Tupakkadirektiivia tosiaan käsitellään tänään Eu:n parlamentin täysistunnossa. Ehdotuksessa tupakkatuotteiden osalta rajoitukset kiristyisivät pakkauskokojen muttumisella, itse tupakalle tulisi vakioitu koko (slim-malliset poistetaan) sekä makuaineiden kielto. Nuuskan osalta vallitseva tilanne jatkuisi, eli myynti olisi edelleen kielletty Ruotsin ulkopuolella.
Itse olen seurannut tuota direktiiviehdotusta lähinnä höyryttimien osalta ja niille olisi tulossa täyskielto lääkeluokittelun johdosta. Koska sekä nuuska että höyryttimet ovat huomattavasti haitattomimpia kuin tupakkatuotteet, niin molempien kieltoa on myös vastustettu voimakkaasti.
Nythän Linda "kuoleman enkeli" McAvanilla on tiukat paikat saada runnottua tuo esitys läpi ennen vuoden vaihdetta Latvian ollessa EU:n vetovuorossa, sillä päätöksen siirtyessä ensi vuodelle, EU:n johtoon tulee Kreikka, joka taasen on hyvin tupakka- ja nuuskamyönteinen. He ovatkin jo todenneet, että mikäli Kreikka saisi päättää direktiivistä, niin nykyinen tupakkadirektiivi säilyisi ennallaan ja myös nuuskan myyntikielto EU:n alueella kumottaisiin.
Vaikka julkisuudessa on kovasti haukutaan tupakkalobbareiden painostusta viivyttää direktiiviehdotuksen käsittelyä, niin tuossa direktiivissä on sen verran typeriä ehdotuksia, ettei sen läpimeno ole lainkaan selvä.
Esimerkiksi 18 artikla haluaa höyryttimille lääkeluokituksen, jota ne eivät ikinä voi saada, mutta jos siinä olisi mukana tupakkaa, niin sen saisi tuoda markkinoille ilmoitusmenetelmällä (17 artikla uudenlaiset nikotiinia sisältävät tuotteet). Kun nuuska on ollut yli 20 vuotta poissa markkinoilta, niin sitä voisi jo pitää uutuustuotteena.
Direktiivin käsittelyaika tänään on seuraava: klo 10 alkaa keskustelu aiheesta, klo 13 on äänestys tarkennuksista ja klo 15 lehdistötilaisuus. Ajat Suomen aikoja.