Oletko koskaan nähnyt 500 euron seteliä?

  • 6 138
  • 41

Oletko koskaan nähnyt 500 euron seteliä?

  • Olen

    Ääniä: 111 74,0%
  • En

    Ääniä: 39 26,0%

  • Äänestäjiä
    150

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep... Möin kerran auton ja sain sileitä viissatasia kymmenenkappaletta kouraan... Oli aika näky... Se onkin sitten ainoa kerta. Sen koommin en moista ole nähnyt sen kummemmin omassa kun vieraassakaan kourassa...
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen ja vielä pinoittain. En ole pankkialalla töissä, mutta työn puolesta on tullut muutaman kerran käytyä paikassa, jossa käsitellään rahaa. Siellä tuli myös ensimmäisen kerran nähtyä 200 euron seteli. Olipa unohtunut kokonaan semmoistenkin olemassaolo ja minkä näköinen moinen paperinpala on.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ostin joskus jonkun pesukoneen ja maksoin käteisellä. Muka oli myös 500 euron seteli.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin kerran tiliä lopettaessa. Piti yksi ilta hypistellä niitä kotona ennen kuin malttoi viedä toiseen pankkiin... 200 euron seteliä sen sijaan en muista nähneeni livenä.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Pankkikortilla on 300e ostoraja vuorokaudessa. On jääny lapsuusajoilta.

Kävin ostamassa Xbox Onen NHL15:n ja Halo: MCCn. Hintaa tuli n. 470e.

Kävin pankista sisältä nostamassa 500e ja maksoin sillä.

Sain myös ennakkoperintöä mummolta 2500e viidensadan seteleinä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen, eikö joku ole nähnyt?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En ole viissatasta nähnyt kuin kuvissa.
Kahdensadan euron seteleitä näin, kun kerran Vermon raveissa olin Reima Kuislan takana totoluukulla ja hän maksoi viiden tonnin vetonsa latomalla tiskiin tarvittavan määrän kaksisatasia eikä se nippu juurikaan ohentunut.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ostin yksiön sijoitusasunnoksi. 80 -vuotias myyjä halusi maksun käteisellä. Pankissa ihmeteltiin kun pyysin heitä hankkimaan tarpeeksi käteistä rahaa konttoriinsa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Millään en muista että missä yhteydessä on näin käynyt, mutta kyllä semmoinen muistikuva on jäänyt että joskus olisin nähnyt.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Parikin kertaa.

Sain niitä pienen pinon maksuksi vanhalta autokorjaajalta konerikkoisesta autosta.

Sen lisäksi kävin kerran nostamassa pankista niitä jokusen, kun uusittiin lähes kaikki kämpän huonekalut ja silloin tuli huomattua, että kortissani oli joku perkeleen ostoraja päivää kohden.
 

lauriroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL ja KHL
Joskus kymmenisen vuotta sitten tuli noin 12-vuotiaana pideltyä kädessä kaiken kokoisia euroseteleitä, kun kaverin faijalla oli jotain bisneksiä (hämärähommia todnäk :D) ja sillä oli käteistä noin 20 000 euron edestä.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viisisatasia tuli ihmeteltyä joitakin vuosia sitten Saksan reissulla, kun kaverin matkakassa muodostui kahdesta em. setelistä. Ne muodostivat suuren ongelman, sillä iso seteli ei tahtonut kelvata maksuksi missään.

Lopulta varsin osuvasti BMW:n museossa kaveri pääsi tämän setelin rikkomaan pienemmiksi. Ehkäpä tuolla olivat tottuneet rahamiehiin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutama vuosi sitten myytiin vaimon moottoripyörä jonkun Nettimoton tms. kautta. Ostaja maksoi luonnollisesti käteisellä ja silloin taisi olla elämäni ensimmäinen kerta (ehkä myös viimeinen), kun näin 500 euron setelin/seteleitä livenä. Onhan se ihan tajuttoman iso raha, eiväthän ne edes käy maksuvälineenä läheskään kaikissa kaupoissa, mikä toki on ihan ymmärrettävääkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ai nyt tuli vihdoinkin lopullinen päätös. Tietenkin olen nähnyt kyseisen setelin ja omistanut sellaisen. Ostin rakennusalalla olevalle kaverille luottokortilla hankintoja ja hän maksoi laillisella valuutalla takaisin. En kysynyt varantojen alkuperää, miksi ihmeessä olisin niin tehnyt.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Näin kerran jonkun maksavan Auran ABC:llä kympin hampparin viisisatasella, siinäpä se ainoa kerta.

Ihme kun ottivat vastaan, ei tuollaisia tarvitse ottaa kassalla vastaan. Monesti raja menee 50 euron setelissä.

Minä en ottaisi edes viisikymppistä, enkä mielellään kaksikymppistäkään paitsi hätätapauksessa. Tosin en toimikaan minkään firman kassalla.

Maksakoot kortilla, saatana.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Nähnyt olen useaan otteeseen. Omistanut kerran noin 10 vuotta sitten. Silloin oli lompakossa hetki 500 euron seteli ja kaksi 200 euron seteliä kun kävin ostamassa ex-tietokoneeni. Sen jälkeen ei ole kumpaakaan ollut. Eikä tarvinnut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä en ottaisi edes viisikymppistä, enkä mielellään kaksikymppistäkään paitsi hätätapauksessa.

Ulkomailla saa aina välillä tai aika usein odotella ja ihmetellä, kun ei ole vaihtorahaa. Sitä ei vain ole, korttimaksu ei toimi, mutta sitten sitä vaihtorahaa lähdetään etsimään. Ja sitten sitä aina lopulta löytyy.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ihme kun ottivat vastaan, ei tuollaisia tarvitse ottaa kassalla vastaan. Monesti raja menee 50 euron setelissä.

Minä en ottaisi edes viisikymppistä, enkä mielellään kaksikymppistäkään paitsi hätätapauksessa. Tosin en toimikaan minkään firman kassalla.

Maksakoot kortilla, saatana.
Minun mielestäni jokaisen vitun kioskin pitäisi pakolla ottaa virallista maksuvälinettä vastaan. Kortilla voi höylätä vaikka persvakoa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Viidensadan euron seteli istuu huonosti tavanomaisiin lompakoihin. Pidän muutenkin hyvin vähän käteistä rahaa mukanani. Harvoin lompakosta löytyy satasta tai paria enempää, nekin ovat 20 ja 50 euron seteleinä. Jos jostakin syystä joudun vastaanottamaan isompia seteleitä, niin pyrin niistä ensi tilassa eroon. Vähänkin isomman summan kuskaan pankkiin, mutta aika harvoin olen tuossa tilanteessa.

Kun olin itänaapurissa töissä viime vuosikymmenellä, niin käsittelin säännöllisesti muutaman tuhannen euron summaa vastaavia käteiseriä, pääasiassa euroina, ruplina ja US-dollareina. Monet asiat hoidettiin tavallisesti käteisellä tuohon aikaan. Minun puoleltani kyseessä olivat aina lailliset toimet, sanottakoon se heti alkuunsa. Jos toisen osapuolen kohdalla näin ei aivan ollut, niin nähtävästi kyse oli verojen välttelystä. Näin oli esimerkiksi vuokra-asuntoni kk-vuokran maksamisen laita, fyffet maksettiin vuokranantajalle käteisellä kerran kuussa. Osan vuokra-ajasta maksut hoidettiin euroissa, osan ruplissa. Mikäpä olisi ollut kätevämpää kuin maksaa 4000 euroa 500 euron seteleinä.

Sitten oli setelien kanssa enemmän hipelöimistä, kun muutimme vuokrasopimuksen ruplapohjaiseksi. Suurin seteli Venäjällä oli tuhatruplainen, ja noihin aikoihin se vastasi ehkä noin 30-35 euroa kurssista riippuen.

Suomessa olen joutunut käsittelemään joitakin kertoja 500 euron seteleitä. Yleensä kyse on ollut tilanteesta, jossa olen myynyt yksityishenkilölle jotakin muutaman tuhannen euron hintaista, jolloin ostaja on saapunut hakemaan tavarat käteissumma mukanaan. Tuolloinkin sitä olettaisi, että 1000-1500 euroa nyt voisi nostaa vaikka pankkiautomaatista viidenkympin seteleinä, mutta kaipa ihmiset sitten hakevat näitäkin summia pankista. Onhan siinä oma vaivansa kököttää automaatilla ja nyhtää rahaa irti koneesta vähin erin.
 
Jokunen uuno on yrittänyt maksaa tuoppiaan viisisatasella. Ihmettelen käteisrahan käyttäjiä ja ylipäätään moisen välineen olemassaoloa jossain Suomessa, jossa torikahvinkin voi maksaa kortilla. Saako kolikkosälän kuljettamisesta jonkinlaista nautintoa, mitä minä en saa? Usein muuten käteisrahaa käyttävät ovat vanhempaa sukupolvea. Mummoni sanoi, että käyttää käteistä, koska ei luota pankkiin... selvä.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minun mielestäni jokaisen vitun kioskin pitäisi pakolla ottaa virallista maksuvälinettä vastaan. Kortilla voi höylätä vaikka persvakoa.

Tätä kohtihan tässä päästään poistamalla isoin seteli käytöstä. Pikkukioskeilla harvemmin kai on setelin aitouden tunnistavaa laitetta. Kun joku epämääräisen oloinen heppu tarjoaa viissatasta tupakkaa ostaessa voi pienyrittäjää vähän mietityttää kannattaako antaa kassa tyhjäksi vastineeksi yhdestä paperilapusta, joka ehkä on aito raha tai sitten ei.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Olen joskus jopa omistanut kaksi sellaista. Mieleenpainuvin oli kuitenkin se kerta Lappeenrannassa R-kioskilla, kun joku jätkä maksoi 3000€ pitkävetonsa käteisellä. Viissatasia tiskiin, huh huh. Harmitti, kun en tajunnut kysyä, mitä kohdetta pelasi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen joskus jopa omistanut kaksi sellaista. Mieleenpainuvin oli kuitenkin se kerta Lappeenrannassa R-kioskilla, kun joku jätkä maksoi 3000€ pitkävetonsa käteisellä. Viissatasia tiskiin, huh huh. Harmitti, kun en tajunnut kysyä, mitä kohdetta pelasi.
Olisit samalla kysynyt, onko sillä lisää käytössä likaantuneita seteleitä, joiden pesemisessä voisi tarvita apua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös