Nyt on aika laittaa kymmenen käskyä uusiksi. Yksinkertainen kysymys kuuluukin: Millaiset kymmenen käskyä haluaisit antaa ihmiskunnalle elämää varten?
Nopeahkolla pohdinnalla olen itse päätynyt seuraavanlaisiin käskyihin. Olen niissä koittanut korostaa niin toisen ihmisen kuin ympäristön mutta myös oman itsensä kunnioittamista. Jos ennen vanhaa piti korostaa vaatimuksia sen suhteen miten kohtelet toista ihmistä niin nyky-yhteiskunnassa korostuu mielestäni myös se miten kohtelet itseäsi eli esimerkiksi armollisuus itseä kohtaan. Ei itseltä tarvitse vaatia liikoja ja elämästä pitää pystyä nauttimaan, kohtuullisuus huomioiden.
1. Kunnioita ja suojele kaikkea elämää, myös omaasi.
2. Ole armollinen ja ymmärtäväinen toisia ihmisiä sekä itseäsi kohtaan.
3. Kohtele toisia niin kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan.
4. Älä turhaan pelkää äläkä häpeä itseäsi.
5. Kunnioita toisten oikeutta omaan elämänkatsomukseen.
6. Pidä huolta lähimmäisistäsi ja apua tarvitsevista.
7. Ole kohtuullinen.
8. Älä ole itsekäs ja myönnä virheesi.
9. Pidä kaikkia yhdenvertaisina.
10. Nauti elämästä.
Nopeahkolla pohdinnalla olen itse päätynyt seuraavanlaisiin käskyihin. Olen niissä koittanut korostaa niin toisen ihmisen kuin ympäristön mutta myös oman itsensä kunnioittamista. Jos ennen vanhaa piti korostaa vaatimuksia sen suhteen miten kohtelet toista ihmistä niin nyky-yhteiskunnassa korostuu mielestäni myös se miten kohtelet itseäsi eli esimerkiksi armollisuus itseä kohtaan. Ei itseltä tarvitse vaatia liikoja ja elämästä pitää pystyä nauttimaan, kohtuullisuus huomioiden.
1. Kunnioita ja suojele kaikkea elämää, myös omaasi.
2. Ole armollinen ja ymmärtäväinen toisia ihmisiä sekä itseäsi kohtaan.
3. Kohtele toisia niin kuin tahtoisit itseäsi kohdeltavan.
4. Älä turhaan pelkää äläkä häpeä itseäsi.
5. Kunnioita toisten oikeutta omaan elämänkatsomukseen.
6. Pidä huolta lähimmäisistäsi ja apua tarvitsevista.
7. Ole kohtuullinen.
8. Älä ole itsekäs ja myönnä virheesi.
9. Pidä kaikkia yhdenvertaisina.
10. Nauti elämästä.