@Lätty-ylämummo , en mä maalivahdin roolia ole kiistämässä. Mulle rankkarit ovat 50-50. Se, mikä mua tökkii epäonnistuneissa rankkareissa on, kun pelaajasta näkee jo etukäteen, että ei tule menemään. Mulla on ainakin omasta mielestäni aika hyvä silmä sen suhteen, meneekö rankkari sisään vai eikö mene. Sanoisin, että n. 8/10 olen aavistanut oikein. Kysymys voi olla puhtaasti hyvästä tsägästä tai sitten ei, mutta joka tapauksessa osumatarkkuuteni on varsin hyvä, ellei jopa erinomainen. Arvaukseni/väitteeni perustuu pelaajan kehonkieleen ja mm. luistelun terävyyteen, kun pelaaja tulee kiekon luokse ja lähtee liikkeelle. Hitaasti voi lähteä, mutta aika helposti sen erottaa, onko kyseessä taktiikka vai ”löysyys”. Jotenkin siitä pelaajasta vain näkee, haluaako ihan oikeasti tehdä maalin ja onko riittävästi päättäväisyyttä mukana. Maalia ei aina tule silloinkaan, mutta arvostan aina niitä, jotka yrittävät ihan tosissaan, meni syteen tai saveen.
Hyvin usein HIFK:n pelaajat näyttävät ainakin omiin silmiini tulevan keskiympyrään jotenkin muuten kuin täynnä tappamisen meininkiä. Onko kyseessä paineet, jännitys, yliyrittäminen vai joku muu, en osaa sanoa, mutta kovin usein HIFK:n pelaajilta puuttuu sellainen rentous, mitä maalinteossa kuitenkin aina tarvitaan. Väitän, että Kerhossa Innala olisi pistänyt eilenkin rankkarinsa sisään. Tai edes yrittänyt jotain muuta kuin sen saman viime aikoina epäonnistuneen vetonsa. Veskarit ovat eksperttejä tulkitsemaan vastustajan pelaajia ja he myös katsovat tiettyjen pelaajien vetoja nauhoilta. Uskallan väittää, että Kerhon veskari tiesi eilen jo etukäteen ihan vain Innalaa katsomalla, mitä hän yrittää, eikä hänen tarvinnut kauheasti edes venyä. Mielenkiintoista olisi tietää, miksi Innala yritti samaa kikkaa? Johtuiko siitä, että se tulee niin selkäytimestä, että koki sen "varmimmaksi" tavaksi tehdä maali? Jos halusi ottaa varman päälle, mistä se johtui? Itseluottamuksen puutetta ei kuitenkaan kai nyt kauheasti pitäisi olla, kun kuitenkin edellisessä matsissa onnistui maalinteossa. Varman päälle ottaminenhan on tavallaan joskus ihan hyväkin, mutta aika usein siinä jää sitten kuitenkin jotain piippuun. Ja kun yllätyksellisyyttä jää uupumaan, siinä annetaan kyllä vastustajan veskarille avaimet käteen.
Jostain syystä HIFK:n pelaajien track record ei ainakaan mun muistikuvieni mukaan ole kovin kaksinen rankkareissa viime vuosina. Eikä kysymys ole siitä, etteikö meillä olisi pistää sinne laukomaan pelaajia, jotka eivät rankkareissa voisi olla hyviä. Kun he kuitenkin pelitilanteissa kykenevät maaleja ihan todistetusti tekemään. Erikoista ja vituttavaa kuitenkin.