Oletko mielestäsi keskivertoa parempi autoilija?

  • 850
  • 20

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monesti olen kuullut tästä puhuttavan, eli huomattava osa tiellä liikkujista pitää itseään keskivertoa parempana autoilijana.

Sitä en tiedä miten tämä määritellään, mutta koitetaan. Perusteina keskivertoa paremmalle kuskille voisi olla esimerkiksi kyky huomioida muuta liikennettä ja ajovauhdin sovittaminen muuhun liikenteeseen sopivaksi. Tällä tarkoitan sitä, että jos muu liikenne kulkee sujuvasti 80 km/h, et ajele kuuttakymppiä sentteri ojossa.

Ehkä myös kolariherkkyyden voimme laskea yhdeksi perusteeksi. Onko pelti kolissut ja oliko oma vika?

Jos nyt itseäni arvioin kuljettajana, olen ehkä juuri siinä keskiverron ja hyvän kuljettajan rajalla. Yleensä homma pysyy hanskassa, enkä ole kolareita aiheuttanut. Välillä tosin jää jotain huomioimatta ja onhan noita läheltä piti - tilanteita ollut ihan omasta urpoudesta johtuen. Ja tietysti nuorempana tuli rällättyä usein ylinopeutta ja muutenkin kuvitteli olevansa Mika Häkkinen.

Erikoismainintana kerrottakoon, että aloitin autoilijan urani jo 9-vuotiaana. Hämeen metsäteillä ajelin vaarin Ladalla, tosin vaari käytti polkimia ja minä istuin sylissä ja kääntelin rattia.

Kolarissa olen ollut kerran. Eräs nuori nainen rysäytti kolmion takaa kylkeen. Kerkisin katsoa että onpa tuo auto lähellä, ja näin myös kun neiti istuu kädet silmillä ja kiljuu. Omasta autosta meni takaovi vaihtoon, ja neidin Fordista hajosi yksi etuvalo. Ei siis mikään hirveä rytinä.

Mutta, kertokaapa itse minkälainen kuljettaja omasta mielestänne olette. Kaikkihan me nyt kuitenkin vähän keskivertoa parempia ollaan, mutta miksi?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Taskuparkkeeraaminen on semmoinen juttu, että sitä en tee mielelläni, ellei ole semmoista paikkaa, jossa saa rauhassa hieroa sitä autoa siihen väliin. Eli kaupungin keskustassa ajan, vaikka sitten vähän pidemmälle mielummin, kuin että liikenteen ympäröimänä rupean tuohon hommaan.

Liikenteessä minua ei muiden toiminnassa juurikaan mikään muu raivostuta, kuin se että roikutaan ihan takapuskurissa kiinni. Hirvi tielle, niin siinä ei ehdi kumpikaan edes aivastaa, niin molemmat autot on rytätty rusinoiksi. Tarjoan näille roikkujille tuolla teillä ohituspaikkoja, mutta jos eivät ymmärrä sieltä ohi tulla (mikähän helvetti siinäkin on?), niin olen useasti ajanut auton sitten jonnekin bussipysäkille tai levähdyspaikalle, ja näin päästänyt ohi.

Sen voin tässä tunnustaa, että se n. 10 km/h ylinopeutta on hyvinkin usein mittarissa. Kuiva tie ja kesäkelit, sekä rauhallinen moottoritie, niin kyllä se mittari usein näyttää sen ~130 km/h. Maanteillä en mitään kamikazeohituksia tee kuitenkaan ikinä, ja katson ohituspaikat aina niin, että ne ovat varmasti turvallisia.

Ylinopeussakot olen saanut kerran ja yhden kerran huomautuksen. Kortti on ollut kohta 14 vuotta.

Yhden kolarin olen ajanut, joka itse asiassa sattui tänä vuonna. Jänis moottoritiellä keulan eteen, ja ei siinä mitään ole kuskilla tehtävissä, kun ajoitus sattuu sieltä penkan takaa juoksevalla elukalla juuri kohdalleen. Olen noista turvaväleistä ollut entistä tarkempi tuon kolarin jälkeen, ja jätän edellä ajavaan aina reippaasti väliä.

Täydellinen kuski en tietenkään ole, ja joskus jollain vierailla paikkakunnilla on täysin ansaitusti tullut vähän valojen vilkuttelua perään, kun on tehnyt jotain viime hetken kaistanvaihtoja semmoisissa paikoissa, joissa ei kaistaa tosiaankaan kannattaisi enää vaihtaa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Mutta, kertokaapa itse minkälainen kuljettaja omasta mielestänne olette. Kaikkihan me nyt kuitenkin vähän keskivertoa parempia ollaan, mutta miksi?

Täällä on myös yksi keskivertoa parempi kuski. Teknisiä taitojani en uskalla mennä arvioimaan, mutta en ole ajanut yhtään kolaria tai saanut yhtään sakkoa yli 20v aikana. Ajomäärät ovat vaihdelleet arviolta 15-25tkm välillä vuodessa. En ole myöskään tientukko, paitsi ehkä joidenkin vielä parempien kuskien mielestä. Eli mielestäni osaa ennakoida ja seurata muuta liikennettä, sovittaa vauhtin olosuhteisiin ja hallita alla olevaa pirssiä riittävän hyvin.

Sen verran on aikaa autokoulusta, että kertauskurssi ei olisi varmaan pahasta ja voisi käydä kokeilemassa nykyaikaisella autolla väistöjä ja liukkaalla ajamista jne.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä on myös yksi keskivertoa parempi kuski. Teknisiä taitojani en uskalla mennä arvioimaan, mutta en ole ajanut yhtään kolaria tai saanut yhtään sakkoa yli 20v aikana. Ajomäärät ovat vaihdelleet arviolta 15-25tkm välillä vuodessa. En ole myöskään tientukko, paitsi ehkä joidenkin vielä parempien kuskien mielestä. Eli mielestäni osaa ennakoida ja seurata muuta liikennettä, sovittaa vauhtin olosuhteisiin ja hallita alla olevaa pirssiä riittävän hyvin.

Sen verran on aikaa autokoulusta, että kertauskurssi ei olisi varmaan pahasta ja voisi käydä kokeilemassa nykyaikaisella autolla väistöjä ja liukkaalla ajamista jne.

Joo voisi muuten olla paikallaan tällaiset kertauskurssit. Ymmärtääkseni liikennesäännötkin ovat jonkun verran muuttuneet vuodesta 1994 jolloin sain kortin. Ja tuo liukkaalla ajaminen oli jo autokoulussa sen verran siistiä, että voishan sitäkin käydä pari kierrosta pyöräyttämässä.
 

Carlos

Jäsen
Itse pidin itseäni keskivertoa huomattavasti parempana kuskina, jopa aivan lähellä sitä huippua, kunnes kuulin että jotain 80% kuskeista ajattelee samalla tavalla. Jonka jälkeen tajusin että paskanmarjat, ihan vaan kuski olen. Toivottavasti edes keskitasoa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Reilun kymmenen vuoden autoilu-urani aikana olen taittanut asfalttia jo pitkälle yli miljoona kilometriä. Varmasti liikenteessä on minua kokeneempia ja täten liikenteen paremmin hallitsevia kuljettajia, mutta ainakin ikäisiäni parempi (liikenteen lukeminen, vauhdin pitäminen oikeana jne peruasiat) tiedän olevani. Toki pelkkä kokemus ei siellä tien päällä riitä, vaan asenteen on oltava oikea. Jos ei ota muita huomioon, on omakin ajaminen ihme poukkoilua. Muutaman tämmöisen kuljettajan tiedän, ja en mielellään heidän kyytiin mene. Itse yritän lukea tilanteita jo hyvin kaukaa, ettei tulisi niitä yllätyksiä. Päätiellä esimerkiksi ajettaessa, rampilta tulevan auton käytöksestä näkee hyvin monesti tuleeko tämän kanssa vaikeuksia vai ei. Mikäli sieltä kiihdytellään hitaasti ja epävarmasti, tietää tähän varautua hyvissä ajoin. Sitten kun sieltä suhahtaa se Audi kovalla vauhdilla, tietää liittymisen sujuvan nopeasti, eikä itseltä todennäköisesti vaadita toimenpiteitä.

Valitettavan paljon yleisen liikenteen seassa näkee näitä näytönhaluisia henkilöitä, joita ei heidän mielestään liikennesäännöt koske. Itse onnekseni ajalen hyvinkin neutraaleilla automerkeillä, eikä minkäänlaisen provosoinnin kohteeksi ole tullut juurikaan jouduttua.

Noin yleisesti aika paljon olisi liikenteessä korjattavaa etenkin asenteen puolesta. Tai sitten meillä on vain heikohko taso autokouluissa, mutta turhan paljon todella surkeita suorituksia tulee nähtyä. Milloin jumitetaan ohituskaista, milloin roikutaan kahden metrin päässä puskurista etc.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Paremman puoliskon kyydissä ollessani koen olevani helvetisti keskivertoa parempi kuski. Ja kyllä, olen ollut todella taitavien naiskuskien kyydissä useampaankin kertaan ja koen välillä jopa enemmän turvallisuuden tunnetta naiskuskin kanssa. Ainakin omassa lähipiirissä ja vaikkapa linja-autossa ne miehet tekevät enemmän virheitä eivätkä huomioi muuta liikennettä tai sääntöjä.
 

Glove

Jäsen
Paremmasta en tiedä, mutta ainakin olen ajanut keskimääräistä enemmän. Joku vuosi sitten laskin, että noin kaksi miljoonaa kilometriä. Kokemusta siis ainakin on.

Kerran olen ajanut kolarin. Eka talvi kun mulla oli kortti ja siitä voi kyllä sanoa, että talven liukkaus yllätti autoilijan. Ei vaan äidin Micra pysähtynyt ennen sitä edellä ajavan perää. Eipä siinä onneksi mitään pahempaa käynyt, edelle ajavan puskuri meni uusiksi. Eläimien kanssa on myös ollut kohtaamisia, mutta laittaisin ne eläinten syyksi, koska eivät ole ottaneet muuta liikennettä huomioon. Alle on jäänyt tai muuten osumaa ottanut ainakin kuovi, lokki, kurki, kissa, kettu, supi. Ja miljardi ötökkää, jotka ovat kehdanneet sumentaa tuulilasiani.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joo tulipa mieleen tuosta, että kerran on auto lähtenyt käsistä. Oli ihan niitä ensimmäisiä talvia kortin saamisen jälkeen ja alla isän Nissan Almera. Tienpinta todella liukas ja mutkassa lähti perä alta, jonka jälkeen kuskista tuli matkustaja. Ei siinä ollut edes mitenkään ihan hirveästi vauhtia, mutta riittävästi kuitenkin. Kävi vielä tuuri monessakin mielessä. Muutama sekunti aikaisemmin jos tuo olisi tapahtunut, niin olisin ajanut kolarin vastaan tulevan auton kanssa. Autohan pyörähti siis kokonaan toisen kaistan kautta ympäri, ja päätyi lopulta perä edeltä penkkaan oman kaistani puolelle. Autollekaan ei käynyt mitään, kun se sujahti sopivasti lyhtypylväiden välistä ja pehmeään lumipenkkaan, jonka takana olisi ollut kalliota.

Tuon jälkeen on tullut ymmärrettyä, että talvella tosiaankin ne vauhdit pitää sovittaa riittävän alhaisiksi. Vieläkin käy joskus sitä, että auto meinaa valua risteyksissä liian pitkäksi, kun ei muista sitä, että se jarruttaminen pitää aloittaa paljon aikaisemmin, kuin muina vuodenaikoina.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Teknisesti nyt en ainakaan ihan kärkeä ole, mutta en osaa sanoa olenko parempaa puoliskoa. Kai mä olen, kun naisetkin kuitenkin asketaan. (Joo, ihan pakko oli heittää tähän taas tällainen setämies-läppä). Mutta vakavasti todettuna osaan ajaa taitojeni ja olosuhteiden mukaan. Reippaasti, mutta järkevästi, ottamatta turhia riskejä.

Onhan se peltikin kolissut, mutta viimeisestä kerrasta on 20 vuotta, ja kyllä ne tapaukset opetti ajamaan varovaisemmin. Harmi, kun täytyy joidenkin ihmisten oppia kantapään kautta, mutta onneksi ei noissa omissa tapauksissa ketään sattunut.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Olen keskivertoa parempi kuljettaja. Uskallan näin väittää. Yhtään kolaria en ajourani aikana ole vielä suorittanut. En aja mitään järjettömiä ylinopeuksia, vaan sen perinteisen 5-10 km/h. Kilsoja kertyy vuodessa kaikenkaikkiaan varmaan 50000 kilometriä. Eli lähes Tamimaisissa lukemissa pyöritään, vaikka puolet vielä uupuukin. Mutta osaan ennakoida liikennetilanteita ja kaupunkialueilla ei ylinopeuksia päästellä, liikkelle lähdetään rivakasti ja jalankulkijoiden liikkeitä pyrin ennakoimaan, niin hyvin kuin mahdollista. Mutta tuolla ennakoinnilla muutenkin pärjää todella pitkälle ja onpa se taloudellistakin ajella noin, ilman että haittaisi muuta liikennettä moottorijarruttelemalla takanaolijat hermostuksiin.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Moni on parempi kuin joku muu ja toiset eivät ole niin hyviä kuin joku. Mutta se fanaattinen vimma, joka tähän skeneen liittyy on jotain järkyttävää. Eikä välttämättä kliseisesti aina edes mieskuljettajien osalta. Voiko olla tuskaisempaa kuin olla kyydissä kun kuljettaja kertoo koko kolmen tunnin matkan ajan miten liikenteessä mennään ja kuinka muut on törppöjä eivätkä osaa sääntöjä. Ja näillä tällaisilla tarkoitan kumminkin vielä ihan niin sanottuja peruskuskeja. Idareitakin liikenteessä on mutta onhan niitä joka elämän alueilla astronauteista presidentteihin.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen erittäin hyvä autonratissa ja liikenteessä huomaavainen autoilija. Kun on nuorempa pelannut erilaisia pallopelejä, niin pallosilmä on kehittynyt huipputasolle. Tämä taas auttaa liikenteessä ennakoinnissa ja sopivien rakojen (esim. liittymät) löytämisessä niin, että liikenne soljuu eteenpäin jouhevasti. Kuulenkin usein sanottavan, kun olen heittänyt kaverin jonnekin, että kiitti kyydistä. Tuo kertoo jo itsessään kaiken oleellisen, joten tässä tämä.
 

Ralph

Jäsen
Osaan käyttää vilkkua ja se tekee minusta jo keskivertoa paremman autoilijan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei voida sanoa olenko parempi kuin keskiverto kuski kun se vaatisi riippumattoman mielipiteen. Oletan siis olevani parhaan 10% joukossa.
 

redpecka

Jäsen
Ei voida sanoa olenko parempi kuin keskiverto kuski kun se vaatisi riippumattoman mielipiteen. Oletan siis olevani parhaan 10% joukossa.
Pitäis varmaan olla jotain ihme autokouluja jossa voisi testauttaa objektiivisesti ajotaitonsa. Vaikka siinä kun täytät 18 ja ajat korttia.

No tulevaisuudessa ehkä sitten. Tällä hetkellä mikään autokoulu ei ala hylkäämään potentiaalisia ihmisiä kun kuka niitten kouluun sen jälkeen enää tulis?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös