Itse ostin kesällä uuden 7200 puhelimen, jossa ne kangaskuoret (siis se simpukkamalli). No uudesta asti ollut vikaa. Puhelin sammuilee itsestään, kun on soittamassa, vastaa puhelimeen, kesken puhelun, tekstiviestiä avatessa tai kirjoittaessa, läpän sulkiessa jne.. Siis ei joka kerta, mutta melko usein. Ja jos puhelin on esim. taskussa niin jonkun ajan kuluttua se on myöskin sammunut. Välillä menee joku 10 käynnistysyrityskertaa ennen kuin saa uudelleen oikeasti käynnistymään. Usein näet sammuu, kun sininen ruutu tulee.
Huolloissa se on ollut kohtuuttoman pitkiäkin aikoja, eikä ole tullut vielä kuntoon. Aikamoinen murheenkryyni puhelin on ollut ja huoltojen ylimielinen suhtautuminen ja kertakaikkiaan huono asiakaspalvelu, suoranainen valehtelukin on aiheuttanut sen, että olen joutunut olemaan Nokiaan yhteydessä ko. asian suhteen.
Nyt vähän päälle 2,5 kk ostosta ja puhelin huollossa, eikä siis toimi vieläkään. Ei ole pahemmin päässyt nauttimaan ko. puhelimen hienouksista.
Tuo on tähän mennessä ainoa niistä kymmenistä puhelimista, joita olen ostanut, mikä on ollut alusta saakka susi. Muuten vikoja on ollut melko vähän, siis sellaisia, jotka ovat huoltoon asti vaatineet. Tietysti esim. eka kamerapuhelin 7650 oli aika pettymys, koska melko nopeasti näppäimet menivät huonoksi ja puheen ääni heikkeni. Muissakin malleissa ollut jotakin, mutta yleensä ne ovat tulleet ajan kanssa vasta.
Muiden merkkejn puhelimia minulla on ollut käytössä ehkä vain n. 5% kaikista puhelimistani, joten niiden toimivuudesta en osaa niin tarkkaan sanoa. Motorolassa tosin tuntui akku menevän heikoksi melko vähäisen käytön jälkeen ja nykyinen Siemens SL55:kaan ei ole aivan ongelmaton ollut, sillä siinä tuli aika pikaisesti näppäimistövika eli kännykkä toimi kuin olisi maistissa ollut eli valikot viiletti minne sattuu. Varsinkin tekstiviestien kirjoittaminen oli lähes mahdotonta, soittaminenkaan ei helppoa, mutta siinä yhteydessä vaihtoivat jonkun osan ja homma alkoi toimia.
Yleisesti ottaen huolloissa on keskimääräistä huonompi asiakaspalvelu. Toisilla huonompi kuin toisilla. Valitettavasti Nokian kohdalla ollut huonommat kokemukset. Ja kaiken lisäksi heidän nettisivuiltaan ei löydy suoraan puhelinnumeroa, minne soittaa, vaan se joku hotline on joku käyttöopastusnumero, josta toki kehottivat soittamaan vaihteeseen. Muutenkin tuntuu tyhmältä, että jos ostat premiumkännykän ja oletat sen toimivan hyvin niin a) asia ei välttämättä näin ole, b) asiakaspalvelu on heikkoa, c) huolto kestää luvattoman kauan, d) mahdollinen sijaiskännykkä (mikäli saatavilla) on joku aivan kamala malli. Kännykkäalalla on todellakin paljon opittavaa monelta muulta toimialalta. Ihmettelen, miten asiakkaat sietävät tällaista. Siemensin hyvä puoli Nokiaan on kahden vuoden takuu (Nokialla 2v kai vain Saksassa, jossa sitä vaaditaan).
Nokiaan olen yleensä aina luottanut jostakin -94 alkaen (sitä ennen oli aikamonen merkkisiä NMT-puhelimia) paitsi silloin, kun viivyttelivät 3-taajuusmallien kanssa, joten jenkeissä reissaavana oli Motorola kehissä ja silloin kun tuntui, että muotoilu kusee eli ei tule uusia pikkupuhelimia kehiin (jolloin ostin SL 55:n) ja pari muuta kertaa, mutta täytyy sanoa, että kaikki muut eivät enää osta pääosaa puhelimistaan Nokialta. Sony Ericsson on petrannut, samoin on tehnyt Motorola. Siemensillä on mielenkiintoisia malleja ja simpukoissa Samsung on vahva. Ja kun kauppa eli kodinkone ja kännykkäliikkeet ovat nyt menneet siihen, ettei mainosteta lähes yksinomaan Nokiaa niinkuin pari vuotta sitten, vaan on näitä olympiakännykkämainoksia ja vastaavia niin tilanne muuttuu. Uuden merkin käyttövalikkoihin tottuminen vie hieman aikaa, mutta kun on kerran hankkinut jonkun muun kuin Nokian niin voi tehdä sen jatkossakin. Kaikilla ei ole enää kaikki puhelimet Nokiaa.
Toivotaan silti Nokialle menestystä, ja ostan varmasti heidän tuotteitaan jatkossakin. Saisivat vain prkl sen 7200:n toimimaan.