Koska joku avaa ketjun Elopille kenkää?
Päämarkkina-alueetkin ovat niin ja näin. Itse olen sitä mieltä, että kun Nokia-omistus on jossain jenkkien eläkesäätiöissä niin sen takia ollaan nyt Amerikka-keskeistä, ei päämarkkinoiden takia. RIM on mielestäni hyvä esimerkki siitä, ettei se homma ole mitään täysin Piilaaksokeskeistä.
Eikä Suomi ole huono juttu. On vain sellainen tilanne, että suomalainen insinööri on tylsä, emmekä osaa markkinoida. Sen takia ollaan tässä tilanteessa. Älypuhelimien lisäksi Nokialta puuttuu tarina, jonka vuoksi ihmiset haluaisivat nimenomaan Nokian. Enkä usko tuohon Elopiinkaan. Veikkaan, että Alexander Stubbkin olisi parempi tossa hommassa, koska toi Elop vaikuttaa sellaiselta läskiltä nörtiltä, joka sopii juuri Mikkisoftan tai Sulakkeeseen paremmin kuin kännykkäfirmaan.
Tässä asiassa voisi mennä jopa demareiden vaikutuspiiriin ja lukea otteita Marko Ahtisaaren vaimon Lisa Sounion kirjasta brändikäs. Sivulla 107 kerrotaan mm. "Suomen insinöörikoulutus on maailman huippuluokkaa, mutta suomipojat eivät erotu rivistä. Esimerkiksi Nokialla, Koneella ... alansa huippuasiantuntijat ovat särmättömiä". Sivu 119: "Huomiota saa myös tekemällä asioita kiinnostavasti." Sivulla 160: "Älä rakastu yhteen tuotteeseen. Sosiaaliset kyvyt ja taito tehdä diilejä ratkaisevat, ei yksittäinen tuote." Tuossahan se on, Nokia usein innostuu jostain tietystä omasta jutusta ja lopettavat projektit, joista voi tulla hyviä juttuja kuten mikä kosketusnäyttöpuhelin oli.
Loppuun täytyy vielä todeta se, että Nokia sponsorointistrategia on tähän aikaan perseestä. Jopa löysähousupiireissä tunnetuin sponsori Red Bull on keskittämässä sponsorointiaan formula ykkösiin ja futikseen samalla karsien häröilylajien tukemista. Se lentokonepujottelu loppuu nyt kokonaan. Samoin BMW satsaa kovasti perinteisiin lajeihin, mikä on nähty mm. maastohiihdon mc-sponsoroinnissa ja samoin yhtiöstä tuli mm. Berliinin maratonin pääsponsori. Nokian pitäisi siirtää kanssa sponsorieuroja oikeasti niihin lajeihin, joiden parissa on aikuisia bisnestyyppejä, eikä mitään ghettogängstiä. Futis, lätkä, hiihto, yleisurheilu, formula 1 ovat esim. niitä lajeja, joista pitäisi nyt katsoa kohteita, eikä joku lumilaudan ihmeellinen pellehyppy.
Päämarkkina-alueetkin ovat niin ja näin. Itse olen sitä mieltä, että kun Nokia-omistus on jossain jenkkien eläkesäätiöissä niin sen takia ollaan nyt Amerikka-keskeistä, ei päämarkkinoiden takia. RIM on mielestäni hyvä esimerkki siitä, ettei se homma ole mitään täysin Piilaaksokeskeistä.
Eikä Suomi ole huono juttu. On vain sellainen tilanne, että suomalainen insinööri on tylsä, emmekä osaa markkinoida. Sen takia ollaan tässä tilanteessa. Älypuhelimien lisäksi Nokialta puuttuu tarina, jonka vuoksi ihmiset haluaisivat nimenomaan Nokian. Enkä usko tuohon Elopiinkaan. Veikkaan, että Alexander Stubbkin olisi parempi tossa hommassa, koska toi Elop vaikuttaa sellaiselta läskiltä nörtiltä, joka sopii juuri Mikkisoftan tai Sulakkeeseen paremmin kuin kännykkäfirmaan.
Tässä asiassa voisi mennä jopa demareiden vaikutuspiiriin ja lukea otteita Marko Ahtisaaren vaimon Lisa Sounion kirjasta brändikäs. Sivulla 107 kerrotaan mm. "Suomen insinöörikoulutus on maailman huippuluokkaa, mutta suomipojat eivät erotu rivistä. Esimerkiksi Nokialla, Koneella ... alansa huippuasiantuntijat ovat särmättömiä". Sivu 119: "Huomiota saa myös tekemällä asioita kiinnostavasti." Sivulla 160: "Älä rakastu yhteen tuotteeseen. Sosiaaliset kyvyt ja taito tehdä diilejä ratkaisevat, ei yksittäinen tuote." Tuossahan se on, Nokia usein innostuu jostain tietystä omasta jutusta ja lopettavat projektit, joista voi tulla hyviä juttuja kuten mikä kosketusnäyttöpuhelin oli.
Loppuun täytyy vielä todeta se, että Nokia sponsorointistrategia on tähän aikaan perseestä. Jopa löysähousupiireissä tunnetuin sponsori Red Bull on keskittämässä sponsorointiaan formula ykkösiin ja futikseen samalla karsien häröilylajien tukemista. Se lentokonepujottelu loppuu nyt kokonaan. Samoin BMW satsaa kovasti perinteisiin lajeihin, mikä on nähty mm. maastohiihdon mc-sponsoroinnissa ja samoin yhtiöstä tuli mm. Berliinin maratonin pääsponsori. Nokian pitäisi siirtää kanssa sponsorieuroja oikeasti niihin lajeihin, joiden parissa on aikuisia bisnestyyppejä, eikä mitään ghettogängstiä. Futis, lätkä, hiihto, yleisurheilu, formula 1 ovat esim. niitä lajeja, joista pitäisi nyt katsoa kohteita, eikä joku lumilaudan ihmeellinen pellehyppy.