Mainos

Onko lasten paikka kotona vai tarhassa?

• 17 456
  • 130

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itseasiassa mikään tutkimus 1-vuotiaiden hoidosta ei puolla päiväkotia oman kodin sijasta. Vaikka Mikkosten avautuminen on parhaimmillaankin erikoista niin "valtaisa" todistusaineisto on vähintääkin epäilyttävää. Kaikki olemassaoleva tieto tukee pienten lasten hoitamista kotona.

Näin varmasti on, mutta olen ainakin itse alkanut suhtautua kaikkeen sosiologiseen tutkimukseen suorastaan varjomaisen epäluottavaisesti. Etenkin median raportoimana (hyvä nyrkkisääntö on, ettei usko mitään sellaisenaan, mitä jostakin tutkimuksesta mediassa sanotaan). Ehkä sitten näissä tiedeyhteisöissä oikeasti on varteenotettavaa ja kumuloivaa analyyttistä tutkimusta, mutta ulospäin saa vaikutelman, että täsmälleen saadaan sitä mitä kulloinkin haetaan lopputulokseksi - erityisesti ideologisesti ja poliittisesti kuumissa kysymyksissä. Monet kysymykset myös vaikuttavat aika haastavilta tutkittavaksi millään eksaktisuuden asteella.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtajan mukaan: "Päivähoito on kriisiytymässä" (Iltalehti)

Kuten aiemmin kirjoitin, tuon sisältöisiä viestejä on tullut 'kentältä' pitkään ja poikkeuksetta.

Itsehän olen päivähoidon kannattaja, hyvin hoidetun päivähoidon.

Ruotsalaistutkimuksia en edelleenkään käyttäisi minkäänlaisena auktoriteettina kotimaisen päivähoidon tasosta.

Kaikesta huolimatta erittäin monella taaperolla mennee edelleen erittäin hyvin myös täkäläisessä yhteiskunnallistamisputkessa.

Kunkin yhteiskunnan sivistystason määrittää aika pitkälle se, miten hyvin se pitää huolta heikoimmista ja puolustuskyvyttömimmistä jäsenistään.

Saman mittarin voi tietenkin vetää yksilötasollekin.

bus81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuten aiemmin kirjoitin, tuon sisältöisiä viestejä on tullut 'kentältä' pitkään ja poikkeuksetta.

Itsehän olen päivähoidon kannattaja, hyvin hoidetun päivähoidon...

Välillä kotona ja välillä tarhassa/perhepäivähoidossa/päiväkodissa.

Tasapuolisesti omien voimavarojen puitteissa. Mikä tässä nyt on niin v***n vaikeeta? HÄH? Simple as that!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy