Meillä on kaveriporukan kanssa tapana tehdä kesäisin festarireissu johonkin päin Eurooppaa. Kymmenisen vuotta sitten oltiin Belgian Graspopissa festaroimassa ja menit tuolla festarialueella minne tahansa, niin aina oli vieressä joku porukka vetämässä jatsitupakkaa. Itse olin polttanut muutaman jointin elämässäni tuohon aikaan (ikää joku 25 vuotta) ja toisen festaripäivän alkuhuumassa sain päähäni kysellä yhdeltä paikalliselta, josko voisin yhden jointin itselleni ostaa? No, rahaa hän ei suostunut ottamaan vastaan, mutta ilomielin kääri allekirjoittaneelle kyllä sätkän.
Kaverit oli katsomassa jotain toista bändiä ja päätin laittaa savuiksi samantein. Noin kymmenisen minuuttia tumppaamisen jälkeen tajusin, että nyt oli todella huono ajatus tämä. Äijän dulla oli selvästi huomattavasti vahvempaa, kuin mitä oli itse tullut koskaan vedettyä, eikä tilannetta varmastikkaan auttanut myöskään toisen päivän hyvässä vauhdissa ollut nousuhumala. Iski aivan jäätävä väsymys ja pahoinvointi. Hetken tilannetta kartoitettuani totesin, että nyt pitää etsiä jostain bajamaja, ennen kuin vatsahapot hyökkää ylöspäin. Lähtiessäni hortoilemaan vessa-aluetta kohti alkoi jalka painaa joka askeleella enemmän ja enemmän, kunnes jouduin antamaan periksi ja pistämään ruohikolle maaten. Olotila oli todella vittumainen: en sinäänsä ollut väsynyt, mutta lopulta edes silmäluomia ei vaan fyysisesti pystynyt pitämään auki ja ylös nouseminen oli täysin poissa vaihtoehdoista.
Siinä sitten makoilin silmät kiinni ja ihmettelin, kun muu festarikansa tuntui lyöttäytyvän hyvinkin lähelle meikäläista, kunnes tajusin, että makaan päälavalle menevän kulkutien keskellä, noin kello neljä päivällä hyvin sammuneen näköisenä ja kaiken kruunaa päälläni ollut Stonen huppari, jonka selässä lukee "Get stoned, stay Stoned". Tämän hilpeän yksityiskohdan huomasi myös moni muu festarikansasta ja jossain välissä huomasin, kuinka jengi alkoi kokoontua kosketusetäisyydelle ottamaan kaverikuvia ympärilläni, luullen minua sammuneeksi. Siinä puolisen tuntia makoillessani nolotti ihan semisti, kunnes sain voimia kerättyä sen verran, että pääsin ylös ja jalat taas kantoivat eteenpäin.
Tämän kokemuksen jälkeen olen tainnut vielä pariin otteeseen pilveä poltella tarjotessa, mutta vajaat kymmenen vuotta on viime kerrasta olla aikaa ja saa kyllä puolestani jäädäkin viimeiseksi kerraksi.
Toki viime kesänä Saksan festareilla tuli hieman vastaava hoidettua ihan pelkän alkoholin voimalla, kun kakkospäivä tuli starttailtua paikallisesta Lidlistä ostetuilla 12 volttisilla valmissekoitus Gin Toniceilla ja sitä myöten vedettyä hieman turhan paksut pohjat hotellilla. Festareilla tuli tämän seurauksena arvioitua kuntohuippu aika pahasti pieleen ja lopputuloksen piti tällöinkin ottaa pieni välikuolema nurmikolla, tällä kertaa tosin hieman hallitummissa olosuhteissa. Tuosta oppi lähinnä sen, että on hyvin helppo keino tehdä tuttavuutta naisväestön kanssa, sen verran tiuhaan kävi kauniimman sukupuolen edustajaa varmistamassa että alles gut? Tämä keissi tosin aiheutti lähinnä morkkista, joten ei siitä sen enempää.