Oletko optimisti vai pessimisti?

  • 3 379
  • 36

Kumpi olet..?

  • Optimisti

    Ääniä: 61 43,9%
  • Pessimisti

    Ääniä: 78 56,1%

  • Äänestäjiä
    139

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt mennään elämän peruskysymysten äärelle. Miten sinulla on taipumus asennoitua asioihin ja elämään yleensä? Odotatko yleensä valoisin mielin tulevaisuutta ja uskot että asioilla on taipumus kääntyä parhain päin? Vai oletko sellainen, joka uskoo negatiivisen ajattelun voimaan, eli varaudut aina huonompaan vaihtoehtoon? Esimerkiksi, jaksatko yleensä uskoa oman suosikkijoukkueesi voittomahdollisuuksiin, vai alatko joka kerta alitajuisesti jo aamusta lähtien valmistautua tappion karvaaseen kalkkiin?

Elämän kulku harvoin on näin mustavalkoista. Ihminen voi olla jossain asiassa optimisti ja ehkä jo seuraavana päivänä pessimisti. Perusluonteessa on kaiketi jokaisella jompikumpi asenne vahvempi. Osittain tämä asenne on siis geeneissä, mutta toki kokemus ja oppiminenkin vaikuttavat. Omassa vaakakupissani pessimismi painaa enemmän. Kun ei odota mitään, ei voi pettyäkään. Jos asiat menevät päin p:tä niin so what? Jos taas asiat sujuvat, se on iloinen yllätys.

Ei tähän äänestykseen kuitenkaan kukaan osallistu...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Optimisti

Siis yleensä. Toki tappion tunne on joskus niin vahva, että tuntuisi idioottimaiselta pitää peukkuja ja uskoa viimeiseen asti.

En myöskään osaa toimia jos lähtökohtana on tunne että vituiks menee joka tapauksessa. Usein kaikki on vain kiinni uskosta ja sitkeydestä. Moni asia joka oli ennen täysin mahdotonta on tänään meille luonnollista.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Pessimisti

Perusluonteeltani olen yleensä pessimisti. Kuten tiedettyä silloin ei ainakaan pety, kun odotukset on jo etukäteen matalalla. Välillä sitä sitten huomaa ilostuvansa pienemmistäkin asioista tästä johtuen.

Tietenkin tarvittaessa löytyy se toinenkin puoli eli ei sitä ny koskaan lätkämatsiin lähetä tappiomieliala päällä, vaan sellainen sopiva optimistinen uho päällä...

Viestin lähetti Eino_Mies
Ei tähän äänestykseen kuitenkaan kukaan osallistu...

Juu, ilmiselvä pessimisti tosiaan...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen realisti. Ehkä näistä kahdesta kallistun sitten pessimistin puolelle, koska mielestäni pessimisti elää jalat massa, kuten realistin kuuluukin. Optimisti kuvittelee turhaan liikoja ja leijuu pilvilinnoissa.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Sistis
Olen realisti. Ehkä näistä kahdesta kallistun sitten pessimistin puolelle, koska mielestäni pessimisti elää jalat massa, kuten realistin kuuluukin. Optimisti kuvittelee turhaan liikoja ja leijuu pilvilinnoissa.

Näin helposti sitä mennään mielipiteissä ristiin.
Realisti olen itsekin, mutta enemmän optimisti. Minusta ihminen joka on pessimisti, luovuttaa siinä vaiheessa kun pitäisi laittaa lisää pökköä pesään.
Optimistina yritän enemmän ja runnon asiat ennemmmin tai myöhemmin läpi. Minä perkele kun en luovuta.

Paitsi että, naisten kanssa olen pessimisti...

K
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Mä oon realistinen optimisti tai optimistinen realisti. Edessä oleva ei välttämättä ole hyvää, mutta siihen on sentään olemassa mahdollisuus, usein jopa hyväkin.
 

Afan

Jäsen
Jaa-a, vaikea kysymys. Monista ihmisistä on helppo sanoa, kumpia he ovat, mutta omalta kohdalta ei niinkään.

Yleensä suhtaudun optimistisesti kaikkiin asioihin ja sen seurauksena etenkin ihmissuhdepuolella satutan itseni aina ja ikuisesti, koska toivon ja odotan liikaa. Eli tavallaan optimisti, mutta kuitenkin ajattelen jo etukäteen, että saan kuitenkin pettyä, eli pessimisti.

Ota tuosta nyt sitten selvää...

Edit: Urheilun suhteen olen ehdottomasti realisti, sillä vedonlyöjällä ei ole varaa sotkeita tunteita peliin. Tältä pohjalta voisi myös väittää, että 90 prosenttia faneista on optimisteja oman joukkueensa suhteen, koska tulevallakin kaudella SM-liigan joukkueista kahdeksan on mestarisuosikkeja omien fanien puolueettomien arvioiden mukaan, ja vastaavasti kaikki loputkin joukkueet selviytyvät ilman muuta pudotuspeleihin.

Poikkeuksena yllä mainittuun on kahden ottelun tappioputki, jonka jälkeen tavallisen fanin mielestä kaikki on päin persettä.
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Kaiser Soze
Realisti olen itsekin, mutta enemmän optimisti. Minusta ihminen joka on pessimisti, luovuttaa siinä vaiheessa kun pitäisi laittaa lisää pökköä pesään.

Justiinsa niin. Minäkin tunnustaudun elämää valoisalta kantilta tarkastelevaksi realistiksi. Pessimistien kanssa on harvinaisen raskasta olla, sillä he ovat päättäneet varmuuden vuoksi pettyä jo ennen kuin mitään on tapahtunutkaan. Vastaavasti yltiöoptimistien perusteettomat odotukset ovat varsin tylsää kuultavaa. Hihat menevät molempien porukoiden kanssa. Asiat ovat mustavalkoisia vain kiekkokaukalossa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Kaiser Soze
Minusta ihminen joka on pessimisti, luovuttaa siinä vaiheessa kun pitäisi laittaa lisää pökköä pesään.
Optimistina yritän enemmän ja runnon asiat ennemmmin tai myöhemmin läpi. Minä perkele kun en luovuta.
K
Tässäkin siis voi asian tulkita eri tavoin. Vaikka ilmoittaudun pessimistiksi, ei se tarkoita että luovutan vastoinkäymisen tullessa. On näet asioita, joissa voi ns tulla lunta tupaan, vaikka kuinka urheasti taistelet. Toki kannattaa aina yrittää, mutta silti voi tulla turpaan itsestä riippumattomista syistä. Tällöin pessimistille pettymys ei ole lainkaan niin paha, kuin sille optimistille, joka uskoi pystyvänsä kääntämään omin voimin ongelman voitoksi.
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä eroa on optimistilla ja pessimistillä? Optimisti sanoo Suomen olevan paras paikka maailmassa ja pessimisti uskoo optimistin olevan oikeassa.

Itse kallistun lievästi pessimistin puolelle. Eipähän ainakaan voi pettyä pahasti, kun ei mitään odota.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Eino_Mies
Vaikka ilmoittaudun pessimistiksi, ei se tarkoita että luovutan vastoinkäymisen tullessa. On näet asioita, joissa voi ns tulla lunta tupaan, vaikka kuinka urheasti taistelet. Toki kannattaa aina yrittää, mutta silti voi tulla turpaan itsestä riippumattomista syistä. Tällöin pessimistille pettymys ei ole lainkaan niin paha, kuin sille optimistille, joka uskoi pystyvänsä kääntämään omin voimin ongelman voitoksi.

Eli olet siis realisti.
Optimismilla voi ottaa kynsilleen, mutta kaikesta oppii. Olen itsekin uskonut monta kertaa että juuri tällä lottolapulla saan 7 oikein. Realistina en kuitenkaan uutta S-sarjalaista ole tilannut.

Pessimisti on kirosana. Pessimisti voisi vaikka tuumata: "Älä turhaan, ei se mälli kuitenkaan lennä."

K
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Luulen että optimisti tallaa polkunsa paremmalla fiiliksellä kuin pessimisti. Pessimisti on usein aina alahuuli lerpalla, vaikka kaikki olisikin järjestettävissä, kun taas optimisti on joskus raivostuttavan optimistinen synkälläkin hetkellä.

Jos saisin valita, niin valitsisin optimistin tien - ilman muuta.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Kyllä mää väittäisin olevani optimisti. Yleensä pyrin löytämään asioista valoisat puolet, ja harvoin vituttaa todella paljon. Ehkäpä se johtuu siitä, että elämä ei ole vielä kummemmin potkinut päähän...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Rok
Kyllä mää väittäisin olevani optimisti. Yleensä pyrin löytämään asioista valoisat puolet, ja harvoin vituttaa todella paljon. Ehkäpä se johtuu siitä, että elämä ei ole vielä kummemmin potkinut päähän...
Tämä on aika mielenkiintoinen juttu. Luulen nimittäin etteivät elämän potkut lannista sellaista joka on syntynyt optimistina. Katso vaikka alkkiksia, heidän joukosta löytyy myös optimisteja - vaikka monta kertaa kaikki on mennyt ja kaikki ovat pettäneet!
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joidenkin asioiden suhteen olen pessimistinen, mutta siitä en oikeastaan voi niinkään syyttää itseäni, vaan ympäristöä, joka on muokannut minusta pessimistisen näitä asioita kohtaan. Muutoin sanoisin olevani optimisti, joka asiasta täytyy aina koittaa kääntää jotain hyvää esille. Toki välillä iskee paha vitutus ja tuntuu, ettei mistään tule mitään, mutta yleensä en jaksaa kauaa olla suupielet alaspäin kääntyneinä. Joskus minun on sanottu olevan 'hymyilevä persoona', en sitten tiedä siitä, mutta murjotusta en todellakaan osaa pitää yllä, ellei ole jostain syystä todella pahaa mieltä tms. Yleensä en myöskään jaksa valittaa kovinkaan paljoa pienistä asioista, mutta toki joskus tulee päiviä, jolloin vain kiukuttelen ja olen kaikin puolin känkkäränkkä. Jaksan myös uskoa siihen, että asiat järjestyvät ja eteenpäin päästään. Mikään ei ole ylivoimaista, jos tahtoa ja uskoa ko. asiaa kohtaan löytyy riittävästi.

Viestin lähetti finnishninja
Tämä on aika mielenkiintoinen juttu. Luulen nimittäin etteivät elämän potkut lannista sellaista joka on syntynyt optimistina.

Tuossa on minunkin mielestäni pointtia. Kunnon optimisti nimittäin selviää vaikeuksistakin ehkä ainakin jollain tavoin pessimistiä paremmin. Optimistilla on kyky nähdä vaikeidenkin aikojen keskellä jotain hyvää ja ottaa iloa irti pienistäkin jutuista. Pessimistit eivät ehkä siihen aivan niin hyvin kykene. Itse taidan olla juuri tuollainen 'optimistiksi syntynyt', elämä on todellakin potkinut päähän, mutta tässä sitä yhä porskutetaan ja hauskaakin on ollut.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Poison
Kunnon optimisti nimittäin selviää vaikeuksistakin ehkä ainakin jollain tavoin pessimistiä paremmin. Optimistilla on kyky nähdä vaikeidenkin aikojen keskellä jotain hyvää ja ottaa iloa irti pienistäkin jutuista. Pessimistit eivät ehkä siihen aivan niin hyvin kykene. Itse taidan olla juuri tuollainen 'optimistiksi syntynyt', elämä on todellakin potkinut päähän, mutta tässä sitä yhä porskutetaan ja hauskaakin on ollut.
Emme saa myöskään unohtaa sitä, että vaikeudet ja ongelmat nähdään usein eri tavalla, riippumatta siitä onko kysymyksessä optimisti vai pessimisti. Iloinenkin optimisti saattaa räjähtää täydellisesti jos lempimotti tipahtaa lattialle ja menee sirpaleiksi, kun taas synkinkin pessimisti saattaa vaan kohauttaa olkapäitään ja ottaa kaapista uuden. Vai voiko...
 
Viimeksi muokattu:

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti finnishninja
Iloinenkin optimisti saattaa räjähtää täydellisesti jos lempimotti tipahtaa lattialle menee sirpaleiksi, kun taas synkinkin pessimisti saattaa vaan kohauttaa olkapäitään ja ottaa kaapista uuden. Vai voiko...

Totta tuokin, ainakin minun mielestäni. Tuossa sitten vain mennään hieman enemmän jo ihan luonteen puolelle, joku suhtautuu asioihin rauhallisuudella, ja joku taas kiivastuu herkemmin. Seuraava taas saattaa olla vaikka kuinka pitkään kuin viilipytty, mutta kun jossain vaiheessa menee yli, niin sitten todellakin menee yli. Yleisesti ottaen ajattelisin, että todella optimistinen ihminen selviytyy kuitenkin hankaluuksista ja ongelmista pessimistiä nopeammin ja 'paremmin'. Yksi ainut pielessä oleva asia ei aja usein optimistia (tapauskohtaista tietysti, mutta..) täysin maahan, pessimistille niin voi käydä helpommin. Kun yksi asia menee päilleen, tuntuu, että kaikin muukin menee, eikä mistään muka voisi ikinä tulla mitään. Optimistillekin noita hetkiä voi tietenkin tulla/niitä tulee, mutta ne eivät ehkä ole aivan yhtä pitkäkestoisia...

Öö... Kohta tipahdan itsekin kärryiltä siitä, mitä tässä koitan selittää.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Optimisti, ilman muuta. HIFK:n ja Toronton kannattajan on paras olla, jopa ääliö-sellainen.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Nuorempana poikana olin yltiöoptimistinen, mutta elämän koulu on muokannut minua nykyään vain lievästi optimistiseen ajatteluun. Siis ajattelen asioista vieläkin posisti mutta joillakin varauksilla. Huh olenko menossa huonoon suuntaan - nielaisu -

On ollut vaikeuksia, menetyksiä, niitä pahimpiakin, but silti

STILL GOING STRONG! AND ALIVE!

Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun! Eihän tän (elämän) pitänyt helppoa ollakkaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpainen olen. Viisari värähtää pessimistin puolelle niin, että heilahtaa.

Olen ollut oikeastaan koko ikäni pessimisti ja tulen varmasti olemaan hamaan loppuun saakka. Pessimismistäni huolimatta koetan tarkkailla ja suhtautua asioihin realistisenanalyyttisesti, omiin tekemisiini ja sanomisiini suhtaudun suurella pessimismillä mutta muussa tapauksessa kykenen löytämään pienen sijan myös optimismille, esim. urheilunsuhteen en heitä kirvestä kaivoon heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla. Pessimismini on oikeastaan saanut minut toimimaan varoen, suunnittelemaan kaiken niin tarkkaan, että toimeen ryhtyessäni epäonnistumiselle ei juuri ole sijaa - mahdollisuutta.

Tunnustan tulevani pahoivoivaksi yltiöoptimististen ihmisten parissa.

vlad#16.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Tilanteen mukaan, ehkä enemmän pessimisti.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen niin kuin Sitis, realisti. Jos jompi kuimpi näistä tulisi valita on se ehdottomasti optimisti. Silloin tällöin olen kuitenkin älytön pessimisti. Ota tästä nyt sitten selvää! Olen kaikkea...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Realistinen optimisti. Eli ajattelen myös järjen kanssa, mutta näen asioista sen valoisan puolen kaikesta huolimatta. En rakentele pilvilinnoja, ainakaan vakavissani, vaan pyrin elämään tätä hetkeä ja katsomaan, mitä tuleman pitää. Toivoen tietenkin aina parasta.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Onko pessimisti järkiinsä tullut optimisti? Ehkä, mutta itse olin nuorempana patamusta pessimisti ja olin varma, että elämää ei ole enää 18 v. jälkeen ja maailma tuhoutuu kohta ydinsodassa. No, aikaa on kulunut ja kummassakin asiassa olin väärässä. Oman tilanteeni suhteen olen optimisti, mutta maailman tilanteen taas pessimisti. Olen myös sitä mieltä, että enemmistö on aina väärässä ja sen takia pessimismi valtaa aika ajoin mielen. Kuitenkin aina voisivat asiat olla vieläkin huonommin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Pitipä nostaa tämä ketju ylös reilun yhdeksän vuoden jälkeen.
Itse olen nykyään enemmän optimisti, ehkä elämän kolhuista selviäminen on muuttanut asennetta positiivisempaan suuntaan tai sitten olen kyllästynyt ajattelemaan kaikkea negatiivisen kautta.
Esimerkkejä pessimismistä olisi vaikka kuinka paljon, mutta jätetään nyt toistaiseksi kertomatta.

Pari viisautta silti:

Pessimisti sanoo, ettei tämän huonommin voi mennä. Optimisti sanoo kyllä voi.

Pessimisti harmittelee, kun ei seiso. Optimisti toteaa, roikkuupa ainakin komeasti.

Koska tämä on äänestys, niin tämän voinee siirtää tuonne Kierrätyskeskuksen puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös