Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 318 783
  • 4 123

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päteekö tämä kohtuus myös tupakassa ja viinassakin, kun sitä tuodaan ulkomailta? Kova tupakkimies tai alkoholisti voi tuoda vähän enemmän kuin laki sallii. 5 toppaa päivässä polttava voi huoletta tuoda paljon enemmän kuin yhden kessun vetäjä ja kova viinamäen mies voi huoletta tuoda reilummin viinaa? Ei nyt aukene ihan tämä logiikka, mutta olkoosa.


Joo no nämä ovatkin kyllä paljon just tällaisia hieman tapauskohtaisia kysymyksiä, joissa varmasti niitä sakkoja ja sanktioita annetaan välillä myös väärin perustein ja joskus myös jätetään antamatta.

Tämä onkin mielestäni Suomen laissa just tällainen epäkohta, kun laissa ei ole aina niin selkeitä pykäliä tai jos on, niin niitä voidaan tulkita hieman tapauskohtaisesti. Eikös periaatteessa myös toisesta EU-maasta saa tuoda sitä alkoholia niin paljon kun haluaa? Mutta tästäkin huolimatta sitä viinan tuontia sieltä Virosta on pyritty Suomessa aina vaan kovasti rajoittamaan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joo no nämä ovatkin kyllä paljon just tällaisia hieman tapauskohtaisia kysymyksiä, joissa varmasti niitä sakkoja ja sanktioita annetaan välillä myös väärin perustein ja joskus myös jätetään antamatta.

Tämä onkin mielestäni Suomen laissa just tällainen epäkohta, kun laissa ei ole aina niin selkeitä pykäliä tai jos on, niin niitä voidaan tulkita hieman tapauskohtaisesti. Eikös periaatteessa myös toisesta EU-maasta saa tuoda sitä alkoholia niin paljon kun haluaa? Mutta tästäkin huolimatta sitä viinan tuontia sieltä Virosta on pyritty Suomessa aina vaan kovasti rajoittamaan.

Siis millä tavalla tapauskohtaisia? Nuuskaa saa tuoda kilon, piste. Se, että sitä ei juuri valvota on asia erikseen. Mutta jos jäät tullin nalkkiin 20 tornin kanssa, niin siitä tulee seuraamuksia.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis millä tavalla tapauskohtaisia? Nuuskaa saa tuoda kilon, piste. Se, että sitä ei juuri valvota on asia erikseen. Mutta jos jäät tullin nalkkiin 20 tornin kanssa, niin siitä tulee seuraamuksia.

Okei, no sitten asia on selvä juttu, jos siitä kerran on olemassa selvät määräykset. Eli varmasti ne tämän rajan ylittäneet eivät ole sitten jääneet vaan tullin haaviin.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nämä nyt on aina näitä. Aina on helppoa sanoa, että ei siellä kukaan mitään valvo ja ei kun peräkontti vaan täyteen nuuskaa. Kävin viime kesänä viikon sisällä kaksi kertaa Haaparannassa ja toisella kerralla oli Suomen puolella tulli pysäyttänyt kaksi Ruotsista tulevaa henkilöautoa ja yhden matkailuauton. Nämä olivat ihan suomalaisessa rekkareissa. Syytä en osaa sanoa. Toisella kerralla oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla.

Lähinnä lienee huonoa tuuria joutua tarkastukseen, mutta ei voi sanoa sitäkään, että ei siellä ole mitään valvontaa. Voisi olettaa, että saa olla jo aikamoinen Runeberg mikäli saa tullille selitettyä esim. 15 tornia ylimääräistä ja pääsee jatkamaan matkaa ilman mitään sanktioita. Tullissahan ei selitykseksi kelpaa se, että en tiennyt määräyksistä ja ottakaa vaan ylimääräiset pois. Sakko tulee ja päälle verot, eli rahalla siitäkin selviää. Toki nuuskia ei saa pitää. Riski on olemassa ja jokainen harkitsee sen riskin arvon itse.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Haaparannassa tullut käytyä 10-20 kertaa ja kerran pysäytetty ajanjaksolla, jossa olin käynyt kuukauden sisään kaksi kertaa aiemminkin eli kolmannella jäin "nalkkiin". Aika Hannu Hanhen vastakohta saa olla jos pysäyttävät sinut.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minähän en toki laittomuuksiin yllytä, mutta sen verran voin sanoa, että allekirjoittanutta ei ole pysäytetty koskaan tullissa, kun on henkilöautolla siellä käynyt. Haaparannassa on tullut käytyä siitä asti. kun aloitti nuuskan käytön, eli noin 14 vuoden ajan.
Ja näinhän siinä kävi, että vajaa 30 tornia siirtyi ongelmitta rajan yli ja ruotsalaisia tuli tuettua ihan mukavalla summalla.

Olipahan muuten reissu, kun kymmenen aikoihin illalla lähdettiin reissuun. Tupoksella tunnin verran aamulla viiden aikaan unta auton takapenkillä ja siitä Haaparannan kautta kohti Yllästä ja viiden aikoissa perillä.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ensi viikolla on suunta Baltic Princessille ja (tyhmä) kysymys kuuluu että nikotiinipusseissa ei liene mitään tuontirajoituksia eli ts. saa tuoda rajattomasti?
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Nämä nyt on aina näitä. Aina on helppoa sanoa, että ei siellä kukaan mitään valvo ja ei kun peräkontti vaan täyteen nuuskaa. Kävin viime kesänä viikon sisällä kaksi kertaa Haaparannassa ja toisella kerralla oli Suomen puolella tulli pysäyttänyt kaksi Ruotsista tulevaa henkilöautoa ja yhden matkailuauton. Nämä olivat ihan suomalaisessa rekkareissa. Syytä en osaa sanoa. Toisella kerralla oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla.

Lähinnä lienee huonoa tuuria joutua tarkastukseen, mutta ei voi sanoa sitäkään, että ei siellä ole mitään valvontaa. Voisi olettaa, että saa olla jo aikamoinen Runeberg mikäli saa tullille selitettyä esim. 15 tornia ylimääräistä ja pääsee jatkamaan matkaa ilman mitään sanktioita. Tullissahan ei selitykseksi kelpaa se, että en tiennyt määräyksistä ja ottakaa vaan ylimääräiset pois. Sakko tulee ja päälle verot, eli rahalla siitäkin selviää. Toki nuuskia ei saa pitää. Riski on olemassa ja jokainen harkitsee sen riskin arvon itse.

En sano, että Nuuskakairan tukulla ja kumppaneilla ei olisi kontakteja Suomeen...Tai no sanon sen verran, että kyllä heillä on. Mutta hehän ovat niitä jotka voivat polttaa isommat lastimäärät ja varsinkin silloin jos niitä haetaan tiuhaan vaikkakin se sotisi bisnestä vastaan. Tiedän tapauksia, että näin on käynyt kun asia on tullut ilmi myöhemmin. Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja joutuu elämään sen kanssa.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Heippa, en itse käytä nuuskaa mutta sain kollegan tutuilta "tilauksen" tuoda nuuskaa heille, kun Ruotsin suunnalla liikun. En siis tuo kuin 5 tornia, sen minkä laillisesti saa tuoda. Odensia meinasin.

Edit. Poistettu laittomuus
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Koska ei ole mitään käsitystä kuinka paljon voi tornista tai kiekosta pyytää, niin onko jollain heittää joku suuntima?

No ei varmaan mitään kovin hyviä tuttuja ole, kun olet bisnestä tekemässä. Sinänsä nuuskan myynti on kielletty Suomessa, joten olet harmaan alueen tuolla puolella tämän kysymyksen kanssa, kun haluat voittoa tehdä.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko nuuskalle enää markkinoita, kun nikotiinipusseja saa tilata laillisesti kuka vain? En ole siis kumpaakaan ikinä kokeillut, joskus nuuskaa muutaman tornin työkaverille tuonut katamaan pohjoisen kalareissun bensakuluja
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
No ei varmaan mitään kovin hyviä tuttuja ole, kun olet bisnestä tekemässä. Sinänsä nuuskan myynti on kielletty Suomessa, joten olet harmaan alueen tuolla puolella tämän kysymyksen kanssa, kun haluat voittoa tehdä.
Ovat kollegan kavereita, en tunne siis itse. Totta, olen harmaalla alueella, muokkaan kysymystä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko nuuskalle enää markkinoita, kun nikotiinipusseja saa tilata laillisesti kuka vain? En ole siis kumpaakaan ikinä kokeillut, joskus nuuskaa muutaman tornin työkaverille tuonut katamaan pohjoisen kalareissun bensakuluja
Itse en ainakaan oikein ymmärrä nuuskan käyttöä. Saman aineen saa terveellisemmin nikotiinipusseista ja saa myös helpommin ostettua.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
No näinpä, mutta en minä ainakaan voi sanoa varmaksi, että tuo vaan nuuskaa rajan yli 20 tornia.

Riski on aivan olematon, mutta on se olemassa. Sitä en osaa sanoa, että tuleeko noin pienestä ylityksestä muuta seuraamusta kuin ylimääräisten tornien takavarikointi.

Jäin tulliin keväällä kun tulin Viikkarilla Helsinkiin ja en tullut ihan sen ekan ryysiksen kanssa. Musta oli tehty profilointi jo todennäköisesti aiemminkin kun hyvin osasi tämä naikkonen pysäyttää.

Samantien kysy että mitä mulla on mukana. Sanoin että 15 tornia nuuskaa, kartonki tupakkia, litra väkeviä ja jokunen olut ja siideri.

Kyseli että olenko tietoinen tuontirajoituksista? Vastasin että tupakin ja viinan osalta joo. Ja sit sanoin että tuossa on mulle kesän nuuskat. No sit mentiin tarkistuttaa laukku ja todettiin että täsmää mitä ilmoitin.

Samalla tämä virkailija kävi koneella mun passini kanssa ja palasi hetken kuluttua. Sanoi että mulla on noin 1kg ylimääräistä nuuskaa jatkaen että hän vois kirjoittaa sakot mutta kun Mulla ei ole aiempaa historiaa ja ylitys oli vähäinen niin voit pakata tavaraa kunhan muistat että kilo on jatkossa maksimi.

Vältyin sakoilla ehkä siksi kun tupakkia ei ollut ylimääräistä ja totesivat kai ettei tämä kaveri ole bisnestä näillä tekemässä. Todellinen syy tais niillä oli kiire muualle ja ei jaksettu nähdä vaivaa noin pienen ylityksen takia.

Tupakkia jos olisi ollut myös liikaa niin silloin olisin saanut sakot myös nuuskista koska olisivat joutuneet töihin kuitenkin.
 

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Meni kyllä aivan poskettoman hintaseksi nikotiinipussit tuon uuden verotuksen myötä. Ei kyllä ihan ymmärrys riitä, mikä pointti tuossa verojen nostossa oli. Vähemmän haitallistahan se on, että porukka käyttää nikotiinipussia nuuskan sijaan. Olisivat edes kieltäneet liian vahvat nikotiinipussit tai määrittäneet nikotiinipitoisuuden mukaan verotuksen.

Ei se auta kun Ruotsin puolella lähteä käymään, siellä on halvemmat pussit. Ja oikeestaan sama ostaa sitten oikeaa nuuskaa kun sinne menee.
 

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Toisaalta, miksi lähteä ulkomaille reissuun, kun vähemmällä vaivalla ja halvemmalla tilaat ne suoraan kotiin? Itse tilasin viimeksi jostain eurooppalaisesta firmasta ja toimitus oli seurantatietojen mukaan Tanskasta. Alle 3,5€/purkki, vahvaa tavaraa. Kylkiäisinä jotain yksittäisiä purkkeja muita tuotteita. Ei ole käynyt mielessäkään ostaa kaupan kassalta jotain 5-7€/purkki miedompaa ja kehnompaa roinaa.
Laitakko mulle yv:nä sen sivuston mistä tilasit. Toistaseksi en oo juuri alle 6€/kiekko löytäny netistäkään.
 

Johnnie

Jäsen
Itse en ainakaan oikein ymmärrä nuuskan käyttöä. Saman aineen saa terveellisemmin nikotiinipusseista ja saa myös helpommin ostettua.
Hinta. Ja ainakin ne nikotiinipussit joita itse olen käyttänyt, ovat kaikki ärsyttävän hammastahnamaisia. Näin perusnuuskista kuten Knoxista tykkäävänä.

Tilanne voisi tietysti olla eri, jos asuisin Oulun sijasta esimerkiksi Tampereella.
 
Hinta. Ja ainakin ne nikotiinipussit joita itse olen käyttänyt, ovat kaikki ärsyttävän hammastahnamaisia. Näin perusnuuskista kuten Knoxista tykkäävänä.
Itse olen myös huomannut että ainakin omalla kohdalla nikotiinipussit ärsyttävät limakalvoja enemmän kuin vaikkapa juuri perus Knox. Tuli myös tuossa vast'ikään vastaan juttua runsaan ksylitolin käytön mahdollisista haittavaikutuksista, jota taitaa löytyä kaikista nikotiinipusseista. En kuitenkaan ole minkäänlainen asiantuntija, joten vaikea sanoa kuinka paljon ksylitolia noista pusseista imeytyy kehoon vrt. vaikka purkka (suositus 6 päivässä). Eli jos käyttää noin purkin päivässä (20-30) pussia, niin kuinkahan paljon tuo lisää riskiä ksylitolin runsaan käytön mahdollisille haittavaikutuksille, eli verihiutalehyytymille, sydänkohtauksille ja aivoinfarktille? Näiden riskien kasvu kun sisältyy tietysti jo pelkkään nikotiiniinkin. Ja selvennyksenä, että tutkijoiden mukaan vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa ksylitolin aiheuttavan vakavia kohtauksia. Joka tapauksessa tämäkin mahdollinen lisäriski nikotiinipusseissa lienee ihan hyvä tiedostaa.

 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllä saa, valikoima ei mikään järin iso. Tämä kesäkuussa todettuna.

Tästä kysely. Millainen laiva on ja millaiset valikoimat siellä on ja mikä hintataso? Gracelta tulin torstaina ja siellä R42 oli 139€/6tolppaa ja denssi 199€/6 tolppaa. Knoxit oli kaikki loppu (syy toimituspäässä)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitään hajua mitkä on vahvimpia nikotiinipusseja mitä jostain perus Prismasta tai S-Marketista saa?

Ei viitsisi kassalla kysellä koko valikoimaa näytille ja tutkia purkkeja.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitään hajua mitkä on vahvimpia nikotiinipusseja mitä jostain perus Prismasta tai S-Marketista saa?

Ei viitsisi kassalla kysellä koko valikoimaa näytille ja tutkia purkkeja.

Taitaapi olla 17 Mg:sia. VELO Max ainakin tuollainen ja melko suosittu ymmärtääkseni.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikaisemmin olin Facebookin nuuska ryhmissä ja siellä myytiin ihan julkisesti nuuskaa, kertoen hinnat. Nyt pääsin lukemaan ryhmää (en ole enään Facessa), niin siellä oli typeriä kiertoilmauksia myynnistä, eikä hinnoista puhuttu mitään. Miksi tämä salailu? Jos poliisia sattuu kiinostamaan niin ei tuo nyt mitään hyvää salakieltä ole ryhmässä.

Mutta siihen liittyen kyssäri: paljon maksaa nykyisin torni R42 tai Odenssia näissä ryhmissä? En siis ole ostamassa tai myymässä vaan kiinostaa hintojen muuttuminen. -Utelias
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös