Oletko käynyt kesäteatterissa?

  • 2 767
  • 28

Oletko käynyt kesäteatterissa?

  • En koskaan.

    Ääniä: 30 30,9%
  • Kerran.

    Ääniä: 21 21,6%
  • Useammin kuin kerran.

    Ääniä: 43 44,3%
  • Olen ollut näyttelijänä.

    Ääniä: 3 3,1%

  • Äänestäjiä
    97

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja nyt kesän kulttuuri-pläjäys jatkoajan jäsenille! Suvisessa Suomessa on tarjolla monelaista tapahtumaa ja taidenautintoa niistä kiinnostuneille. Yksi tällainen on kesäteatteri. Usealla paikkakunnalla harrastajanäyttelijät, joissain myös alan ammattilaiset esittävät lähinnä komediallisia tai farssinomaisia näytelmiä kesäiltojemme iloksi. Joko sinä olet käynyt? Tänä kesänä tai joskus aiempina vuosina?

Kynnys mennä kesäiseen ulkoilmateatteriin on tavalliselle kaduntallaajalle varmaankin matalampi, kuin perinteiseen ns laitosteatteriin menemiselle. Kesäteatterissa tunnelma on usein vapautuneempi, huolimatta mahdollisista hyttysistä ja sadekuuroista. Ja vaikka Vintiöt tekivätkin parodiaa amatöörinäyttelijöiden taidoista omassa Tervasaaren kesäteatterissaan, on monessa pitäjässä paljon loistavia "taunoja ja ansoja", jotka vapaa-aikanaan näyttelemistä harrastavat.

Väliaika, kahvia ja pullaa..!
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viimeksi joitakin vuosia sitten katselin Tampereella Pyynikin pyörivässä teatterissa Tuntemattoman Sotilaan.

Homma oli muuten ihan jees, mutta ne taivaalla jyräävät Hornet-hävittäjät eivät oikein sopineet yhteen sen kaa, kun hirveessä kesähelteessä Lahtinen lumipuvussa tekee näyttämöllä kuolemaa.

Näissä kesäteatterihommissa on tietenkin aina juuri säästä ja ympäröivistä olosuhteista johtuvaa tahantonta komiikkaa.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muistan käyneeni kerran kesäteatterissa. Kyseessä oli joku koulun järjestemä systeemi, ja häpeäkseni en edes muista näytelmän nimeä/aihetta... Aikaakin on tosin kulunut jo n. 5 vuotta.

Nyt heinäkuun puolessa välissä olen lähdössä ystäväni kanssa katsomaan kesäteatterinäytöstä, ja mielenkiinnolla ja innolla sitä odottelen. Liputkin on jo taidettu varata ystäväni toimesta valmiiksi, nyt vain toivotaan, että sää suosisi meitä.
 

jaheka

Jäsen
Joskus kersana oon kerran käyny. Tänä kesänä pitäisi käydä katsomas HILMAN PÄIVÄT täällä Seinäjoella. On niin monta salkkarinäyttelijää mukana; Ulla, Seppo, Elina, Jukka, Maarit, Laura, Camilla, Ismo, Teemu ja Aamu. Ihan vaan näyttelijöiden takia meen katsomaan, en edes tiedä mistä se koko juttu kertoo...
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Kevyempää kesäpöljää

Toissa kesänä Suokissa katsomassa ...Trombin. Se oli kyllä aika hämärä sirkus. Lavalle tuli säännöllisin väliajoin semmoinen pellehousuinen jeppe, jolla oli steppauskengät. "Senor Molekyyl!!!" Ja sitten se alkoi stepata. Jollain tapaa tuo nauratti pirusti. Jossain vaiheessa imitoitiin pöytälätkää. Kiekkona oli mittakaava huomioiden oikean kokoinen nahkapalli. Läps läps, tönkköinä pyörivät ja vetelivät huteja. Ei tuossa jutussa sinänsä mitään syvempää sisältöä ollut, tosin tuskin oli tarkoituskaan.

80-luvun lopulla Hämeenlinnan kesäteatteriin pääsin ilmaiseksi, kun ensin suostuin kuuntelemaan silloisen asuntoministerin... Biaudetin? juttuja. Siis joku vaalimainos. Näytelmä oli näitä Puntilan isäntä -hommeleita, olisiko ollut entinen teatterinjohtaja Nousiainen isäntänä. Kännissähän se oli koko ajan, muunmuassa Hattelmalan harjulla törttöilemässä. Siitä kohdasta pidin.

Kaikkein mieluiten haen teatterielämykseni kuitenkin pikkuteattereiden usein haasteellisemmista näytelmistä, jotka pyörivät päässä vielä seuraavanakin päivänä. Vaikkapa Tampereen ja Helsingin Ylioppilasteattereita voisi suositella. Helsingissä tosin pitävät Mustikkamaalla kesäteatteriakin... Hmmm, kuitenkin viikonloppunäytös talvisena paukkupakkasiltana ja ajatuksia kirvoitavaa lientä mukana, nautinto on taattu. Kesällä minulle riittää useinmiten oma häröily.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän kesäteatterissa kuuluu käydä kerran kesässä; näin on äiti opettanut ja siitä koitan pitää kiinni. Tämän kesän pläjäys oli Suokissa pyörivä Veljeni Leijonamieli, jossa erityisesti Tommi Eronen teki hienon roolityön Korppuna.

Pääsääntöisesti olen diggaillut Helsingin laajahkosta kesäteatteritarjonnasta, mutta kerran erehdyin menemään Someron harrastelijakesäteatteriin, ja se oli kyllä karmaisevaa kuonaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Suokissa pyörivä Veljeni Leijonamieli on ollut hyvinkin suosittu. Tänä kesänä en sitä pääse katsomaan (ellen sitten saa jotain peruuspaikkoja).

Ilmeisesti esittävät sitä myös ensi kesänä?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Penskana tuli käytyä useinkin kesäteatterissa Hämeenlinnan Aulangolla. Siellä tuli nähtyä ainakin Lumikki ja seitsemän kääpiötä sekä sellainen hieman tuntemattomampi suuruus kuin Korppi ja kumppanit. Sinne toki mentiin aina pyörillä, matkaa kertyi viitisentoista kilometriä. Kerran kotimatkalla pikkuveli ajoi pyörällään ojaan. Nauroin, kun veli itki, ja sain kotona selkääni. Ei naurattanut enää.

Aikuisiällä teatteri jäi pitkäksi aikaa henkilökohtaiseen paitsioon, kunnes eräs heebo sai houkuteltua pienen porukan, minut mukaan luettuna, katsomaan TTT:iin näytelmää nimeltä Elviksen keittiössä. Pian tuon jälkeen varattiin liput Saranoita ja sardiineja -nimiseen pätkään, ja taas etsiskellään sopivaa näytelmää jonka voisi katsoa. Juu, eivät ole kesäteatteria, mutta teatteria kuitenkin.

Kysymykseen vastasin, että olen käynyt useastikin.
 

theref

Jäsen
Viimeeksi tuli käytyä pari vuotta sitten katsomassa Lappeenrannan kesäteatterissa näytelmä joka kertoi legendaarisesta "Elmosta." Petteri Summanen oli tähdittämässä näytelmää ja oikein mukavahan tuo oli.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Suokissa olen käynyt pariin otteeseen. Nähtynä on Romeo ja Julia sekä Tilatilin mainitsema Trombi. Molemmat olivat varsin hyviä ja varsinkin Trombissa sai nauraa mitä eriskummallisille jutuille. Linnakkeen teatteri on mainio paikka kesäteatterin esittämiseen.
 

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Minunkin kesäteatterikokemukset rajoittuvat Suomenlinnaan, valitettavasti tälle vuodelle en tajunnut ajoissa hommata lippuja. Koska diggailen melkoisesti historiallisista seikkailuista, oli muutama vuosi sitten esitetty Kolme Muskettisoturia koko "teatteriurani" hienoin kokemus. Talvisin käyn useimmiten KOM-teatterissa, jonka näytelmät ovat toki hyviä nekin mutta eri tavalla.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänä kesänä olen käynyt kesäteatterissa jo kahdesti. Ensin olin katsomassa Keski-Uudenmaan Teatterin "Onnellinen mies", joka oli ihan hupaisa kokemus. Lisäksi kävin Suokissa katsomassa Veljeni Leijonamielen, joka itseasiassa oli lievä pettymys. Vertasin sitä varmaan liikaa kirjaan sekä TV:ssäkin pyörineeseen elokuvaan. Seuraavana päivänä marssinkin kirjastoon lainaamaan elokuvan :)
Kuun lopussa on vielä edessä reissu Tampereelle ja Pyynikin kesäteatteriin.
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Kaksi kertaa olen käyny Pyynikin kesäteatterilla. Muistaakseni ne oli Tuntematon Sotilas, ja Täällä Pohjantähden alla. Mutta yksi hirveä asia tapahtui. Eija Vilpas pyllisti meille mustelmaista persettään.....
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oulussa pyörii paikallisen Työväen Näyttämön Moliere-komedia "Hirttämätön lurjus eli Scapin järjestää". Tarkoitus olisi ensi viikon lauantaina mennä katsomaan.

OTN:n kesäteatteritouhu on kyllä aikamoista farsseilua ollut vuodesta toiseen. Mutta mikäs siinä, kun "seksiä, hömppää ja kuperkeikkoja"-linja vetää porukkaa katsomoon vuodesta toiseen. Sitten kaatuillaan hauskasti ja näytellään tissejä. Mutta ihmisiä piisaa, kun ilmatkin hellii. Viime vuonna OTN taisi tehdä kesäteatterissa kaikkien aikojen yleisöennätyksen. Saa nähdä, lyödäänkö ennätys tänä vuonna.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On tullut kätyä

Teatteri on hieno taiteenlaji, mutta kesäteatteri voi olla totaalisen toista. Suurin osa kesäteatteriesityksistä, joita olen nähnyt, ovat olleet täyttä shittiä! Luultavasti tänäkin kesänä kuitenkin horjun jossain päin Suomea kesäisen taivaan alle ihmettelemään, mitä ihmettä minä siellä teen. Toivottavasti tämä kesä tekisi poikkeuksen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Penskana tuli käytyä useinkin kesäteatterissa Hämeenlinnan Aulangolla. Siellä tuli nähtyä ainakin Lumikki ja seitsemän kääpiötä sekä sellainen hieman tuntemattomampi suuruus kuin Korppi ja kumppanit. Sinne toki mentiin aina pyörillä, matkaa kertyi viitisentoista kilometriä. Kerran kotimatkalla pikkuveli ajoi pyörällään ojaan. Nauroin, kun veli itki, ja sain kotona selkääni. Ei naurattanut enää.

Aikuisiällä teatteri jäi pitkäksi aikaa henkilökohtaiseen paitsioon, kunnes eräs heebo sai houkuteltua pienen porukan, minut mukaan luettuna, katsomaan TTT:iin näytelmää nimeltä Elviksen keittiössä. Pian tuon jälkeen varattiin liput Saranoita ja sardiineja -nimiseen pätkään, ja taas etsiskellään sopivaa näytelmää jonka voisi katsoa. Juu, eivät ole kesäteatteria, mutta teatteria kuitenkin.

Muistatko sitä ensimmäistä ja viimeistä serkkuporukalla Ahvenanmaalle tehtyä pyöräretkeä? Pyöriähän ei tietenkään oltu huollettu etukäteen, vaan paikan päällä sitä mukaan kuin jotain ilmeni...

Ihmettelen vieläkin, miten tätimme kesti meitä pojankoltiaisia, ja sai vielä luotsattua kaikki (enemmän tai vähemmän) ehjinä pois sieltä.

Lintsin Peacockissa pyörii muuten Hair-niminen musikaali. Saisimmekohan siihen porukan kasaan?

-nimim. eräs heebo
 

TheChef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Useita hyviä löytyy...
Tänä kesänä kahdesti.

Längelmäellä Tuntematon Sotilas
Tampereelle Koko kaupungin Vinski
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Muistatko sitä ensimmäistä ja viimeistä serkkuporukalla Ahvenanmaalle tehtyä pyöräretkeä?
.......
Lintsin Peacockissa pyörii muuten Hair-niminen musikaali. Saisimmekohan siihen porukan kasaan?

-nimim. eräs heebo
Toki muistan. Ei se sentään niin traumaattinen kokemus ollut :)

Tuota Hairia voisi yrittää. Aloitan alustavat neuvottelut hallituksen kanssa ja palaan asiaan jonkin muun kanavan välityksellä.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti TheChef

Längelmäellä Tuntematon Sotilas

Minäkin olen menossa katsomaan ko. esityksen, ensi lauantaina. Odotukset näytelmää kohtaan ovat suht. korkealla.
 

TheChef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Useita hyviä löytyy...
Viestin lähetti TBK
Minäkin olen menossa katsomaan ko. esityksen, ensi lauantaina. Odotukset näytelmää kohtaan ovat suht. korkealla.

Et luultavasti tule pettymään. Sopiva sää ja rento (ei liian kriittinen) asenne niin nautit varmasti.
Alueella myynnissä myös Olutta, Siideriä, Viinejä ja Leikattua konjakkia :p

Tälläkin hetkellä kun pitää ikkunan auki niin kuuluu kun tuolla niemessä paukuttelevat...
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juuri lauantaina olin (Samppalinnassa), ja onhan sitä ennenkin tullut oltua. Tällä kertaa tosin ihan selvin päin.

Pyörivä katsomo on ihan mukava, mutta muuten takarivistä ei nähnyt kunnolla kun päitä oli edessä. Kiukkuinen ampiainen häiritsi myös teatterinautintoani ikävästi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Eppis
- - -
Lisäksi kävin Suokissa katsomassa Veljeni Leijonamielen, joka itseasiassa oli lievä pettymys. Vertasin sitä varmaan liikaa kirjaan sekä TV:ssäkin pyörineeseen elokuvaan.
- - -

Kävimme mekin Veljeni Leijonamielen katsomassa, ja olisimme menneet vaikkei poikani olisi ollut mukanakaan. Pidimme junioria myöten esityksestä melko lailla, varmaankin siksi kun ei meillä ollut siitä juurikaan ennakkomielikuvia. Kirjan lukemisestakin on jo varmaan useampi vuosikymmen.

Tommi Erosen Korppu- hahmo oli tosiaan loistava. Kristo Salmisen kaksoisroolia joutui kyllä hieman selittämään 8- vuotiaalle. Ja juniorille oli huippu se, kun osa näyttelijöistä tuli samalla lautalla pois.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kävin eilen katsomassa Meri-Oulu-festivaaleilla esitettävän "Pystyyn haudattu"-näytelmän.
Vaikka itse tarina oli varsin koskettava ja universaaleista elämän teemoista kertova, oli sovitus helevetin isolle Toppilan mölijälle paska. Ei tuollainen teatteri oikein toimi kesätapahtumassa. Varsinkin kun vakava näytelmä väännetty puolivitsiksi.

Jääkiekkoihmisiä kiinnostanee se, että mukana näyttelemässä on Kärppien lätkäselostajana kunnostautunut Pepe Hakala, joka tekee 15 vuoden jälkeen paluun näyttämöille. Ja ei Pepe ihan niin huono ollutkaan, vaikka rooli tosin oli aika mitätön.

Mutta ei Pepen takia näytelmää kannata mennä katsomaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös