Äänestin jo aiemmin, mutta lisättäköön nyt tähänkin, että viitisen vuotta olen asunut ulkomailla, ja minkäänlaista hinkua palata ei tällä hetkellä ainakaan ole. Ja jos koti-ikävä alkaa joskus vaivata, ei kun Ilta-Sanomien kommentteja lukemaan, niin kyllä se siitä karisee.
Mikä sitten Suomessa mättää? No, nykypolitiikka toki, mutta itselleni ratkaisevin tekijä viihtymättömyydelle Suomessa on sellainen yleinen ilmapiiri, jota on vaikea ihan tarkasti määritellä. Suomalaiset ottavat huonosti kontaktia muihin ihmisiin, ihan avun pyytäminen suullisesti on monille ylitsepääsemätön urakka, tarjoamisesta nyt puhumattakaan. Tämä korostuu pienen lapsen vanhempana, kun yrittää kulkea julkisissa lastenvaunujen kanssa. Nykyisessä asuinmaassani on täysin mahdotonta, että joku huomauttaisi vaunujen olevan tiellä, ja yksin ei niitä tarvitse ikinä nostaa ulos. Lasten itkuun suhtaudutaan myötätuntoisesti, ja jopa nuoret alle parikymppiset miehet saattavat ottaa kontaktia lapseen hymyilemällä ja juttelemalla. Kontrastina jossain helsinkiläisessä bussissa saa vähintään paheksuvia katseita ja tuhahduksia, jos vaunut tulevat vähänkään käytävän puolelle syvennyksestään, itkevästä lapsesta nyt ei kannata edes puhua.
Tämä kontaktin ottaminen ei tule esiin vain lasten kanssa liikkuessa, pitää Suomessa vieraillessa mm. aina yrittää muistaa juoksulenkillä olla tervehtimättä vastaantulijoita. Toinen hassu esimerkki: pelailen sählyä enemmän tai vähemmän kansainvälisessä porukassa. Jos paikalle tulee uusi ruotsalainen, hän kiertää kaikki, esittelee itsensä ("Hej, hi. Are you Swedish? Oh, Finnish. Hi, I'm Carl Johan, nice to meet you!" ja kättelee. Kun paikalle tulee uusi suomalainen, hän vaihtaa kamansa pukuhuoneen nurkassa, ja alkaa sitten lämmitellä. Mikä siinä on niin vaikeaa? Todettakoon vielä selvyyden vuoksi, että itse toimin juurikin jälkimmäisellä tavalla...
Hassu piirre ulkomailla asuessa onkin se, että oma suomalaisuus tulee jotenkin myös voimakkaammin näkyviin. Suomessa olen aina pitänyt itseäni sosiaalisempana ja puheliaampana kuin useimmat. Silti ulkomailla ulkomaisessa seurassa huomaan usein olevani seurueen hiljaisin, se, joka sanoo jotain vain, jos on oikeasti asiaa. Ehkä kuten vadelmavenepakolainen, olen löytänyt sisäisen suomalaiseni vasta ulkomailla asuessa...
Ja itse kysymykseen vastaisin, että voisin muuttaa esimerkiksi Keski-Euroopan alueelle. Sveitsi olisi melkoisen kova sana. Hienot maisemat, hyvät palkat, juoma- ja ruokakulttuuri kohdillaan ja varsin miellyttävä ilmasto. Palkatkin ovat hyvät ja vahva valuutta. Vuosi pari sitten alkoi sisällä kyteä sellainen pieni unelma, että hommaisin itselleni Sveitsin passin. Saas nähdä toteutuuko.
Ihan uteliaisuudesta, onko sinulla jotain siteitä Sveitsiin? Nimittäin muuten Sveitsin passin hommaaminen ei ole ihan yksinkertaista, vaaditaan mm. 12 vuoden asuminen maassa ja pysyvä oleskelulupa.