Minun mielestäni Taito-Ojanen totesi osuvasti, että ääriliikkeiden tarjoamat ratkaisumallit ovat kestämättömiä tai päättömiä. Se pitää kyllä paikkansa. Populismilla on mukava koittaa naruttaa puolueen kannattajiksi sitä tyhmempää kansanosaa. Samaa päättömyyttä on nähtävissä anarkisteilla, kommunisteilla ja kaikilla muillakin extreme-ryhmillä.
Mutta sinänsä en ihmettele NPD:n jo pitkään kasvanutta suosiota. Tämähän ei ole mikään yhtäkkinen, yllättävä suosionnousu, vaan puolueen kannatus on kasvanut tasaiseen tahtiin itäisessä Saksassa.
Asuessani Saksassa olin kyllä ajoittain sitä mieltä, että sen maan ulkomaalaispolitiikka on liian löysää. Etenkin Berliini oli sellaista sekamelskaa ja tyhjäntoimittajaa täynnä, suurin osa ulkomaalaistaustaisia. Eräs ystäväni Berliinistä kertoi, että kaupungin väestöstä yli 40% on ulkomaalaistaustaista ja todella isolla osalla heistä on vaikeuksia suoriutua edes peruskoulusta.
Minun mielestäni se homma oli karannut siellä käsistä.
En minä halua Suomeenkaan yhtään ulkomaalaista työtöntä tai muuta tyhjäntoimittajaa. Sitä sakkia meillä on valitettavasti jo omastakin takaa ihan riittävästi. Todettakoon, että mulla ei ole mitään tiettyjä ihmisryhmiä vastaan eli tämä ei ole rasistinen mielipide. En halua tänne ensimmäistäkään ruotsalaista, norjalaista, somalia, saksalaista, en ketään, jolla ei ole täällä opiskelupaikkaa tai työpaikkaa. Jos taas joku ulkomaalainen saa hankittua itselleen työ- tai opiskelupaikan Suomesta niin lämpimästi tervetuloa!
Mutta me emme tarvitse vapaamatkustajia eivätkä tarvitse saksalaisetkaan.
Omasta mielestäni liika suvaitsevaisuus ei ole hyvästä. Se synnyttää ennemmin tai myöhemmin vastareaktioita. NPD:n kannatus ei ole mikään vähäpätöinen asia, sillä on todella jalansijaa entisen Itä-Saksan alueella.
Itse olen asunut Baijerissa ja toki siellä on meno erilaista mutta onhan siellä huomattavasti vähemmän myös siirtolaisia. En usko, että NPD voisi menestyä Baijerissa mutta sen olen nähnyt ja kuullut, että baijerilaisetkaan eivät todellakaan ole myötämielisiä ulkomaalaisiin loisiin. Mutta uskon että siinä osavaltiossa näihin asioihin ei reagoida äänestämällä NPD:tä.