Keski-Eurooppalainen media syyttää sitä tahoa, joka matsin Suomeen myönsi.
Nyrkkeilyyn erikoistunut lääkäri Walter Wagner sanoi, että Tschagajevin veritestit ovat näyttäneet jo vuosia samoja arvoja, jotka sulkevat tartuntamahdollisuuden käytännössä kokonaan pois. En tiedä tosin, kuinka puolueeton tämä "nyrkkeilylääkäri" mahtaa olla.
Yleisesti on kirjoitettu, että esimerkiksi Saksassa ottelu oltaisiin voitu otella, mutta Suomessa se ei ollut mahdollista. Jossakin jopa kirjoitettiin, että se olisi ollut Suomessa lain vastaista, jos tuommoinen tartunta havaitaan.
Jos asia näin on, kuten täällä päin Eurooppaa kirjoitetaan, on suomalainen holhousyhteiskunta näyttänyt taas kyntensä. En välttämättä sitäkään ihmettelisi. Jos oikeata tartuntariskiä ei ole ollut, voidaan kyllä miettiä onko tässä taas holhous ajanut ihmisen omista asioistaan päättämisoikeuden edelle. Tässä tapauksessahan voitaisiin jopa miettiä, onko tuommoinen toiminta syrjimisilmapiiriä lisäävää. Amerikkalaiset ovat tietääkseni hyvin tarkkoja noiden tartuntariskiasioiden kanssa, mutta silti Magic Johnsonin annettiin pelata koripalloa NBA:ssa HIV-positiivisuudesta huolimatta, koska tartuntariski oli olematon.
Mutta kuten sanoin, en osaa sanoa tuon yllämainitun lääkärin puolueettomuudesta juuta enkä jaata. Voihan hän olla tyyliin "liiton lääkäri", jonka tehtävänä on turvata viihdearvo ja miljoonien liikkuminen. Jos siis todellinen tartuntariski oli olemassa (vastustajaan, yleisöön, tuomariin...), oli päätös ottelun perumisesta täysin oikea. Mainittu miljoonien virtaaminen ei saa ajaa yhdenkään ihmisen turvallisuuden edelle.
Minua itse laji ei kiinnosta, mutta kun tämmöisen tapahtuman olisi pitänyt olla kotimaassa, olen kirjoituksia seurannut.