Tarkennuksia
Niin, onpas täällä poissaoloni aikana syntynyt aikamoinen polemiikki ja ajatusten Vantaanjoki, mikä on tietysti hyvä, siis siinä mielessä, että asioista puhutaan. Puhumattakaan kipeistä asioista.
Yhtä kaikki, se pisti kyllä silmään ikävällä tavalla, että jotkut tahot ovat saaneet sen väärän käsityksen, että olisin jotenkin provokatiivisesti, tahi muuten silkkaa ilkeyttäni, nostamassa tätä mainitsemaani arvotyhjiö-asiaa ja sen puitteissa käytävää keskustelua esiin.
Mainittakoon taas kerran, että Jatkoajan säännöissä nimenomaan kielletään provottaminen, josta johtuen ja muutenkin lainkuuliaisena ihmisenä, ynnä kiekkoasiantuntijana, olen aina pyrkinyt sitä valttämään, koska kokemuksieni mukaan se tuhoaa järkevänkin keskustelun ja vuoropuhelun.
Ajoin siis takaa vain sitä, että tästä arvotyhjiöasiasta käytäisiin ehkä värikästäkin vuoropuhelua kuitenkin pitäytyen hyvässä asiallisessa yhteishengessä ja vahvasti tosiasioiden raameissa.
Jotta en antaisi itsestäni sitä kuvaa, että olisin joku totuudentorvi, tahi ongelmat pois leikkaava kirurgi, päädyn ilmoittamaan, että pidän itseäni ehkä eniten terveydenhoitajana, jonka tehtävänä on siis nimenomaan edistää terveyttä, keskustelun ja muine asiantuntevuuteni sallimin keinoin, jotta itse sairaus ei joko iske päälle, saati enää entisestään pahene.
Kaikkihan me joka tapauksessa ymmärrämme, että aika turha se on vaikkapa työterveyshoitajaa käydä syyttämään siitä, että omat maksa-arvot ovat koholla rankan rapukestirupeaman päätteeksi. Vai väittääkö joku provosoituneensa terveydenhoitajan lausunnoista? Itse en ainakaan näin tehnyt, vaan esimerkiksi kouluterveydenhoitajaa kuuntelin hyvinkin tarkkaan, nähdyin tuloksin, eli ihan terveenähän tässä on pysytty.
Yhtä kaikki, on myös huomattava, että erittäin monissa ongelmissa ja niiden ratkaisussa on hyvin hedelmällistä käyttää myös ulkopuolisia tahoja, koska monesti itse on niin lähellä asioita ja ongelmia, ettei välttämättä näe kokonaiskuvaa. Tässä yhteydessä en kuitenkaan lähtisi auktrotaariseen mentori-aktori -tapaan, vaan ehkä enemmänkin näkisin auditaattorisuuteen viittaavan roolin olevan sopivin juuri tässä tapauksessa.
Asiain tässä valossa uskalsinkin täysin ulkopuolisena ja vieläpä vieraan joukkueen ketjuun avata sanaisen arkkuni asiain tiimoilta, koska näin ongelman, eli em. arvotyhjiön, ja halusin humaanina ihmisenä antaa oman näkemykseni asiasta Teidän, rakkaat hifkiläiset, käyttöönne ja jalostettavaksi.
Loppukaneetiksi päädyn vielä vinkkaamaan, että saatte siis aivan vapaasti jalostaa ja muuten hyödyntää näitä ajatuksiani, kun työstätte omissakin työryhmissänne tätä arvotyhjiö-asiaa. Otan toki mieluusti osaa asiaan, koska yhteispelillä ne asiat on ennenkin saatettu jopa entistä ehommiksi.
Täältä tähän