Oletko unikeko vai afrikannorsu?

  • 1 476
  • 22

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Afrikannorsut ei tunnetusti kaipaa unta päiväänsä.

Mites sinä siellä? Oletko kuin kissa ja nukut koko ajan, vai afrikannorsu joka nukkuu vain pari tuntia päivässä?

Kuinka paljon unta tarvitset selviytyäksesi?

Kuinka paljon nukut yössä?

Itse olen ollut viimeiset 10 vuotta 5-6 tunnin yöunilla ja pärjään vallan mainiosti.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
En tiedä mikä olen. Viime viikolla valvoni putkeen yli 72 tuntia. Ei hyvä. Alla oli jo viikko, jossa olin valvonut ensin pari yötä putkeen ja sitten nukkunut joka toisen yön. Uusi viikko alkoi sitten tuolla tavalla. Sain lääkkeen joka ei toiminut. Sitten uudestaan lääkäriin, ja pari uutta lääkettä kokeiluun. Nyt olen nukkunut viisi yötä putkeen. Heräilin kyllä usein, mutta keskimäärin 8 tuntia yössä tuli nukuttua, mikä on aika normaali minulle. Viime yönä sitten jotain 6,5-7, kun piti palailla töihin saikulta ja satuin heräämään puoli kuudelta enkä oikein enää nukahtanut kunnolla.

Voin sanoa että mieli menee synkkiin paikkoihin tuollaisessa valvomisessa. Oli kiva viettää vappua siinä kavereiden kanssa.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Viimeiset kymmenen vuotta keskimäärin on vedelty 6h yöunilla, joita sitten paikkaillaan mahdollisuuksien mukaan pidemmillä vedoilla, jotka tokikaan eivät koskaan tunnu fiksuilta, mutta jollain tasolla sitä ajattelee palkitsevansa itsensä.

En koe itseäni fyysisesti enkä henkisesti väsyneeksi eli kai mä tuohon norsun kuvaan menen.
 

teppana

Jäsen
Työpäivinä tulee nukuttua yleensä 4-6 tuntia yössä. Vapaalla sitten tulee otettua takaisin ja pari viikkoa sitten vedin 12 tuntia putkeen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maanantain vastaiset yöt on krapulan takia joskus vaikeita. Viime yönä reilu tunti unta. Eilen tosin nukuin päikkärit kun simahdin.
 

Nick Neim

Jäsen
Entinen 9-10 tuntia on pikkuhiljaa vakiintunut 7-8 tuntiin. Paljon yövuoroa tekevänä tämä yleensä tarkoittaa 5-6 tunnin yhtäjaksoista pätkää, mihin varsinkin loppuviikkoa kohden mennessä lisäillään 2-3 tunnin "päikkäreitä", joskus pitempiäkin. Muutaman yöviikon jälkeen tuli juuri tuossa nukuttua n. klo 8.00 -> 16.15 ja 17.00 -> 20.30, eli käytännössä ihan koko päivä.

Henkilökohtaisesti koen asian niin, että on huomattavasti helpompaa valvoa ja pysyä hereillä kuin nukkua, mikä yleensä ajaa vapaillakin unirytmin hyvin myöhäiseksi. Monillahan se sänky alkaa kutsumaan vaikka väkisin, kun on tarpeeksi myöhä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika tasaista 6-7 tuntia tulee nukuttua päivästä toiseen. Välillä saatan heittäytyä villiksi ja koisata täydet kahdeksan tuntia. Joskus teini-ikäisenä saattoi aamut venyä kevyesti jopa puoleen päivään, mutta nykyisin silmät aukeaa viikonloppuinakin siinä seitsemän korvilla.

Koen toisinaan oloni väsyneeksi, jolloin päikkärit houkuttelisivat. Olen kuitenkin niin huonosti nukahtavaa sorttia, etten uskalla tehdä päivisin mitään mikä saattaisi valvottaa illalla.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erittäin hyvä ketjunavaus ja ajankohtainen. Nythän on julkisuudessa ollut paljon artikkeleitä siitä, että ihmiset eivät nuku riittävästi ja riittävä uni on terveyden peruspilareita, kivijalka ja sokkeli. Joten jokaisen on hyvä pysähtyä miettimään, nukunko minä kuinka paljon ja riittääkö se minulle? Vänkäänkö ehkä sen takia jatkoajassa, koska olen väsynyt?

Itse en vänkää, mutta nukunkin riittävästi 7-8 tuntia/yö ja päivällä torkut kun siltä tuntuu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä se on vakiintunut 6-7 tuntiin, joka ajoittuu 23.30-08.30 välille. Riittää tällä hetkellä hyvin, ei ole tarvetta päikkäreille. Tilannetta helpotti työmatkan lyheneminen pari vuotta sitten; ei tarvitse enää arkisin herätä kuudelta vaan vasta seitsemältä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoinen aihe! Ostin joulukuussa 2016 halvan aktiivisuusrannekkeen, ja siitä asti olen seurannut yöuneni määrää. Tuo halpa ranneke on siitä huono, että se mittaa vain liikettä, joten jos sattuu kääntyilemään unissaan, se saattaakin tulkita sen heräämiseksi. Siksi täydennän tätä seurantaa nykyään älykellolla, joka mittaa sykettä.

Tämän pohjalta olen saanut koko mittaushistoriani unikeskiarvoksi 6h 38min. Se on hieman liian vähän, mutta kyllä tuollakin on pärjännyt. Omien fiilisten mukaan sanoisin, että alle viisi tuntia saa olemaan kahvilla kulkeva zombie, 5-6h on sellainen, jolla pärjää kiukulla, 6-7h on OK ja yli 7h optimaalinen. Tosin yli 8h alkaa olla liikaa, ellei taustalla ole huonosti nukuttuja öitä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mummoni oli ihminen joka nukkui 3 tuntia yössä ja eli pitkän, terveen elämän. Kadehdin häntä aina. Miten paljon enemmän saisikaan elämältä, jos tarvitsisi vain 3 tuntia unta. Kerkeisi tekemään vaikka mitä.
 
K

Kiekkokatsoja

Mummoni oli ihminen joka nukkui 3 tuntia yössä ja eli pitkän, terveen elämän. Kadehdin häntä aina. Miten paljon enemmän saisikaan elämältä, jos tarvitsisi vain 3 tuntia unta. Kerkeisi tekemään vaikka mitä.
Samaa kai yritti myös Lindhomin Olli. Kävi eri tavalla.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin 7-8 tunnin yöunet niin arkisin kuin viikonloppuisin. Päivisin en ikinä ole osannut nukkua, vaikka kuinka väsyttäisi niin en vain yksinkertaisesti nukahda. Sama koskee myös aamuja, eli harvoin jaksaa viikonloppuisinkaan klo 7-8 pidempää peiton alla loikoilla. Menee arvokasta aikaa hienosta päivästä hukkaan.
 

Baldrick

Jäsen
5-7h, vähän riippuu, miten tulee uni silmään. Enemmälle olisi tarvetta, mutta sitä herää vaan väkisin. 9h unista voin vain uneksia...
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Nyt arkena jonkun aikaa mennyt 20-21 - 4.30 ja olo on mahtavan freesi koko päivän. Jos yhtään tunnen itseäni tämä ei kauaa kestä ja kohta ollaan 00-01 - 4.30 zombirytmissä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Normaalisti unta riittää noin kuudeksi tunniksi ja herään työaamuina yleensä ennen kellonsoittoa. Vapaapäivinäkin herään lähes aina viimeistään seiskalta katsomaan Ylen aamu-tv:ta, mutta aamiaisen jälkeen joskus yhdeksän maissa on aivan saatanan hienoa nukahtaa uudelleen sohvalle hetkeks aikaa. Ja jos aamupäikyt jää väliin, niin mikään on tuskin hienompaa kuin ottaa iltapäivällä puolen tunnin pikku nokoset. Päikkäreistä on tullut niin olennainen osa päivärytmiäni, että olis suuri shokki joutua tekemään maanantaista perjantaihin virka-aikaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aika tasan 24.00-7.00 arkisin. Päikkäreitä ei voi duunien takia ottaa, mutta valitettavan usein nukahdan n. tunniksi safkan jälkeen illalla. Vaikuttaa tietysti yöuniin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmaan joku 6h on keskiarvo.Ennen muksua saattoi jäädä jopa neljään tuntiin yössä kun katseli jotain sarjoja.

Tuota kyllä otettiin takaisin viikonloppuisin nukkumalla kellon ympäri.

Olen ollut aina sitä mieltä että on ihan sama mihin aikaan herää ja kuinka paljon on nukkunut jos herää johonkin herätykseen eikä ns. itsestään. Heräämiseen töihin ei totu ikinä,hämmästyttää nämä kuuskymppiset kaverit jotka vapaaehtoisesti menevät nukkumaan seiskan uutisten jälkeen ja heräävät neljältä odottamaan sanomalehteä.Mikäs siinä jos tykkää töiden takia heittää elämää hukkaan
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Näin vanhemmiten 6-7 tuntia yössä näkyy olevan vakio - nuorempana yöunen pituus vaihteli paljon enemmän eri syistä. Jos nykyisin valvon yöllä esim. jotain elokuvaa, peliä, tms. katsellen, tahtovat aamut olla kovin kovin takkuisia, kun yöunta ei tullut tarpeeksi. Edelleen, näin vanhemmiten päiväunet maistuvat ja vapaapäivinä tulee usein tempaistua semmoiset tunnin, parin nokoset eikä sillä ole juurikaan vaikutusta yöuniin, jaksaapahan katsella klo 21-22 alkavan elokuvan loppuun nukahtamatta kesken.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
6-7 tuntia taitaa olla minullakin sellainen vakio. Jos menen aikaisin nukkumaan, niin herään takuulla jo aamuyöstä. Sukuvika, sillä mummuni oli hyvin vähäuninen ja äiteekin on vanhemmiten tullut sellaiseksi.
 

Glove

Jäsen
Reilu kymmenen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti 0-8 h. Tuon jakson lopulla kärsin ties mistä ja nukuin pitkän aikaa 2-4 h yössä. Ei riittänyt. Nyt oon kolmatta vuotta paikkaillut tuota univajetta enemmän tai vähemmän lääkkeiden kanssa. Nyt näyttäs siltä, että alkaa menemään ilman lääkkeitäkin kutakuinkin 7.5 h/yö. Tuntuu jo ihan ihmiseltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös