Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Onko ajokorttia?

• 3 154
  • 40

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
B-kortti löytyy. Kahdessa vuodessa olen kerennyt menemään 40 tuhatta kilometriä. Eihän sitä enää pärjäisi ilman autoa. Ajatelkaa 20 vuotiaana olen jo auton orja. Aika rankkaa..

Yhdet ylinopeussakot olen ottanut, nekin pienessä jälkitilassa :) Parkkisakkoja en ole enää laskenut. Ne ei näköjään vieläkään tiedä kuka mä olen kun antavat aina lapun kun olen pysäköinyt väärin :D

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
BC kortti löytyy ja voimassa tuo on vuoden 2048 loppuun.
C korttia olen tarvinnut yhtenä päivänä inssin jälkeen, jolloin ajelin vuokratulla kuorma-autolla.
Kerran tuli viinikan liikenneympyrässä auto perään ja kerran olen etupuskurin kaiteeseen hajoittanut pienellä vauhdilla talvella.
Ylinopeussakkoja on tullut parit ja toisella kerralla ne vei kortinkin vähäksi aikaa, joka oli kyllä hyvä opetus liikennesääntöjen olemassaolosta.
-ipa rules

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen selvinnyt piakkoin seitsemän vuotta täyttävästä autoilijan urastani yksillä parkkisakoilla ja ajokorttia ei ole kertaakaan kysytty. Ainoastaan kaksi kertaa olen joutunut puhaltamaan ja hämmästyttävää kyllä, ne kerrat tapahtuivat viime syksynä peräkkäisinä päivinä. Ne parkkisakot tulivat (yllättäen) Helsingin jäähallilla, kun joku ääliö oli mennyt sulkemaan sen Aurooran sairaalan viereisen kentän ja niinpä kaikki lailliset paikat oli hyvissä ajoin täyttyneet.

Kerran olen ajanut tutkaan n. 40 km/h:n ylinopeudella, mutta poliisi ei edes pysäyttänyt minua. Eli se tapahtui mukavan 80-lätkän aikaan, kun posotin moottoritiellä n. 120 km/h. Vähän tuli kylmät väreet, kun tutkan huomasin, mutta onneksi ei ollut niin tarkkasilmäinen poliisi...

Kolareihin en ole joutunut. Pari naarmua autossa muistuttavat tosin huolimattomasta pysäköinnistä Itäkeskuksen parkkihallissa :D (Betonipylvästä vain kolhin, en viereisiä autoja...)

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen ihan samaa mieltä kuin TM. Auto on kätevä väline siirtymisessä paikasta A paikkaan B. Mitään sen kummempaa rakkaussuhdetta mulla ei autooni ole, ja ajamisenkin jätän muijan huoleksi aina kun perheen kanssa ollaan liikkeellä.

Kortti on mallia ABe. Kohta 15 vuotta olen omistanut ajokortin. Olen kyllä täys tumpelo autohommissa, muuta en osaa tehdä kuin renkaat vaihtaa ja tankata sekä tarkistaa ilmanpaineet. No tulpat olen joskus vaihtanut ite.

Mutta mitään suurempia kolareitakaan en ole ajanut, pari kertaa käynyt metsähallituksen puolella ja kerran törmännyt toiseen autoon sekä pari kertaa herra hirven kanssa. Sakkoja olen saanut 15 vuoden aikana neljä.

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
No joo..

..ei ole mullakaan kolissut auto. Läheltä piti tilanteita on ollut pari kappaletta. Niissäkin olisi ollut itsessäni vika, jos olisi kolahtanut.. Toinen kerta oli kun auton pyyhkijät tilttasivat kännykän takia (kyllä, puhui kännykkään autossa!! - tosin parkissa :D) ja toinen kerta kun katselin liikaa jonkun naisen perään, niin oli peräänajo todella lähellä. Ei maar, onhan vielä yksi kerta, kun meinasin ajaa etumaisen peräkärryä päin, kun oli kauhea ruuhka.

Ylinopeussakkoja tai parkkisakkoja ei ole yhtään. Eli suojelus on poliiseilta :D. Parkkipaikoilla yritän katsoa paikkoja, johon ei olisi tarve laittaa rahaa, niin säästyy sekä omaa rahaa että lappuliisojen valitukset.

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BC

Alunperin pelkkä B, mutta pääsin armeijassa uudelleen autokouluun ja sain yhden kirjaimen lisää ajokorttiini ja hieman ajokokemusta erilaisilla kuorma-autoilla.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minihame oikealla

Tosta Arnoldin jutusta tuli mieleen tapaus noin kymmenen vuoden takaa. Olin keskellä kaunista kesäpäivää kaverin kyydissä. Ajelimme Rauman Kuninkaankatua alaspäin kun Jarin Kuvakaupan kulmalla neiti pyllisti pinkissä minihameessaan. Me katseltiin silmät(kin) kovana tyttösen puuhastelua, kun kolahti. Liikennevaloissa oli ollutkin tavallista pidempi jono ja kaveri pamautti edellä ajaneen auton takapuskuriin.

Tarttis lailla kieltää tuommoiset minihameet.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No laitanpa minäkin

Asia on nimittäin niin ajankohtainen...juuri tulin ajamasta sateisessa Espoossa.

Eli B-kortti ja juuri sain. Onhan se ihan hyvä olla.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaverini kertoi hauskan minihameisiin ja liikenteeseen liittyvän jutun. Jossain päin Hämeenlinnaa nimittäin tämä kaveri, Jussi, ajoi autolla veljensä Matin kanssa ja Matti huomasi oikealla oikein heimaisevan minihameisen naisihmisen. Hän huomautti tästä ja Jussikin katsoi ihaillen kyseistä naarasta, kunnes huomasi että edessä ovat valot vaihtuneet juuri vihreiksi ja autojono on vielä seisauksissa. Jussi alkoi jarruttaa ja samassa veljesten ajokin perään ajettiin; myös takana tulleen auton kuljettaja oli huomannut samaisen näyn ja jäänyt katsomaan hiukan liian pitkään. Siinä nähtiin taas, että naiset ja autoilu ovat vaarallinen yhdistelmä :cool:

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eikös täällä ole rekkakuskeja yhtään?

No en minäkään mikään rahtari ole, mutta BeCE löytyy armeijan matkamuistona. Kun kerran sai ison E:n pelkillä leimaveroilla (tjsp.) niin mikäs siinä, vaikkei sitä varmaan koskaan tule enää rekalla ajettua. Eikä muuten välttämättä taipuis enää täysperä kulmaan vaikka 2 vuotta sitte vielä onnistui :)

Edit:
Ai joo, Jii oli sentään lähellä. En muistanutkaan että siihen oli joku ikärajakin. Ainakaan meillä ei kukaan sen takia tippunu. Siviilissähän rekkakortin saa vasta 21-vuotiaana (kai?), mutta oliko se raja sitten intissä 20? En itsekään ollu vielä 20 kun kurssit alkoi. Ainakin kakkosvaihe piti olla suoritettuna ennen intin autokoulun alkua.

Viimeksi muokattu:

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
AB löytyy ja auto on työväline. Ajan kovaa ja sakkoja tulee kortti on ollut hyllyllä kolmeen otteeseen. Joku tuossa sanoikin, että ei mielellään ole kenenkään kyydissä sillä ne ei osaa ajaa, olen samaa mieltä. En myöskään lainaa autoani kenellekään, en edes muijalleni.

Moottoripyöräni onkin sitten enemmänkin lelu, mutta sillä ei tule otettua niin paljoa sakkoja koska tutkien havainnointi on helpompaa (jarrutkin on paremmat)

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
B-kortti on..

..kakkosvaiheeseen pitäisi ennen syksyä mennä! Prkl! Rahantuhlausta jälleen kerran..:mad:

Besserwisser

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt taisi tulla uusi ennätys tähän ketjuun. Minun kortissa komeilee kirjaimet ABECE.
Mikä parasta, kaikille kirjaimille löytyy käyttöä.
Mun harrastus on ajaa autoa, jossa on +400 heppaa ja pituutta 25 metriä.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
auto...

on pääkaupunkiseudulla ja kaiketi muissakin metropooleissa harvinaisen turha kapistus. Arvata saattaa etten omista korttia, ja toivon etten koskaan sitä tule tarvitsemaankaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy