Omistatko televisioluvan?

  • 2 928
  • 48

Onko taloudessasi televisiolupa?

  • Kyllä on.

    Ääniä: 69 43,9%
  • Ei ole eikä tule, vaikka televisio onkin.

    Ääniä: 49 31,2%
  • Ei ole, mutta aion hankkia.

    Ääniä: 6 3,8%
  • En omista televisiota, en tarvitse lupaa.

    Ääniä: 2 1,3%
  • Äänestän tyhjää, koska epäilen ketjun aloittajan olevan töissä Telehallintokeskuksessa ja onkivan ti

    Ääniä: 31 19,7%

  • Äänestäjiä
    157

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tuli tällainen äänestyksen aihe mieleen, kun eräs tuttavani jäi juuri kiinni luvatta katselemisesta. Noloa..

Paras tapaus on kyllä eräs sukulaiseni, joka maksaa Canal Digitalia, muttei televisiolupaa.. hämärää.

Asun vielä turvallisesti isin ja äipän kans, joten televisiolupa täältä löytyy.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Totta mooses luvat on kunnossa

On säälittävää toimintaa jättää se lupamaksu maksamatta. Rajansa kituuttamisellakin.
 

pest

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti dude
Tuli tällainen äänestyksen aihe mieleen, kun eräs tuttavani jäi juuri kiinni luvatta katselemisesta. Noloa..

Paras tapaus on kyllä eräs sukulaiseni, joka maksaa Canal Digitalia, muttei televisiolupaa.. hämärää.

Olenkohan minä tuo tuttusi? Jäin nimittäin pari viikkoa sitten 'kiinni' tarkastajalle. Pääsi pirulainen yllättämään juuri sellaiseen rakoon kun kaveri oli tulossa käymään ja oletin summerin soittajan olevan hän. MacGyver raikasi olohuoneen puolella kohtuullisellla volumella eikä paljon jäänyt selittelyille sijaa. Sakko ei onneksi tullut kuin 50€, voipahan katsella MM-kisat kesäkuussa hyvällä omalla tunnolla kotona.

Canal+ ei ilmeisesti saa luovuttaa asiakastietoja tarkastajille, minullakin Canal on ollut jo 2½ vuotta ja tarkastaja tuli vasta nyt kylään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niin, televisiolupamaksun järkevyydestä ja oikeutuksesta voi olla montaa mieltä. Missään muualla kyseistä naurettavuutta ei tietääkseni harrasteta kuin täällä SDP:n luvatussa maassa. Minulle sopisi aivan hyvin se, että YLE:n kanavat kustannettaisiin mainosrahoitteisesti, se olisi itseasiassa jopa vallan mainio ratkaisu. Tulisi aitoa kilpailua, eikä tällaista breshneviläistä valtion tukemaa 'kulttuuriohjelmaa'. YLE:n kanavia olen katsonut viimeisen muutaman vuoden aikana erittäin satunnaisesti, lätkän MM-kisat ja olympialaiset ym. Ja sitten tämä Dyyni, joka nyt viime viikkoina tuli. Muuten tv:ni näyttää lähinnä uutiset, Ozin ja Sopranosin. Ja Maikkarin ja Nelosen leffoja.

Miksi siis maksaisin tämän muinaisjäänteen markkinatalouteen perustuvassa yhteiskunnassamme.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Miten homma toimii Suomessa? Täällä Ruotsissa on yleensä paras tapa vetää ovi kiinni tarkastajan nenän edessä ja maksaa sitten luukusta tipahtava lupamaksu. Sakkoja ei yleensä tule. Tarkastaja ei saa myöskään tulla sisälle.

Vanha harha on että he "peilaavat" ja näkevät tällä tavoin kellä on vastaanotin ja kellä ei. Se ei pidä paikkaansa, vaan he toimivat kädessä olevan listan mukaan, josta ilmenee kaikki joilla on lupa. Näinollen he koputtavat vain luvattomien oveen.

Itse maksan TV-luvan, mutta "piraattikortti" avaa kaikki maksulliset kanavat.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Tv-lupa on kunnossa, joten oven voi avata ihan rauhassa tarvitsematta pelätä tarkastajan vierailua.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Miten homma toimii Suomessa? Täällä Ruotsissa on yleensä paras tapa vetää ovi kiinni tarkastajan nenän edessä ja maksaa sitten luukusta tipahtava lupamaksu. Sakkoja ei yleensä tule. Tarkastaja ei saa myöskään tulla sisälle.
Kyllä se noin toimii Suomessakin. Tarkastaja ei missään olosuhteissa saa tulla sisälle. Joskus jotkut tarkastajat ovat uhkailleet poliisilla. Mitä sitten? Ei poliisikaan saa tulla sisään ilman että asunnossa epäillään tapahtuneen rikos jonka minimirangaistus on 2 vuotta vankeutta. TV-luvan maksamatta jättäminen ei ole sellainen.

Jotkut tarkastajat pudottavat sitten luukusta maksulapun, jotkut tarkastajat ovat jopa pudottaneet itse kirjoittamiaan lappuja joissa lukee että "Palaan myöhemmin". Sellainen lappu pitää toimittaa heti poliisille, joka sitten ojentaa yli-innokasta tarkastajaa.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti finnishninja
Miten homma toimii Suomessa? Täällä Ruotsissa on yleensä paras tapa vetää ovi kiinni tarkastajan nenän edessä ja maksaa sitten luukusta tipahtava lupamaksu. Sakkoja ei yleensä tule. Tarkastaja ei saa myöskään tulla sisälle.
Ei Suomessakaan saa kukaan tulla sisälle yksityishenkilön tiloihin, paitsi siihen valtuutettu taho (poliisi tms.).

Ja, lupa kunnossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ole lupaa ja tuskin tulee vähään aikaan.

En periaatteesta maksa sitä vajaata tonnia (tai mitä se nyt €uroissa onkaan) tukemaan kaiken maailman kulttuuripaskaa tai FST:n lähetyksiä joita en todellakaan katso. Systeemi on todellakin brezhneviläinen jäänne joka ei istu nykymaailmaan.

Niin ja Canal+ ei saa antaa tietoja telehallintokeskukselle joten vaikka minullakin C+ pyörii niin kerran on vain tarkastaja käynyt. Kylmästi vaan "ei ole televisiota" ja ovi kiinni. Tarkastajalla ei ole mitään sisääntulo oikeutta, kaikki poliisijutut voi unohtaa rauhassa (poliisi ei saa tulla sisään ilman tarvittavia lupia).
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
TV-lupa on maksu, jossa ei ole mitään järkeä. Suomessa yli 90%:ssa talouksista on televisio, ja yli 95% suomalaisista katsoo televisiota viikottain.

Ei ole mitään järkeä olla erillistä TV-lupahallintoa, joka pitää yllä omaa asiakasrekisteriä, ja joka laskuttaa talouksia pahimmillaan neljä kertaa vuodessa tipahtavalla laskulla. Laskutuskustannuksia kertyy tolkuton määrä suhteessa tuottoon.

Mitä järkeä on kytätä ihmisten ovien takana, onko taloudessa televisio? Koko järjestelmä on luotu kansalaisten valvonnan ja kyttäämisen sekä byrokratian mielettömän paisuttamisen tuoman ideologisen ilon tuottamiseksi. Sinänsä moinen tyhjiötoiminta toki sopii kuin nenä päähän umpi-itäsaksalaista perintöä yhä vaalivan Yleisradion rahoitusmenetelmäksi.

Järkevintä olisi rahoittaa YLE verovaroista, mikä ei tuottaisi mitään lisäkustannuksia, verohallinto kun on jo olemassa.

Niin, ja minulla on tv-lupa.
 

Dizzy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain, pääsin eroon, jouduin hankkimaan...

Joo.

Kun aikoinaan 18 - kesäisenä ensi kertaa yksin muutin ei mieleen edes juolahtanut mitään lupaa hankkia. Puolisen vuotta ehdin nauttia tuosta luvattomuudesta, kunnes ah niin rakas äitini ilmoitti maksaneensa minulle "lahjana" puolen vuoden lupamaksut. Meinasi itku päästä kun ei tuo luvasta eroon pääsy ole hirvittävän helppoa.
Vuoden verran kituutin luvan kanssa kunnes aloitin vastahyökkäykseni lupamaksua vastaan. Ilmoitin luvan tarpeen päättyneeksi ja nautin vuoden verran säännöllisesti tarkastajan vierailusta ovellani. Ajan kanssa alkoivat sitten hillitä käyntejään kunnes loppuvaiheilla kävivät enää vain 6kk välein. Sitten tuli nainen, muutti kotiini ja toi mukanaan kauhean kasan vaatteita, tavaroita ja tv-luvan. Siinä koukussa ollaan vieläkin.

Tuosta poliiseille valittamisesta... Nuo lupatarkastajat ovat lähes aina päätyöltään poliiseja, jotka tienaavat lisärahaa lupamaksuja keräten. Poliisille valittaminen heidän käytöksestään on suhteellisen turhaa puuhaa,- ellei sitten nauti tarpeettomasta vänkäämisestä. Sisäänhän heitä ei tarvitse päästää ja jos omaa edes hiukan vakuuttavuutta niin siinä sitten keksimään niitä syitä miksi sieltä olohuoneesta tulee niin omituisia ääniä...

Itse lupamaksu kulttuurista. En kyllä ymmärrä miksei koko höskää laiteta verotuksen piikkiin. Laki joka tekee maksusta vapaa - ehtoisen , ja samalla antaa viranomaisille oikeuden pelotella, vainota ja kiusta luvattomia ihmisiä on lievästi sanottuna ...:mad:

Itse Ylen tarpeellisuudesta olen sitten hiukkasen eri mieltä kuin edellä olevat kirjoittajat. Koko Ylen operointi ilman suoraa markkina-sidonnaisuutta, on minun mielestäni erittäin tärkeää vapaalle yhteiskunnalle. Kumpaan uutislähetykseen luotatte enemmän:

Firman jolle ensiarvoisen tärkeää on saada paljon katsojia, sitä kautta mainostajia, ja näiden perusteella valitsee mitä uutisissa näyttää.

vai:

Yle, jonka toiminta on kuitenkin turvattua ja uutisten valintakriteerinä ei ole katsojamäärät.

Vertailkaapa joskus mitä otsikoita Yle ja Nelonen pitävät samana päivänä uutislähetyksessään.

Yle sitä paitsi pystyy näyttämään ohjelmia, jotka ovat tärkeitä pienille katsojaryhmille ympäri maata, ja joilla ei ole mitään mahdollisuutta päästä näkyviin valtakunnallisella kanavalla.
En itse ole kiinnostunut dokumentista kansantanssien perinteistä, mutta suon sen silti niille jotka tästäkin nauttivat.

Ei. En ollut tätä mieltä 18 - vuotiaana, mutta niin se mieli muuttuu. Vaikka Yle ei tarjoaisi juuri sinulle yhtään mitään, niin niitä jotka nauttivat Ylen tarjonnasta on silti paljon täällä.
Maksusysteemi on syvältä, mutta Yle tuo vaihtelua siihen soopaan mitä maikkari ja nelonen syytävät tuutistaan. (Ok, sitten on OZ ja leffoja jne, mutta yleisellä tasolla)

Suvaitsevaisuutta!

-Dizzy

P.S jos jaksoit lukea tänne asti veikkaappa kuinka mielenkiintoinen työpäivä minulla tänään oli.
 

SÄLLI 85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, New York Rangers, HIFK, Suomi
Tota viimestä äänestin, mutta mulla on tv-lupa ja tv, mutta eipä oo kauaa... ja siitä vaan... siitä vaan selvittelemään kuka olen... en kuitenkaa avaa ovea... :p :rolleyes: :D
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Viestin lähetti JanJ

Kyllä se noin toimii Suomessakin. Tarkastaja ei missään olosuhteissa saa tulla sisälle. Joskus jotkut tarkastajat ovat uhkailleet poliisilla. Mitä sitten? Ei poliisikaan saa tulla sisään ilman että asunnossa epäillään tapahtuneen rikos jonka minimirangaistus on 2 vuotta vankeutta. TV-luvan maksamatta jättäminen ei ole sellainen.

Sitäpaitsi poliisi ei anna enää tv-lupien tarkastamiseen virka-apua. Ei ainakaan Espoossa eikä toisessakaan isossa kaupungissa:D . En tiedä onko käytäntö jokaisessa poliisipiirissä sama.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Julkisen palvelun yleisradiotoiminnan kannattajana olen periaatteesta maksanut tv-luvan, vaikka jumalaton rahanmenohan siitä on laitteen tarjoamaan hyötyyn nähden. Jos ei olisi puolisoa maksamassa omaa osuuttaan, niin luopuisin varmaan koko telkkarista.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On todella perverssiä, että vuotuinen television katseluun oikeuttava lupa (rikkookohan tämä muuten jotain yk:n julistamia perusoikeutuksia?) on n. 20% telebunkkenin hinnasta!
Törkeää rahastusta, jota ei voi tapahtua muualla, kuin Suomessa (+pohjoismaissa ja osassa Eurooppaa myöskin).

Samaan rahastuskategoriaan menevät mm. ökysuuri polttoaineverotus, järjettömät ylinopeussakot, autokoulun kakkosvaihe jne.

Näin siis meillä Suomessa...olisikohan Karpolla asiaa...
 
Viimeksi muokattu:

Speeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Södertälje SK
Vastaus:"Äänestän tyhjää, koska epäilen ketjun aloittajan olevan töissä Telehallintokeskuksessa ja onkivan tietoni esille."

Netti on vaarallinen paikka, täällä liikkuu porukkaa laidasta laitaan :D
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Kyllä ovat luvat kunnossa. Toivottavasti digi-tv tulee pian ja saa itse valita mitä kanavia haluaa katsella ja maksaa niistä toivottavasti kohtuullisen hinnan. Siinä vaiheessa jäävät kulttuurikanavat armotta pois. Uutiset kun näkee silloin tällöin, niin eipä sen päälle tv:tä tarvitse kuin urheilu- ja viihdeohjelmien katselemiseen. Ja uutisetkin näkee netistä jos tarvetta on.

Tällä hetkellä tv:ssä on kaksi kanavaa, joita katselen äärimmäisen vähän ja joille ne lupamaksut suurimmaksi osaksi (vaiko ihan kokonaan). Niiltä katselen tasan urheilun arvokisoja, sekä satunnaisesti sarjoja. Tosin nyt kun Kummeliakaan ei tule niin hyvin vähän niitäkään.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ei lupaa, ei ostettua telkkaria

Niin, koska en omista lupaa en ole ostanut telkkariakaan, eihän sieltä edes tule mitään. Viikonloppuna räknäilin, että lauantaina tuutista tuli 27 uusintaa.

Surffailin siinä koko viikonlopun kanavia ja olin onnellinen koska en ole ostanut lupaa, enkä myöskään telkkaria. Sain sen nähkääs perintönä, siis sen telkkarin.


Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti juhaht
Niin, televisiolupamaksun järkevyydestä ja oikeutuksesta voi olla montaa mieltä. Missään muualla kyseistä naurettavuutta ei tietääkseni harrasteta kuin täällä SDP:n luvatussa maassa.

Hmm... Jenkeissä ei ole teeveelupaa eikä varmaankaan jokaisessa Afrikan maassa yms, mutta eiköhän teollisuusmaista ole ainakin melkein jokaisessa muussa?

Englannissa maksimirangaistus on £1000, lupaa minulla ei siitä huolimatta ole, eikä tule. Televisio ja digitevee löytyy. Niin ja onhan mulla teeveekorttikin.

Toimisikohan tuommoiset pelotteet Suomessa? Junassa pummilla matkustamisesta maksimi on 3kk linnaa. Harrastan sitäkin, koska se on tehty melko helpoksi ja junat on niin uskomattoman kalliita.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti juhaht
Niin, televisiolupamaksun järkevyydestä ja oikeutuksesta voi olla montaa mieltä. Missään muualla kyseistä naurettavuutta ei tietääkseni harrasteta kuin täällä SDP:n luvatussa maassa. Minulle sopisi aivan hyvin se, että YLE:n kanavat kustannettaisiin mainosrahoitteisesti, se olisi itseasiassa jopa vallan mainio ratkaisu. Tulisi aitoa kilpailua, eikä tällaista breshneviläistä valtion tukemaa 'kulttuuriohjelmaa'.

Itse en pidä myöskään televisiolupamaksua järkevänä, mutta toisin perustein. Mielestäni on erittäin tärkeää, että YLE:n kanavia ei rahoiteta mainosrahoitteisesti. Tällöin taataan riippumattomuus ja myös monimuotoisuus televisio-ohjelmissa. MTV3 ei tällä hetkellä tarjoa oikeastaan mitään katsottavaa ja kuitenkin katsojalukujen perusteella kanava on suosituin.

Itse olen helvetin tyytyväinen, että YLE:ltä tulee kulttuuriohjelmaa ja esimerkiksi ruotsinkielistä ohjelmaa. Sunnuntainakin katsoin korealaista elokuvaa Lintuhäkin majatalo, joka oli kerrassaan loistava. Tällaista ei ainakaan MTV3 tarjoa.

Mitä taas tulee televiolupamaksuun, niin sitä en maksa, koska ei ole yksinkertaisesti varaa. Lupa on tällä hetkellä tajuttoman kallis. Televisioni hinta oli alhaisempi kuin TV-lupa puolen vuoden ajaksi. Luvan hintaahan nostaa eniten juuri erilaisten urheilutapahtumien televisiointi. Tätä YLE voisikin rajoittaa, vaikka tokihan itse katson mielelläni jalkapallon MM-kisoja. Kuitenkin järkevintä olisi poistaa koko televisiolupamaksu ja rahoittaa YLE:n toiminta verovaroista.

Tosin näinhän ei käsittääkseni toimita juuri riippumattomuuden takia. Halutaan, että hallitus ei voi olla päättämässä YLE:n rahoituksesta eikä täten kiristämässä budjettia heti, kun YLE julkaisee jotain hallitukselle epämiellyttävää. Noh, ehkä nykyinen järjestelmä on kuitenkin paras, mutta kannattaisi ymmärtää, että televisiolupaa ei varmaankaan maksa ihmiset, joiden kuukausiansiot ovat pienemmät mitä TV-lupa maksaa vuodessa.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Niin, kaikenlaisia perustelujahan sitä on TV-luvan maksamatta jättämiselle - paras lienee se, ettei YLE:n kanavia koskaan katso.

Henkilökohtainen suosikkini on kuitenkin tämä 'se on liian kallis, minulla ei siihen ole varaa'. Samalla logiikallahan isin pikku teinipiraatit warettavat uutuuspelit ja pelaavat niitä isin ostamalla 2000€ tietokoneella.

Normaalilogiikalla varustettu ihminen taitaa harrastaa vain sellaisia asioita joihin on varaa.

muaddib
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Niin sieltä telkkarista tulee niiin paljon uusintoja että TV-lupaan voisi kanssa kirjoittaa että uusinta ja maksaa se lupa vaan esim kerran 3 vuodessa.

Veikkaa että jos kesällä urheilua ja uutisia ei lasketa on tv tarjonnasta 80% uusintoja. Vituttaahan siitä maksaa...

Ai niin.. kertaakaan en ole maksanut, mutta muija on maksanut jo neljä vuotta kiltisti, joten sen luvilla kattellaan. Ja urhelun ja Hänen mieliohjelman sattuessä päällekäin kuuluu kommennti "kenen TV-lupa":mad:
No ratkasin ongelman ja ostin oman telkkarin.;)
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti juhaht
Niin, televisiolupamaksun järkevyydestä ja oikeutuksesta voi olla montaa mieltä. Missään muualla kyseistä naurettavuutta ei tietääkseni harrasteta kuin täällä SDP:n luvatussa maassa. Minulle sopisi aivan hyvin se, että YLE:n kanavat kustannettaisiin mainosrahoitteisesti, se olisi itseasiassa jopa vallan mainio ratkaisu. Tulisi aitoa kilpailua, eikä tällaista breshneviläistä valtion tukemaa 'kulttuuriohjelmaa'. YLE:n kanavia olen katsonut viimeisen muutaman vuoden aikana erittäin satunnaisesti, lätkän MM-kisat ja olympialaiset ym. Ja sitten tämä Dyyni, joka nyt viime viikkoina tuli. Muuten tv:ni näyttää lähinnä uutiset, Ozin ja Sopranosin. Ja Maikkarin ja Nelosen leffoja.

Pari kommenttia tästä jo tulikin, mutta laitanpas minäkin:

Ainakin Iso-Britanniassa on siis TV-lupakäytäntö. Sielläkin opiskelijat ovat hanakoita jättämään sen maksamatta. Miksiköhän...?

Mielestäni olisi erittäin typerää, jos YLE muuttuisi kokonaan mainosrahoitteiseksi, koska sen jälkeen voisimme sanoa hyvästit laatuohjelmille ja telkkarista tulisi pelkkää hömppää. Jos sinä hyvä juhaht et ns. laatuohjelmia ja kulttuuriohjelmia arvostakaan, on paljon ihmisiä, jotka niitä arvostavat. Vähän sama asia tuossa kulttuurikeskustelussa, missä monet ihmiset ovat valmiita lakkauttamaan kulttuurin tukemisen, koska eivät itse kulttuurista perusta. Niin tyypillistä nykypäivän itsekästä ajattelua, että ihan ilettää!

TV-lupamaksusta voisi kyllä luopua, mutta sitten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi YLE:n pyörittäminen verovaroin, mikä tarkottaisi verojen nostoa. Ovatko ihmiset siihen valmiita? Rajoitetusti mainoksien käyttö on kyllä ihan OK, kuten urheilukilpailuiden yhteydessä on tehtykin, mutta tarkasti pitäisi huolehtia siitä, että mainostajat eivät saisi vaikuttaa kanavan ohjelmasisältöön. Ei mitään Far Outeja ja Hyppönen&Enbuske-paskaa YLE:lle, kiitos!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös