Mainos

Onko se teistä ihan ok, kun bussikuski.....

  • 26 100
  • 99

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllä se nykyaikana pitää olla mahdollista ihan jokaisessa firmassa. Jos kuljettaja ei kelpuuta sitä, niin maksa vaikka 500 €uron setelillä, jos et pienempää valuuttaa jaksa mukanasi kuljettaa.

Tähän voin kyllä todeta etten ole koskaan nähnyt kenenkään maksavan dösämatkaa muovilla Espoon tai Helsingin julkisissa.

Eli en usko että onnistuu.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
käy kesken linjaa kusella bussipysäkin takana?
minusta se on ainakin aika erikoista.
ja vähän hauskaa.

Rovaniemellä on parikin kertaa kuski lähteny tupakille kesken linjaa. Kyse siis paikallisliikenteestä ja ihan keskustassa kaveri on vetäny bussin parkkiin, ovet lukkoon ja poltellu sen viitisen minuuttia.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Onko sinulle kovinkin vaikeaa yrittää ymmärtää, että ei aina tarvitse tehdä palvelualalla olevalla dösäkuskille kaikkea vaikeaksi.

Jos kahdenkympin setelistä takaisin antaminen on vaikeaa siinä vaiheessa, kun bussi on juuri viisi minuuttia aiemmin lähtenyt lähtöpysäkiltään, niin kyllä sen asian vaikeaksi tekee bussikuski.

Ja palvelualalla olevalta on aivan käsittämätöntä alkaa rutisemaan ja tekemään asiaa vaikeaksi. Asiallinen kysymys siitä onko pienempää on OK ja tottakai jos pientä rahaa on, niin sillä maksetaan muutenkin automaattisesti. Mutta ei yhdenkään asiakkaan pitäisi joutua odottamaan liki puolta minuuttia maksutilanteessa. Ja vielä saada kuunnella valehtelua siitä, että ei ole muka antaa takaisin, vaikka tässäkin tapauksessa oli.

Pitäisikö jonkun tulla tekemään oma työsi vaikeaksi?

Tervetuloa vaan. Ja kun itselläkin on palvelualalta kokemusta, niin olen kyllä varsin hyvin tietoinen sen alan arjesta.

Maksa pankkikortilla kun se on mahdollista jokaisessa dösässä...

Ei ole Tampereella. Olisikin, niin ei tarvitsisi koskaan käydä automaatilla pelkkää bussimatkaa varten. Tosin pankkikortilla se vasta hidasta olisikin maksaa. Vaihtorahan antaminen on pientä siihen verrattuna.

Kuukausi- ja arvoliput luonnollisesti ovat käytössä, mutta eipä ollut sellaista tuolla hetkellä käytössä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sitä en tiedä mikä on pohjakassan suuruus siellä pääkaupunkiseudulla tai muissa isommissa kaupungeissa. Täällä se on kuitenkin ihan huikeat n.100 euroa. Edellisessä kaupungissa oli vielä pienempi. Joten kai se nyt vituttaa jos joku maksaa 20 setelillä. Tai yksi menettelee vielä, mutta yleensä niitä sitten sattuu useampi. Kerran heti aamusta tuli 3 ihmistä tarjoamaan kaksikymppistä. Ja kiva kun on 30 euron edestä vitosia... Kahdelle sain annettua vaihtorahat, suurin osa kolikkoina, mutta kolmas oli pakko päästää ilmaiseksi.

Ei ole oikein avautunut noin yleisesti miksi niin monella asiakaspalvelualalla, joissa rahasummat pyörivät siinä alle vitosessa per kertasuoritus, moni näistä asiakaspalvelijoista kokee (kärjistetysti) lähes jonkinlaisena henkilökohtaisena loukkauksena, jos yksi asiakas monien joukosta selviää tilanteesta ilmaiseksi? En oikein usko, että bussikuskienkaan palkka määräytyy minkäänlaisen proviisiosysteemin mukaan, jossa ilmainen pysäkinväli "kusee urakan". Itsekin näissä aspa-(kesä)töissä olleena ei kyllä kovin paljon puristanut, jos välillä jäi työnantajalta muutama euro saamatta, jos se samalla vähensi omaa mahdollista vittuuntumista tai pelasti mukavan asiakkaan päivän.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Jos kahdenkympin setelistä takaisin antaminen on vaikeaa siinä vaiheessa, kun bussi on juuri viisi minuuttia aiemmin lähtenyt lähtöpysäkiltään, niin kyllä sen asian vaikeaksi tekee bussikuski.

Ja palvelualalla olevalta on aivan käsittämätöntä alkaa rutisemaan ja tekemään asiaa vaikeaksi. Asiallinen kysymys siitä onko pienempää on OK ja tottakai jos pientä rahaa on, niin sillä maksetaan muutenkin automaattisesti. Mutta ei yhdenkään asiakkaan pitäisi joutua odottamaan liki puolta minuuttia maksutilanteessa. Ja vielä saada kuunnella valehtelua siitä, että ei ole muka antaa takaisin, vaikka tässäkin tapauksessa oli.
Olet täysin oikeassa. Mikähän lie ollut kun tulin kirjoittaneeksi noinkin kärkevästi. Pahoitteluni.

Ei ole Tampereella. Olisikin, niin ei tarvitsisi koskaan käydä automaatilla pelkkää bussimatkaa varten. Tosin pankkikortilla se vasta hidasta olisikin maksaa. Vaihtorahan antaminen on pientä siihen verrattuna.
Kiitos oikaisusta. Toisaalta on ihan hyväkin huomata olleensa väärässä.
 
Oho!
Pitäisikö linja-autoihin laittaa kyltti että meillä käy vain kolikot maksuvälineenä?
Ihme touhua..

Tuo olisikin hyvä idea. Mutta eiköhän siitä alkaisi asiakkaat narista. Ei vaan ymmärrä mikä on niin vaikeaa käydä rikkomassa se seteli jossain ennenkuin tulee sinne bussiin. Kyllä ne niitä vaihtaa kioskeissakin. Ainakin itse olen monesti vaihtanut, kun se pohjakassa alkaa huveta. Ai niin, eihän asiakas voi tehdä mitään sille asiakaspalvelijalle helpoksi. Tuntuu joskus että tää ammatti on yhtä vihattu kuin poliisin tai vartijan ammatti. Itse annan asiakkaalle vaihtorahana yleensä pelkkiä kolikoita, en pelkästään vastavittuiluna vaan koska siihen seuraavan päivän pohjakassaankin on jätettävä niitä seteleitä. Jos vuoro sattuu loppumaan myöhemmin mitä toimisto on auki. (siellä kun voi vaihtaa sitä rahaa) Aikatauluissa näkyy lukevan seuraava teksti. Koska autojen vaihtokassat ovat rajallisia, vältä 20 euron ja sitä suurempia seteleitä matkaa maksaessasi. Minun puolesta maksakoon vaikka 500 euron setelillä. Siinä vaiheessa asiakas saa käteensä tuon vastakuitin ja ne vaihtorahat saa noutaa tuolta toimistolta. Tätä tekisi mieli käyttää aina ison setelin vastaan tullessa, mutta ei jaksa kuunnella asiakkaan vittuilua. Tai hankaloittaa toimiston tyttöjen päivää myöskään. Nekin joutuvat sitä asiakkaan vittuilua kuuntelemaan kun se tulee hakemaan ne rahansa. Vaikka täysin itse aiheutettu vitutus hänellä onkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Mutta eiköhän siitä alkaisi asiakkaat narista...
Tämä viesti kuvastaa hyvin joidenkin "asiakaspalvelijoiden" maailmankuvaa - asiakkaat ovat vain työtä haittaavia kusipäitä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo olisikin hyvä idea. Mutta eiköhän siitä alkaisi asiakkaat narista. Ei vaan ymmärrä mikä on niin vaikeaa käydä rikkomassa se seteli jossain ennenkuin tulee sinne bussiin. Kyllä ne niitä vaihtaa kioskeissakin. Ainakin itse olen monesti vaihtanut, kun se pohjakassa alkaa huveta. Ai niin, eihän asiakas voi tehdä mitään sille asiakaspalvelijalle helpoksi. Tuntuu joskus että tää ammatti on yhtä vihattu kuin poliisin tai vartijan ammatti. Itse annan asiakkaalle vaihtorahana yleensä pelkkiä kolikoita, en pelkästään vastavittuiluna vaan koska siihen seuraavan päivän pohjakassaankin on jätettävä niitä seteleitä. Jos vuoro sattuu loppumaan myöhemmin mitä toimisto on auki. (siellä kun voi vaihtaa sitä rahaa) Aikatauluissa näkyy lukevan seuraava teksti. Koska autojen vaihtokassat ovat rajallisia, vältä 20 euron ja sitä suurempia seteleitä matkaa maksaessasi. Minun puolesta maksakoon vaikka 500 euron setelillä. Siinä vaiheessa asiakas saa käteensä tuon vastakuitin ja ne vaihtorahat saa noutaa tuolta toimistolta. Tätä tekisi mieli käyttää aina ison setelin vastaan tullessa, mutta ei jaksa kuunnella asiakkaan vittuilua. Tai hankaloittaa toimiston tyttöjen päivää myöskään. Nekin joutuvat sitä asiakkaan vittuilua kuuntelemaan kun se tulee hakemaan ne rahansa. Vaikka täysin itse aiheutettu vitutus hänellä onkin.

Ymmärrän hyvin bussikuskien tilanteen, jos pohjakassaa ei ole, mutta ei kai se ole matkustajien ongelma.

Pieni tositarina edellisestä elämästäni:

Tombe76 herää aikaisin ma-aamuna kotoa ja huomaa, että nyt on kiire. Juoksee junaan suuntana Hämeenlinna, onneksi paluulippu tuli ostettua jo perjantaina.

Matkan edetessä Tombe76 rupeaa toivomaan, että toivottavasti tällä kertaa juna on aikataulussa. Vaihtoaikaa bussiin kun on Hämeenlinnan asemalla alle 5 min. Seuraavaksi Tombe76 huomaa, ettei ole kolikoita eikä edes pieniä seteleitä. Onneksi asemalla on kuitenkin automaatti, siitä sitten seteli matkaan, jos aikaa riittää.

Hämeenlinnaan saavuttaessa juna on aikataulussa, mutta koska vaihtoaikaa on vain se 5 minuuttia, ja kun aikaisemminkin on myöhästynyt, niin täytyy laittaa juoksuksi. Automaatilla ei ole onneksi jonoa, siitä 100mk mukaan. Ja hienosti ehdittiin. Bussissa käydään sitten erittäin mielenkiintoinen vuoropuhelu, joka ei unohdu koskaan.

Tombe76 ojentaa rahan (100mk) ja kertoo määränpäänsä.
Bussikuski: Eikö ole pienempää?
Tombe76: Ei valitettavasti ole
Bussikuski: Ei kuule käy
Tombe76: Mikä?
Bussikuski: Liian iso raha, ei käy?
Tombe76: Häh?
Bussikuski: Ei mulla ole antaa takaisin, et sä tolla saa lippua
Tombe76: ???, No mitäs mun pitäisi sitten tehdä?
Bussikuski: Käy rikkomassa asemalla
Tombe76: Eikös tämä bussi lähde 1-2 minuutin kuluttua?
Bussikuski: Joo lähtee, mutta katotaan kerkeetkö. Voit keretäkkin, jos oikein kovaa juokset.

Ja sitten taas juoksuksi.

Ehdin, pääsin määränpäähäni, mutta suoraan sanottuna vitutti. Ja kun kello näytti virka-ajan alkaneen kaivoin tuon bussilinjan toimitusjohtajan numeron esille, ja puhelimitse tiedustelin onko todella niin, että yhtiön politiikan mukaan 100 mk:n setelillä ei voi maksaa, ja että kuskit tarjoavat päälle juoksuttamista ja vittuilua.
 
Tämä viesti kuvastaa hyvin joidenkin "asiakaspalvelijoiden" maailmankuvaa - asiakkaat ovat vain työtä haittaavia kusipäitä.

Kyseessä oli yhtä viisas vastaus siihen edellisen postaajan viestiin. Jonka viestistä tuli kuva että kuskit ovat vittumaisia, kun eivät sitä vaihtorahaa taio tyhjästä. Suurinosa asiakkaista on mukavia ja ymmärtäväisiä. Joskus sattuu näitä vittumaisia tapauksia, jotka varmaan kiusallaan etsii oikein ison setelin. Koskaan en ole vittumaiseen sävyyn kysynyt löytyykö pienempää. Sitä en edes kysy jos minulla on riittävästi rahaa antaa takaisin. Ei ne kuskit tahallaan pihtaa niitä vaihtorahojaan. Jotkut asiakkaat näkyy kuvittelevan että sitä rahaa on tuhottomasti matkassa ja kuski vaan vittuilee kun kyselee moista. Joo, ihan vaan päiväämme sillä piristetään... Tomben tapauksesta.. Kuski ei toiminut sinänsä väärin, jos sitä rahaa ei ollut antaa takaisin (yleensä aamulla sitä ei ole) Mutta asenne oli ehkä väärä. Tottakai kuskeissakin löytyy niitä vittumaisia tapauksia. Ovat olleet alalla kenties liian kauan. Itse koitan kuitenkin ihan neutraalisti tai ystävällisesti kysyä olisiko pienempää. Yleensä sen tietää ettei ole, tuskin se muuten isoa rahaa tarjoaisi. Ilmaiseksi ei periaatteessa saisi tietenkään päästää, mutta näin olen kerran tehnyt. Ei vaan viitsinyt jättää asiakasta keskelle ei mitään. No joo, olen minä pikkulapsetkin päästänyt kyytiin jos niillä se kortti on unohtunut kotiin. Joten oon mie paha ihminen...
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuo olisikin hyvä idea. Mutta eiköhän siitä alkaisi asiakkaat narista. Ei vaan ymmärrä mikä on niin vaikeaa käydä rikkomassa se seteli jossain ennenkuin tulee sinne bussiin. Kyllä ne niitä vaihtaa kioskeissakin.

Ei se nyt ole kioskinkaan velvollisuus olla mikään rahanvaihtotoimisto. Jos kävisi sellainen käsittämätön tilanne, että joutuisin bussilla matkustamaan ja pussissa olisi vain 20 seteli, niin ei tulisi mieleenkään mennä sitä mihinkään rikkomaan. Kyllähän nyt pienimmän automaatista saatavan setelin pitäisi käydä ihan mutinoitta.

Tälläisenä tyhmänä vastaheittona voisi laittaa, että jos käy sieltä Kioskilta ostamassa tölkin maitoa ja ei ole kuin 50 seteli, niin täytyykö se käydä ensin siinä naapurin supermarketissa vaihtamassa pienempään? Niillä on varmaan enemmän vaihtokassaa.
 
Ei se nyt ole kioskinkaan velvollisuus olla mikään rahanvaihtotoimisto. Jos kävisi sellainen käsittämätön tilanne, että joutuisin bussilla matkustamaan ja pussissa olisi vain 20 seteli, niin ei tulisi mieleenkään mennä sitä mihinkään rikkomaan. Kyllähän nyt pienimmän automaatista saatavan setelin pitäisi käydä ihan mutinoitta.

Tälläisenä tyhmänä vastaheittona voisi laittaa, että jos käy sieltä Kioskilta ostamassa tölkin maitoa ja ei ole kuin 50 seteli, niin täytyykö se käydä ensin siinä naapurin supermarketissa vaihtamassa pienempään? Niillä on varmaan enemmän vaihtokassaa.

Onko se sitten kuskin vika jos pohjakassassa on seteleitä 30 euron edestä? Mitä kuskin sitten pitäisi tehdä kun kolmekin ihmistä tulee samalla vuorolla maksamaan 20 setelillä? Mistä niille kaikille revit sen yli 17 euroa vaihtorahaa? Tähän haluaisin vastauksen teiltä arvon matkustajilta. Minun laskupäällä tuo pohjakassa hupenee jo toisen asiakkaan kohdalla. Onhan siellä parinkympin edestä toki vielä kolikoita. Ja veikkaan että niillä kioskeilla on kuitenkin hieman enemmän vaihtorahaa siellä kassassa kuin tuo 30 euroa... Ymmärrän toki ettei aina ole sitä mahdollisuutta vaihtaa sitä rahaa. Kunhan tekin arvoisat asiakkaat ymmärtäisitte ettei meilläkään välttämättä ole sitten mahdollisuutta antaa siitä takaisin.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei se tietenkään ole sen kuskin vika, mutta näin bussia harvemmin käyttävälle on täysi ihmetyksen aihe, että sieltä bussifírmojen puolelta hoideta pohjakassoja sen mukaisiksi, että maksut kakskymppisellä onnistuisivat helposti jopa useammalta matkustajalta. Ei luulisi olevan mikään kovin suuri yllätys, että matkustajat koittavat maksaa kakskymppisellä kun automaateista ei juuri pienempää tuppaa saamaan.

Niin ja ketjun varsinaiseen aiheeseen palataksenin käytän vanhaa sananlaskua: "Mieluummin helteellä kusi puskassa, kuin kuljettajan housuissa."
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ei se nyt ole kioskinkaan velvollisuus olla mikään rahanvaihtotoimisto. Jos kävisi sellainen käsittämätön tilanne, että joutuisin bussilla matkustamaan ja pussissa olisi vain 20 seteli, niin ei tulisi mieleenkään mennä sitä mihinkään rikkomaan. Kyllähän nyt pienimmän automaatista saatavan setelin pitäisi käydä ihan mutinoitta.

Luulisi, että kioski pystyisi esim. kahdeksi 10 €:n seteliksi vaihtamaan. Niitäkin ilmeisesti valmistetaan, vaikka toki porvarit eivät satasta pienempää raahaa mukana.

Joskus on vain niin kiire, että missaa bussin, jos lähtee vaihtelemaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Onko se sitten kuskin vika jos pohjakassassa on seteleitä 30 euron edestä?

Jos ja kun ongelma tiedostetaan sekä kuskien, että matkustajien osalta näin akuutiksi, niin kyllä todella pitää ihmetellä miksei pohjakassassa voida pitää seteleitä vaikka 100-150 euron edestä tai yleensä riittävästi? Yhtiön vikahan tämä on, ei kuskien, mutta ei asiakkaan tästä kuuluisi kärsiä. Asia ei todellakaan ole kiinni rahasta ja jos ryöstöjä pelkäävät, niin laittaisivat yhtiöt pleksin kuskin ja asiakkaan väliin. Lähtökohta kuitenkin pitäisi olla, kuten täällä on jo mainittu, että pienimmällä automaatista saatavalla setelillä on pystyttävä maksamaan, ja jos ei onnistu, niin missään tapauksessa ei asiakasta saisi jättää kyydistä vaan sitten ilmaiseksi matkaan vaan.

peruspata kirjoitti:
Luulisi, että kioski pystyisi esim. kahdeksi 10 €:n seteliksi vaihtamaan.

Niinhän sitä luulisi, mutta oletko kokeillu viime aikoina? Erittäin nihkeästi vaihtuu raha, jos ollenkaan nykypäivänä kioskeissa yleesäkään ja näissä bussipysäkkien lähikioskeissa tulee vastaan "ei rahanvaihtoa"-kyltti usein jo suoraan.
 

Peteliuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs & Syracuse Bulldogs
Imatran linja(t) ovat onneksi sen verran lyhyitä, ettei siinä kerkiä kusihätää tulla. Mutta jos näin kävisi niin eipä tuo kai haittaisi, pikemminkin huvittaisi.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Samaa mieltä että ei se ole asiakkaan vika jos pohjakassa on pieni - eikä kuskinkaan. Mutta ei siitä kuskin tarvitse vittuilla ja aukoa päätään sen takia että vituttaa kun ei ole tarpeeksi suuri pohjakassa eikä pysty antamaan takaisin 20e setelistä.

Mielestäni ei ole mitenkään perusteltua että asiakkaan odotetaan käyvän kioskilla rikkomassa rahaa ennenkuin voi maksaa matkansa.

Asiasta moottorisahaan. Tämä koko keskusteluhan on karannut pikkuisen Ot!!
 

Hande_81

Jäsen
Tähän voin kyllä todeta etten ole koskaan nähnyt kenenkään maksavan dösämatkaa muovilla Espoon tai Helsingin julkisissa.

Eli en usko että onnistuu.
Näin HKL:n sivuilla maksamisesta:

Pankkikortilla ei voi maksaa liikennevälineissä. Niissä maksuksi kelpaavat käteinen (kolikkoja enintään 50 kpl) ja matkakorttiin ladattu arvo. Huomaathan, että pienen vaihtokassan vuoksi kuljettaja ei ole velvollinen antamaan vaihtorahaa takaisin 20 euroa enempää.
 
Jos ja kun ongelma tiedostetaan sekä kuskien, että matkustajien osalta näin akuutiksi, niin kyllä todella pitää ihmetellä miksei pohjakassassa voida pitää seteleitä vaikka 100-150 euron edestä tai yleensä riittävästi? Yhtiön vikahan tämä on, ei kuskien, mutta ei asiakkaan tästä kuuluisi kärsiä. Asia ei todellakaan ole kiinni rahasta ja jos ryöstöjä pelkäävät, niin laittaisivat yhtiöt pleksin kuskin ja asiakkaan väliin. Lähtökohta kuitenkin pitäisi olla, kuten täällä on jo mainittu, että pienimmällä automaatista saatavalla setelillä on pystyttävä maksamaan, ja jos ei onnistu, niin missään tapauksessa ei asiakasta saisi jättää kyydistä vaan sitten ilmaiseksi matkaan vaan.



Niinhän sitä luulisi, mutta oletko kokeillu viime aikoina? Erittäin nihkeästi vaihtuu raha, jos ollenkaan nykypäivänä kioskeissa yleesäkään ja näissä bussipysäkkien lähikioskeissa tulee vastaan "ei rahanvaihtoa"-kyltti usein jo suoraan.

Meillä tuo koko pohjakassan suuruus on tuo "100-150 euroa". Ja kolikoitakin siihen on laitettava. Isommissa kaupungeissa se saattaa ja luultavasti onkin enemmän. Ja kun lähes päivittäin kohtaa ongelmia asian kanssa niin kai se alkaa vituttamaan. Kun taas se asiakas ehkä kerran vuoteen matkustaa bussilla ja vielä niin isolla setelillä. Ja kuten sanoin niin eipä ole minulla ollut koskaan ongelmia vaihtaa rahaa. Näin on pakko joskus töissä tehdä jos jossain lähistöllä sattuu olemaan joku kioski tmv. Aina on ihan ilman ongelmia vaihdettu se raha. Tämä rahanvaihto tosin yleensä kestää jonkun minuutin joten sitten ollaan myöhässä ja taas on jotkut asiakkaat tyytymättömiä. Mutta tää nyt tästä aiheesta minun osalta. Turha tätä on enempää selitellä kuskin näkökulmasta, kun aina löytyy niitä jotka ajattelee vaan sitä omaa persettään ja mikä on itselle helpointa. Ajattelen toki itsekin siinä mielessä niin että olisi joskus edes helpompaa, ettei joka päivä törmäisi näihin jotka varmaan tahallaan etsii sen isoimman setelin taskustaan. En ihmettelisi tätä yhtään. Onneksi suurin osa asiakkaista on mukavia ja kuulee joskus jopa myönteistä palautetta. Niinkuin kerrankin kun olin sään takia aika pahasti myöhässä niin moni oli iloinen kun ylipäätään tulin ja toivottivat lähtiessään vielä jaksamista sen lumimyräkän takia.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Tuo olisikin hyvä idea. Mutta eiköhän siitä alkaisi asiakkaat narista. Ei vaan ymmärrä mikä on niin vaikeaa käydä rikkomassa se seteli jossain ennenkuin tulee sinne bussiin. Kyllä ne niitä vaihtaa kioskeissakin.
Aamuisin tuossa rahanvaihdossa on sekin ongelma, etteivät kioskit ja kaupat ole välttämättä vielä auki, kun linja-autolla pitäisi liikkua. Sama koskee myös pyhä-, ilta- ja yöliikennettä. Esimerkiksi Jyväskylässä paikallisliikennekeskuksen vieressä oleva R-Kioski on auki ma-la klo 8-21 ja sunnuntaisin klo 10-21. Aamuisin rahaa ei siis pysty vaihtamaan, jos se edes olisi R-Kioskissa mahdollista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aamuisin tuossa rahanvaihdossa on sekin ongelma, etteivät kioskit ja kaupat ole välttämättä vielä auki, kun linja-autolla pitäisi liikkua.

Näin äkkiä ajateltuna tuntuisi kyllä päivänselvältä, että jos bussikuski ei suostu rikkomaan sitä kaksikymmpistä, niin asiakkaalle bussimatkan tulisi olla sitten ilmainen. Toisin tietysti on, jos bussissa ja vaikkapa aikataulussa on teksti "Emme voi ottaa vastaan 20€ ja sitä suurempia seteleitä" tjsp. Tämmönen tekstihän on 50€ seteleistä ainakin heseissä.

Mutta ihan natsismilta tuntuu se, että asiakas laitetaan juoksemaan pitkin kioskeja rikkomassa käypää valuuttaa, kun bussiyhtiö on tötöillyt.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän voin kyllä todeta etten ole koskaan nähnyt kenenkään maksavan dösämatkaa muovilla Espoon tai Helsingin julkisissa.
Tähän voisin myös todeta sen, että pk-seudun julkisissa pitäisi kieltää rahalla ostaminen kokonaan. Ainakin silloin, jos ei ole tasarahaa. Mikään ei vituta enempää kuin urpot, jotka maksavat sporassa jollain kaksikymppisellä eivätkä tajua, että koko Etelä-Helsingin sporaliikenne menee tukkoon näiden yksilöiden vajaaälyisyyden takia. Jos ei ole matkakorttia, niin saa luvan käyttää taksia. Jos ei ole siihen varaa, kannattaa mietitä, miksi sitä matkakorttia ei ole. Turisteille ja pöndeille myydään sitten kioskeista omia turistilippuja ja muutamalle kriittisimmälle pysäkille vielä automaatit, niin homma toimii.
 

zorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Jok, Jokerit
Ajelin bussilla pohjois-savossa, matka maksoi 15 eetä ja jotain. Yritin maksaa 50 een rahalla, ei ollut kuskilla antaa takasin. Piti sitten ite seuraavalla ihmisten ilmoilla olevalla pysäkkipaikalla juosta kauppaan särkemään. En valittanut tuosta, kun minun mielestäni asiakaspalvelijoiden/ heidän kouluttajiensa täytyy itse oivaltaa asialliset menettelytavat tuommoisessa tilanteessa. Kai sitä pohjakassaakin voisi sen verran olla, että voi antaa tuon reilut 30 euroa takaisin.
 
Aamuisin tuossa rahanvaihdossa on sekin ongelma, etteivät kioskit ja kaupat ole välttämättä vielä auki, kun linja-autolla pitäisi liikkua. Sama koskee myös pyhä-, ilta- ja yöliikennettä. Esimerkiksi Jyväskylässä paikallisliikennekeskuksen vieressä oleva R-Kioski on auki ma-la klo 8-21 ja sunnuntaisin klo 10-21. Aamuisin rahaa ei siis pysty vaihtamaan, jos se edes olisi R-Kioskissa mahdollista.

Sama ongelma on myös kuskeilla. Ei saada vaihdettua sitä rahaa ennenkuin mikään paikka on auki. Ja jos siinä aamun ensimmäisinä tunteina tulee useampi noita isoja seteleitä niin ei tosiaan voi antaa rahasta takaisin. Ja vaikka joku kioski olisikin auki, ei ole aikaa vaihtaa sitä rahaa. Ja ei sitä muutenkaan mielellään jätä autoa yksin johonkin seisomaan. Vaikka ne rahat voikin ottaa mukaansa, mutta ovia ei viitsi lukkoon laittaa (kiinni toki, mutta ei se estä ihmistä menemästä sisään tai kenties varastamaan koko autoa tai jotain muuta sieltä) Jos siis tietää mistä sen oven saa auki. Tai joku älykääpiö saattaa vaikka sekoittaa sitä rahastuskonetta tms. Joten sanoisin edelleen että se on asiakkaalle helpompi käydä se raha rikkomassa kuin kuskille. Joskus ne asiakkaatkin osaa olla aika töykeitä jos asiallisesti kysyy etteikö ole pienempää. Ja jos niitä alkaa ilmaiseksi päästämään niin kohta kaikki koittaa tarjota isoa rahaa. Tehkää valituksia tästä asiasta ja muistakin sinne ylemmälle tasolle, elkää kuskeille. Me ei asioille mitään oikein voida, kun ei ne pomot meitä kuuntele. Tarpeeksi jos asiakkaat kuitenkin valittaa, niin saatetaan niille asioille jotain jopa tehdäkin. Niin ja tässä kaupungissa ja tän firman autoihin ne pankkikortit tosiaan käy. Joten senkin takia jo vähän joskus kypsyttää nuo isot rahat. Toinen on kun 20 senttiset ei tahdo riittää, mutta se onkin jo toinen juttu. (siis ne kolikot, ei joku muu 20-senttinen...)
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tänään kävi kyllä näinkin rauhallista miestä hieman sylettämään yksi otsikossa mainitun ammattikunnan edustaja. Hyppäsin Kampista 105 (menee jonnekin Espooseen) ja tarkoitus oli ajella Ruoholahteen. Hyvä etten perseelleni lentänyt, kun matkakortin piippautuksen jälkeen olin suuntaamassa istumaan, mutta kuski tarttuukin olkapäästä kiinni. "Hei, mihis sä oot menossa? Tää menee Espooseen ja sulla on sisäinen lippu.". Ensiksi olin vähän, että "häh, nyt ne rasvanäpit irti musta " mutta tajusin sitten kertoa jääväni Ruohiksessa pois. "Mä sit seuraan, et kans jäät.".

Voi Jeesus mitä meininkiä.. Totta helvetissä seutubusseilla saa ajaa myös sisäisiä matkoja ja ei se todellakaan ole kuskin asia alkaa nikottelemaan sisääntuleville matkustajille mihin ovat menossa. Saati ruveta vaatteista repimään. Tarkastajat on sitten sitä varten, jos joku yrittää ajella sisäisellä kunnasta toiseen.

Sama pienimunainen nipottaja kävi vielä vittuilemaan (Eikö keskiovet toimi?), kun ensimmäisestä penkistä nousseena menin etuovesta ulos. Joo tiedän, että keskeltä tai takaa ulos, mutta mukana oli kantamuksia ja bussi lähes täyteen ammuttu. Ei mitään toivoa lähteä pujottelemaan käytävää pitkin.

Tämä oman elämänsä sankari on kyllä onneksi poikkeus pk-seudun bussikuskeissa. Yleensä ei ole pahemmin valittamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös