Muutama kommentti tuohon Olkiluoto 3 voimalaan, kun olin edellisen työni puolesta jouduin ko työmaalla käymään ja sinne eräitä tuotteita toimitimme.
Yksi perustavaa laatua oleva ongelma on kahden täysin erilaisen toimintakulttuurin törmäys. Tämä tapahtui jo melko alussa, kun ranskalaiset omaan arroganttiin tyyliinsä toimittivat nivaskan dokumentteja TVO:lle ja STUK:ille. Muuten meni hyvin, mutta ao dokumentit eivät olleet lähelläkään sitä mitä Suomessa edellytetään ja mitä TVO oli kirjannut projektin vaatimuksiin.
Samalla kun asiaa selvitettiin ja väännettiin rautalangasta ranskalaisille, laittoivat Arevan kaiken tietävät projektihenkilöt muutaman aliurakan käyntiin.
Tästä aiheutui jatkossa ongelmia työmaalla, kun sinne toimitettuja komponentteja sekä paikan päällä tehtyjä töitä alettiin joko korjaamaan tai korvaamaan sellaisiksi kuin ne alunperin vaatimusten mukaan kuului olla.
Ja katso, pian saatiin aikaan ensimmäinen kunnon myöhästymispiikki.
Lisää ongelmia seurasi, kun samaiset Arevan henkilöt hoitivat aliurakoiden valvonnan päin sitä itseään. Kun lopulta saatiin Areva ymmärtämään mitä vaaditaan ja mitä pitää toimittaa, he onnistuivat sössimään asian valvonnan heikkouden ja melkoisen ammattitaidottomuuden kautta.
Ja taas myöhästyttiin lisää.
Itse asennustyömaalla iso ongelma oli jo alussa, kun paikalle tuotiin iso liuta eri aliurakoitsijoiden ja aliurakoitsijoiden aliurakoitsijoiden työntekijöitä ja työnjohtoa. Voin kertoa, että oli mielenkiintoista istua palaverissa, jossa toisella puolella pöytää oli liuta henkilöitä, joille keskinäiset hankintasuhteet ja sitä kautta vastuut olivat aivan hakusessa.
Ainoat jotka ovat olleet alusta asti, ainakin niissä kohdin joissa olin mukana, tilanteen ja vaatimusten tasalla ovat olleet TVO:n ja STUK:in edustajat. Samoin muutama suomalainen urakoija oli hyvin asioiden ja vaatimusten tasalla.
Ei ihme näin jälkeen päin katseltuna, että projekti on kunnolla myöhässä. Onhan osa hommista tehty kahteen tai kolmeen kertaan, että on saatu laatu sille tasolle mitä vaaditaan.
Summa summarum: en ole koskaan pitänyt ranskalaisten laatua kummoisena (paitsi konjakissa) enkä tämän jälkeen pidä yhtään enempää. Ellei tilaajan ja STUK:in taholta olisi pidetty kunnon peukaloruuvia, niin paska olisi ollut tiiviisti tuulettimessa.