Mainos

Oman asunnon turvallisuus ja valvonta

• 4 622
  • 14

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kovasta yrityksestä huolimatta en löytänyt ketjua, johon tämä viesti sopisi, joten avataan uusi.

Pieni alustus ensin.
Muutimme pari kuukautta takaperin omakotitaloon, yhteen pk-seudun reunuskuntaan. Nyt viikonlopun aikana kun olimme vajaan vuorokauden poissa tapahtui sellainen ihme että kissa on asunnosta kadonnut. Mitään mahdollisuutta sillä ei ole itsekseen ulos päästä ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat jonne kissa olisi voinut päästä on syynätty läpi, on kuvattu hormit ja purettu keittiökaappien sokkelit, avattu kaapit, pussit, kassit, roskikset jne jne. Ainoa johtopäätös on että joku on asunnossa käynyt ja kissa on samalla livahtanut ulos. Tutut, jotka asunnossa olisivat voineet käydä, soitettiin ensin läpi ilman tulosta ja kun todettiin ettei asunnosta näytä mitään puuttuvan tai mitään ihmeempää tapahtuneen ja ovi oli lukossa, todennäköisimpänä vaihtoehtona on että edellisen omistajan joku tuttu on erehdyksessä asunnossa käynyt omilla avaimilla tai löytänyt vara-avaimen ja lähtenyt hiljaa pois kun on sisällä todennut omistajan vaihtuneen ja jossain välissä kissa on livahtanut ulos. Edellinen omistaja asui talossa monta kymmentä vuotta, joten hyvinkin mahdollista että noita avaimia on ties missä ja kuinka monta. Fiksumpi olisi tietysti vaihtanut lukon jo muuttaessa, mutta itse välillä liian luottavaisena ihmisenä tein sen vasta eilen.

Kuitenkin tämä sai miettimään paljon enemmän oman kodin turvallisuutta, vaikka kun mitään ei oltu viety tai tuhottu, voisi olettaa ettei asuntoon ole menty ns. pahat mielessä. Melko syrjässä kuitenkin asutaan ja edellisenkin omistajan mukaan hämärää porukkaa on lähistöllä liikkunut ja muutamien kilometrien päässä on tehty asuntomurtoja.

Tarkoituksena on lisätä valaistusta tontille ja hommata lähettävä riistakamera. Siihen tämä venähtänyt alustuskin oikeastaan liittyy.

Kysymykseni muille palstalaisille, että millaisia kokemuksia riistakameran käytöstä oman kodin valvonnassa on ja millainen olisi hyvä kamera, mm. noita Motonetin myymiä Burrelleja mietin. Mitä eroa on infrapuna-, ja inframustakameroilla? Ja tärkein kysymys: Jos ottaa tuollaisen lähettävän kameran ja ottaa siihen liittymän, kuinka kalliiksi tulee jos noita kuvia alkaa paukkua puhelimiin esim. ohiajavista autoista, siitä kun itse tulee/lähtee kotiin/kodista jne...

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tarkoituksena on lisätä valaistusta tontille ja hommata lähettävä riistakamera. Siihen tämä venähtänyt alustuskin oikeastaan liittyy.

Kysymykseni muille palstalaisille, että millaisia kokemuksia riistakameran käytöstä oman kodin valvonnassa on ja millainen olisi hyvä kamera, mm. noita Motonetin myymiä Burrelleja mietin. Mitä eroa on infrapuna-, ja inframustakameroilla? Ja tärkein kysymys: Jos ottaa tuollaisen lähettävän kameran ja ottaa siihen liittymän, kuinka kalliiksi tulee jos noita kuvia alkaa paukkua puhelimiin esim. ohiajavista autoista, siitä kun itse tulee/lähtee kotiin/kodista jne...
Kokemuksia ei ole kodin valvonnasta, mutta alkuperäistarkoituksesta eli riistan kuvaamisesta on jonkin verran. Tälläkin hetkellä noita on pusikossa muutamia viritettynä. Merkkeinä oon käyttänyt Scout Guardia, Uovisionia ja Burrellia. Inframustan ottaisin itse kodin valvontaan, koska se on noista huomaamattomampi kuvaushetkellä. Ainakin itsellä tätä tukee havainnot riistan käyttäytymisestä sillä hetkellä kun kamera kuvia ottaa. Infrapunakameroiden kuvat eläimet selkeästi välillä huomaavat ja alkavat tuijottelemaan, poseeraamaan tai tulevat tutkimaan lähemmin.

Liittymät taitaa olla alle 5€/kk ja tulevat puhelinlaskun yhteydessä. Lähettävät kuvat sähköpostiin. Toki kannattaa käydä puhelinliikkeissä liittymiä noihin kyselemässä, ja selvittää että millaisia hintoja tulee jos alkaa tekstiviestejä suoraan puhelimeen lähettämään jokaisesta ohiajavasta autosta. Siitä mulla ei ole kokemusta. Viestien määrää pystyt kuitenkin rajoittamaan, kun käyt kameran asetuksia läpi ja säädät määrää miten kamera kuvaa ja miten lähettää. Voit yleensä valita lähettääkö se joka kerta, kerran päivässä, tai tilata kuvan tarvittaessa puhelimella yms.

Esim. Burrellin S12-mallin kuvien laatuun olen ollut ihan tyytyväinen. Samoin SG:n kamerat on toimineet ihan hyvin. Se mihin tietty kannattaa kiinnittää huomiota on kameran paikan valinta ja kiinnittäminen siten ettei se ole napattavissa ihan helposti matkaan jos rosvoja vierailee. Omaan talon laittaisin varmaan korkeammalle, tai kiinteän suojan sisään jotenkin. Itseltä yksi kamera lähti heinäkuussa kävelemään metsästä "baltialaisten marjastajien" matkaan. Viimeisenä tekonaan se ehti lähettää kuvan tekijöistä sähköpostiin jotka sitten jäivätkin kiinni toisaalla. Kieltämättä sillä hetkellä otti päähän kun aamulla näin kuvan henkilöistä ja arvasin mitä on tapahtunut.

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Paras "turvalaite" taitaa olla Securitaksen tms. tarra ikkunassa. Ennaltaehkäisevä vaikutus.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, kamerat on mökillä ja kotona. Koti varsinkin on kyllä niin syrjässä, että isojen teiden lähistöille sijoittuvilla asuinalueilla kiertävä tavallinen rikollisryhmä ei tänne eksy, mutta voihan se olla että nämä marjastajat ym joita joskus seudulla näkee keksivät sivutointa ja tekevät täsmäiskun. Mökkikin on saaressa, mutta ilmeisesti jotain hämäräporukkaa/bensavarkaita oli vakiasukkaitten mukaan keväällä liikkeellä.
Mulla kamerat on ihan wifi-kameroita ja kiinni verkkovirrassa. Kotona on käytettynä ostamani Axikset, mökillä pannaava Foscam. Nuo Axikset - vaikka ovat sisäkäyttöön tarkoitetut - ovat jo vuosia olleet ulkona räystään alla ja hyvin toimii kesät talvet. Pidän näitä monipuolisempana kuin riistakameraa, toki jos ei ole verkkovirtaa eikä kiinteää nettiä tarjolla niin sitten riistakamera ehdoton.
Netcam Studio on ihan hyvä ilmainen valvontaohjelmisto kameroille, ja sen saa monipuolisesti lähettämään sähköposteja ja tallentamaan videot vaikka Google Driveen. Jos on useampi kamera niin joku ohjelmisto on ehdottoman kätevä.
Ei ole kyllä kameroihin tarttunut mitään mielenkiintoista. Muutama paku, jotka rekkarin perusteella ihan viattomia kaupparatsuja. Mökillä ei edes mökkinaapuria ole tullut bongattu.
Mulla ei ole kyllä mitään ilmoitusta kameravalvonnasta, eli pitää sitten tarkkaan miettiä ketä panee.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Meillä päin on muutama murto ollut ja yrityksiä kanssa:
- naapurissa perheen äiti ja lapset sisällä, nukkumaanmenoaika ja talo melko pimeänä. Äiti kuuli ääntä ovelta ja siellä rosvo sorkkaraudan kanssa avaamassa ovea, säikähti ja lähti karkuun umpikujaan päin, jonne kohta ajoi paku perässä huutaen itäeurooppalaisella kielellä jotain ja noukki sen kyytiin.
- talossa yksin nainen kotona, virolaiset tulee ovelle soittamaan kelloa ja nainen avaa. Siitä sitten väkivalloin nainen maahan ja toinen penkoo talosta avaimia, koruja, rahaa jne ja lopulta varastavat perheen auton pihasta.
- viimeisin, josta avauduin jo oikeuslaitosketjuun.

Lisäksi pari muutakin joista en tarkemmin tiedä speksejä. Kaikissa kuitenkin tekijät olleet ulkomaalaisia, pääosin Baltia/Venäjä/Itä-Eurooppa akselilta, eli saman tyylisiä kuin oli ne pari liigaa, jotka jäivät kiinni ja oli MOT:ssäkin juttua. En tiedä tepsiikö tuollaiseen mikään vartiointifirman tarra tai valaistus, kamerat, lukot. Ainoastaan jos on väkeä enemmän kotona ja mielellään miehiä niin se auttaa. Tai helkkarin hyvä ja iso koira, oikeastaan kaikkien muiden naapurien pihalla tai talossa on käyty, paitsi niiden joilla on isot vahtikoirat.

Omalla pihalla käynyt pari kertaa outo auto, mutta ei onneksi mitään pahempaa. Toisaalta ei mulla mitään pöllittävää ole mutta harmittaahan se jos on talo myllätty läpi ja ovi/ikkuna rikki.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Neuvokselta asiaa tähän ketjuun.....

Olen työskennellyt parinkymmenen vuoden ajan turvallisuusalalla operatiivisessa turvallisuudessa. Kaikki työnimikkeet lukuunottamatta turvasuojaajaa sekä vakuutusetsivää on tullut kahlattua läpi.

Minua saa yksityisviestillä lähestyä, mikäli haluat kotiisi taikka kiinteistöösi turvasuojaussuunnitelman, joka toteutettuna laskee huomattavasti vakuutusmaksujasi. Kaikki työtarjoukset ja -pyynnöt ainoastaan yv:nä!

Olen tehnyt muutamille tuttaville ja kylänmiehille näitä turvasuojaussuunnitelmia ja niitä on toeutettukin. Konsultoin paikalle asentajat tarvittaessa sekä kilpailutan ja hankin speksien pohjalta vakuutukset tarvittaessa.

Nyt ei muuta.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Me hankittiin uuteen asuntoon Verisuren hälytyspaketti. Maksaa sen 44€ / kuukaudessa, mutta toisaalta saa aika hyvän mielen rauhan, kun molemmat matkustetaan paljon työn ja vapaa-ajan muodossa.

Mietin alunperin itse kameroiden hankkimista ja asentamista, mutta toisaalta sitten a) en kuitenkaan aina ole omalla puhelimella tavoitettavissa hälytyksen tullessa, b) ei paljoa kuva varkaasta asunnossa lämmitä jossain Kööpenhaminassa ollessa.

Tuohon Verisuren diiliin kuuluu:
- Ne kuuluisat tarrat (varmaan olennaisin varkauksien eston suhteen)
- Ovitunnistimet
- 2 kpl liiketunnistimia kameroilla (ottaa siis kuvan hälytyksen tullessa)
- 2 kpl palohälyttimiä
- 1 kpl kosteustunnistimia
- 1 kpl siirrettävä pistorasia jota voidaan etänä ohjata
- SOS-palvelu
- Ilmaiset vartijakäynnit
- Mobiiliapp jolla pystyy seuraamaan lämpötilaa, kosteutta, laittamaan hälyt päälle / pois
- 24/7 hälytyskeskus

Eniten tuossa vakuutti juuri se, että turhatkaan hälytyskäynnit ei maksa, kameroiden avulla hälytyskeskus pystyy kutsumaan Poliisin tai Palokunnan paikalle suoraan kuvan nähtyään, koska kuva riittää "todisteeksi" mahdollisesta murrosta tai alkavasta tulipalosta ja tuo helppous laittaa hälyt päälle/pois ja varmistua mobiiliappin kautta, että tilanne on ok kotona.

Onhan tuo reilu 500€ vuodessa, mutta toisaalta saman rahan voisi tuhlata tupakkaan, maksutv:hen tai you name it. Ja kotivakuutuksesta saatiin joku alennus.

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Burreli mökillä ja aivan käsittämätön show oli saada se lähettämään.
Maahantuojalta sai motonet sitten vihdoin ja viimein oikeat asetukset joita ei löytynyt mistään muualta.
Nyt se sit lähettelee tyhjiä kuvia välillä joka vituttaa aivan saatanasti. Joku lintu tms käy lentelemässä siitä ohi ja öisin supikoira käy dallailee taasen siinä. Sähköposti täynnä noita helvetin kuvia.

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Burreli mökillä ja aivan käsittämätön show oli saada se lähettämään.
Maahantuojalta sai motonet sitten vihdoin ja viimein oikeat asetukset joita ei löytynyt mistään muualta.
Nyt se sit lähettelee tyhjiä kuvia välillä joka vituttaa aivan saatanasti. Joku lintu tms käy lentelemässä siitä ohi ja öisin supikoira käy dallailee taasen siinä. Sähköposti täynnä noita helvetin kuvia.
Lähettämisasetuksissa voi tosiaan mennä hermot, kun niissä on vielä operaattorikohtaisia erojakin. Itse olen kokenut helpoimmaksi sittemmin antaa kameran myyneen liikkeen hoitaa asennukset, kuin joka kerta tapella niiden kanssa.

Laita erillinen sähköposti sille kameralle mihin lähettää kuvansa..vai onko jo? Ja supia suosittelen ammuttavaksi niin loppuu se kamerahäirintä.

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Lähettämisasetuksissa voi tosiaan mennä hermot, kun niissä on vielä operaattorikohtaisia erojakin. Itse olen kokenut helpoimmaksi sittemmin antaa kameran myyneen liikkeen hoitaa asennukset, kuin joka kerta tapella niiden kanssa.

Laita erillinen sähköposti sille kameralle mihin lähettää kuvansa..vai onko jo? Ja supia suosittelen ammuttavaksi niin loppuu se kamerahäirintä.

Joo se kamera meni instant motonettii takas kun 3 ihmistä koitti sitä saada pelittää. Sitten siellä niitten riistakameraexpertti koitti eikä saannut toimimaan joten kamera maahantuojalle. Sieltä sitten saatiin oikeat asetukset ja koittivat veloittaa 40e, mutta en todellakaan suostunut maksamaan.
Erillinen s.posti on, mutta tottakai se ilmoittaa s.posteista koska kamera on mökillä valvontaa varten.
Supikoira saa kyllä varsijousesta samoinkuin lintu kun mökille menee ens kerralla jos ne vaan näkee.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Verisurea voin suositella, hintaahan sillä tosiaan on mutta vakuutuksesta saa hitusen pois sen myötä. Hyvin tuotteistettu eikä tarvitse itse liikaa miettiä.

Veijari

Jäsen
Verisuren laitteet on myös meillä. Hinta on hyvän kanavapaketin luokkaa mutta tällaiselle laiskalle miehelle hyvä valinta. Jopa rouva oppi käyttämään järjestelmää ilman kuukauden perehdytystä.
Onko muuten kenelläkään tullut vastaan käytännössä kuinka usein noiden Verisuren laitteiden akkuja pitää uusia? Se poika joka meille laitteet möi, puhui että akut kestää 5-6 vuotta mutta tuohon en itse usko ennen kuin näen.

Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Verisuren laitteet on myös meillä. Hinta on hyvän kanavapaketin luokkaa mutta tällaiselle laiskalle miehelle hyvä valinta. Jopa rouva oppi käyttämään järjestelmää ilman kuukauden perehdytystä.
Onko muuten kenelläkään tullut vastaan käytännössä kuinka usein noiden Verisuren laitteiden akkuja pitää uusia? Se poika joka meille laitteet möi, puhui että akut kestää 5-6 vuotta mutta tuohon en itse usko ennen kuin näen.
Meillä on ollut hiukan yli 5 vuotta, eikä ole vielä akkuja uusittu. Ainut muutos on ollut, että kävivät tuon näppäinyksikön vaihtamassa, kun se reagoi toiseen avaimenperään huonosti, ja kameran paikan vaihtoivat, kun portaita ylös säntäillyt kissa aiheutti turhia hälyytyksiä. Ilmaisia töitä. Muuten on vehkeet käyty ainakin kerran tarkastamassa.

Kuukausimaksu on meillä 34 euroa. Todellakin hintansa väärti, kun alueella on ollut murtoja, mm. rajanaapurien, lähemmäs 90-vuotiaan pariskunnan kotona oli käyty keskellä päivää heidän ollessaan kauppareissulla.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Meillä oli Securitaksen palvelu vai mikä Aroundio se siihen hankinnan aikaan olikaan. Purimme sopimuksen kaksi vuotta sitten. Taisi olla sopimus päällä neljä-viisi vuotta kunnen irtisanoimme sopimuksen. Hermot meni moneenkin asiaan ihan ristiriitaisuuksista myyntipuheiden ja toteutuman välillä, mutta kysymäsi paristojen vaihto oli yksi syy, miksi irtisanoimme sopimuksen. Paristot menivät yksi kerrallaan niin, että kaksi kertaa vuodessa asentaja kävi vaihtamassa paristoja milloin mihinkin lähettimeen ja jokainen vaihtokerta maksoi n. 80 €.

Sitten viimeinen niitti oli se, että kaikkien kuukausimaksujen jne. lisäksi tuli yhtäkkiä (muistaakseni tammikuussa 2014) joku lasku, nimikkeeltään ylläpitomaksu tms. Hämmästelimme siinä sitten, että mitähän sillä kuukausimaksulla (39 €) sitten on katettu. Ja tuo siis täysin uutena kesken voimassa olevan sopimuksen. Tokihan siellä pikku präntillä lukee, että heillä on oikeus tarkistaa hintojaan jne. Me sitten toteutimme oikeuttamme päättää sopimus.

Voi olla, että käytännöt ovat muuttuneet ja palvelu parantunut ja paristojenkin käyttöikään keksitty jotain, mutta kokemuksiahan tässä kysyttiin. Itse hankin turvan muilta tahoilta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy