Olisko se "Kärsivällisyys" nyt tässä kohtaa vain se juttu ja vähän luottoa näihin konkareihin, mikä toki ei ole IFK-fanien yleinen hyve.
En tiedä onko tällä merkitystä, mutta minä todella koen olevani kärsivällinen ihminen ja yksi vahvimmista "posisiiven" edustajista täällä HIFK-puolella.
Fakta on kuitenkin se, että tämän joukkueen keihäänkärjeksi hankittu Olli Palola on pelannut nyt 20 ottelua IFK:n paidassa käytännössä kaikella haluamallaan vastuulla ja yhdenkään matsin jälkeen ei ole ollut sellaista fiilistä, että "huh, olipa Palola hyvä tänään". Toki pisteitä tulee
ihan ok -tahtiin, mutta olen alkukauden muistanut Palolan lähinnä kulmissa tökkimisestä, hävityistä kaksinkamppailuista, aivan törkeän huonosta klapista ja todella tyhmistä jäähyistä.
Toki niitä valonpilkahduksiakin on ollut ja hienoja hyökkäyspään suorituksia, mutta häviävän vähän. Pelaaja, johon pitäisi luottaa kääntämään peli meille tiukan paikan tullen on käytännössä hävinnyt noilla hetkillä täysin. Se on todella huolestuttavaa. Ei Zaborskyllakaan meinannut lähteä Stadissa alkuun, mutta onnistui olemaan silti alusta alkaen plusmerkkinen pelaaja, kun joukkueelle piti oikeasti vääntää pisteitä otteluiden murrosvaiheessa ja peliajan käydessä tiukissa matseissa vähiin.
Omien laskujen mukaan Palola on nyt tehnyt kaksi maalia suoralla laukauksella 20:een otteluun. Kaksi. Kolmesta muusta maalista yksi oli ihan kiva ohjaus ja kaksi muuta hieman onnenkantamoisia (toki propsit siitä, että oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Maali kuin maali.)
Osumatarkkuus Palolalla on ollut surkea, mutta on toki pelimiehen merkki, että vetoja tulee. Jos tästä kuitenkin lasketaan, että Olli Palola väläyttää suurinta asettaan sen kerran kymmeneen peliin (2 maalia laukauksella 20:een otteluun), niin kyllä siellä nyt jotain on vittu pielessä.
Toki suurin syyllinen omasta mielestäni tälle korpivaellukselle on, että Palola on joko hankittu aivan väärään rooliin tai häntä käytetään aivan väärässä roolissa, mutta sen taakse ei täysin pidä mennä. Tietenkin paras vaihtoehto olisi, että Palola nousisi sille parhaalle huipputasolleen, mitä tässä sarjassa on totuttu näkemään, ja kyllä toivonsiemen minulla sen suhteen vielä itääkin.
Palola ei kuitenkaan ole mikään Kotkansalo tai Hirvonen, jolle voi samalla tavalla antaa aikaa kasvaa omaan rooliinsa. Ei Palola tullut tänne ottamaan mitään harppauksia jääkiekkoilijana, vaan voittamaan mestaruuden johtavana pelaajana. 33-vuotias maalipyssy, joka on tuttu naama EHT:llä, niin tulosta vain pitää yksinkertaisesti tulla. Tämä on Helsingin IFK, jossa kuuluu taistella kynsin ja hampain mestaruudesta joka vuosi, ja kilpailu peliajasta ja -paikoista on sanalla sanoen kovaa. Ihan liikaa tuudittaudutaan siihen ajatukseen, että kun selässä lukee Aaltonen, Puustinen tai Palola, niin "kyllä se tulee sieltä, kun on nimekäs pelaaja" - no ei välttämättä tule.
Ei IFK:ssa vain yksinkertaisesti voida enää elää sellaisessa kulttuurissa, että kaksisataa kiloa vuodessa tienaavien pelaajien suorittamiselle annetaan jotenkin huomattavasti enemmän aikaa tai vapauksia kuin muille. Sellainen ei ole voittava kulttuuri.
Korostan nyt, että minä en ole tällä kellonlyömällä lynkkaamassa Palolaa tai ketään muutakaan nykyjoukkueesta. Pelit kulkee hyvin, ja kaikkien ollessa terveinä väitän, että ollaan tämän sarjan paras jengi - ihan jäälläkin. Jos tuo Palolan pelaaminen ei kuitenkaan seuraavan kymmenen ottelun aikana - kun yli puolet kaudesta on pelattu - anna jo jonkin sortin merkkejä edes hitusen paremmasta, niin sitten mielestäni valmennus- ja urheilujohdon täytyy jo miettiä ratkaisuja asian suhteen. Juuri nyt minulla ei kuitenkaan asian suhteen ole tuli perseen alla, vaan uskon Ollin ammattimiehenä osoittavan minun pelkoni turhiksi.