että kyseessä on mustaa huumoria vääntävä veikkonen...

Kyllä, Carlin harrastaa äärettömän mustaa huumoria. Toisaalta nykyaikana maailma alkaa olla niin sairas paikka että ei tätä voi tosissaan ottaa. Jos kaikkea tätä tragediaa ja kauheutta yrittää miettiä, sekoaa varmasti.

On mielestäni kyllä todella hienoa, että jotkut viitsivät tehdä noita luovutuskortteja. Niiden avulla saadaan varmasti arvokasta apua sitä tarvitseville, sillä tuskin nuo varaelimet puussa kasvavat. Vakavasti puhuen voisin itsekin tällaista joskus harkita, sillä tuskin kuoltuani tarvitsen esim. maksaani mihinkään. Mutta käännyn jälleen Carlinin puoleen :)

"Mietitään vähän tätä elintenluovutusohjelmaa. Tosi kiva juttu, joku saa maksan, joku saa silmän jne... Mutta miettikääs tätä, entäs jos toisella puolella, enkä nyt puhu taivaasta vaan yleisesti "toisesta puolesta", jos toisella puolella joudutkin tulemaan toimeen niillä, mitä sinulla on? Jollain tyypillä on kaksi maksaa ja viisi silmää samalla kun sinä klenkkaat ympäri taivasta yhdellä jalalla ja ilman sydäntä".
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Nyt on tuokin asia hoidettu. Luovutuskortti on tulossa postitse, otin vielä vaimokkeellekin jos vaikka hänkin innostuisi. Kiitos linkin laittaneelle. Jos itselle käy huonosti niin toivottavasti joku muu saa minusta jotain omaa elämää ja sen laatua parantavaa.

En ymmärrä ihmisiä jotka tällä pelleilevät. Itse olen nähnyt sellaisen 5 v tytön joka odotti itselleen jotain sisäelintä. Tyttö oli jo ihan lopussa, aikaa muutamia viikkoja. Silloin teki pahaa. Jos vaan olisi pystynyt jotain tekemään....
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Monty Pythonin ystävät tietänevät mitä riskejä elinluovutustestamenttiin liittyy....

No jokatapauksessa itsellenikin on kortti tulossa. Eipä olisi tullut hankittua ilman tämän ketjun linkkiä. On kyllä ollut ennenkin mielessä, mutta en varmasti olisi lähtenyt mistään erikseen korttia hakemaan.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
On ollut tuolla kukkarossa jo yli 10 vuotta. Pistin isännänkin kirjoittamaan vastaavan ja sukulaisille olen myös raahannut kaavakkeita, joita muuten saa apteekeista.
 

Takkuturkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalervo Kummola
Minun luovutuskortissani erikseen painotetaan, että ruumistani ja elimiäni tulisi kuolemani jälkeen käyttää siten, että käytöllä voitaisiin edistää eläinkokeista luopumista.
 

Paananen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Homma etenee näin...

Perusterve nuori ihminen joutuu esim. auto-onnettomuuteen ja seurauksena on aivokuolema (=aivojen toiminta loppuu pysyvästi, sydän toimii vielä ja pitää kehoa hengissä, hengityksestä huolehtii hengityskone eli respiraattori). Aivokuolema ei ole mikään ns jenkkileffojen "kooma", josta herätään vuoden kuluttua suihkunraikkaana meikit naamalla. Se on absoluuttisen peruuttamaton tila.
Lain mukaan aivokuoleman pitää todeta sekä anestesiologi että neurologi yhdessä.
Mikäli potilaalla on elintenluovutustestamentti, eikä muita esteitä ole, voidaan elämää ylläpitää keinotekoisesti (respiraattorilla)siihen saakka, kun tarvittavat elimet on irroitettu.
Yksi lääkäriryhmä irroittaa elimet (maksa, sydän, munuaiset, verkkokalvot) ja toinen ryhmä sitten siirtää elimet niitä tarvitseville. Pohjoismailla on yhteinen rekisteri, jossa on elimiä odottavat henkilöt rekisteröity kudostyyppien mukaan. Näistä sitten valitaan sopivin saaja(t) ja elimet lennätetään sairaalaan, jossa potilas ja elinsiirtoryhmä odottavat. Yhdestä aivokuolleesta voi siis useampikin siirrännäistä odottava saada jatkoajan elämälleen.
Elintenluovutustestamentti on hyvä olla lompakossa mukana, koska em tilanteissa on yleensä varsin kova kiire ja järkyttyneiltä omaisilta voi olla vaikea alkaa kyselemään näitä tietoja.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Elintenluovutuskortti & hoitotestamentti löytyy lompakosta, kamat jakoon niitä tarvitseville.

Minä en ole niin kiintynyt elämääni että haluaisin elää todella vaikeasti vammautuneena / vihanneksena joten ehkä on parempi antaa mahdollisuus jollekin toiselle omilla varaosillani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös