Ongelma toimeentulotuen kanssa.

  • 15 680
  • 40

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Oulussa ainakin on ihan suoranaista kusetusta paikoin sossun kanssa asiointi. Mulla meni yhdessä vaiheessa siihen malliin, että kahtena kuukautena olisin ollut oikeutettu tukeen ja sitä kovasti kaipasin, mutta sossu ei mitään myöntänyt. Jopa heidän laskelmat osoittivat, että olin oikeutettu tukeen, mutta hakemus evättiin silti. Lopulta he viivyttelivät asian kanssa niin kauan, että sain ensimmäisen tilin uudesta työpaikasta ja tällöin en enää ollut oikeutettu saamaan penniäkään niiltä kuukausilta milloin apua tarvitsin. Silloin vitutti niin paljon, että kävi kaiken laista mielen päällä. Toivottavasti ei enää ikinä tule tarvetta käydä sossun luukulla sillä tiedän, ettei sieltä mitään saa ku värikkäät ihmiset vaikka hätä ois minkälainen...
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tiliotteissa näkyvät esim. vanhempien antamat avustukset huomioidaan tuloksi riippuen lähinnä summasta.

Millä perusteella nämä on tuloja? Onko sossun kanta se, että kaikki mahdollinen positiivinen liikenne tilille on tuloa? Mihin lakiin tämä perustuu vai onko kysymys vain "käytännöistä" joita käytetään niiden kanssa jotka eivät ymmärrä sitä kyseenalaistaa. Samoin arpajaisvoitot eivät ole tuloja ja todellakin kiinnostaisi saada perustelut, että millä logiikalla joku ne sellaisiksi katsoo. Lisäksi idioottikin tajuaa, että nämä lahjoitukset yms. ja arpajaisvoitot voidaan hoitaa myös käteisellä. Pelkkää kiusantekoa mikäli näin oikeasti toimitaan.
 

W.S.L

Jäsen
Kysymykseen millä perusteella ovat tuloa, niin vastaus kopioituna toimeentulotukioppaasta:
Toimeentulotukilain 11 §:n 1 momentin mukaan tuloksi huomioidaan
henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot. Tuloilla tarkoitetaan
lähtökohtaisesti kaikkia henkilön tai perheen käytettävissä olevia tuloja tulolähteestä
riippumatta. Tässä suhteessa ei ole merkitystä myöskään sillä,
ovatko tulot veronalaisia tai verottomia. Huomioon otettavia tuloja ovat
esimerkiksi palkka-, yrittäjä- ja omaisuustulot sekä yksityisistä ja julkisista
lähteistä saatavat avustukset.

Lisäksi:
Toimeentulotukilain 12 §:n 1 momentin mukaan varoina otetaan huomioon
henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä
olevat varat. Tällaisia varoja ovat esimerkiksi säästöt, arvopaperit ja
muu helposti realisoitavissa oleva varallisuus.

Kaikista päätöksistä voi valittaa ja se on ihan suositeltavaakin jos kokee et päätös on väärin tehty.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ite alalla työskentelevänä voinen jotai kertoa.

Meillä käytännössä takautuvat laskelmat uusien asiakkaiden kohdalla tehdään 2-3kk taaksepäin. Et on varmasti paikkakunnasta ja vähä työntekijästäkin kiinni kiinnostaako heitä enään tammikuussa 2015 lokakuun 2014 tulosi vai ei. Ketjun aloittajan tapauksessa 15.10 maksettu palkka huomioitaisiin tuloksi lokakuulle 2014. Jos ylijäämä on suuri, niin todennäköisesti lokakuun 2014 "tuloylijäämä" siirretään marraskuulle. Pääasiassa ylijäämiä siirretään max 2kk, mutta jos kyse todella suurista summista, niin voidaan siirtää kauemminkin. Tarkempia summia en osaa nyt kertoa. Tuloylijäämien siirrot on kuitenki aina harkinnanvaraisia. Riippuu tosiaan summista. Meillä on selkeä ohje ettei alle 100e ylijäämiä saa huomioida seuraavassa kuussa. Jossain muussa kaupungissa varmasti eri käytäntö.
Tiliotteissa näkyvät esim. vanhempien antamat avustukset huomioidaan tuloksi riippuen lähinnä summasta. Sama veikkausvoitoissa. Jos summat on suuria tai säännöllisiä/kk niin meillä ne huomioidaan. Taas riippuu paikkakunnasta jne. Pieniä yksittäisiä summia meillä ei huomioida, mutta tiedän paikkakunnan jossa huomioidaan oikeasti sentin tilisiirrotkin. Ja tämä on valitettavasti totta.

Jos palkallaan on maksanut esim lainoja pois, niin mitään tuloa ei sen takia jätetä huomioimatta. Emme myöskään opintolainaa lukuunottamatta huomioi lainoja tuloksi. Ja meillä tiliotteista tarkistetaan lähinnä se, että vuokrat on maksettu eikä sellaisia tuloja ole joita ei olisi ilmoitettu. Se mitä kukin on ostanu ei vois paljon vähempää kiinnostaa. Tietysti jos tiliotteessa näkyy, et asiakas on pelannut koko työmarkkinatukensa Ray:n tai Veikkauksen peleihin, ni joku saattaa kysyä et haluaako apua mahdolliseen peliongelmaan tms.

Ansiotuloista meillä jätetään huomioimatta 150e/kk. Veronpalautuksista meillä jätetään huomioimatta100e. Jos on pariskunta tai lapsia niin huomioimatta jätetään 100e lisäksi 30e/lärvi ja max 190e. Veronpalautustenkin kohdalla tosiaan paikkakuntakohtaisia.

Varmasti sekavasti selitetty, mut sekavaa on meidän duunikin. Paljon tosiaan paikkakuntakohtasia eroja vaikka toki itte toimeentulotukilaki on kaikkialla sama. Se miksi eroja on, ni johtuu siitä et monessa kohtaa voidaan käyttää ns harkintaa.

Toimeentulotuen perusteena olevia 7 ja 7 c §:ssä tarkoitettuja menoja sekä 11 ja 12 §:ssä tarkoitettuja tuloja ja varoja laskettaessa menot, tulot ja varat otetaan huomioon siltä ajanjaksolta, jota koskevana toimeentulotuki määrätään. Tulo voidaan kuitenkin jakaa eriin otettavaksi huomioon useampana toimeentulotuen määräämisen ajanjaksona, jos se tulon kertaluonteisuus taikka sen saamisen peruste tai käyttötarkoitus huomioon ottaen on kohtuullista. (29.12.2005/1218)

Toisin sanoen perusperiaate lain mukaan on, että tulot otetaan huomioon siltä ajanjaksolta, jolta tukea haetaan. Laki antaa mahdollisuuden harkintaan ja takautuvaan laskentaan, kun kyseessä on jokin kertaluonteinen tulo tai kun harkinta ei johda tuen saajan kannalta kohtuuttomuuksiin. Tämä harkinta on johtanut tilanteeseen, että poikkeuksesta on tullut sääntö ja kaikki päätökset tehdään ottamalla tulot takautuvasti huomioon, vaikka perusperiaate on huomioida pääsääntöisesti tulot ajalta, jolloin tukea on haettu.

Näin voidaan menetellä, koska virkamies ei joudu henkilökohtaisesti vastuuseen ja voi vedota harkintamahdollisuuteen, johon laki antaa mahdollisuuden. Tuen saajat eivät usein jaksa tai ymmärrä hakea muutosta tukipäätökseen hallinto-oikeuksista, joissa vastaavanlaisia päätöksiä on muutettu tuensaajan eduksi. Hallinto-oikeudessa on usein ruuhkaa ja päätös saattaa kestää kuukausia ja jopa yli vuoden.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eli käytännössä sitten vain toimeentulotuen varassa olevien ihmisten on tehtävä nämä salassa. Vanhemmat avaa vaikka itselleen uuden tilin ja antaa kortin lapsensa käyttöön. Saman tilin kautta voi sitten kierrättää myös nämä arpajaisvoitot. On tämä kyllä uskomatonta pelleilyä. Itse muistan lukeneeni, että toimeentuloa voisi hakea myös henkilö jonka avopuoliso on töissä. Ehkä kyse oli vain suunnitelmista.

EDIT: Itse olen perustulon kannattaja ja joka kerta kun lukee näitä sossun älynväläyksiä niin kanta vahvistuu entisestään.
 

W.S.L

Jäsen
Nämä "älynväläykset" välähtää eduskunnassa joka lait säätää. Toki sosiaalivirastoissakin (niinkuin kaikissa muissakin työpaikoissa) on työntekijöitä joiden välähdykset joskus hävettää, mutta kyllä henk.kohtasesti oon sitä mieltä et syylliset löytyy niistä lainsäätäjistä.

Se on kyllä valitettavasti totta, ettei kaikki asiakkaat osaa, jaksa tai viitti valittaa vaikka siihen neuvotaan.

Vuonna 2017 perustoimeentulotuen laskeminen/myöntäminen siirtyy Kelalle ja uskallan väittää, et silloin se yksittäisen työntekijän "harkinta" loppuu kokonaan. Eli ei tule yllätyksenä jos silloin joka euro tiliotteessa lasketaan tuloksi. Toivottavasti olen vääräs.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo ei kyse ole mistään palkasta tms. vaan rahasta. Toimeentulotuki on se viimeisin, mitä saa jos muualta ei saa siihen tiettyyn summaan asti. On laskettu että 480 euroa pitää jäädä käteen välttämättömien laskujen jälkeen per kuukausi.

Ja en mä ainakaan ole enää aikuisena kehdannut ottaa vanhemmilta rahaa vastaan. Tai sanotaanko että niin suurta hätää ei ole ollut. Opiskelijanakin elin suurimmaksi osaksi pelkällä opintotuella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Millä perusteella nämä on tuloja? ...

Toimeentulotuen tarkoituksena on nimensä mukaisesti taata ihmiselle välttämättömin toimeentulo, ei yhtään enempää. Jos toimeentulotukea saava saa jostain muualta tuloja, ihan mitä vaan, se ymmärrettävästi pienentää yhteiskunnan vastuuta. Minusta on hyvin erikoinen ajatus, että joku olisi oikeutettu toimeentulotuen lisäksi esim. veikkausvoittoihin. Samoin minua ihmetyttää, että joku ihmettelee palkan tai lomarahojen vaikutusta tulevien kuukausien tukeen. Kyllähän töissäkin käyvät ihmiset säästävät rahaa tuleviin kuluihin. Jos saat tässä kuussa kolmetonnia rahaa ja jäät työttömäksi, järkevää on laittaa tulevien kuukausien asumis- ja ruokarahat talteen.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
uonna 2017 perustoimeentulotuen laskeminen/myöntäminen siirtyy Kelalle ja uskallan väittää, et silloin se yksittäisen työntekijän "harkinta" loppuu kokonaan. Eli ei tule yllätyksenä jos silloin joka euro tiliotteessa lasketaan tuloksi. Toivottavasti olen vääräs.

Mielestäni tämä kannustaa ainoastaan keinotteluun. Loppujen lopuksi näitä on hyvin yksinkertaista kiertää ja tällainen käytäntö rankaisee ensisijaisesti juuri niitä ketkä ei ole ns. "ammattilaisia". Se, että Kela tulevaisuudessa maksaa toimeentulotuet ja muut vastaavat on mielestäni hyvä asia, koska uskon sen selkiyttävän asiaa jos ei tarvitse hyppiä kolmella eri luukulla lakki kädessä.

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että sosiaalitoimi pitää muutakin sisällään, kuin pelkästään toimeentulotuen.

Jep ja täten siihen työhön voidaan paneutua entistä paremmin. Ei kyse ole sosiaalitoimen lakkauttamisesta vaan toiminnan tehostamisesta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Jep ja täten siihen työhön voidaan paneutua entistä paremmin. Ei kyse ole sosiaalitoimen lakkauttamisesta vaan toiminnan tehostamisesta.

Itse en kannata perustuloa. Suomessa nuorten syrjäytyminen on suuri ongelma, ja tämän on myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanonut. Perustulo vain lisäisi syrjäytymistä, kun ei tarvitse tehdä mitään rahojen eteen. Mistä sosiaalityöntekijä saisi tiedon kyseisestä syrjäytyneestä nuorukaisesta?

Samoin pitäisi miettiä mikä on tilanne niiden vammaisten henkilöiden osalta, jotka eivät kuulu vammaispalvelujen piiriin. Miten heidät saadaan ohjattua kuntouttavaan työtoimintaan? Lakia pitäisi ainakin jokseenkin muuttaa, jotta perustulolla ei rangaistaisi (rahallisesti) vammaispalvelujen ulokopuolella olevia lievästi vammaisia henkilöitä.

Työmarkkinoiden ulkopuolella olevat henkilöt? Sama kuin ylläolevaan, jotenkin pitäisi lakeja muuttaa, jottei näitä henkilöitä rangaistaisi.

Vähän liittyen edelliseen, masentuneet. Aika harvoin masentuneet henkilöt hakevat itse apua, ja monille sosiaalitoimi on ollut se ensimmäinen askel kohti terveempää ja parempaa tulevaisuutta. Ja mikä tärkeintä, tulevaisuutta työelämässä.

Toki positiivisiakin puolia löytyy. Erityisesti se, että työnteko olisi aina kannattavaa. Kuitenkin perustulossa helposti voisi unohtua ne henkilöt, jotka ovat kaikista vaikeimmassa tilanteessa.

Pidän nykyistä järjestelmää vikoineen parempana, kuin perustuloa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Perustulo vain lisäisi syrjäytymistä, kun ei tarvitse tehdä mitään rahojen eteen. Mistä sosiaalityöntekijä saisi tiedon kyseisestä syrjäytyneestä nuorukaisesta?

Itse epäilen, että pahiten syrjäytyneet henkilöt eivät ole toimeentulon piirissä tällä hetkellä. Syyt on moninaisia, mutta mm. ei osaa, jaksa tai ymmärrä hakea tätä toimeentulotukea. Silti ihan hyvä pointti tuo jonka toit esille. Se sen sijaan ei lisäää ihmisten aktiivisuutta tai työllistymista, että lakisääteiset tuet tehdään vaikeaksi hakea. Tavalliselle ihmiselle ne eivät toki sitä ole, mutta masentuneelle ja mielenterveysongelmaiselle voivat sitä ollakin.

Mielestäni syrjäytyneiden lähestyminen sosiaalitoimeen pitäisi tehdä mahdollisimman helpoksi. Se voisi auttaa, että talous on kunnossa eikä päinvastoin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni tämä kannustaa ainoastaan keinotteluun. Loppujen lopuksi näitä on hyvin yksinkertaista kiertää ja tällainen käytäntö rankaisee ensisijaisesti juuri niitä ketkä ei ole ns. "ammattilaisia".

Olin aikoinaan vajaat pari vuotta sossun asiakkaana ja kyllähän siinä ajassa jo oppi kiertämään kaikki mahdolliset sudenkuopat. Kuten jo todettua, niin noissa on ihan älyttömästi paikkakunta- ja jopa käsittelijäkohtaisia eroja. Täällä Turussa homma toimi niin, että tilillä ei saanut näkyä selittämättömiä panoja, koska ne laskettiin heti tuloksi ja summa vähennettiin toimeentulotuesta.

Opin tuona aikana, että kaikki mahdolliset hommat piti hoitaa käteisellä ja ihmettelin useasti juuri sitä, että sossun toimintamalli suorastaan kannusti keinotteluun. Jos ei ole ihan idiootti, niin helposti sai kikkailtua milloin mitäkin maksusitoumuksia sun muuta. Loppujen lopuksi sossusta sai ihan helvetisti kaikkea, kun vaan osasi maalata itsestään tarpeeksi köyhän kuvan. Vuokrat maksettiin lähes kokonaan, sähkölaskut maksettiin ja annettiin vielä rahaa päälle. Kun oppii kikkailemaan ja huomaa siitä olevan helvetisti hyötyä henkilökohtaisella tasolla, niin kannustaahan se jatkamaan kyseistä toimintaa. Häpeillen myönnän myös käyttäneeni enemmän kuin kerran sairauttani keppihevosena ja hakeneeni (ja saaneeni) sen kautta sääliä ja säälin kautta rahallista etua. Ihmisiä ne käsittelijätkin ovat.

Mä päätin jossain kohtaa (vielä toimeentulotukeen oikeutettuna) että nyt riittää tämä ralli. Oli helpompi elää köyhempänä, kuin avata elämänsä kuukausittain jollekin paperinpyörittäjälle. Koko ajan piti pitää takaraivossa se, että miltä mikäkin toiminta sossun silmissä näyttää vai näyttääkö miltään. Se on loppujen lopuksi helvetin kuluttavaa, vaikka taloudellisesti kannattavaa onkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Opin tuona aikana, että kaikki mahdolliset hommat piti hoitaa käteisellä ja ihmettelin useasti juuri sitä, että sossun toimintamalli suorastaan kannusti keinotteluun. Jos ei ole ihan idiootti, niin helposti sai kikkailtua milloin mitäkin maksusitoumuksia sun muuta. Loppujen lopuksi sossusta sai ihan helvetisti kaikkea, kun vaan osasi maalata itsestään tarpeeksi köyhän kuvan. Vuokrat maksettiin lähes kokonaan, sähkölaskut maksettiin ja annettiin vielä rahaa päälle. Kun oppii kikkailemaan ja huomaa siitä olevan helvetisti hyötyä henkilökohtaisella tasolla, niin kannustaahan se jatkamaan kyseistä toimintaa. Häpeillen myönnän myös käyttäneeni enemmän kuin kerran sairauttani keppihevosena ja hakeneeni (ja saaneeni) sen kautta sääliä ja säälin kautta rahallista etua. Ihmisiä ne käsittelijätkin ovat...

Väärinkäytöksiä ei koskaan pystytä poistamaan täydellisesti, sellaisen järjestelmän luominen maksaisi enemmän kuin siitä saatavat säästöt olisivat. Ja epärehellisyys on tietysti aina oma valinta.

Toimeentulotuen pitäisi olla se vihoviimeinen vaihtoehto, välissä pitäisi olla paljon vaihtoehtoja, jotka sopivat paremmin asiakkaan tilanteeseen. Esimerkiksi syrjäytymisvaarassa olevat, mutta työkykyiset ihmiset pitäisi pystyä aktivoimaan työmarkkinoille erilaisilla vastikkeellisilla tuilla, sairaita pitäisi siirtää sairaseläkkeelle enemmän, ihmiset, jotka eivät tule saamaan töitä avoimilta työmarkkinoilta, pitäisi työllistää julkiselle sektorille jne.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen tässä syksyn aikana uudella määräaikaisella työpaikallani perehtynyt toimeentulotukien ihmeelliseen maailmaan ja yllätyksekseni olen huomannut, että ei pelkästään kuntien välisillä käytännöillä ole eroja, vaan jopa saman konttorin sisällä yksi etuuskäsittelijä voi linjata saman tapauksen eri tavalla kuin toinen. Mitkään ohjauskeskustelut ja neuvonnat eivät auta yhtään mitään, kun umpihullut luupää-ämmät eivät jousta näkemyksistään senttiäkään. Ei todellakaan näytä hyvältä ulospäin tällainen, mutta toisaalta laki on niin huonosti laadittu, että se jättää ihan liikaa varaa tulkintoihin.

Päätökseen tyytymätön ei voi valittaa päätöksestä, vaan hakea muutosta ko. kunnan tai kaupungin perusturvalautakunnalta (vai mikä se sitten missäkin kunnassa on nimeltään). Nämä oikaisuvaatimukset ainakin omassa kaupungissani johtavat tuskin koskaan päätöksen muutokseen. Joskus harvoin ennen lautakuntakäsittelyä päätöksen tehnyt viranhaltija voi tehdä päätöksestään ns. itseoikaisun, jos huomaa tehneensä selkeän virheen, mutta lautakunnassa päätökset eivät taida muuttua käytännössä koskaan. Lautakunnan päätöksestä voi sitten valittaa hallinto-oikeuteen ja aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka, mutta nämä prosessit kestävät useita kuukausia ja harvoin kyseessä on niin suuret intressit, että moiseen rumbaan kukaan jaksaisi lähteä. Paitsi tietty nämä ammatikseen joka asiasta rutisevat, joita sossunkin asiakkaista jonkun verran löytyy.

En todellakaan jää kaipaamaan tosta työpaikasta yhtään mitään, kun helmikuun 17. päivä viimeisen kerran sieltä lähden. Tänään jäljellä 35 työpäivää.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Olen tässä syksyn aikana uudella määräaikaisella työpaikallani perehtynyt toimeentulotukien ihmeelliseen maailmaan ja yllätyksekseni olen huomannut, että ei pelkästään kuntien välisillä käytännöillä ole eroja, vaan jopa saman konttorin sisällä yksi etuuskäsittelijä voi linjata saman tapauksen eri tavalla kuin toinen. Mitkään ohjauskeskustelut ja neuvonnat eivät auta yhtään mitään, kun umpihullut luupää-ämmät eivät jousta näkemyksistään senttiäkään. Ei todellakaan näytä hyvältä ulospäin tällainen, mutta toisaalta laki on niin huonosti laadittu, että se jättää ihan liikaa varaa tulkintoihin.

Tämä on kyllä totta. Lisäksi etuuskäsittelijät (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) eivät a) tunne alansa lainsäädäntöä tai b) heitä ei kiinnosta tuntea alansa lainsäädäntöä. Muutaman kerran on tullut sellainen tilanne, jossa saa ihan oikeasti rautalangasta vääntää virkailijoille lainkohdat. Ja luoja varjele, jos olet päätoiminen opiskelija, muttet saa opintorahaa tai -lainaa. Saa kuukaudesta toiseen olla selittämässä, miksi sitä perustuslain takamaa oikeutta toimeentuloon (viimeisimpänä'etuutena) pitää hakeman. Myös tuloylijäämät ovat kivaa puuhastelua Kelan virkailijoiden kanssa (kuten tässä ketjussa onkin todettu).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös