Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 971 781
  • 5 153

scholl

Jäsen
Koska joku avaa ketjun Elopille kenkää?

Päämarkkina-alueetkin ovat niin ja näin. Itse olen sitä mieltä, että kun Nokia-omistus on jossain jenkkien eläkesäätiöissä niin sen takia ollaan nyt Amerikka-keskeistä, ei päämarkkinoiden takia. RIM on mielestäni hyvä esimerkki siitä, ettei se homma ole mitään täysin Piilaaksokeskeistä.

Eikä Suomi ole huono juttu. On vain sellainen tilanne, että suomalainen insinööri on tylsä, emmekä osaa markkinoida. Sen takia ollaan tässä tilanteessa. Älypuhelimien lisäksi Nokialta puuttuu tarina, jonka vuoksi ihmiset haluaisivat nimenomaan Nokian. Enkä usko tuohon Elopiinkaan. Veikkaan, että Alexander Stubbkin olisi parempi tossa hommassa, koska toi Elop vaikuttaa sellaiselta läskiltä nörtiltä, joka sopii juuri Mikkisoftan tai Sulakkeeseen paremmin kuin kännykkäfirmaan.

Tässä asiassa voisi mennä jopa demareiden vaikutuspiiriin ja lukea otteita Marko Ahtisaaren vaimon Lisa Sounion kirjasta brändikäs. Sivulla 107 kerrotaan mm. "Suomen insinöörikoulutus on maailman huippuluokkaa, mutta suomipojat eivät erotu rivistä. Esimerkiksi Nokialla, Koneella ... alansa huippuasiantuntijat ovat särmättömiä". Sivu 119: "Huomiota saa myös tekemällä asioita kiinnostavasti." Sivulla 160: "Älä rakastu yhteen tuotteeseen. Sosiaaliset kyvyt ja taito tehdä diilejä ratkaisevat, ei yksittäinen tuote." Tuossahan se on, Nokia usein innostuu jostain tietystä omasta jutusta ja lopettavat projektit, joista voi tulla hyviä juttuja kuten mikä kosketusnäyttöpuhelin oli.

Loppuun täytyy vielä todeta se, että Nokia sponsorointistrategia on tähän aikaan perseestä. Jopa löysähousupiireissä tunnetuin sponsori Red Bull on keskittämässä sponsorointiaan formula ykkösiin ja futikseen samalla karsien häröilylajien tukemista. Se lentokonepujottelu loppuu nyt kokonaan. Samoin BMW satsaa kovasti perinteisiin lajeihin, mikä on nähty mm. maastohiihdon mc-sponsoroinnissa ja samoin yhtiöstä tuli mm. Berliinin maratonin pääsponsori. Nokian pitäisi siirtää kanssa sponsorieuroja oikeasti niihin lajeihin, joiden parissa on aikuisia bisnestyyppejä, eikä mitään ghettogängstiä. Futis, lätkä, hiihto, yleisurheilu, formula 1 ovat esim. niitä lajeja, joista pitäisi nyt katsoa kohteita, eikä joku lumilaudan ihmeellinen pellehyppy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä oli N8:n markkinointi? Come on. Ensimmäinen puhelin, jossa on oikea kamera. N8:n markkinointi olisi pitänyt rakentaa sen kameraominaisuuksien ympärille. Siitä olisi saanut aikaiseksi vaikka kuinka mehukkaita mainoskampanjoita, mutta ei.
 

scholl

Jäsen
Missä oli N8:n markkinointi? Come on. Ensimmäinen puhelin, jossa on oikea kamera. N8:n markkinointi olisi pitänyt rakentaa sen kameraominaisuuksien ympärille. Siitä olisi saanut aikaiseksi vaikka kuinka mehukkaita mainoskampanjoita, mutta ei.

Mitä Pamela Andersson -mainoskampanjalle muuten tapahtui? Jotenkin tuntuu, että koko homma unohdettiin. Itse en ainakaan muista kuulleeni siitä enää mitään.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mitä Pamela Andersson -mainoskampanjalle muuten tapahtui? Jotenkin tuntuu, että koko homma unohdettiin. Itse en ainakaan muista kuulleeni siitä enää mitään.

Se ei ollut koskaan suunniteltukaan Suomen markkinoille, kyllä sitä kai jenkkimediassa hehkutettiin enemmän.

Mutta sikäli N8:n markkinoinnin heikkous on ollut häkellyttävää, mutta vaikea kuvitella että tätä heikkoutta voi korjata millään nyt esitetyillä huhuilla, paitsi tietenkin vaihtamalla koko Nokian johtajisto jenkeiksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minäkin uskon jumalaan heti kun jumala sen vahvistaa...

Eikö tuo ollut suunnaatu koko yhtiölle?

Hyvin huomaa kyllä kommenteista kenen leipä riippuu Symbian/MeeGo/Nokia-jutuissa...

Ei vaan kuulosta kovin amerikkalaiselta, eikä kyllä suomalaiseltakaan sanoa henkilökunnalle "nyt ollaan kusessa". Ainaakaan sitä ei voi pitää kovin yleisenä tapana.

Oma leipäni riippuu nokiasta 0% tai muutenkaan kännyköistä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokia kills N9-00, its first MeeGo handset? -- Engadget Engadgetin mukaan tämä N9-00 on se puhelin, joka ei koskaan pääse kauppoihin. Nyt keskitytään N9-01, koodinimeltään "lankku", kehitystyöhön. Saa nähdä onko Engadget oikeassa huhuissaan ja heidän siteeraamaansa Eldar Murtazin.

Tässäon Elopin memo kokonaisuutena Nokian henkilökunnalle, tietolähteenä mobilereview.com:

The full memo is included below:

Hello there,

There is a pertinent story about a man who was working on an oil platform in the North Sea. He woke up one night from a loud explosion, which suddenly set his entire oil platform on fire. In mere moments, he was surrounded by flames. Through the smoke and heat, he barely made his way out of the chaos to the platform's edge. When he looked down over the edge, all he could see were the dark, cold, foreboding Atlantic waters.

As the fire approached him, the man had mere seconds to react. He could stand on the platform, and inevitably be consumed by the burning flames. Or, he could plunge 30 meters in to the freezing waters. The man was standing upon a "burning platform," and he needed to make a choice.

He decided to jump. It was unexpected. In ordinary circumstances, the man would never consider plunging into icy waters. But these were not ordinary times - his platform was on fire. The man survived the fall and the waters. After he was rescued, he noted that a "burning platform" caused a radical change in his behaviour.

We too, are standing on a "burning platform," and we must decide how we are going to change our behaviour.

Over the past few months, I've shared with you what I've heard from our shareholders, operators, developers, suppliers and from you. Today, I'm going to share what I've learned and what I have come to believe.

I have learned that we are standing on a burning platform.

And, we have more than one explosion - we have multiple points of scorching heat that are fuelling a blazing fire around us.

For example, there is intense heat coming from our competitors, more rapidly than we ever expected. Apple disrupted the market by redefining the smartphone and attracting developers to a closed, but very powerful ecosystem.

In 2008, Apple's market share in the $300+ price range was 25 percent; by 2010 it escalated to 61 percent. They are enjoying a tremendous growth trajectory with a 78 percent earnings growth year over year in Q4 2010. Apple demonstrated that if designed well, consumers would buy a high-priced phone with a great experience and developers would build applications. They changed the game, and today, Apple owns the high-end range.

And then, there is Android. In about two years, Android created a platform that attracts application developers, service providers and hardware manufacturers. Android came in at the high-end, they are now winning the mid-range, and quickly they are going downstream to phones under €100. Google has become a gravitational force, drawing much of the industry's innovation to its core.

Let's not forget about the low-end price range. In 2008, MediaTek supplied complete reference designs for phone chipsets, which enabled manufacturers in the Shenzhen region of China to produce phones at an unbelievable pace. By some accounts, this ecosystem now produces more than one third of the phones sold globally - taking share from us in emerging markets.

While competitors poured flames on our market share, what happened at Nokia? We fell behind, we missed big trends, and we lost time. At that time, we thought we were making the right decisions; but, with the benefit of hindsight, we now find ourselves years behind.

The first iPhone shipped in 2007, and we still don't have a product that is close to their experience. Android came on the scene just over 2 years ago, and this week they took our leadership position in smartphone volumes. Unbelievable.

We have some brilliant sources of innovation inside Nokia, but we are not bringing it to market fast enough. We thought MeeGo would be a platform for winning high-end smartphones. However, at this rate, by the end of 2011, we might have only one MeeGo product in the market.

At the midrange, we have Symbian. It has proven to be non-competitive in leading markets like North America. Additionally, Symbian is proving to be an increasingly difficult environment in which to develop to meet the continuously expanding consumer requirements, leading to slowness in product development and also creating a disadvantage when we seek to take advantage of new hardware platforms. As a result, if we continue like before, we will get further and further behind, while our competitors advance further and further ahead.

At the lower-end price range, Chinese OEMs are cranking out a device much faster than, as one Nokia employee said only partially in jest, "the time that it takes us to polish a PowerPoint presentation." They are fast, they are cheap, and they are challenging us.

And the truly perplexing aspect is that we're not even fighting with the right weapons. We are still too often trying to approach each price range on a device-to-device basis.

The battle of devices has now become a war of ecosystems, where ecosystems include not only the hardware and software of the device, but developers, applications, ecommerce, advertising, search, social applications, location-based services, unified communications and many other things. Our competitors aren't taking our market share with devices; they are taking our market share with an entire ecosystem. This means we're going to have to decide how we either build, catalyse or join an ecosystem.

This is one of the decisions we need to make. In the meantime, we've lost market share, we've lost mind share and we've lost time.

On Tuesday, Standard & Poor's informed that they will put our A long term and A-1 short term ratings on negative credit watch. This is a similar rating action to the one that Moody's took last week. Basically it means that during the next few weeks they will make an analysis of Nokia, and decide on a possible credit rating downgrade. Why are these credit agencies contemplating these changes? Because they are concerned about our competitiveness.

Consumer preference for Nokia declined worldwide. In the UK, our brand preference has slipped to 20 percent, which is 8 percent lower than last year. That means only 1 out of 5 people in the UK prefer Nokia to other brands. It's also down in the other markets, which are traditionally our strongholds: Russia, Germany, Indonesia, UAE, and on and on and on.

How did we get to this point? Why did we fall behind when the world around us evolved?

This is what I have been trying to understand. I believe at least some of it has been due to our attitude inside Nokia. We poured gasoline on our own burning platform. I believe we have lacked accountability and leadership to align and direct the company through these disruptive times. We had a series of misses. We haven't been delivering innovation fast enough. We're not collaborating internally.

Nokia, our platform is burning.

We are working on a path forward -- a path to rebuild our market leadership. When we share the new strategy on February 11, it will be a huge effort to transform our company. But, I believe that together, we can face the challenges ahead of us. Together, we can choose to define our future.

The burning platform, upon which the man found himself, caused the man to shift his behaviour, and take a bold and brave step into an uncertain future. He was able to tell his story. Now, we have a great opportunity to do the same.

Stephen.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Eldar Murtazin kirjoittaa Twitterissä, että perjantaina julkistetaan uutinen läheisemmästä yhteistyöstä MS:n kanssa. Ei uutisia uusista käyttöjärjestelmistä.
 

PJx

Jäsen
Insinöörinäkökulmasta voisi väittää, että Nokian ongelmat perustuvat isolta osalta päätöksestä mennä talous edellä. Aikoinaan ei poltettu rahaa siihen, että työkalut kehitettäisiin kuntoon. Käteen jäi vaikea alusta ja kaverit menivät ohi oikealta ja vasemmalta. Aihiot olivat käsissä aivan ajoissa. Nyt käsissä on "hitaat" lelut, joilla on vaikea ehtiä mukaan kisaan.

Jos taas ajatellaan MS:ää niin käsittääkseni, se elää Office-paketista, joka varmistaa muiden tuotteiden markkinat. DOS/Windows oli tie, joka petasi pohjan Officelle, joka on vaikea/mahdoton korvattava yrityksille. Kapula-osastolla Officen merkitys ei ole sama ja on vaikea nähdä Nokia/MS-liitoa muuna, kuin vanhojen ja väsyneiden liittona.

Näkisin, että tulevaisuus on jossain GPL v2- lisenssin tapaiseen perustuvassa ratkaisussa. Käyttämällä vaivaa tärkeimmän voi suojata, mutta toisaalta raskailta standardointi-prosesseilta vältytään. Tavoitteet saavutetaan muuta kautta paljon kevyemmin ja joustavammin. Toinen vaihtoehto on suljettu ratkaisu isoin panostuksin, mihin on tuskin enää varaa, sen aika meni jo. Google ymmärsi jutun juonen ja määräsi peliin uudet säännöt. Kääntöpuolena asiassa on, ettei Googlen "omaisuus" ole sekään kovin hyvin "suojattu", joten peesaamainen on optio, sitoutumatta hakukoneeseen...
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Eldar Murtazin kirjoittaa Twitterissä, että perjantaina julkistetaan uutinen läheisemmästä yhteistyöstä MS:n kanssa. Ei uutisia uusista käyttöjärjestelmistä.

Mjoo, olisikohan Nokia pistämässä Oven kiinni ja raottamassa ikkunaa Windows Livelle tai vastaavalle palvelulle? Tai ehkäpä Qt:tä ollaan viemässä MS:n suuntaan. Jänniä aikoja.
 

J.Petke

Jäsen
Nokialla oli tuossa murroskautena ehkä suurin ongelma ihan pelkässä ylimielisyydessä. Ei uskottu, että tulee haastajia ja joku muka kehittäisi jotain parempaa kuin heidän jutut ovat. Yhtäkkiä oltiinkin tilanteessa, että kilpailijoilla olikin ne kiinnostavimman innovaatiot ja itse jouduttiin kopioimaan muita vaikka itse oltiin keksitty nuo jo ajat sitten mutta ne olivat jääneet pöytälaatikkoon koska eihän nyt kukaan kosketusnäyttöä halua.

Toivottavasti eivät hautaa tuota MeeGoa. Vituttaa hieman tuo Elopin vittuilu. Paljonhan hänellä on asiaa mutta jotenkin aina etoo nuo tyypit ketkä ovat olleet paikalla kuukauden ja tietävät jo miten kaikki pitäisi tehdä ja kaikki pitäisi muuttaa. Kaikki on päin persettä ja tehty väärin. Ei taida Elop ihan hirveää suosiota vetää täällä Suomessa.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toivottavasti eivät hautaa tuota MeeGoa. Vituttaa hieman tuo Elopin vittuilu. Paljonhan hänellä on asiaa mutta jotenkin aina etoo nuo tyypit ketkä ovat olleet paikalla kuukauden ja tietävät jo miten kaikki pitäisi tehdä ja kaikki pitäisi muuttaa. Kaikki on päin persettä ja tehty väärin. Ei taida Elop ihan hirveää suosiota vetää täällä Suomessa.

Nokia on täynnä ennestään jo kahdenlaista kuppikuntaa: niitä jotka rutisee, että kuinka muut on niin vitun tyhmiä, ettei tästä tule mitään (katsoo vain firmasta poislähteneiden rutinoita) ja niitä joiden mukaan "We're number 1, so suck it". Iloinen olen siitä, että jälkimmäinen porukka hävisi tuon uuden TJ-vaalin. Toivon mukaan tuohon ensimmäiseen porukkaan saadaan puhallettua uusi into päälle. Ja sitten se kolmas ryhmä, suuri enemmistö pääsee viemään yhtä maailman parhaista firmoista oikealle paikalleen: kiistattomaksi ykköseksi kaikilla mittareilla.

Yksi asia mikä ei ole vielä Suomessa valjennut on se, että Nokia todellakin on todella, todella kusessa. Sekä markkinaosuus että marginaalit ovat ihan uudenlaisessa paineessa. Mooren laki ja 50 valmistajaa puskee Android-luurin hintaa kohti nollaa ja nykypaletilla ei siinä kilpajuoksussa välttämättä pysytä lainkaan. High-end-markkinaosuus on jo mennyttä. Sinne tunkeminen tosissaan vasta ehkä vuonna 2012 on todella kivinen tie paluuseen. Ja senkin kanssa ollaan jo osittain muiden armoilla, MeeGo ei ole mikään Nokian oma juttu vaan iso koalitio, jossa Nokia ei ole yksin määräävässä asemassa. Sitten Nokia lätkii päälle oman UI:nsa. Jotenkin kuulostaa tutulta ja kokeillulta menestysreseptiltä. Performanssi ei ainakaan toistaiseksi päätä huimaa. Markkinoilla 0 laitetta isolta brändiltä vuosi fuusion jälkeen. Jälkikäteen katsoen MeeGoon mukaan meneminen on iso moka. Suurella todennäköisyydellä Maemo 6 olisi jo valmis.

Mitään helppoa parannusta ei ole olemassa. Sellainen "me vain pannaan kone toimimaan paremmin" ratkaisu olisi toki kaikista paras ja on ainoa kestävä tie menestykseen. Ongelma vain on se, ettei sitä kukaan enää usko. Niin kuin oletettu Elop sanoi, Applen tasolle ei ole päästy neljässä vuodessa ja Android kasvoi nollasta yhtä isoksi kahdessa vuodessa. Eikä Nokia kyennyt reagoimaan oikein mitenkään. Nyt ei vain voi tulla sellaisen planin kanssa ulos, jossa viilataan organisaatiota ja vähennetään keskijohtoa. Planissa pitää olla jotain muutakin, jolla voidaan jotenkin elää tänä vuonna alas tulevan markkinaosuuden kanssa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Bitnir, minä rakastan sinua kuten vain mies voi miestä rakastaa.

Meegon pitää venyä moneen suuntaan. -> hidastaa Nokiaa.

Qt:n pitää taipua Symbianille, Meegolle, Windowsille, Macille ja Linuxille. -> Hidastaa Qt:n kehitystä ja Nokiaa.

Vai mistä tämä vitunmoinen mälvääminen johtuu? Kaksi ja puoli vuotta hankittiin Qt ja onko kehittäjien työkalut vieläkään millään järkevällä tasolla verrattuna kilpailijoihin?

Osaako joku arvailla, että onko tässä N9 -casessa kyse myös radikaaleista rautamuutoksista? Olen ymmärtänyt, että N9:n pitäisi olla multimediatykki ja sosiaalisen median sukkula. Kun katsoo nykyisiä menestyviä laitteita, niin onhan se melkoinen itsemurha lihottaa puhelinta laittamalla siihen fyysinen näppis.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nokian suurin vaikeus on ollut lähteä markkinakilpailuun muiden ehdoilla sekä Applen taianomainen kyky saada tiedotusvälineet syömään sen kädestä.

Esimerkkinä vaikka N8 ja iPhone4. Tiedotusvälineet olivat niin sokaisuneet valmiiksi Apple hypen edessä, että joku Mobile Review sai iPhonen lelukameran paremmaksi kuin Nokian todella hyvän kameran. Vaikka häkellyttävän hyviä Noksulla otettuja kuvia on netti pullollaan. Samoin se fakta on jäänyt unholaan, että PUHELIMENA Nokian puhelin on edelleen paras. Toimii erinomaisesti heikossakin kentässä ja äärimmäisissä sääoloissa. Samoin kännyköiden paras ja koko maailmassa ilmainen navigaattori on todellinen lisäarvoa tuova piirre.

Mutta kun lehdet vertaavat luureja täysin iPhonen ehdoilla, niin yhtäkkiä viihde- ja leluominaisuudet nousevat arvoon arvaamattomaan. Välittämättä siitä, että ne ovat sidottu Applen omaan viihdekauppaan.

Edelleenkin Nokia on tekniseltä osaamiseltaan mobiiliteollisuuden ykkönen. Tuotteistukseltaan ja markkinoinniltaan Nokia on valitettavasti kammottavan heikko.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jotenkin tuntuu että sekä täällä että Nokialla ei oikein vieläkään tajuta miksi iPhone jyrää. Jos menet ostamaan Nokian puheliminta, on hyllyssä tuhannen luuria erilaisin tyyppimerkinnöin, rumalla muotoilulla ja kaiken kirjavissa väreissä. iPhonea löytyy yleensä yksi malli ja yksi väri. Nokian myyjä on hiukan kujalla mitä mikäkin puhelin osaa, iPhonen myyjä pääsee heti luukuttamaan. Ja kun kuluttaja kertoo puhelimestaan toiselle, on kuluttajan helppo kertoa mitä hienoa iPhone osaa ja kaikki on hyvin yksinkertaista, vastaavalla Nokialla homma ei toimi näin.

Nokia on kokonaan missannut sen, että kalliskaan kännykkä ei ole enää investointi jota mietitään pitkään ja vertaillaan teknisiä ominaisuuksia ja hintoja, vaan nopeasti ja impulsiviisesti ostettava tuote, jossa fiilis on tärkeää. Ongelmien takana ei ole paha media, vaan yksinkertaisesti se että Nokialta puuttuu kuluttajaviesti miltei kokonaan, sekä brändin rakennustasolla pitkävaikutteisessa viestinnässä että kuluttajan ostohetkellä. Bisneksen tyly laki on se, että ennenkuin tämä asia korjaantuu tulee Nokia ottamaan koko ajan lisää turpaan vaikka insinöörit keksisi mitä härpäkkeitä.

Nokian markkinoinnin ja myynnin ongelmat ovat valtavat, ja toivon mukaan sieltä päästä yritystä tuuletetaan rajusti. Minulla on tuttu päämajassa markkinoinnin puolella ja niitä juttuja kuulleenna tilanne sisällä vielä mädempi kuin mitä ulos näkyy. Ja nyt puhun nimenomaan strategioista ja visioista, en mistään henkilösuhteista tai työpaikkailmapiiristä.
 
Mulla on esim. vieläkin viihteelle kullanvärinen D&G puhelin, vaikka se on puhelimena huono ja akku on onneton, mutta se on kullanvärinen ja pieni. Esim. kullanväristen ja muiden näyttävien puhelimien markkinat voisivat olla juuri iltakäyttöön olemassa, jos hintataso olisi nykyistä Vertun hintatasoa alhaisempi. Eivät kaikki ihmiset halua surffata puhelimella netissä, eikä ainakaan aina. Jos olet baarissa niin silloin puhelimella pitää pystyä soittamaan ja lähettää txt, ei muuta. Ulkonäkö on samalla tavalla olennaista kuin vaikkapa paidassa tai kellossa. Taskutkin ovat pienet, ei sinne mitään halkoja edes voi tunkea. Senhän takia moni ei kanna lompakkoakaan mukanaan illalla, vaan vain rahaa ja jonkun kortin.

Siis aivan totta, kaikkia markkinasegmenttejä ei ole osattu hyödyntää oikealla tavalla.

Hieman OT mutta pakko kysyä Schollilta, oliko tuo D&G Motorolan RAZR V3? Itselläni oli aikoinaan V3 ihan mustilla kuorilla. Tuo perusvärikin metallikuorisena ja upealla sinisellä näppäinvalaistuksella sai maaseudun baareissa tytöt uteliaaksi. Todellakin tyylikäs puhelin ja riitti soittamiseen ja tekstareiden lähettämiseen... Aikoinaan Nokian Zippo aiheutti hieman samaa ihastelua muiden silmissä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos Nokian uusi puhelinmalli E7 ei ala menestyä, niin siitä tulee E-flop!

Tämän mukahauskuuden olen keksinyt aivan itse..
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Ilmeisesti ei ainakaan Androidia ole tulossa nokialaisiin:
TechCrunchissa kommentoidaan googlemiehen twiittausta



Jotainhan Nokian on äkkiä tehtävä, sillä niin järkkyä käyttökokemusta esim N8 tarjoaa. Täällä ko. mallia jotkut ovat kehuneet, mutta itse en siitä kovin montaa hyvää puolta löydä. Sen jälkeen kun hommasin ensimmäisen i-laitteeni eli iPadin on tuo N8:n hommaaminen kaduttanut aina vain enemmän ja enemmän.


Jos joku haluaa tietää, että mikä mättää, niin päälimmäisenä mielessä se, että mitään ei löydä valikkomerestä ja jos löytää niin seuraavan tarvittavan homman valikot ovat taatusti erilaisia. Suurimman ahdituksen aiheuttaa kuitenkin se, että en pysty vastaamaan maileihin / lähettämään edelleen maileja, vaan mailisofta kaatuu. Ei ole ollut hyötyä uudelleenasennuksista eikä mistään muustakaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos joku haluaa tietää, että mikä mättää, niin päälimmäisenä mielessä se, että mitään ei löydä valikkomerestä ja jos löytää niin seuraavan tarvittavan homman valikot ovat taatusti erilaisia. Suurimman ahdituksen aiheuttaa kuitenkin se, että en pysty vastaamaan maileihin / lähettämään edelleen maileja, vaan mailisofta kaatuu. Ei ole ollut hyötyä uudelleenasennuksista eikä mistään muustakaan.

Valikkosäätämisestä on paha sanoa mitään, koska itse taas pidän siitä että asioita voi säätää, se jos valikkorakenteet ovat erilaisia on taas sitten juuri sellaista perinteistä Nokia-ajattelua, josta ei näköjään osata luopua.
Mutta kuitenkin pääasiassa kyse on markkinoinnista, jos N8:ia olisi markkinoitu ensisijaisesti kameranpuhelimena niin ei käyttökokemus olisi ollut niin olennaisessa roolissa. Ajatellaanpa vaikka nyt ensimmäistä iPhonea, mitä hienolla käytettävyydellä ja karkilla kun itse puhelinhan oli täysin avuton rimpula, mutta kun markkinointi sitten juuri fokusoidaan vahvuuksiin, saadaan ihmiset oikein haluamaan ostamaan tuote joka on käytännössä käytettävyydeltään (ominaisuuksien puutteen takia) teknisesti jälkeenjäänyt (kuka 3G:ta tarvitsee jne.). Mutta kun markkinointia ei tehty, puhelinta tietenkin vertaillaan tällöin ensisijaisesti muihin kilpailijoihin ja jossain alakappaleessa sitten mainitaan, värilaseista riippuen, että kamera on ok tai sitten ei.

Mutta tuo sähköpostihomma nyt on vain ihan omaa saamattomuutta, vie puhelin huoltoon tms. koska N8 on kuitenkin myynyt miljoonia ja jos sähköpostisofta oikeasti ei toimisi, niin siitä olisi kyllä "hieman" enemmän keskustelua. Eli kuulostaa nyt lähinnä jonkinlaiselta maanantaikappaleelta. Oma 60v faija onnistui ihan itse asentamaan ja ottamaan käyttöön C7:n meilin, mikä on kai sama softa, joten kovinkaan vaikeaa se ei voi olla. Mutta tietenkin onhan se oma valinta vain murjottaa ongelman edessä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Valikkosäätämisestä on paha sanoa mitään, koska itse taas pidän siitä että asioita voi säätää, se jos valikkorakenteet ovat erilaisia on taas sitten juuri sellaista perinteistä Nokia-ajattelua, josta ei näköjään osata luopua.

Tämä on asenne, johon Nokia kaatuu. Se osa ihmisistä, jotka pitävät puhelimen säätämisestä, on häviävän pieni. Suurin osa kuluttajista kokee säätömahdollisuuden epämääräisyytenä, joka vain häiritsee. Juuri tämä on sitä käyttäjäkokemuksen heikkoutta, josta Nokiaa jatkuvasti mollataan ja on uskomatonta, että edelleen firman puhelimet ovat samanlaisia purkkaviritelmiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on asenne, johon Nokia kaatuu. Se osa ihmisistä, jotka pitävät puhelimen säätämisestä, on häviävän pieni. Suurin osa kuluttajista kokee säätömahdollisuuden epämääräisyytenä, joka vain häiritsee. Juuri tämä on sitä käyttäjäkokemuksen heikkoutta, josta Nokiaa jatkuvasti mollataan ja on uskomatonta, että edelleen firman puhelimet ovat samanlaisia purkkaviritelmiä.
Ongelmanahan ei ole säätämisen määrä. Androidia voi säätää miten haluaa, peruskäyttäjäkin. Nokialaisissa suurin osa toiminnoista löytyy aivan älyttömien valikkopolkujen takaa kun Androidissa ja Iphonella toiminnot löytyvät ilman etsimistä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Symppari aiheuttaa joka kerta Subway-fiiliksen: mistä leivästä, kuinka pitkä, mikä paahto, mitkä täytteet, mitkä kastikkeet, minkä verran tulisuutta.... toistakymmentä valintaa silloin kun on kiljuvin nälkä. Ja seuraavalla kerralla sama uudestaan.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Mutta tuo sähköpostihomma nyt on vain ihan omaa saamattomuutta, vie puhelin huoltoon tms. koska N8 on kuitenkin myynyt miljoonia ja jos sähköpostisofta oikeasti ei toimisi, niin siitä olisi kyllä "hieman" enemmän keskustelua. Eli kuulostaa nyt lähinnä jonkinlaiselta maanantaikappaleelta.

Ajattelin ensiksi venailla tuon Symbianin päivityksen (jos se jonain päivänä olisi saatavila myös minun luuriini) ja lisäksi tuo mailinlähetystoiminto on ollut aika lailla tarpeeton iPadin hommaamisen jälkeen. Yhdestä exchangesta nyt en jaksa enää mainitakaan, joten olen vain tyytyväinen, kun tuo luurini suostuu synkkaamaan tuon duuniasioissa merkitsevän kalenterin kutakuinkin hyvin.

EDIT:
Lisäyksenä vielä, että meikusta ei saa mitään omppufania tekemälläkään. Nokialainen on ollut taskussa vuodesta 1997 lähtien lukuunottamatta viime syksyä, jolloin nappasin kaupasta Samsungin Windows-luurin (joka on paskin ikinä käyttämäni luuri). Pari kuukautta kesti tuo suhde Samsungiin.
 
Viimeksi muokattu:

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Ongelmanahan ei ole säätämisen määrä. Androidia voi säätää miten haluaa, peruskäyttäjäkin. Nokialaisissa suurin osa toiminnoista löytyy aivan älyttömien valikkopolkujen takaa kun Androidissa ja Iphonella toiminnot löytyvät ilman etsimistä.

Esimerkkinä N8:n laitepäivityksen tarkistus:
"valikko" -> "asetukset" -> "puhelin" -> puhelimen hall." -> "laitepäivitykset" -> "valinnat" -> "tarkista päivitykset"

tämän jälkeen aloitetaan tarkistus ja jos satut hetken vilkaisemaan muualle on tuo ilmoitus siiten saatavuudesta tai saamattomuudesta kadonnut, jolloin kaksi viimeistä vaihetta saa toistaa uudestaan.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Esimerkkinä N8:n laitepäivityksen tarkistus:
"valikko" -> "asetukset" -> "puhelin" -> puhelimen hall." -> "laitepäivitykset" -> "valinnat" -> "tarkista päivitykset"

tämän jälkeen aloitetaan tarkistus ja jos satut hetken vilkaisemaan muualle on tuo ilmoitus siiten saatavuudesta tai saamattomuudesta kadonnut, jolloin kaksi viimeistä vaihetta saa toistaa uudestaan.

Tai sitten kirjottaa puhelinnäkymään *#0000# ja saa tuon versioikkunan josta voi options menusta valita tuon tarkista päivitykset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös