Kannattaa muistaa että Kärppien juniorityö on kuitenkin vuosien aikana ollut sen verran hyvää, että nämä vastaavan profiilin pelaajat saadaan ihan omastakin takaa, ainakin pääsääntöisesti. Edelleenkin olen sitä mieltä että Kärppien ei pidä alkaa etsimään mitään 25-vuotiaita, koko uraansa Mestiksessä tahkonneita pelaajia ihan vaan sen vuoksi että joku muukin on joskus tässä onnistunut.
Ylipäätään oikeasti kovan luokan Mestis-haut on aika vähäisiä, toki niitä joskus aina löytyy mutta silti näkisin tärkeämpänä laadukkaan kasvatus- ja juniorityön. Siinä Kärpät kyllä on ihan vertailukelpoinen minkä tahansa muun joukkueen kanssa.
Sanotaan nyt tuosta Mattilasta, että viime kauden Hokin pelejä muutaman nähneenä niin ihan eri tason pelaaja oli silloin kuin esim. Mäkelä, mutta nyt se on Mäkelä, joka pelaa Kärpissä. Mattilan kanssa juna ehkä vähän meni. Onhan hänkin Kärppien kasvatti, joten jossain vaiheessa olisi voinut kokeilla, mutta helmikuussa ehkä vähän huono aika.
En nyt jaksa lähteä kaivamaan, sen voit tehdä itsekin jos haluat, mutta liigassa on todella paljon pelaajia, jotka ovat tulleet hieman vanhemmalla iällä ja ovat merkittävissä rooleissa. Ihan kaikki ei tule suoraan siitä A-junnuputkesta vaan osa tarvii sen 2-3 vuotta Mestiksessä. Kaikki eivät välttämättä ole isossa roolissa heti ensimmäisellä liiga-kaudellaan, mutta sitten muutaman vuoden päästä ovatkin ihan runkopelaajia. Tällaista pitkäjänteisyyttä olisi kiva nähdä, koska nämä Kärppien kovimmat lupauksethan ei täällä kauaa vanhene.
Siitä olen samaa mieltä, että Kärppien junnutyö on laadukasta ja nyt viime vuosina olen ollut huomaavinani muutoksen siinä, että ehkä useammalle junnulle tehdään sopimuksia ja annetaan aikaa kehittyä mestiksen kautta. Niin kuin nyt esim. Kestilä ja Anttila on hyviä esimerkkejä, ettei kannattanut päästää heitä pois vaikka eivät heti olleetkaan 20-vuotiaina valmiita pelimiehiä. Samoin myös Mäkelä, että seurataan näitä Kärppä-polun kulkeneita pelaajia Hokissa ja annetaan paikka, jos näyttää että kehitystä tapahtuu. Siinähän oli joku vuosi, että välillä Kiekko-Laser oli Kärppien farmi ja Hokin kanssa taisi olla jossain vaiheessa vähän huonompaa se yhteistyö. Ehkä Mattila pääsi siinä vähän menemään läpi sormien. Luulen, että tällä hetkellä juuri tuollainen Mattilan kaltainen pelaaja saattaisi saada vähän samanlaisen urapolun kuin joku Siikaluoma.