Tuo olisikin hyvä idea. Mutta eiköhän siitä alkaisi asiakkaat narista. Ei vaan ymmärrä mikä on niin vaikeaa käydä rikkomassa se seteli jossain ennenkuin tulee sinne bussiin. Kyllä ne niitä vaihtaa kioskeissakin. Ainakin itse olen monesti vaihtanut, kun se pohjakassa alkaa huveta. Ai niin, eihän asiakas voi tehdä mitään sille asiakaspalvelijalle helpoksi. Tuntuu joskus että tää ammatti on yhtä vihattu kuin poliisin tai vartijan ammatti. Itse annan asiakkaalle vaihtorahana yleensä pelkkiä kolikoita, en pelkästään vastavittuiluna vaan koska siihen seuraavan päivän pohjakassaankin on jätettävä niitä seteleitä. Jos vuoro sattuu loppumaan myöhemmin mitä toimisto on auki. (siellä kun voi vaihtaa sitä rahaa) Aikatauluissa näkyy lukevan seuraava teksti. Koska autojen vaihtokassat ovat rajallisia, vältä 20 euron ja sitä suurempia seteleitä matkaa maksaessasi. Minun puolesta maksakoon vaikka 500 euron setelillä. Siinä vaiheessa asiakas saa käteensä tuon vastakuitin ja ne vaihtorahat saa noutaa tuolta toimistolta. Tätä tekisi mieli käyttää aina ison setelin vastaan tullessa, mutta ei jaksa kuunnella asiakkaan vittuilua. Tai hankaloittaa toimiston tyttöjen päivää myöskään. Nekin joutuvat sitä asiakkaan vittuilua kuuntelemaan kun se tulee hakemaan ne rahansa. Vaikka täysin itse aiheutettu vitutus hänellä onkin.
Ymmärrän hyvin bussikuskien tilanteen, jos pohjakassaa ei ole, mutta ei kai se ole matkustajien ongelma.
Pieni tositarina edellisestä elämästäni:
Tombe76 herää aikaisin ma-aamuna kotoa ja huomaa, että nyt on kiire. Juoksee junaan suuntana Hämeenlinna, onneksi paluulippu tuli ostettua jo perjantaina.
Matkan edetessä Tombe76 rupeaa toivomaan, että toivottavasti tällä kertaa juna on aikataulussa. Vaihtoaikaa bussiin kun on Hämeenlinnan asemalla alle 5 min. Seuraavaksi Tombe76 huomaa, ettei ole kolikoita eikä edes pieniä seteleitä. Onneksi asemalla on kuitenkin automaatti, siitä sitten seteli matkaan, jos aikaa riittää.
Hämeenlinnaan saavuttaessa juna on aikataulussa, mutta koska vaihtoaikaa on vain se 5 minuuttia, ja kun aikaisemminkin on myöhästynyt, niin täytyy laittaa juoksuksi. Automaatilla ei ole onneksi jonoa, siitä 100mk mukaan. Ja hienosti ehdittiin. Bussissa käydään sitten erittäin mielenkiintoinen vuoropuhelu, joka ei unohdu koskaan.
Tombe76 ojentaa rahan (100mk) ja kertoo määränpäänsä.
Bussikuski: Eikö ole pienempää?
Tombe76: Ei valitettavasti ole
Bussikuski: Ei kuule käy
Tombe76: Mikä?
Bussikuski: Liian iso raha, ei käy?
Tombe76: Häh?
Bussikuski: Ei mulla ole antaa takaisin, et sä tolla saa lippua
Tombe76: ???, No mitäs mun pitäisi sitten tehdä?
Bussikuski: Käy rikkomassa asemalla
Tombe76: Eikös tämä bussi lähde 1-2 minuutin kuluttua?
Bussikuski: Joo lähtee, mutta katotaan kerkeetkö. Voit keretäkkin, jos oikein kovaa juokset.
Ja sitten taas juoksuksi.
Ehdin, pääsin määränpäähäni, mutta suoraan sanottuna vitutti. Ja kun kello näytti virka-ajan alkaneen kaivoin tuon bussilinjan toimitusjohtajan numeron esille, ja puhelimitse tiedustelin onko todella niin, että yhtiön politiikan mukaan 100 mk:n setelillä ei voi maksaa, ja että kuskit tarjoavat päälle juoksuttamista ja vittuilua.