Oletko ekstrovertti vai introvertti?

• 1 549
  • 30

Kumpi olet?

• Äänestäjiä
    81

MegaForce

Jäsen
Olen ekstrovertti, ja huomaan usein, että Suomessa small talk -kulttuuri on hyvin vähäistä. Monissa tilanteissa, joissa lyhyt ja kevyt keskustelu voisi tehdä ilmapiiristä rennomman ja sosiaalisemman, ihmiset valitsevat mieluummin hiljaisuuden tai tiukan asiallisuuden.

Small talkilla on tärkeä rooli sosiaalisessa kanssakäymisessä. Se luo yhteyksiä ihmisten välille, madaltaa kynnystä aloittaa syvällisempiä keskusteluja ja tekee arkipäivän kohtaamisista miellyttävämpiä. Esimerkiksi odotustilanteissa, julkisessa liikenteessä tai työpaikan taukotiloissa lyhyt sananvaihto tekee tilanteista vähemmän jäykkiä ja lisää yhteisöllisyyden tunnetta.

Ekstroverttina kaipaan spontaanimpaa ja rennompaa keskustelukulttuuria, jossa lyhyet keskustelut eivät ole poikkeus vaan osa arkea. Pienet sananvaihdot tekevät päivästä paremman niin itselleni kuin muillekin, ja uskon, että suomalainenkin kulttuuri voisi hyötyä hieman avoimemmasta ja sosiaalisemmasta ilmapiiristä.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ekstrovertti, ja huomaan usein, että Suomessa small talk -kulttuuri on hyvin vähäistä. Monissa tilanteissa, joissa lyhyt ja kevyt keskustelu voisi tehdä ilmapiiristä rennomman ja sosiaalisemman, ihmiset valitsevat mieluummin hiljaisuuden tai tiukan asiallisuuden.

Small talkilla on tärkeä rooli sosiaalisessa kanssakäymisessä. Se luo yhteyksiä ihmisten välille, madaltaa kynnystä aloittaa syvällisempiä keskusteluja ja tekee arkipäivän kohtaamisista miellyttävämpiä. Esimerkiksi odotustilanteissa, julkisessa liikenteessä tai työpaikan taukotiloissa lyhyt sananvaihto tekee tilanteista vähemmän jäykkiä ja lisää yhteisöllisyyden tunnetta.

Ekstroverttina kaipaan spontaanimpaa ja rennompaa keskustelukulttuuria, jossa lyhyet keskustelut eivät ole poikkeus vaan osa arkea. Pienet sananvaihdot tekevät päivästä paremman niin itselleni kuin muillekin, ja uskon, että suomalainenkin kulttuuri voisi hyötyä hieman avoimemmasta ja sosiaalisemmasta ilmapiiristä.
Tässä sun näkemyksessä kuvaillaan nimenomaan ekstrovertin näkökulmaa small talkiin. Ekstroverttien mielestä se varmasti tekee arkipäivän kohtaamisista miellyttävämpiä ja rennompia, kun taas introvertin näkökulmasta toisia kunnioittava hiljaisuus ja omiin asioihin keskittyminen tekee tilanteista miellyttäviä.

Työpaikalla pieni small talk on itsellekin kohtalaisen tuttua, vaikka harvoin olen sitä itse käynnistämässä. Siellä kuitenkin tuntee jossain määrin kaikki työkaverit, niin pieni jutustelu tuntuu luontevalta. Täysin vieraiden kanssa jutteleminen on sitten ihan toinen juttu, jos ollaan jossain julkisella paikalla tms.

Suomessa mennään selvästi enemmän tuohon introverteille sopivaan lähestymiseen, koska meillä ollaan keskimäärin enemmän kallellaan siihen suuntaan.

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Tuo sosiaalinen introvertti kuulostaa omaan korvaan siltä, että pitäisi sanoa ekstrovertti, mutta jostain syystä haluaa silti sanoa olevansa introvertti.

Siis lähinnä tuntuu huvittavalta lisätä introvertin eteen sana "sosiaalinen", kun introvertti nimenomaan perusajatuksena ei ole sosiaalinen. Vähän sama kaiku, kun sanoisi, että joku on pasifistinen sotilas.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Introverteistä ja ekstroverteistä löytyy omat sävynsä. Politiikassakin on vasemmisto ja oikeisto, mutta eiväthän kaikki vasemmistolaiset ole kommareita ja oikeistolaiset fasisteja. Ollaan jotain siltä väliltä. Sitten meillä on vielä jokin mystinen keskustakin.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Introverteistä ja ekstroverteistä löytyy omat sävynsä. Politiikassakin on vasemmisto ja oikeisto, mutta eiväthän kaikki vasemmistolaiset ole kommareita ja oikeistolaiset fasisteja. Ollaan jotain siltä väliltä. Sitten meillä on vielä jokin mystinen keskustakin.
Ihan totta puhut. Ei tämä niin mene, että olet joko 100% ekstrovertti tai 100% introvertti. Vaaka kallistuu aina johonkin suuntaan, mutta ääripäistä löytyy lopulta hyvin vähän ihmisiä.

Tämä ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että omasta mielestäni termi "sosiaalinen introvertti" on todella outo, koska sosiaalisuus on hyvin olennainen osa ekstroverttien määritelmiä, sekä epäsosiaalisuus hyvin olennainen osa introverttien määritelmiä.

Itse näkisin, että sosiaaliset introvertit ovat oikeasti tyyliin 55% ekstroverttejä, eli ovat vain vähän kallellaan ekstrovertin puolelle, mutta ovat kuitenkin sillä puolella.

Ehkä nämä omat näkemyserot moniin muihin verrattuna johtuvat siitä, että itse asetan "välimaastossa" olevat herkemmin ekstroverttien puolelle, kun taas yleisemmin taidetaan asetella sinne introverttien puolelle. Johtunee omasta vahvasta suuntautumisesta introverttien osastolle, jonka vuoksi en kykene näkemään, että minua selvästi sosiaalisemmat ihmiset olisivat enemmän introverttien puolella. Jos lähes kaikki tuntevat olevansa jonkinlaisia introvertteja, niin koko termiltä katoaa merkitys.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vähän tuntuu että täällä introverttiutta laitetaan enemmän jonnekin autismin/neuropsykiatristen piirteiden luokse kun puhutaan aistiärsykkeiden ylikuormittumisesta jne. eikä niinkään siitä miten itse olen käsittänyt introverttiuden ja ekstroverttiuden. Noh, en minä tässä ala ihmisiä diagnosoimaan ja eivät tietyt piirteet määritä sitä täyttäisikö joku tietyt piirteet.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän tuntuu että täällä introverttiutta laitetaan enemmän jonnekin autismin/neuropsykiatristen piirteiden luokse kun puhutaan aistiärsykkeiden ylikuormittumisesta jne. eikä niinkään siitä miten itse olen käsittänyt introverttiuden ja ekstroverttiuden. Noh, en minä tässä ala ihmisiä diagnosoimaan ja eivät tietyt piirteet määritä sitä täyttäisikö joku tietyt piirteet.
No siis, eihän tämä "valinta" näiden kahden persoonallisuuspiirteen väliltä perustu varsinaisesti siihen mitä ihminen haluaa olla tai fiilispohjalta tulkitsee olevansa, vaan kyllä tähän pohjimmiltaan liittyy neuropsykiatrisia perusteita. Toki näitä voi katsoa löysemminkin ja unohtaa neurotieteeseen liittyvät asiat, mutta silloin ei puhuta enää siitä, mistä näissä persoonallisuuspiirteissä on lähtökohtaisesti kyse.

Mutta tulkintaa näissä toki aina on, eikä edes ammattilainen pysty täydellä varmuudella tarkasti määrittelemään, että miten eri ihmiset asettuvat näiden termien alle.

Minulla on oma käsitykseni aiheesta, mutta se on vain minun näkemykseni, eikä missään nimessä puhdasta faktaa. En ole alan ammattilainen, enkä edes lähellä sitä, mutta olen kiinnostunut aiheesta ja tuon mielelläni omia näkemyksiä esille tai otan kantaa muiden näkemyksiin. Tässä ketjussa toki haluttiin todennäköisesti ottaa aihe vähän kevyemmin, mikä on täysin ymmärrettävää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy