Nytkö se sit loppui? HIFK:n fanikatsomon romutus

  • 22 322
  • 50

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja mikäköhän tässä on vittuilua? Fanikatsomossa on ollut pitkään liian paljon halvasta kausarista nauttivia homeperseitä, jotka eivät persettä jaksa nostaa penkistä eivätkä jaksa kannustaa. Muutos on todella hyvä, halvan kausarin vastapainoksi pitääkin odottaa kunnon kannustusta, ja seisomokatsomon laajennus on ainoa oikea ratkaisu. Kädenojennuksena halvasta kausarista nauttiville ei-niin-äänekkäille-faneille pidetään vielä alaosa C1:stä istumakatsomona. Eihän nyt tätä ratkaisua voi oikeasti kukaan pitää huonona? Junnutsetti on myös tervetullut lisä, IFK:n pitääkin saada uutta fanisukupolvea.

Halpuudesta voidaan olla montaa mieltä. HIFK:lla on miten tahansa mitaten liigan kalleimat liput. Tuolla 370 euron hinnalla millä tulevana kautena pääsee seisomaan. Useimmissa muissa liiga halleissa pääsee liki parhaille paikoille istumaan ja saa vieläpä miltei valita hallista paikan kuin paikan. Siksipä hallista pitäisi löytyä kohtuu hintainen istumapaikka vaikka sitten fanikortti ostamalla kaikille ikäryhmille.

Todettakoon että HJK:lla maksaa kahden hengen vip kortti 2500 euroa kausi. Sisältäen ruuan ja juoman ennen matsia kahvit erätauolla valmentaja haastatteluineen. Eteläpäätyyn pääsee vajaalla satasella. Hinnat eivät ole missään suhteessa HIFK:n hintoihin.

Kerrotaan vielä lopuksi että siellä ylärivillä oli useimmassa ottelussa kuusivuotiaita fanin alkuja seuraamassa otteluja joille oli tarkoitus kuulemma ostaa jostain päin hallia omat liput jotta olisivat päässeet myös tulevana kautena seuraamaan otteluja vanhempiensa kanssa.

Itse siis olen nyt vaihtanut paikkani B3:een. Halvemmalla olisin päässyt äänestämällä jaloilla ja vaihtamalla hallia. Luonto ei vain anna periksi sitä paitsi tiedättekös miksi muissa halleissa summeri soittaa erän päätteeksi. Jotta katsojat heräävät ostoksille.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo F1:n Kausari oli jo viime kaudella valikoimassa.
Tuo on mennyt mulla ihan ohi sitten viime kaudella, että oli jo tarjolla.

Nyt tässä keskustelua seuratessa ja osan valittaessa alariveihin myytävistä istumapaikoista... miten olisi, jos E9 katsomosta ylempi puolikas muutettaisiin saman hintaisiksi kausareiksi(en tiedä mikä on hinta tarkalleen nyt)... samalla saataisiin se virallisestikin se toinen fanikatsomo halliin?
Ainakin eräs huuto saisi vielä lisää potkua heti alusta alkaen :)
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Vihdoinkin jonkinlaista eteenpäin menoa, toivotaan että se näkyy ensi kaudella modernin kannattamisen lisääntymisen merkeissä missä Nordis on kieltämättä laahannut viime vuodet jopa Espoota jäljessä.

Täytyy taas ihmetellä miksi alakerran stondikseen ei tehty omaa junnukausaria (esim. 235€)? Olisi energinen nuori porukka ja heidän chänttinsä päässeet paremmin esille, nyt suurin osa heistä jää todennäköisesti F1:een josta ääni hädin tuskin kuuluu edes F3:een.

Myös B5:en kahdesta viimeisestä rivistä oltaisiin voitu tehdä seisomapaikat, ja rakentaa niiden edessä olevaan ''kuoppaan'' capolle oma koroke.
 

seetre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ingvar Hirdwall
Todettakoon että HJK:lla maksaa kahden hengen vip kortti 2500 euroa kausi. Sisältäen ruuan ja juoman ennen matsia kahvit erätauolla valmentaja haastatteluineen. Eteläpäätyyn pääsee vajaalla satasella. Hinnat eivät ole missään suhteessa HIFK:n hintoihin.

Pitäiskö olla - fudisareena kyntää alle 50% täyttöasteella, Nordis lähempänä 90%. Lätkä myy täyteen > 30% peleistä kun taas fudisareenalla tätä ei tapahdu (pl mahdolliset huippueuropelit).
Todettakoon etteivät kyseiset tuotteet edes kilpaile keskenään joten loppupeleissä turha verrata hintojakaan.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myös B5:en kahdesta viimeisestä rivistä oltaisiin voitu tehdä seisomapaikat, ja rakentaa niiden edessä olevaan ''kuoppaan'' capolle oma koroke.
Tähän lienee järkisyy... eli kaksi alinta riviä ei voi olla seisomapaikkoja, koska olisivat olleet näköeste... eli takaa ei joiltain paikkoja olisi nähnyt maalia kunnolla.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaikki muutokset, jotka mahdollisesti tuovat lisää tunnelmaa halliin, niin otetaan ilolla vastaan. Liikaa on ollut tunnelmaltaan latteita pelejä viime vuosina Nordiksella (mukana myös lauantain kotipelejä, joiden pitäisi olla tunnelmaltaan parhaita).
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
HIFK ja Fan Club, voitte haistaa pitkän paskan tunnelmanne kanssa. Seisomakatsomot eivät ole jääkiekkokatsomoissa nykyaikaa, vaan jotain vitun wannabe ruotsi/futis/tiesmitä v*tun paskaa brittiläisittäin pukeutuville teineille ja Ilmalan nilkeille. Katkaisen vuodesta -95 alkaneen yhtäjaksoisen kausikorttilusimisen (ja huomattavasti pidemmän irtolipuilla) tähän. Pitäkää tunkkinne.
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En voi sille mitään, mutta tuo BigRedBobin vuodatus ja allekirjoitus saivat nauramaan:”Ei mikään naurettava Ilmalan Puuhamaa, vaan perinteistä DDR-tunnelmaa ja lätkää. Tosin kaipaan aikoja, jolloin toppatakkiset äijät tupakoivat seisomakatsomossa, finninaamat huusivat popkornia ja IFK sai taklata.” Vaikuttavat olevan ristiriidassa.

Itse toivotan laajennetun seisomakatsomon tervetulleeksi. Olisivat voineet vieläkin enemmän laajentaa sitä. Kyllä ihmisen pitää jaksaa 60 minuuttia seistä, ja jos ei jaksaisikaan, niin hallissa on se 8000 istumapaikkaa joista voi valita.

Nordis on ollut mestaruuden jälkeen todella hiljainen ja on lähinnä hävettänyt kuinka vielä kymmenen vuotta sitten kunnioitusta herättänyt kannattajatoiminta on vain keskitasoa SM-liigassa. Kyllä Suomen hienoimmalla seuralla pitää ehdottomasti olla parhaat ja äänekkäimmät kannattajatkin.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En voi sille mitään, mutta tuo BigRedBobin vuodatus ja allekirjoitus saivat nauramaan:”Ei mikään naurettava Ilmalan Puuhamaa, vaan perinteistä DDR-tunnelmaa ja lätkää. Tosin kaipaan aikoja, jolloin toppatakkiset äijät tupakoivat seisomakatsomossa, finninaamat huusivat popkornia ja IFK sai taklata.” Vaikuttavat olevan ristiriidassa.
Tämä oli allekirjoituksen alla olleen henkilön nostalginen, mielestäni hauska heitto, ei oma näkemykseni, niinkuin varmasti kovin fiksuna ihmisenä tajusit, siksi siinä luki alla se Riku Rantala.

Seisomakatsomot eivät ole nykyaikaa, eikä seisova, pomppiva urpolauma tee mitään tunnelmaa (ainakaan hyvää) omasta mielestäni. Todella toivon, ettei Helsinki Gardeniin (jos sellaista koskaan tulee) laiteta mitään 60-luvun muinaisjäännekatsomoita.
 

Dale Cooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Mother Nature Hockey
Seisomakatsomot eivät ole nykyaikaa, eikä seisova, pomppiva urpolauma tee mitään tunnelmaa (ainakaan hyvää) omasta mielestäni. Todella toivon, ettei Helsinki Gardeniin (jos sellaista koskaan tulee) laiteta mitään 60-luvun muinaisjäännekatsomoita.

Ihan ilman mitään provoilua kysyn, että mikä sinun mielestäsi tekee sitten hyvän tunnelman?

Seistessä ihmiset ovat huomattavasti aktiivisempia kannattamaan ja äänikin lähtee ihan fysiologisista syistä kovempaa. Pomppimisesta en itsekään juuri välitä, mutta kyllä sekin luo yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka mielestäni on yksi olennainen osa faniutta. Ollaan yhdessä joukkueen takana.

Omasta mielestäni ne, jotka luovat sitä tunnelmaa ja kannustavat joukkuetta näyttävästi ja äänekkäästi, ansaitsevat hyvät paikat katsomosta. F1 ei näy eikä kuulu hallin toiselle puolelle, kun kaikki se potentiaali hukkuu kattorakenteisiin. Itse pidän hienona sitä, että ensi kaudella näille veijareille annetaan näyttöpaikka. Suomen tyylikkäimpiä faneja me ollaan, mutta äänekkäimpiä ja näyttävimpiä ei olla oltu vuosiin. Talviklassikoissa toki eri asia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sallinette, että otan osaa keskusteluun siitä, miten tunnelma syntyy urheilutapahtumaan.

Mielestäni hyvää fiilistä ei voi saada aikaan laskelmoimalla ja tekemällä tarkkoja suunnitelmia siitä, minkälaista käyttäytymistä hallille halutaan. On eri asia laittaa puitteet kuntoon, kuin luoda varmuudella hyvä tunnelma. Jokaisen vakikatsojan viihtyminen nousee yksilöstä käsin, ja niinpä katsomosuunnittelulla voidaan vaikuttaa asiaan. Kun jokaiselle on tarjolla jotain, on todennäköisempää, että eri tavoilla kannattamaan tulleet katsojat viihtyvät ja tuovat tunnelmaa. Itse näen, että pomppiminen ja yhtäjaksoinen möykkä ovat hyvää tunnelmaa, jos tätä harrastavat tekevät sitä omasta vapaasta halustaan enemmän kuin ryhmäpaineesta. Esim. RB:n meininki on loistavaa, meillä kiikutaan toisinaan tiistaihöntsissä rajamailla. Pääasiassa kuitenkin esim. Eteläpäädyn laajentaminen toimi mainiosti, ja ääntä sekä "sähköä" tuli kertaheitolla lisää.

Yllämainituista syistä tervehdin ilolla Nordiksen katsomouudistusta. On hyvä idea laittaa matoa koukkuun, jotta junnutkin voisivat tulla nostamaan matsien volyymia, sehän on tunnetusti ollut nyt parina viime vuotena alhaisempaa. Joka tapauksessa Nordikselle jää riittävästi tilaa niillekin, jotka eivät halua em. toimintaan ottaa osaa. Tätä tarkoitan sillä, että jokaisella on mahdollisuus kannattaa tyylillään.

HIFK:n kausarihintoja olen ihmetellyt usein. Kalliita kategorioita tuntuu olevan useita, mutta halvempia ei juurikaan. Joskin starcatilta tiedustelisin, mistä tieto alle 100 euron EP-hinnasta on peräisin. Opiskelija-, junnu- ja eläkeläiskausarit maksavat muistaakseni 109e.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ihan ilman mitään provoilua kysyn, että mikä sinun mielestäsi tekee sitten hyvän tunnelman?
No, olen käynyt säännöllisesti kotimatseissa 90-luvun alusta (fanikatsomossa 94-95-kaudesta)
ja satunnaisesti jo sitä ennen, eikä tunnelmassa muistaakseni takavuosina ollut mitään vikaa ja hyvin ja helvetin kovalla äänellä ne huudot/taputukset silloin lähtivät. Ja kun oikein hyvin meni kaukalossa, niin spontaanisti sitä saattoi kannattaa seistenkin välillä.
Vielä vastaus kysymykseesi, hyvä tunnelma syntyy spontaanisti, kun kaukalossa tapahtuu yleisöä kiinnostavia asioita, se ei synny mistään ennaltaopetetuista huudoista ja pomppimisista jne. No, itse olen ehkä enemmän pohjoisamerikkalaisen tyylin hillitty kannattaja enkä kestä mitään jalkapallokulttuuria lainkaan. Kukin tavallaan, mutta olo on haikea ja harmittaa, sillä luultavasti katkaisen kausikorttilusimisen tähän, koska tuote kaukalossa ei vastaa kausikorttien hintoja muuten, kuin fanikatsomohintojen osalta.
 

meiji

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, olen käynyt säännöllisesti kotimatseissa 90-Ja kun oikein hyvin meni kaukalossa, niin spontaanisti sitä saattoi kannattaa seistenkin välillä.
Vielä vastaus kysymykseesi, hyvä tunnelma syntyy spontaanisti, kun kaukalossa tapahtuu yleisöä kiinnostavia asioita, se ei synny mistään ennaltaopetetuista huudoista ja pomppimisista jne. No, itse olen ehkä enemmän pohjoisamerikkalaisen tyylin hillitty kannattaja enkä kestä mitään jalkapallokulttuuria lainkaan. Kukin tavallaan, mutta olo on haikea ja harmittaa, sillä luultavasti katkaisen kausikorttilusimisen tähän, koska tuote kaukalossa ei vastaa kausikorttien hintoja muuten, kuin fanikatsomohintojen osalta.

Eihän tuo edes ole kannattamista? Eikös kannattajan kuulu olla joukkueen takana silloinkin kun pelaavat huonosti. Enkä nyt tarkoita että ei saisi protestoida, mutta kyllä Helsingin IFK:n kannattajakatsomon pitää pystyä kannustamaan niissä lokakuisen tiistain Kalpa väännöissäkin, vaikka peli ei laadukasta olisikaan.

Ja huomioin toki, että näemme asiat täysin toisin. Itse taas en voi kestää amerikkalaista kannattamistyyliä, poislukien yliopisto-sarjat. Olen asunut Yhdysvalloissa ja käynyt melkoisen monessa NHL ja AHL-ottelussa, ja niissä on poikkeuksetta aivan surkea tunnelma. Porukka tunkee popcornia suuhun ja jos taululle tulee "clap your hands" tai "Go team go" tulee yleisöstä jotain ääntäkin. Joo, ja on poikkeuksia näissäkin mutta paska tunnelma lähes aina. Toki kulttuuri vaikuttaa siihen myös, mutta itse suosin keski-eurooppalaista kannattamista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oman näkemykseni mukaan kannattajalla ja fanilla on vissi ero. Fani on yltiöpäinen ja äänekäs, jopa riehakas. Fani luo omalla käytöksellään tunnelmaa halliin ja tartuttaa väkisinkin tekemisen meininkiä muille ympärillä oleville, vaikka moni ei riehakkaaksi ryhtyisikään. Kannattaja saattaa seurata peliä intensiivisesti ja käydä paljonkin matseissa, mutta hän keskittyy pääasiassa muuhun kuin kannustamiseen. Molemmat ovat seuralle tärkeitä, monessa mielessä kannattaja voi olla jopa taloudellisesti tärkeämpi. Tunnelman luomisessa koko halliin faneilla on kuitenkin huomattavasti suurempi merkitys ja on ihan oikein, että tätä on nyt lähdetty seuran puolesta tukemaan.

Kannattajille on hallissa noin 8000 paikkaa, faneille 200 (luvut ovat vain arvioita!). Omiin silmiini on näyttänyt siltä, että muutaman viime kauden aikana (pl. mestaruuskevät), fanikatsomossa on istuttu lähinnä vain halvempien kausikorttien vuoksi. Saavutetuista eduista on tietenkin vaikea luopua ja jos joku tämän takia nyt jättää kausikorttinsa ostamatta ja loukkaantuu verisesti, itse ainakin kyseenalaistan tällaisen henkilön faniuden. Ja fanikatsomo on ymmärtääksni nimensä mukaisesti tarkoitettu faneille, jotka pitävät ääntä. Luonnollista poistumaa kausareissa tulee aina, se on selvä ja sille ei voi mitään. Toisaalta, vanhojen poistuessa tilaa vapautuu uusille ja se on aika usein ihan hyväkin juttu. Vanhojen vieruskavereiden kanssa voi varmaan mennä toimistolle ja kysyä, löytyisikö esim. viittä vierekkäistä paikkaa jostakin ja näin voi jatkossakin istua kavereiden kanssa samassa seurueessa.

Niin, juu, se hinta. No, kaikella on hintansa. IFK:lla on kalliit liput, mutta ei se ole mikään salaisuus. Se koskee myös fanikatsomoa. Näin se on ollut ja tulee aivan varmasti olemaan siihen saakka, kunnes Garden on pystyssä ja sinne siirrytty. Kaikilla harrastuksilla on hintansa. Joko seisot ja luot tunnelmaa ja pääset halvemmalla tai istut ja maksat enemmän. Helppoa.

Muutokset voivat olla jollekin yksittäiselle nykyiselle fanikatsomolaiselle huonoja, mutta isossa kuvassa uudistus palvelee kaikkien etua: seuran, fanien, joukkueen ja muidenkin katsojien. Ja voihan sinne jäädä jatkossakin, pitää vain sitoutua fanittamiseen. Elämä on täynnä valintoja. Jos nyt jää kausarin hankkiminen siksi, ettei sitä saakaan enää puoleen hintaan tekemättä mitään, se saakin jäädä. Tässä minun mielipiteeni.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Eihän tuo edes ole kannattamista? Eikös kannattajan kuulu olla joukkueen takana silloinkin kun pelaavat huonosti. Enkä nyt tarkoita että ei saisi protestoida, mutta kyllä Helsingin IFK:n kannattajakatsomon pitää pystyä kannustamaan niissä lokakuisen tiistain Kalpa väännöissäkin, vaikka peli ei laadukasta olisikaan.
Niin kyllä mä luokittelen itseni kannattajaksi, kyllä mä aina joukkueelleni olen huutanut ja taputtanut, käynyt kotimatsit katsomassa, vaikka peli ei laadukasta olisi ollutkaan ja kantanut tuhansia ja taas tuhansia euroja IFK:lle tässä vuosien mittaan. Enkä ole kyllä protesteihin osallistunut, en ole muiden urpojen mukana huutanut milloin Soppaa ja milloin Penttiä ulos, ainoastaan joku Köllin myymiseen liittyvä mielenilmaus taisi olla. Toki NHL-matsien tunnelma runkosarjassa on vaisuhko, mutta kyllä mä olen itse ollut muiden mukana ihan hurmioituneessa tilassa mm. ihan perus arki-NBA-matseissa.

Ja voihan sinne jäädä jatkossakin, pitää vain sitoutua fanittamiseen. Elämä on täynnä valintoja.
Elämä on valintoja. Sitoutumisesta sen verran, että vaikka IFK:ta rakastankin, niin elämä on kuin englantilainen aamiainen; sika sitoutuu siihen, mutta kana osallistuu. Tiedä sitten kumpi on fiksumpaa. Hyvin kiteytetty kuitenkin kannattajan ja fanin ero. Ehkä mä olen liian old school.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oman näkemykseni mukaan kannattajalla ja fanilla on vissi ero. Fani on yltiöpäinen ja äänekäs, jopa riehakas. Fani luo omalla käytöksellään tunnelmaa halliin ja tartuttaa väkisinkin tekemisen meininkiä muille ympärillä oleville, vaikka moni ei riehakkaaksi ryhtyisikään. Kannattaja saattaa seurata peliä intensiivisesti ja käydä paljonkin matseissa, mutta hän keskittyy pääasiassa muuhun kuin kannustamiseen. Molemmat ovat seuralle tärkeitä, monessa mielessä kannattaja voi olla jopa taloudellisesti tärkeämpi. Tunnelman luomisessa koko halliin faneilla on kuitenkin huomattavasti suurempi merkitys ja on ihan oikein, että tätä on nyt lähdetty seuran puolesta tukemaan.

Kannattajille on hallissa noin 8000 paikkaa, faneille 200 (luvut ovat vain arvioita!). Omiin silmiini on näyttänyt siltä, että muutaman viime kauden aikana (pl. mestaruuskevät), fanikatsomossa on istuttu lähinnä vain halvempien kausikorttien vuoksi. Saavutetuista eduista on tietenkin vaikea luopua ja jos joku tämän takia nyt jättää kausikorttinsa ostamatta ja loukkaantuu verisesti, itse ainakin kyseenalaistan tällaisen henkilön faniuden. Ja fanikatsomo on ymmärtääksni nimensä mukaisesti tarkoitettu faneille, jotka pitävät ääntä. Luonnollista poistumaa kausareissa tulee aina, se on selvä ja sille ei voi mitään. Toisaalta, vanhojen poistuessa tilaa vapautuu uusille ja se on aika usein ihan hyväkin juttu. Vanhojen vieruskavereiden kanssa voi varmaan mennä toimistolle ja kysyä, löytyisikö esim. viittä vierekkäistä paikkaa jostakin ja näin voi jatkossakin istua kavereiden kanssa samassa seurueessa.

Niin, juu, se hinta. No, kaikella on hintansa. IFK:lla on kalliit liput, mutta ei se ole mikään salaisuus. Se koskee myös fanikatsomoa. Näin se on ollut ja tulee aivan varmasti olemaan siihen saakka, kunnes Garden on pystyssä ja sinne siirrytty. Kaikilla harrastuksilla on hintansa. Joko seisot ja luot tunnelmaa ja pääset halvemmalla tai istut ja maksat enemmän. Helppoa.

Muutokset voivat olla jollekin yksittäiselle nykyiselle fanikatsomolaiselle huonoja, mutta isossa kuvassa uudistus palvelee kaikkien etua: seuran, fanien, joukkueen ja muidenkin katsojien. Ja voihan sinne jäädä jatkossakin, pitää vain sitoutua fanittamiseen. Elämä on täynnä valintoja. Jos nyt jää kausarin hankkiminen siksi, ettei sitä saakaan enää puoleen hintaan tekemättä mitään, se saakin jäädä. Tässä minun mielipiteeni.
Nyt puhuu vanha rouva asiaa ja kyse ei siis ole Juvesta. Ketjun parasta tekstiä, mun kirjoituslahjat eivät tuohon olisi riittäneet, vaikka ajatukset menevät hyvin yksiin omieni kanssa.

Ps. Meitin firman tsetit & aitiot on laitettu Köllille etiäpäin tilaukseen. Mitä nopeammin tämän teemme, sitä helpompi on kasata tulevienkausien joukkuetta.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Oman näkemykseni mukaan kannattajalla ja fanilla on vissi ero. Fani on yltiöpäinen ja äänekäs, jopa riehakas. Fani luo omalla käytöksellään tunnelmaa halliin ja tartuttaa väkisinkin tekemisen meininkiä muille ympärillä oleville, vaikka moni ei riehakkaaksi ryhtyisikään. Tunnelman luomisessa koko halliin faneilla on kuitenkin huomattavasti suurempi merkitys ja on ihan oikein, että tätä on nyt lähdetty seuran puolesta tukemaan.

Omiin silmiini on näyttänyt siltä, että muutaman viime kauden aikana (pl. mestaruuskevät), fanikatsomossa on istuttu lähinnä vain halvempien kausikorttien vuoksi. Saavutetuista eduista on tietenkin vaikea luopua ja jos joku tämän takia nyt jättää kausikorttinsa ostamatta ja loukkaantuu verisesti, itse ainakin kyseenalaistan tällaisen henkilön faniuden. Ja fanikatsomo on ymmärtääksni nimensä mukaisesti tarkoitettu faneille, jotka pitävät ääntä.

Niin, juu, se hinta. No, kaikella on hintansa. Joko seisot ja luot tunnelmaa ja pääset halvemmalla tai istut ja maksat enemmän. Helppoa.

Ja voihan sinne jäädä jatkossakin, pitää vain sitoutua fanittamiseen. Elämä on täynnä valintoja. Jos nyt jää kausarin hankkiminen siksi, ettei sitä saakaan enää puoleen hintaan tekemättä mitään, se saakin jäädä.

Omalta osaltani tämä uusi seisomakatsomo tulee juuri omalta riviltäni alkaen ylöspäin, joten tämä koskee myös minua. En ole tyytyväinen tähän, koska mielestäni ainoa oikea tapa luoda tunnelmaa ja olla fani ei ole se että seisot, hypit ja pompit. Itse ainakin olen huutanut ja laulanut ääneni käheäksi kuluneilla kausilla, istuen. Kyllä niinkin voi ääntänsä käyttää ja olla mukana, vaikkakin on pakko myöntää, että esim. omalla rivillä 90% istui hiljaa suurimman osan matseista ja osallistui ainoastaan taputtaen välillä.

Itse kuitenkin tahtoisin edelleen olla mukana fanikatsomossa huutaen ja laulaen, mutta en tahdo osallistua tähän seisomalla joka matsissa, vaan istuen, toki niin että tunnelman ja pelin viedessä mennessään olisi mahdollista nousta ylös. Mutta millä todennäköisyydellä nyt istumapaikkansa säilyttäneet fanikatsomolaiset luovuttaisivat paikkojaan yhtään kellekään, joten ainoa tapa saada istua on mennä muualle ja maksaa siitä sikahinta?

Yleensäkin se, että nyt linjataan se mikä on ainoa oikea tapa kannattaa, on käsittämätöntä. Istuen ei voi huutaa, laulaa, taputtaa ja luoda tunnelmaa? Mielenkiintoista olisi myös tietää miten ja mihin sijoitetaan meidät jotka todellakin haluamme olla mukana luomassa tunnelmaa nimenomaan fanikatsomossa, mutta ei seisten vaan istuen, koska alapuolella olleet tuskin paikoistaan luopuvat.

Muutoksia toki pitää tehdä ja tapahtua ja toivon ettei tämä jää vain puheen tasolle ja meillä on tulevalla kaudella puolityhjä hiljainen seisomakatsomo, jossa vain patsastellaan junioreiden kanssa kädet taskuissa, kuten menneellä kaudella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensäkin se, että nyt linjataan se mikä on ainoa oikea tapa kannattaa, on käsittämätöntä. Istuen ei voi huutaa, laulaa, taputtaa ja luoda tunnelmaa? Mielenkiintoista olisi myös tietää miten ja mihin sijoitetaan meidät jotka todellakin haluamme olla mukana luomassa tunnelmaa nimenomaan fanikatsomossa, mutta ei seisten vaan istuen, koska alapuolella olleet tuskin paikoistaan luopuvat.

Muutoksia toki pitää tehdä ja tapahtua ja toivon ettei tämä jää vain puheen tasolle ja meillä on tulevalla kaudella puolityhjä hiljainen seisomakatsomo, jossa vain patsastellaan junioreiden kanssa kädet taskuissa, kuten menneellä kaudella.

En usko, että tässä on mitenkään linjattu oikeaa tai väärää tapaa kannattaa tai kannustaa joukkuetta seuran tai Fan Clubin puolelta, vaan nojauduttu kokemukseen siitä, millä tavalla saadaan paras tunnelma fanikatsomoon. Ajan henki on sellainen, että seisomakatsomoissa tunnelma on paras lähes hallista riippumatta. Tässä asiassa kannattaa katsoa myös Suomen rajojen ulkopuolelle, vaikka muuten ei ulkomailta kaikkia katsomokulttuuriasioita Suomeen haluaisikaan.

Itseensä tätä muutosta ei mun mielestä pidä missään tapauksessa ottaa eikä tässä mun näkemykseni mukaan ole kysymys siitä, että joku kannattaisi tai kannustaisi väärin, vaan siitä, että tunnelma fanikatsomossa on ollut pystyynkuollutta jo jonkin aikaa ja nyt oli muutoksen aika. IFK:n on aika ottaa takaisin valtikka siitä, että Nordiksella on Suomen paras tunnelma. Toki isossa kuvassa näin on ollutkin, koska koko halli lähtee kannustamiseen todella hyvin mukaan. Huutoja ja lauluja tosin on turha kuin fanikatsomosta odottaa varmaan jatkossakaan. Nyt tarjotaan mahdollisuus siihen, että saadaan huutajat ja laulajat samaan nippuun ja lisää volyymia.

Toivotaan tosiaan, että muutoksella saadaan se lopputulos, mitä haetaankin. Paljon on myös joukkueen harteilla, sillä parhaan tunnelman aina on Nordiksella luonut taisteleva joukkue. IFK-fanit ovat kriittisiä ja löysiä otteita siedetään huonosti. Jos joukkue taistelee, fanit kyllä huomioivat sen, lopputuloksesta huolimatta. Suomalaiset vain nyt ovat sellaisia, että voittavaa joukkuetta tuetaan enemmän kuin häviävää. IFK-fanit ovat ihan samanlaisia tässä asiassa kuin muutkin suomalaiset.

IFK:ta on kritisoitu (täälläkin) siitä, että se ei ota äänekkäitä ja nuorempia faneja riittävän hyvin huomioon. Nythän näin ollaan tekemässä tai jo tehty. Eikö nyt olisi näiden kritisoijienkin aika seistä sanojensa takana ja saapua sankoin joukoin katsomoon luomaan tunnelmaa? Huutelu ja kritisointi on aina helppoa, nyt on "vastapuolellakin" (faneilla) tekojen aika. Uusi kausi lähtee aina puhtaalta pöydältä ja jokainen fanikatsomolainen voi nyt itse päättää, että antaa kaikkensa joka matsissa ja katsotaan, mitä siitä seuraa. Kun asenne on kunnossa, se kyllä huomataan. Sitähän täälläkin aina hoetaan :).
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:n kausarihintoja olen ihmetellyt usein. Kalliita kategorioita tuntuu olevan useita, mutta halvempia ei juurikaan. Joskin starcatilta tiedustelisin, mistä tieto alle 100 euron EP-hinnasta on peräisin. Opiskelija-, junnu- ja eläkeläiskausarit maksavat muistaakseni 109e.

Hinnasta en ole sanonut mitään sen kuitenkin tiedän että menneellä kaudella myytiin F1 katsomon niin sanottua junnu settiä joten ei se ole ensi kauden uutuus. Hinnoista sen verran että niin kuin jo sanoin ne on suhteessa liigan kalleimmat. johtyuvat osaksi siksi että halli on liian pieni. siksipä pitäisi myynnissä olla myös kohtuuhintaisia istumapaikkoja, vaikka sitten fani kortilla.

Miksei tätä fanikatsomon uudelleen järjestelyä voitu jättää tekemättä kun laajennukseen HIFK ei ole valmis kun uusi halli on kuitenkin kulman takana. Faniklubi heittää maksavat jäsenensä ulos toiminnastaan. En nimittäin tarvitse fanikorttia saadakseni alennuksen fanitavarasta. siihen riittää mikä tahansa kausikortti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksei tätä fanikatsomon uudelleen järjestelyä voitu jättää tekemättä kun laajennukseen HIFK ei ole valmis kun uusi halli on kuitenkin kulman takana. Faniklubi heittää maksavat jäsenensä ulos toiminnastaan. En nimittäin tarvitse fanikorttia saadakseni alennuksen fanitavarasta. siihen riittää mikä tahansa kausikortti.

Mielenkiintoinen näkökulma. Eli sinun mielestäsi IFK:n ja Fan Clubin olisi pitänyt antaa tunnelman pudota entisestään, koska sinä haluat istua omalla paikallasi (?) huomattavan paljon halvemmalla kuin mitä muista saman tasoisista istumapaikoista joutuu maksamaan? Ja että pitäisi odottaa vielä toistaiseksi määrittelemätön aika Gardenin valmistumiseen asti ja vain toivoa, että halliin saadaan jollakin tavalla hallin huonoimmille paikoille nuoria ja muita intohimoisia faneja? Mitä tarkoitat sillä, että HIFK ei ole valmis laajennukseen? Mihin laajennukseen? Fanikatsomon laajennukseen? Miksei HIFK ole valmis? Vai etkö sinä vain ole?

Faniklubi heittää maksavat jäsenensä ulos toiminnastaan. Anteeksi, mutta mitäköhän vittua? Ei Fan Club ymmärtääkseni ketään ole pois heittämässä, vaan fanikatsomoa muokataan enemmän kannustamista tukevaksi. Maksava asiakas on myös mielenkiintoinen näkemys. Itse maksoin viime kauden jäsenyydestäni hulppeat 5€. Kyllähän tuolla hinnalla toki pitäisi tarjota jokaiselle fanikatsomoon istumaan haluavalle, joka ei edes taputuksiin vaivaudu osallistumaan, puolet halvempi kausikortti. Ja liittyykö joku IFK:n kannattaja Fan Clubiin vain saadakseen alennusta tuotteista? Luulisi, että se olisi mukava lisä, mutta ei mikään itseisarvo tai "kiristyksen väline". Tietääkseni IFK:n virallisella Fan Clubilla on yli 2000 jäsentä. Näistä vain pieni osa istuu fanikatsomossa. Moni ei varmaankaan käy edes peleissä säännöllisesti, mutta haluavat Fan Clubiin silti kuulua. Ja eikös Fan Clubin ihan ensisijainen tarkoitus ole karkeasti sanottuna tarjota mahdollisuus vieraspelimatkoihin? Kyllä sillä femman fanikortilla on tarjottu ihan riittävästi sisältöä. Moni varmasti on ihan vain kannatuksen vuoksikin Fan Clubin jäsen, vaikka ei vieraspeleissä kävisikään tai istuu kausarilla muualla Nordiksella. Kenenkään taloutta jäsenyys ei todellakaan kaada.

Jotenkin tuntuu, että ne, jotka tästä uudistuksesta eniten nurisevat, ovat niitä, jotka eivät ole valmiita laittamaan rikkaa ristiin tunnelman kohottamiseksi. Olisivatkohan itsekkäitä ihmisiä, jotka ajattelevat vain omaa napaansa eivätkä ymmärrä, että kysymys on suuremmasta kokonaisuudesta? Tiedä häntä, mutta siltä se tuntuu. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla, minkälainen meininki fanikatsomosta pärähtää ja miten se vaikuttaa koko hallin fiilikseen.
 
Viimeksi muokattu:

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Varjelkoon, että mä tykkään mitä, ja etenkin miten tämä analyyttinen täti BOL asiasta ja sen näkökulmista kirjoittaa.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kyllä, rouva räppää asiaa. Itse en jaksa missään nimessä ottaa fanitoimintaan mukaan, joten maksan tottakai täyden hinnan kausarissa, myös ensi vuonna. Tämä on itseasiassa nykyään jo niin automaatio, että IFK lähettää mulle pelkän laskun, eikä mitään turhia vahvistuksia.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Mielenkiintoinen näkökulma. Eli sinun mielestäsi IFK:n ja Fan Clubin olisi pitänyt antaa tunnelman pudota entisestään, koska sinä haluat istua omalla paikallasi (?) huomattavan paljon halvemmalla kuin mitä muista saman tasoisista istumapaikoista joutuu maksamaan?

Fan Clubin olisi pitänyt kantaa vastuuta kaikista faneista, ei vain niistä jotka ovat tätä uudistusta ajaneet. Nyt kustiin vanhojen fanien nilkoille ja "haetaan uutta verta" hinnalla millä hyvänsä. Itse haluaisin HUUTAA omalla paikallani. Paikalla jolta näkee kentälle. Nyt dumpattiin istumaan haluavat(ja kuten alussa kerroin, lapsien kanssa matseissa kävijätkin) alariveille, josta ei ole omaan näkökulmaani mitään järkeä peliä seurata.

Samaa mieltä olen siitä, että poislukien mestaruuskauden, fanikatsomossa on ollut rauhallista, koska joinain kausina esim. D-päädyssä ei ollut kuin puolet katsomosta kausikorttilaisia. Noh, nyt niistä päästään onneksi eroon.

IFK:han tästä muutoksesta nyt ei ole vastuussa kuin rahanottajana, toki tämä Fan Clubin linjaus muistuttaa tämän hetkistä joukkuetoimintaakin eli äijää ulos ja ei ketään sisään.

Jotenkin tuntuu, että ne, jotka tästä uudistuksesta eniten nurisevat, ovat niitä, jotka eivät ole valmiita laittamaan rikkaa ristiin tunnelman kohottamiseksi. Olisivatkohan itsekkäitä ihmisiä, jotka ajattelevat vain omaa napaansa eivätkä ymmärrä, että kysymys on suuremmasta kokonaisuudesta? Tiedä häntä, mutta siltä se tuntuu. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla, minkälainen meininki fanikatsomosta pärähtää ja miten se vaikuttaa koko hallin fiilikseen.

Väärin tunnettu. Eniten tässä vituttaa se, että parikymmentävuotta ollut paikka menee, kun tehdään armottomia oletuksia. Kuten myös sanoin, ylimmillä riveillä ei saanut viime kausina seistä, vaikka olisi halunnutkin. Miksei paikkoja voinut pitää, mutta tehdä silti katsomosta seisomakatsomon? Nyt vierekkäisten paikkojen saaminen vaatiin todella aikaisen matsiin saapumisen, johon on vain harvalla mahdollisuuksia.
 

Mevatron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HC Slavia Praha
Tänään tipahti postilaatikosta kausikorttien vaihtomyyntiä koskeva kirje. Sinänsä siinä kerrottiin samat asiat, jotka ovat olleet jo tiedossa. Yksi asia pisti kuitenkin silmään.

Kausikorttien hintataulukosta voisi nimittäin päätellä, että viime kauden pleijarifanikausarista ei saa hyvitystä, jos siirtyy samaan katsomoon uusille seisomapaikoille. Tai siis pysyy samalla paikalla, mutta istumapaikka vaihtuu seisomapaikaksi. Seisomakausarin hinta olisi 370 e, eikä mitään hyvityksiä myönnettäisi. Vertailun vuoksi fani-istumakausarin hinta olisi 440 e, josta pleijarikausari hyvitys 150,50 e pois. Hinnaksi tulee siten hyvitys huomioon ottaen 289,50 e.

Paremmin asioista tietävät. Onko asia todellakin näin? Onko joku ehtinyt jo kysäistä asiaa toimistolta?
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kausikorttien hintataulukosta voisi nimittäin päätellä, että viime kauden pleijarifanikausarista ei saa hyvitystä, jos siirtyy samaan katsomoon uusille seisomapaikoille. Tai siis pysyy samalla paikalla, mutta istumapaikka vaihtuu seisomapaikaksi. Seisomakausarin hinta olisi 370 e, eikä mitään hyvityksiä myönnettäisi. Vertailun vuoksi fani-istumakausarin hinta olisi 440 e, josta pleijarikausari hyvitys 150,50 e pois. Hinnaksi tulee siten hyvitys huomioon ottaen 289,50 e.

Tuota ei kai voida myöntää hyvitystä lipusta jota ei ollut myynnissäkään. kyseiselle paikalle. Toki saat hyvityksen vanhasta istuma kausaristasi hyvitys on siis 150,50. Näin ollen maksat uudesta fani seisoma kausarista seuraavasti. 370,00 - 150,50 = 219,50. Tätä en ole siis toimistolta erikseen kysynyt mutta koska sain itse vastaavan hyvityksen siirtyessäni muualle (B3), niin varmastikin homma menee noin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös