Vanhaa juttua kommentoin, mutta tuo Henrik Laxin tutkimustietoon perustuva ehdotus nuuskan laillistamiseksi olisi kyllä kansanterveydelle hyväksi. Onhan selvää, että kun keuhkoja ja henkitorvea, ikeniä, huulia ja kurkkua ei savusteta sadoilla eri kemikaaleilla, joista osa on hyvinkin voimakkaita karsinogeenejä, ovat nuuskan haitat savukehaittoja paljon pienemmät.
Itselläni on monesti Haaparannalla käydessäni ostaa torni Metropol Lakritsrot -pussinuuskaa. Varsinkin krapulassa tuo tuote on lähes korvaamaton, jos sitä sattuu olemaan. Moni savukkeenpolttaja tietää varmasti sen, miltä tuntuu kun polttaa päivän ensimmäisen savukkeen kamiksen ollessa pahasti päällä?! Hirveältä. Taju on lähteä ja henki ei tahdo kulkea kunnolla ja janottaa saatanasti.
Mutta jos on nuuskaa jääkaapissa, voi pistää pari pussia huulen alle ja odotella kun nikotiinin ihana vaikutus tappaa tupakantuskan. Nuuskaaminen - etenkin tuuppaaminen - on irstaan näköistä touhua, eikä sekään näytä kivalta kun ylähuuli on kuin sarvikuonolla.
Tupakoiminen ilman räkimistä on huomattavasti kosmeettisempi tupakoinnin muoto, mutta se haju. Muistan niiltä ajoilta, kun olin vielä kersa, miten pahalta tupakansavu haisi. Sikarinhaju oli vielä pari kertaa pahempi, ja nyt tulee itselläkin pössyteltyä filtteri-Moods -sikareita.
Ei sitä itse huomaa, miten pahalta kaikki vaatteet haisevat tai hengitys kun polttaa yli 20 paperossia päivässä. Nyt minulla sentään on Tobak Kiltaa, jonka tuoksu on pehmeä ja tuoksuu hyvälle kuulemma muidenkin neniin. Tuo on piipputupakkaa, josta on hyvä kääriä sätkiä. Tällä hetkellä taloudellinen tilanne ei salli ihmistupakan polttamista.
Ei muuta kuin nuuska lailliseksi myös Suomen kauppoihin, niin vähenee se yskiminen ja sikariporraskin on tyytyväisempi, kun suorittavan työn tekijä ei pidä tupakkipausseja vaan painaa täysillä duunia, eikä työpaikan eukkojen tarvitse inistä keskenään pitkillä porinatuokioillaan, "kun nuo käy työaikana tupakilla, mussun mässyn...".
Ja itse ihistävät paskaa Ilta-Pulun kanssa 15 minuuttia heti töihin saavuttuaan.