Onko Hanna-tädin kakut sinulle tuttuja?

  • 3 223
  • 27

Onko Hanna-tädin kakut sinulle tuttuja?

  • Kyllä

    Ääniä: 47 54,0%
  • Ei

    Ääniä: 40 46,0%

  • Äänestäjiä
    87

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt tämä lähtee niin käsistä, että pakko selvitellä asiaa. Palstalla näyttää olevan monia millä ei ole mitään mielikuvaa tai käsitystä yhdestä todella tunnetusta suomalaisesta herkusta.

Johan googlekin löytää sekunnissa kymmeniä reseptejä tai satoja, en laskenut.

Luonnollisesti äänestä rehellisesti eli mikä oli tilanne viikko sitten. Eli, jos kuulit tältä palsalta, niin silloin tietenkin ei.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuraavaksi selvitystä vaatii se ovatko Hanna-tädin kakut pipareita. Tai ei tietenkään vaadi koska eivät ole.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ovat tuttuja. Karjalasta evakkoon lähtenyt mummoni leipoi niitä paljon aikanaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos tällä viitataan Hanna-tädin pikkuleipiin, niin jokaisen suomalaisen tulee tietää ne. Klassikoita. Ei tartte tykätä, mutta ellei ole maistanut, on se vähän sama, kuin ei olisi maistanut karjalanpiirakoita tai käynyt saunassa.

Edit. Google kertoi, että ovat nimenomaan pikkuleipiä aka pipareita.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pikkuleipiä aka pipareita.
Älä viitsi. Aikuinen mies. Pipari on piparkakku eli inkiväärillä maustettu lähinnä jouluna leivottava keksi. Tai sitten slangi-ilmaisu pillulle.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tuttu juttu. Nyt kun on tullut laajemmaltikin puheeksi, niin kyllä alkaa mieli tehdä tuotetta. Kahvimukillisen kanssa menisi helposti kourallinen. Kuinkakohan monta ohjesäännön mukaiseen muottiin tehtyä kakkua mieskouraan mahtaisi sopia? Voisiko joku kokeilla mahdollisimman pian, kiitos.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Älä viitsi. Aikuinen mies. Pipari on piparkakku eli inkiväärillä maustettu lähinnä jouluna leivottava keksi. Tai sitten slangi-ilmaisu pillulle.
Olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi, mutta ilmeisen usein nuo rinnastetaan keskenään. Mulle pipari on leivonnaisista puhuttaessa nimenomaan piparkakku eli tämä jouluherkku. Joo.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luulin, että nämä ovat niitä joissa on ikään kuin kaksi puolta ja jotain hilloa välissä. Luulin siis tietäväni, mutta en tiennytkään. On mä tonkin näköisiä kyllä jossain syönyt.

No joo keksit ei oo mun juttu ja oon aina ajatellut, että ne olisi niin kuin lapsille.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Syönyt olen, mutta nimi ei sanonut mitään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luulin, että nämä ovat niitä joissa on ikään kuin kaksi puolta ja jotain hilloa välissä. Luulin siis tietäväni, mutta en tiennytkään. On mä tonkin näköisiä kyllä jossain syönyt.
Kakspäällinen tai lusikkaleipä. Lusikkaleipä on näistä kolmesta ehdottomasti paras, kunhan voita on uskallettu ruskistaa sopivasti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Pipari on piparkakku eli inkiväärillä maustettu lähinnä jouluna leivottava keksi.
Meillä puhutaan yleisesti pipareista kuin tarkoitetaan pikkuleipiä eikä sitä aina muista miten asiat on "oikeasti". Kekseillä meillä tarkoitetaan suolaisia keksejä. Mutta joo, Hannatädin kakut on tuttuja (ja lupaan etten kutsu niitä enää pipareiksi).

Edit. Siis minä olin se joka alunperin täällä (ketjussa johon kaikkien on pakko kirjoittaa...) kutsui Hannatädin kakkuja pipareiksi enkä meinannut edes tajuta että joku kuittaili minulle siitä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kakspäällinen tai lusikkaleipä. Lusikkaleipä on näistä kolmesta ehdottomasti paras, kunhan voita on uskallettu ruskistaa sopivasti.
Lusikkaleipä on kyllä hyvä pikkuleipä, mutta ei tuo Hanniskaan paha ole, jos on tuorean pehmoinen ja voinen. Sellainen kovaksi kuivunut ei ole niinkään hyvä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei mulla oo Hanna-tätiä. Pirjo- ja Vuokko- ja Marjaleena- ja Irene-tädit on, oon mä joskus varmaan jonkun niiden tekemää kakkua syönyt.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oon kuullut joo. Hanna-tätiä kävin joskus panemassa, mutta se oli viime vuosituhannella niin miten mahtoi olla tortun laita.

Kuten @sampio sanoi, niin sen kuuluisi olla tuoreen pehmoinen ja voinen, toivottavasti ei ollut kovaksi kuivunut.

P.S.: Minä hain google-kuvahaulla Hanna-tädin kakkuleivonnaisten kuvia ja totesin, että olenhan minäkin noita syönyt - ja nuo ovat mauttomia, taikinaisia ja puisevia. Ei pidä ikinä tuommoisia minun joulupöytääni yrittää tuoda. Pitäkööt Hanna-täti tavaransa!
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On ne näemmä juuri sen näköisiä kuin kuvittelinkin. Joko onnekas arvaus tai tieto löytyi jostain alitajunnan sopukoista. En voi kuitenkaan väittää, että olisi ollut mitenkään erityisen tuttu termi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tää on saleen joku samanlainen juttu ku prevelit. Jengi nyt täällä isoon ääneen meuhkaa kuinka ne on aina syöneet hannatädin keksejä ja ihmettelee et miten joku ei muka näitä tunne, ja sit paljastuu että koko paakelsi on keksitty, ei semmosia ole oikeasti vaan joku nokkela veijo on vaan laittanut nettiin riittävän monta kuvaa jostain Lidlin halvimmista pikkuleivistä tageilla ”hanna-täti” ja jotain kälysiä reseptejä samalla nimellä jotta ne poksuu googlen haulla ekana listoille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
nuo ovat mauttomia, taikinaisia ja puisevia. Ei pidä ikinä tuommoisia minun joulupöytääni yrittää tuoda. Pitäkööt Hanna-täti tavaransa!
Väärä mielipide. Isäs oli mauton, taikinainen ja puiseva, kun sua teki.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Väärä mielipide. Isäs oli mauton, taikinainen ja puiseva, kun sua teki.

Itseasiassa erittäin oikea mielipide. Eihän ne kovinkaan herkullisia ole, mutta se ei poista statusta läpeensä suomalaisena perinneherkkuna.
 

Käppyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Wanhoi tuttui.

Omalla kohdallani makuluokitukseltaan "ihan ok" pikkuleipien / leivonnaisten sarjassa. Kyllähän noita tulee yleensä napsittua, jos on tarjolla. Hyviä, jos ovat tuoreita ja lämpimiä sekä aavistuksen "taikinaisia" ja huonoja ovat ne, jotka on kuivuneet mureneviksi koppuroiksi parin viikon ajan kipossa pöydällä maatessaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itseasiassa erittäin oikea mielipide. Eihän ne kovinkaan herkullisia ole, mutta se ei poista statusta läpeensä suomalaisena perinneherkkuna.
Allekirjoitan mauttomuuden kuivina ja koppuraisina. Tuoreehkoina ja kivasti lohkeavina ovatten saatana sellaista herkkua, ettei paremmasta väliä! Ei kai nyt voi, kerma ja sokeri kera jauhojen kovin pahasti voi mennä ohi maalin.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kielipoliisista päivää. Ketjun otsikon kuuluis olla "Ovatko Hanna-tädin kakut niitä ja näitä." Anteeksi, mutta täältä olen taas oppinut tarkkailemaan kirjoitusasua ja kielioppivirheitä. En väitä, että omat kirjoitukseni olisivat aina kieliopillisesti täydellisiä, mutta toi särähti vähän korvaan. Ja Hanna-tädin kakuista/pipareista olen joskus kuullut, mutta en ole niistä saati muista joulutouhuista kiinnostunut yhtään. Joskus nuoruudessa seukkailin vähän pidempään Hanna-nimisen nuoren naisen kanssa ja hyvät oli piparit hänelläkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös