HIFK on valovuoden kaikessa Tapparaa perässä, mutta me ollaan kyllä viestinnällisesti ja varmaan UJ osalta myös esim KalPaa todella paljon perässä.
Todella hyvin toteutettu joukkueen esittely jossa tunnin videolla UJ käy läpi kokoonpanoa, odotuksia ja suunnitelmia.
Aamen. Juuri näin.
Todella monessa liigaseurassa tehdään hyvää duunia tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Tampereella Tappara ja Ilves julkistavat sopimuksia todella tyylikkäästi, ja yllätys yllätys sopimusjulkistuksiin yhdistetään markkinointi. Markkinointivideoilla pelaajajulkistuksen lisäksi on haastis ja kaupallisia tiedotteita kausikorteista sekä fanituotteista.
KalPan esittely on myös hyvin toteutettu. On vähän viitsitty nähdä vaivaa, tällaiset jutut luovat henkeä siihen kuuluisaan yhteisöön.
HIFK:lla ei ole kunnollisia markkinointivideoita, ei haastatteluita ja tuo sopimusten julkistaminen ryyppäysreissun yhteydessä on niin ihanan 90-lukua. Masentavinta on, ettei kyse ole mistään isoista markkinointieuroista, kyse on viitseliäisyydestä. Halusta tehdä ja yrittää. Kokeilla uusia asioita.
Yksi, ilmainen, vinkki seuran toimistolle, jos joku sieltä lukee tämän: Ensi vuonna, kun sopimuksia voidaan julkistaa, tehkää seuraavasti: Jos joukkueen menestys, jonka todennäköisyys on hyvin pieni ensi kaudella, ei anna mahdollisuutta kunnollisen promotilaisuuden järjestämiseen Nordiksella, tehkää kunnolliset pelaajien julkistusvideot. Tähän yksi idea: Rekrytoikaa videoille yksi HIFK-legenda per uusi pelaaja. Videossa esimerkiksi Simo Saarinen kertoo pelaajalle X, millainen seura on HIFK ja miten täällä pärjää. Ja sitten uusi pelaaja saa paitansa Simolta. Sitten perään pelaajan ja urheilujohtajan sekä päävalmentajan haastattelut. Videon kylkeen markkinointiviestiä: uusia fanituotteita ja kausarien mainontaa.
Hankittavan pelaajan luonteesta riippuen videoissa voi olla myös huumoria mukana. Maineen mukaisesti Simo tai vaikka Rassa/Lennu/Kibe voi pelaajalle muistuttaa videolla, ettei koppiin tulla mamiksilla. Tässäkin vain mielikuvitus on rajana.
Jos joukkueen menestys on hyvä, eikä seuran ympärillä ole liikaa negatiivista fiilistä, kuten juuri nyt on, järjestäkää seuran uusien pelaajien julkistustilaisuus Nordiksella tai vaikka Lintsillä, unohtakaa tuo kaljakellunta. Tämä jo pelkästään siksi, että tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa. Miettikää, millainen fiilis syntyy, kun lapset ja nuoret pääsevät kuviin uusien pelaajien kanssa. Lapset ja nuoret eivät ole kaljakellunnassa mukana ryyppäämässä. Tällaisen tapahtuman ympärille voi rakentaa vaikka mitä. Mikäs sen mukavampaa kuin viettää vaikka HIFK-teemapäivää, jossa joukkue julkistetaan, on musaa, on ruokaa, on juomaa, on muuta ohjelmaa. Rakennetaan sitä kuuluisaa yhteisöllisyyttä eikä vain tyydytä mainospuheisiin. Kyllä seuraavan kauden pelaajat saadaan paikalle, jos niin vain halutaan.
HIFK:ssa on kaikki asiat rempallaan, seuran perusta on totaalisen laho. Nyt tyydytään tekemään kaikki teemalla "näin on täällä aina tehty". Totta kai historiaa pitää kunnioittaa ja muistaa, mutta silti pitää kyetä myös uudistumaan. Ottelutapahtumasta en jaksa edes nyt vuodattaa, sekin on jäänyt 90-luvulle. Tosin kalliimmilla hinnoilla.