Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Oletko TÄYSIN rehellinen?

• 2 957
  • 50

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko vastaavanlaista ketjua jo olemassa mutta en oikein tiennyt miten tulisi etsiäkään. No pistetään kuitenkin kehiin.

Oletko siis sinä, arvon jatkoaikalainen täysin rehellinen ja toimit aina moraalisesti oikein? Luon nyt kuvitteellisen tilanteen ja te saatte vastata mitä vastaavassa tilanteessa tekisitte.

Tilanne A: Okej, sinulla on mahdollisuus ottaa kenenkään kaipaamaton rahasumma itsellesi periaattessa rikollisesti mutta kiinnijäämismahdollisuuksia ei ole lainkaan, on siis 100% varmaa ettet jää kiinni. Sanotaan nyt että summa on kuitenkin jokseenkin merkittävä, väliltä 1000-5000 euroa. Kukaan ei siis kaipaa summaa vaan se on jäänyt käyttämättömäksi eikä kukaan tulisi sitä kaipaamaan jos se katoaisi. Ottaisitko summan? Nyt pitää olla rehellinen.

Tilanne B: Olet suuressa yrityksessä töissä siivoojana. Sinua harmittaa äärettömästi se että sinulla ei ollut varaa ostaa lippuja jääkiekko-otteluun jonka olisit todella mielelläsi nähnyt. No siivoessasi huomaat että ilmoitustaululle on pistetty ilmoitus joka ilmoittaa että ohessa on liput kyseiseen otteluun, omistaja ei sinne pääse ja haluaa että joku toimiston väestä ne ottaa jos haluaa matsiin mennä. Toimistossa sattuu olemaan noin 200 työntekijää eikä lippujen antaja pystyisi selvittämään kuka ne otti, joten pääsisit matsiin halutessasi. Ottaisitko liput?

Tilanne C: Teet suurehkon työurakan tuntipalkalla eikä pomosi ole yhtään perillä siitä kuinka monta tuntia olet työhösi upottanut. Kun olet tehnyt urakkasi valmiiksi työnantaja pyytää sinulta selvitystä menneistä työtunneista, sinulla on mahdollisuus helposti lisätä 10 tuntia töitä pomosi huomaamatta. Lisäätkö ne?

Oma rivi:

A: Ottaisin rahat.
B: Ottaisin lipun.
C: En lisäisi työtunteja.

Pahoittelen viestini mahdollisesti huonoa kirjoitusasua. Valitettavasti olen väsynyt ja ehkä jopa jonkun päihteen vaikutuksen alaisena joten en voi taata tekstiä virheettömäksi. Kiitos.

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Kaikkiin kyllä. Tuskin siitä kenellekään mitään haittaa koituisi.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
a) Aika paha. Riippuu vähän tilanteesta. Todennäköisesti ottaisin
b) Ottaisin liput
c) Kuten a kohta. En osaa sanoa.

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se on myönnettävä, vaikkakin se hieman "nolottaa", että kyllä minä ottaisin rahat, liput ja lisäisin vielä ne tunnitkin..

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
A: Kyllä.
B: Kyllä.
C: Riippuu työnantajasta, mutta vastaan tähänkin kyllä.

Suosikkijoukkue
Ilves
A ja B ilmeisesti kyllä.C ei.

Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
A) Ottaisin rahat

B) En ottaisi lippuja

C) En lisäisi työtunteja

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
A. Totta maar ottaisin fyffet!
B. Juu, kyllä ottaisin liputkin. Tai hetkinen, enhän minä muutakaan tavaraa nyysi työpaikalta, joten tarkemmin ajateltuna en taitaisi ottaa lippujakaan.
C. En lisäisi työtunteja.

edit: lisätty toisiin aatoksiin tulo.

Viimeksi muokattu:

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
A) ottaisin rahat
B) ottaisin liput, hittoako niitä siihen ilmoitustaululle jätetään. Löytäjä pitää.
C) jos pomo ei tiedä niistä ylimääräisistä 10 tunnista, niin kokeilisin lisätä 20 tuntia.

Ei vaiskaan. Oikea rivi on

A) Kyllä ottaisin rahat
B) En ottaisi lippuja
C) En lisäisi tunteja

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
A) Ottaisin rahat. Eukolle en kyllä sanoisi mitään, sillä noista rahoista saa monet ilot irti.

B) Ottaisin liput ja myisin ne ylihinnalla eteenpäin. Bisnes se on joka kannattaa.

C) Lisäisin työtunteja. Vähintään 12 tuntia lisää, koska siinä on helppo selitys eukolle, kun hän kyselee missä helvetissä olen taas haahuillut. Parasta tässä on se, että saan valehtelusta vielä rahaakin.

Tästä huomaammekin, että olen epärehellinen paskiainen, joka diggaa kuitenkin oikeaa joukkuetta. ;o)

Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tilanne A: ...ottaa ...periaattessa rikollisesti ...

Ottaa peritaatteessa rikollisesti eli varastaisitko. En varastaisi. Olen sopinut niin itseni kanssa jo aikojen alussa. Paremmin tulen itseni kanssa toimeen ilman rasitetta ja epärehellisyyttä sopimusta kohtaan

Tilanne B: Ottaisitko liput?

Ks edell. En varastaisi vaikka kuin harmittaisi. Ne eivät ole mun lippuja. Selviän hengissä ilmankin.

Tilanne C: Lisäätkö ne?

En lisää. Ostaisin 'seuraavatkin pitsat vähemmillä täytteillä' tai rahatta olisin ostamatta.

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
A: Ottaisin hillot hymyssä suin ja sijoittaisin summan mahdollisimman järkevästi. Menisin lähipuotiin ja pyytäisin kaupan tädiltä Koffia koko rahalla.

B: En ottaisi lippuja, koska nyysimisen hyöty olisi niin olematon ja kohdistuisi suht suppeaan porukkaan. Sitä paitsi jääkiekko on brutaalia ja karkeaa ryskäämistä mitä en muutoinkaan mielelläni katso. Mikäli liput olisivat balettiin, niin joutuisin kamppailemaan jo kovemmin itseni kanssa.

C: Lisäisin timmat ilman muuta. Kysehän ei olisi varastamisesta, vaan perinteikkäästä kansan urheilusta. Työpaikoillahan mitellään nokkeluudesta juuri tässä lajissa. Ken eniten kykenee työnantaja-rassua kusettamaan on juhlittu sankari jonka kokovartalokuva komistaa taukohuoneen seinää.

Suosikkijoukkue
HIFK
Olen Seniorin kanssa samoilla linjoilla (oliko se nyt Toinen ja Kolmas Linja? Ensi Linjallakin olen joskus käynyt - viime kauden valmentajamme innoittamana).

Mikäli liput olisivat Nordiksella pelattavaan ratkaisevaan SM-finaaliin, olisi selkäranka tosin kovassa testissä. En tiedä, ottaisinko.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän elämä on nastempaa kun voi elää sovussa itsensä kanssa. Näinpä ollen kaikkiin vastaus on ei.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
A) Ottaisin rahat. Ainakin tällä hetkellä, jos rahatilanteeni olisi toinen, miettisin asiaa uudemman kerran.
B) Ottaisin liput. Omistaja haluaa että joku menee otteluun, miksi en siis minä? Todennäköisesti jättäisin ilmoitustaululle lapun tyyliin suurimmat kiitokset päiväni pelastajalle tms.
C) Työtunnit merkkaisin rehellisesti. Töissä ollessani olen lojaali työpaikalleni ja pomoilleni, se on loppupeleissä itsellekkin parasta.

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
a) kyseisessä tilanteessa ottaisin rahat
b) en ottaisi lippuja
c) en todellakaan lisäisi tunteja

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
A) Ottaisin rahat
B) Ottaisin lipun
C) Lisäisin työtunteja. En välttämättä ehkä ihan kymmentä, mutta muutaman kuitenkin.

Ihan normaalia toimintaahan noin toimiminen minun mielestäni on. Vaikka toki epärehellistä, mutta täydellisen rehellistä ihmistä ei olekaan, pois lukien ehkä Perhe on pahin-sarjan Edith Bunker...

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
A) Jos olisi 100% varma etten narahda, niin oitis.

B) Jos kerta niin harmittaisi,eikä olisi varaa ostaa, niin ottaisin varmasti. En kyllä menisi niille paikoille istumaan. Oikeassa elämässä ostaisin liput itse. Eipä tuota tule töistä muutenkaan varastettua kuin jotain kyniä ja post-itteja ja niitäkin vain siksi, että niitä ei ikinä tule muuten ostettua.

C) Jos olisin esim. tehnyt töitä kotona, niin enköhän minä liioittelisi tuntien määrää. Eli joo.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ketjun avaaja ei pahastune, jos vähän lisämaustan aihetta:

Mitä tekisit seuraavissa tilanteissa:

D) Autoosi murtaudutaan ja siitä varastetaan vain stereot. Tiedät vakuutusehtojen korvaavan myös sisällä ollutta irtainta sanotaan nyt vaikka 500 Euron arvosta. Keksitkö 'varastetuksi' sadan Euron Ray-Ban'it, lisäät summaa 'hävinneillä CD-levyillä' ynnä muulla vaatteilla/digikameralla maksimoidaksesi korvauksen vai ilmoitat vain oikeasti varastetut stereot?

E) Mökilläsi on ukonilma, joka rikkoo 20 tuumaisen Daewoo-telkkarisi. Miten täytät vahinkoilmoituksen? Haet korvausta 300 Euron Daewoollesi ja kiroat vakuutusyhtiön kahdensadan omavastuuta vai paiskaat rämän Daewoon roskikseen ja ilmoitat kyseessä olleen satahertsisen Sonyn arvoltaan 1400 Euroa?

F) jos valitsit kohdassa E jälkimmäisen vaihtoehdon ja ilmoitit kalliin Sonyn, mitä teet? Ostat tilalle halpatelkun ja pidät loput rahat itse vai ostat tilalle (vaikkapa kotiisi) hienon, uudenaikaisimman laajakuvatelkun?

Palaan asiaan vastausten jälkeen.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Senior, en tietenkään pahastu kyseisestä halpamaisesta tempusta, helkkarin peesaaja! ;-). Vastataan näihinkin:

D: Ilmoittaisin joitain muissa yhteyksissä kadonneita tavaroita kadonneiksi. Tällaista yli-ilmoittamistahan sattuu aina välillä tapahtumaan. Kaikki samaan piikkiin vaan.

E: Voiko tätä tehdä jäämättä kiinni? Eikö vakuutusyhtiö halua nähdä telkkaria? Jos ei ole kiinnijäämismahdollisuuksia niin valitsisin kyllä, jos taas kiinnijäämismahdollisuudet ovat luokkaa 50/50 niin en valehtelisi.

F: Jos olisin muuten täysin PA ottaisin rahat ja ostaisin huonon ja halvan telkkarin maalle. Jos taas fyffeä olisi muuten kivasti voisin sijoittaa uuteen huippu-telkkariin.

Kysymys G: Olet matkalla maalle ja sinulle tapahtuu jokin onnettomuus. Sinulla on voimassa oleva matkavakuutus mutta et ole tarpeeksi kaukana kotoa jotta vakuutus olisi voimassa, sinulla on mahdollisuus valehdella onnettomuuden tapahtumapaikka niin että vakuutus olisi voimassa ja korvaisi vahingon. Valehteletko onnettomuuden tapahtumapaikan?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy