Jopas tämä nyt herättää tunteita näin kesäkuumalla. Ilmeisesti jotkut tahot ovat harmissaan siitä että joutuvat/saavat pelailla Jukureita, JYPiä yms. vastaan, toisten tahkoessa tasokkaampia (tai ainakin nimekkäämpiä) joukkueita vastaan. Miksi ?
Tässä on taas hyvä esimerkki suomalaisesta huippu-urheilusta ja sen kehittämisestä. Millä helvetillä kehität kun joka kerta kun yritetään viedä asioita uuteen suuntaan tai aloittaa jotain uutta niin suurin osa joukkueista lyö kapulaa rattaisiin. Ja "suuri yleisö" murisee ja valittaa kun omat eivät ole mukana. Lyönpä vetoa ettei Espoon tai Porin suunnalla juurikaan haittaisi turnauksen nimi tai se onko siellä "oikeasti" parhaaat mukana, mikäli oma pikku kullannuppu siellä pelaisi.
Kieltämättä särähtää korvaan se, että mukana olisi kahdeksan parasta seuraa pohjoismaissa. Mutta ehdottomasti mukana on sellaiset seurat jotka ovat omassa maassaan isoja ja tunnettuja. Tunnettuja ne ovat myös lahden toisella puolen huolimatta siitä katsellaanko asiaa sinikeltaisten vai sinivalkoisten lasien läpi. Jokerit tuolta puuttuu mutta jos asia on niin, että joka seuralla on ollut mahdollisuus osallistua ja Jokerit on sen jättänyt käyttämättä, niin mitäs siinä sitten ? Tuntuu muutenkin sopivan Jokereiden viime vuosien tyyliin tällainen "v*ttu meitä kiinnosta kun me ollaan Jokerit" suhtautuminen uusiin asioihin. No, mikäs siinä suomalaista kiekkoilua kehittäessä neljän seuran voimin.
Ja vielä surkeampaa on se, että itse kattojärjestö eli SM-Liiga ei ole taaskaan saanut paskan vertaa aikaan tämän asian suhteen, vaan seurat ovat itse hoitaneet homman. Mikä ihmeen virka koko SM-Liigalla on jos sen intresseissä ei ole kehittää Suomen kiekkoilua ja seurojen toimintaedellytyksiä. Ruotsissa liiga ja seurat puhaltavat yhteen hiileen ja kaikki hyötyvät. Suomessa riidellään ja kukaan ei lopulta hyödy pätkän vertaa päätöksistä joita ei kuitenkaan lopulta noudateta (esim. yhtiöittäminen), SM-Liiga ei markkinoi itse itseään yhtään vaan sekin jätetään paikalliseksi huoleksi. Katsokaapa vaikka Veikkausliigaa ja sen markkinointia, siinä olisi paljon opittavaa myös pöhöttyneeseen kiekkomaailmaan.
Luulisi että myös fanit ympäri Suomen maan olisivat iloisia ja myönteisiä tämän turnauksen suhteen. Mahdollisuudet kasvaa ovat olemassa ja jos jo ensimmäisellä kaudella pystytään jakamaan 60 000 euroa voittajalle, niin kyllä se mielestäni osoittaa että tässä ollaan tosissaan liikkeellä. Nythän on meneillään siis pilottikausi tälle turneelle ja jatkossa nähtäneen, ainakin toivottavasti, ne edellisen kauden neljä parasta turnauksessa. Se voi toki olla vaikeaa sillä myös Ruotsissa osa seuroista on perinteisesti ollut aina euro-pelejä vastaan. Positiivista on kuitenkin se, että mukana on nyt esim. Frölunda jota ei kiinnostanut edes Pietarin mestaruusturnaus pätkän vertaa.
Pelaajien puolelta olen tuhatvarma että nämä pelit ovat mielekkäämpiä ja kehittävämpiä kuin ne "tavalliset" harjoituspelit. Mitä kovemmat vastustajat niin sen parempaa peliä ja sen kehittävämpää ja jne. Ja onhan siitä mieletön hyöty saada jo elokuussa pelattua näinkin tasokkaita joukkueita kuin Linköpingiä tai Frölundaa vastaan. Vaikkakin ruotsalaiset ovat vielä kesäterässä ja muutenkin vaiheessa. Mutta olen sitä mieltä esim. Tapparan kannalta että parempi saada vastaan vaiheessa oleva Frölunda tai Linköping, kuin vaiheessa oleva Ässät tai SaiPa. Mitenkään väheksymättä Ässiä tai SaiPaa.
Täälläkin on nyt taas kirjoittajia jotka sanovat että ei mua oikeesti edes kiinnosta koko turnaus ja ihan sama jne. Mutta silti se näyttää kiinnostavan sen verran että täytyy tulla tänne asti ihmettelemään ja valittamaan kaikesta siihen liittyvästä. Joten koska kateellisetkin ovat liikkeellä niin tässä täytyy olla jonkun suuren alku. Mitä pahaa siinä on jos seurat saavat kauttaan hieman pidemmäksi, mahdollisesti vähän enemmän nappulaa ja uutta ilmettä raskaaseen kesään ? Tai siinä, että joskus voitaisiin sanoa että HPK, Tappara, HIFK tai Lukko on pohjolan kovin nippu kaadettuaan svenssonit tässä turnauksessa ?
Se on niin helppoa tietää asiat aina sivusta ja arvostella kaikkea. SM-Liigan ollessa käynnissä puhutaan AINA pahaa kaikesta sihen liittyvästä, pelistä, säännöistä, joukkueista jne. Vaaditaan muutoksia sääntöihin ja sitten kun niitä tulee niin porataan että kyllä ennen oli paljon paremmin. Halutaan kokeilla hurreja vastaan ja sitten kun siihen on mahdollisuus, niin tyrmätään koko asia samoin tein ja murjotetaan pienessä piirissä omassa toimistossa kiroillen sitä, kuinka isot siellä taas vievät meidän massit. Valitetaan että peli on paskaa, pelaajat huonoja, yleisö hiljaista ja tuomarit ja tuomarilinja hanurista. Ja taas kerran yhtäkkiä meteliä pitävä yleisö onkin huono juttu ja kaikki muutokseen ja ehkä jopa parannukseen tähtäävät yritykset pelin, tuomarilinjan ja pelaajien kehittämisen suhteen tyrmätään suoralta kädeltä tyhminä ajatuksina.
Itse olen 120-prosenttisesti sen kannalla että tämä turnaus on hyvä asia, sen tulee säilyä ja sitä kautta liigaseurat voivat ainakin aloittaa itsensä kehittämistä. Pelaajat saavat riemua ja vaihtelua ja olen aivan varma että joukkueiden kannalta oman pelitavan harjoittelu kovia vastustajia vastaan on lopulta hedelmällisempää kuin heikkoja vastaan.