"Omissa teksteissäni minua ärsyttää eniten nuo Oivan mainitsemat kin/hän/pa/pä-jutut. Joskus, kun jälkeenpäin tekstejään lukee, huomaa, että niitä pirun kinnejä on joka toisen sanan perässä. Samaten sanajärjestykset ovat silloin tällöin ihan kummallisia."
Motolla tuntuu olevan sama ongelma kuin minulla. Kummallisinta on, että tämä tauti on iskenyt minuun vasta täällä netissä.
Oikeakielisyys on aina yhtä ongelmallinen asia. Kielenkäyttäjät suhtautuvat asiaan hyvin eri tavoin. Toiset yrittävät olla mahdollisimman korrekteja ja toiset taas vähät välittävät koko asiasta. Myös kielenhuoltajat muuttavat suosituksiaan, sillä kieli ei ole mikään muuttumaton järjestelmä.
Pieniin oikeinkirjoitus- ja tyylivirheisiin en suuremmin kiinnitä huomiota. Harmillisimpia ovat sellaiset virheet, jotka alkavat häiritä lukijan keskittymistä kirjoituksen sisältöön. Parantamisen varaa on suurimmalla osalla kirjoittajista, mutta harvalla palstan kirjoittajalla on aikaa kovin pitkään muokkailla kirjoituksiaan. Sisällöllä saa paljon anteeksi lukijalta, ja siksi jonkun tyyliniekan kömmähdyksiin ei kiinnitetä varmaan kovin paljon huomiota.
Eräs yliopistossa mm. tyylioppia opettanut suomen kielen lehtori
naureskeli ns. maallikkokielenhuoltajille. Kieltämättä heillä varmaan on taipumus takertua ammattilaisen mielestä pikkuasioihin. Kyseisen lehtorin mies kuului kuulemma näihin virheiden etsijiin. Toisaalta taas eräs arvostettu suomen kielen tutkija teki kirjoittaessaan objektivirheitä.
"Yksi asia myös ärsyttää (ja siihen törmää täällä Helsingissä usein): sanonta "kiva pelaa fudista". Eikös vain kuuluisi sanoa että "kiva pelata..."?
Kyllä kuuluisi, jos on kyse kirjoitetusta kielestä, mutta kun kyseessä on Helsingin puhekieli, niin ei kuulu. Puhekielessä on omat norminsa, joissa on vaihtelua mm. alueittain.
Pitäisikö nyt keksiä jotain minua ärsyttävää? Harmistun aina, kun potentiaalia käytetään virheellisesti. Potentiaali on monille aika hankala modus, koska sitä käyteään lähinnä kirjoitetussa kielessä. No, en minä kyllä kestä sitäkään, kun venakosta yritetään tehdä jotain muuta kuin venäläinen nainen.