Onko reserviläiskirjekampanja muuttanut suhtautumistasi Puolustusvoimiin?

  • 10 913
  • 86

Onko reserviläiskirjekampanja muuttanut suhtautumistasi Suomen Puolustusvoimiin?

  • Kyllä, selvästi aiempaa myönteisemmäksi

    Ääniä: 10 7,0%
  • Kyllä, jonkin verran aiempaa myönteisemmäksi

    Ääniä: 26 18,2%
  • Kyllä, jonkin verran aiempaa kielteisemmäksi

    Ääniä: 5 3,5%
  • Kyllä, selvästi aiempaa kielteisemmäksi

    Ääniä: 11 7,7%
  • Ei, kampanjalla ei ole ollut vaikutusta suhtautumiseeni

    Ääniä: 91 63,6%

  • Äänestäjiä
    143
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Puolustusvoimat postittaa tässä kuussa lähes 900 000 reserviläiselle kirjeen, jossa kerrotaan mm. asevelvollisen sodan ajan sijoitus ja mahdolliset kriisiajan tehtävät.

Reserviläiskirjekampanja on alkujaan osa ns. Siilasmaan työryhmän maanpuolustuksen kehittämiseksi antaman raportin (2010) suosituksia, ja sitä on suunniteltu ja valmisteltu jo useamman vuoden ajan. Kirjekampanjan tarkoituksena on Puolustusvoimien mukaan edistää ja parantaa yhteistoimintaa sekä yhteydenpitoa reserviläisten ja Puolustusvoimien välillä.

Kirjekampanja on ehtinyt herättää laajasti huomiota - ja aiheuttanut jopa pienimuotoisen kohun, kun yhdysvaltalainen Newsweek-lehti uutisoi kirjeestä epäselvin sanamuodoin. Puolustusvoimat oikoi tuoreeltaan Newsweekin uutista painottamalla erikseen, että kirjekampanjan toteutusajankohta ei liity millään tavalla esim. kiristyneeseen kansainvälispoliittiseen tilanteeseen.

Onko reserviläiskirjekampanja muuttanut suhtautumistasi Suomen Puolustusvoimiin?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ei. Enemmän suhtautumista on muuttanut kiristynyt kansainvälinen tilanne, tuo kirje on omissa papereissani vain liian paljon hypeä ja keskustelua aikaan saanut ilmoitusluontoinen asia. PV voi laitella mulle vaikka viikoittain postia, kunhan kertauskirjettä ei kotiin kanna.

Hieman kyllä epäilen tuota postitusajankohtaa. Onhan ajatus toki ihan oikeasti voinut olla vanhaa perua ja lähtökohdat perustua erilaiseen kansainväliseen tilanteeseen, mutta tuskin nykyinen tilanne on ainakaan vähentänyt haluja kontaktoida reserviä. Tuleepahan tuossa ainakin vähän päivitettyä tietoja ja tietoutta, saadaan ehkä siirrettyä keskustelua Suomen puolusvalmiuden riittävyyteen ja samalla muistutetaan naapureita, että meillä on ihan oikeasti reservi olemassa.
 

Nick Neim

Jäsen
Ei ole oikeastaan millään tavalla, ja näemmä tämän hetken selvään enemmistöön kuulun.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Vastasin että on, vaikka ei tämä mua varmaan kosketa millään lailla kun olen perus palveluksesta vapautettu anarkistinen rämehomo.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No en mä nyt tiedä onko se vaikuttanut. Ehkä hitusen myönteisemmäksi, jota äänestin. Kiinnostaa kyllä tietää oma sodan ajan sijoitus kun jälki-aukin kävin enkä sen takia saanut silloin mitään omaa ryhmää. Vapaaehtoisissa kertausharjoituksissakin on tullut käytyä...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Millä perusteella se sijoitus määrätään?
Varmaankin hyvin pitkälle varusmieskoulutuksen perusteella.
Minä olin armeijassa tykistön tulenjohtaja, joten uskoisin kirjeessä lukevan, että minut sijoitetaan tulenjohtotehtäviin.
Kuolen siis sodan tultua ensimmäisten joukossa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaankin hyvin pitkälle varusmieskoulutuksen perusteella.
Minä olin armeijassa tykistön tulenjohtaja, joten uskoisin kirjeessä lukevan, että minut sijoitetaan tulenjohtotehtäviin.
Kuolen siis sodan tultua ensimmäisten joukossa.

Voi ei :( Älä kuole.

Nii mä ajattelin, että ne tietää jo paikakin missä ilmottaudut :D Mää näistä sotajutuista mitään tiedä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Puolustusvoimat on Suomelle mielestäni yhtä tarpeellinen riippumatta mistään kirjekampanjoista, samoin kuin olisi tarpeellista suomalaisten ymmärtää Suomen sotilaallisen (länsi)liittoutumisen vääjäämätön tarve pitkäaikaisena ratkaisuna. Eli näkemyksiini eivät tällaiset kampanjat vaikuta lainkaan, vaikka kampanja itsessään on aivan asiallinen.

Tosin jokainen reserviläinen on ymmärtääkseni koko ajan voinut tiedustella omaa sota-ajan tehtäväänsä olisiko ollut oman maanpuolustusläänin esikunnasta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ei, suhtautumiseni on täysin sama, kuin aikoinaan varusmiesaikana. Täysin tyhjänpäiväinen peräaukko koko laitos, jonne jostain syystä kaikki luonnehäiriöiset hakeutuvat töihin ja yllättävän moni on ilmeisesti päässytkin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Varmaankin hyvin pitkälle varusmieskoulutuksen perusteella.
Minä olin armeijassa tykistön tulenjohtaja, joten uskoisin kirjeessä lukevan, että minut sijoitetaan tulenjohtotehtäviin.
Kuolen siis sodan tultua ensimmäisten joukossa.
Heti minun jälkeen. Terv. Sissi/tiedustelija, moottoripyörälähetti

Ihan kiva, että kirjettä laittavat, vaikkei tod. näk. minulle mitään tehtävää anneta, työni luonteen takia
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monella ei tunnu olevan hirveän hyvää käsitystä mitä tämä reserviläiskirje edes oikeasti tarkoittaa. En nyt tarkoita tähän ketjuun kirjoittaneita, vaan yleisellä tasolla. Jotkut näkevät tässä jo yleistä liikekannallepanoa ja palvelukseenastumismääräyksen lähettämistä. Tämä kirjeen lähettäminen liittyy suoraan tämän vuoden alkuun huipentuneeseen puolustusvoimauudistukseen. Tuossa myllerryksessä ei ainoastaan lakkautettu paria joukko-osastoa, vaan myös perustettiin uusia ja lisäksi lähes koko meidän ns. kenttäarmeija pistettiin uusiksi. Syynä jälkimmäiseen on uudistettu maavoimien taistelutapa. Tähän asti reserviläiselle on pääsääntöisesti kerrottu hänen sijoituksensa ja tehtävänsä varusmiespalveluksen loppupuolella. Nyt kun lähes kaikki nuo sijoitukset ovat menneet uusiksi, on koettu tarvetta tiedottaa reserviläisiä heitä koskevasta muutoksesta. Tuo muutos ei luonnollisista syistä juurikaan näy ulospäin mitenkään. Periaatteessa miehistö- ja ryhmänjohtajatason tehtävissä ei siinä itse toiminnassa ole olennaisia muutoksia. Edelleen jääkäri ampuu puun oikealta puolelta, tykkimies vetää edelleen kahvasta/narusta ja ryhmäjohtajakin edelleen johtaa 5-10 henkilön kokoista ryhmää. Siihen miten noita ryhmiä ja niistä muodostuvia joukkueita käytetään, on tullut muutoksia vähän enemmän. Eli reserviläisillä kaikkein selkeimmät muutokset näkyvät joukkueenjohtaja-tasosta ylöspäin.

Itse keskustelun otsikon kysymykseen vastasin, että ei ole muuttanut suhtautumistani millään tavalla. Tiedän PV:n toiminnasta yhtä paljon, kuin verrattaessa kirjeitä edeltäneeseen aikaan. PV on minulle tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa, jonka pitäminen riittävän suorituskykyisenä tarpeisiimme nähden pitäisi olla ykkösprioriteetti Suomelle koko ajan. Täytyy vain toivoa, että tulevaisuudessa vallassa on sellaisia henkilöitä, jotka eivät heikennä maanpuolustuksen kykyä jonkun toisarvoisen haihattelun vuoksi.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Vastasin että on, vaikka ei tämä mua varmaan kosketa millään lailla kun olen perus palveluksesta vapautettu anarkistinen rämehomo.

Muuten samoilla linjoilla, mutta omalla kohdalla koskettaa sen verran, että alaiset eivät ole paljon muusta jauhaneet viimeisen parin päivän aikana. Tavallaan hellyttävääkin kuunnella aikuisten miesten vaahtoamista asiasta.

Mielestäni kuitenkin ihan jees tapa lähestyä reserviläisiä ja antaa pieni muistutus omasta roolista kriisissä. Mikähän tällaisen selkävammaisen rooli mahtaa olla? Palvelukseen ei aikanaan haluttu, mutta kai sitä jotain tekemistä meikäläisillekin keksitään sitten, kun Norja hyökkää.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kirje kolahti luukkuun. Sitä olin vähän odottanut jännityksellä, sillä minulla ei ollut aiemmin tiedossa mitään sodanajan sijoitusta. Noh, kirje oli lopulta melko tylsä. Kaksi A4:ää joista vain toisella puolella suomen kieltä. Mitään uutta tuo kirje ei sitten lopulta tuonut mukanaan. Sijoituksessa luki vain "reservissä". Eli vasta siinä vaiheessa kun ensimmäiset sovittavat päällensä M05-kuvioituja vaatteita, niin meikäläiselle aletaan vasta suunnittelemaan sijoitusta. Sotilasarvokin oli edelleen sama vanha pioneeri. Voi juku miten tylsää, kaiken tämän suuren hehkutuksen jälkeen.

Ainiin, eihän näitä sijoituksia saanut jakaa somessa!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hesarin mukaan reserviläiskirjekampanja on yksiselitteisesti huono asia, sillä mm.
HS kirjoitti:
...
Laillistettu psykologi ja psykoterapeutti Lauri Mannermaa arvelee, että osa vastaanottajista helpottuu, mutta osa voi pettyä rankastikin.

"Mitä heikommissa kantimissa identiteetti on, sitä suurempi merkitys kirjeellä on. Joillekin se voi olla tuhoutumisen kokemus"
...
Mannermaa vertaa sodan ajan joukkoihin sijoitettuja apinalaumaan, johon jokainen on armeijassa otettu mukaan. Jos jää lauman ulkopuolelle, voi kokea olevansa hengenvaarassa.

"Melkein sataprosenttisen varmasti jotkut reagoivat niin.
...
"Ihminen voi haluta tulla sijoitetuksi tehtävään, vaikka mitään ei ikinä tapahtuisikaan. Jos ihminen pettyy, hän voi kääntyä koko systeemiä vastaan", Mannermaa sanoo.
...
"Kirjeet ovat osa Suomen tarinaa. Samaan tarinaan kuuluvat Tuntematon sotilas ja talvisota. Olemme taistelukansa. Vaikka joisin keskiolutta kaiket päivät, niin tämä ajatus voi pitää pystypäisenä."
...
Psykiatri ja psykoanalyytikko Juhani Mattila uskoo, että kirjeet tuovat ajatuksen sodasta lähemmäs.


"Kirje realisoi sotaa, ja se lisää ahdistusta. Se on päivänselvää", Mattila sanoo.
...
sodan ajan sijoituspaikasta kertominen kytkeytyy miehisyyteen, jota armeijassa opetetaan. Siinä pyritään pääsemään irti inhimillisyydestä, ja vaihtoehdoiksi tarjotaan vain alistamista tai alistumista.

"Kirjeet aktivoivat karskiutta, hierarkiaa ja muita armeijan arvoja tarpeettomasti. Painettu sana otetaan vakavasti."
...
Piileviä ahdistuksia ja taistelutahtoa taas kannattaa kanavoida muihin asioihin.

"Rakentavampaa on keskittää huomio vihollisen nujertamiseen vaikka jääkiekon MM-kisoissa."

Kaikesta tästä huolimatta odotan omakohtaisesti ihan positiivisella mielenkiinnolla reserviläiskirjettäni. Toivottavasti en koe murskaavaa pettymyksen tunnetta, joka saa kääntymään koko systeemiä vastaan, vaan voin jatkossa juoda keskikaljaa kaikki päivät pystypäin (olettaen että jossain vaiheessa päätän ruveta päätoimiseksi keskikaljankittaajaksi).
 

A Siente

Jäsen
No täähän oli ihan haista vittu kirje. Ei mitään informaatiota. Luulin et tyyliin kerrotaan mille alueelle laitetaan sodassa tai jotain konkreettista. Paljon melua tyhjästä, en tykkää. Eikä näistä lyhenteistä edes ymmärrä mitään.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
No täähän oli ihan haista vittu kirje. Ei mitään informaatiota. Luulin et tyyliin kerrotaan mille alueelle laitetaan sodassa tai jotain konkreettista. Paljon melua tyhjästä, en tykkää. Eikä näistä lyhenteistä edes ymmärrä mitään.

No mutta eihän me nyt tiedetä mistä hyökkäys tulee.

Ei löydy mun lyhenteitä tuolta. Noh, ei kai se sit kovin tärkeää ole.

Ei avaudu miks näistä ei voida ilmoittaa siten et jotain ymmärtäis. Jättäisivät ennemmin kertomatta kuin tällein kiusaavat uteliasta ihmismieltä.

Kieltämättä alkoi itseäkin kiinnostaa mikä tuo lyhenne mahtaa olla mitä ei löydy tiedoista.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nii mä ajattelin, että ne tietää jo paikakin missä ilmottaudut :D Mää näistä sotajutuista mitään tiedä.

Kaiketi kirje pohjimmiltaan tarkoittaa hyväksymistä ja hyväksi havaittua toiminnallisuutta. Jos kirjeen antama palaute on negatiivinen, niin onko vastuu kirjeen kielensä jo nuolisviipaloittanuttaneen postittajakimulin vai vastaanottajan?

Karhu Olut, 24 tlk, 22 euroa.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Pitäisikö reserviläiskirjeen avaamiselle perustaa seurantaketju? Jokainen vuorollaan saisi käydä ilmoittamassa olevansa reservissä. jee jee.
Minua ottaa päähän tässä asiassa rahan polttaminen: 900 000 kirjettä = hinta varmaan jotain 1-2miljoonaa. (Kun lasketaan työkulutkin) Olisihan sen rahan voinut käyttää järkevämminkin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tänään se saapui. Voisikin piruuttaan ilmoittaa olevansa halukas kertaamaan ja katsoa, johtaako se toimenpiteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös