Et ilmeisesti tajunnut sarkasmiani. Olympiakomitealla toki on menoja joita pitää kattaa mutta miten määritellään, mikä on sopivaa määrä ja paljonko laitetaan viivan alle plussaa?
Ymmärrätkö sinä, mitä sarkasmilla tarkoitetaan?
KOK ei elä puolisosialistisessa puitetaloudessa, jossa joku viskaali päättää hinnat, sopivat kateprosentit, ihmisten palkat ja ehkä vielä senkin, kuinka usein saa harjoittaa coitusta. Vain pitäisikö KOK:n toimia mielestäsi voittoa tuottamattoman organisaation tavoin, kuten jokin ompeluseuran tapainen yhdistys? Jos KOK rakentaisi alun toistasataa vuotta tunnettua globaalia brändiä, niin mikä helvetin järki olisi myydä tv-oikeudet pilkkahintaan suurille mediayhtiöille, jotka sitten tekisivät mielettömät voitot? Vai luuletko, että mediayhtiöt ja muu ympärillä vellova ekosysteemi toimisivat samalla periaatteella kuten KOK ja ottaisivat vain sen määrän, mikä on "sopiva", koska olympiahenki?
Tuli mieleeni, että olen kohdannut hassuja kollegoja työpaikoilla, siis aivan tavallisissa yksityisissä yrityksissä. Yksi ihmetteli, miksi yritysten pitää kilpailla keskenään, eikö vaan riittäisi että jokainen firma tekee ihan rauhassa omia askareitaan. Toinen taas muotoili niin, että miksi kummassa pitää aina tavoitella kasvua ja isompaa myyntiä, jos ei juurikaan palkata lisää ihmisiä, eli eikö riittäisi että laitetaan ihan samat tavoitteet kuin viime vuonna (mutta tietysti olisi asiallista, jos maksettaisiin enemmän palkkaa kuin viime vuonna). Kolmannen mielestä yritys oli epäeettinen, kun sen palvelut olivat kovin kalliita ja projektien hinnoissa oli "ilmaa" (ei myyty pelkkää päivähintaa, vaan lisäarvoa lopputuloksen muodossa, jollaisesta asiakas oli valmis maksamaan). Jostakin syystä nämä ihmiset eivät tuolloin olleet liiketoimintavastuussa, eivätkä ole olleet sellaisiin tehtäviin ihan lähiaikoina tyrkylläkään.