Huoh, välillä tuntuu, että tässä pitäisi olla ihan sua varten tavuviivat. Toki puhumme mobiilikäyttöjärjestelmistä. Microsoftin osaaminen PC-maailmassa (ja jopa aiempi ihan vankka asema älypuhelimissa) ei paljon lämmitä tällä hetkellä, kun Windows Phone 7:lla yritetään uutta starttia.
Niin, samaa sanottiin konsoleittenkin osalta ensimmäisen Xboxin myötä. Lähinnä tarkoitin sitä, että samalla lailla myös MS on menettänyt osuuksiaan menneisyydestä kuin Nokia nyt, silti varsinaisesti vielä mitenkään kaatumatta.
Vahva luotto sulla on. Ihan mielenkiinnosta, miten itse näet Symbianin tulevaisuuden? Vaikkapa markkinaosuuden 2011 ja 2012 lopussa?
No osakkeenomistajana pitää uskaltaa veikata, jos ei pelaa ei voi voittaa.
Markkinaosuus on sikäli yhdentekevä, kunhan volyymit pysyvät ylhäällä (ja Nokia olisi kyllä joutunut antamaan negaria jos volyymit eivät olisi Q4:lla odotusten mukaiset, eli ainakin yhden kvartaalin saamme taas odottaa Nokian kaatumista) ja keskihinta ei ainakaan romahda, nythän kai on käymässä päinvastoin kun S^3:n myötä korkeamman hinnan älypuhelimet ovat saaneet taas nostetta.
Huolimatta siitä mitä media uutisoi myyntitilastojen piikkipaikoista, niin kun katsoo erilaisia myyntitilastoja valmistajakohtaisesti, Nokian mallit ovat vielä varsin hyvillä sijoilla enkä itse oleta että Symbianin markkinaosuus olennaisesti laskee tulevana vuonna. Kaikki eivät kuitenkaan tahdo ostaa 400+ euron älypuhelinta ja niin kauan kuin halvemmissa Androideissa on merkittäviä käytettävyys-, luotettavuus yms. ongelmia niin Nokian markkinaosuus halvemmissa luureissa pysynee kuosissa.
Kiinahalpikset sitten ovat oma asiansa, mutta niitten vaikutus alkaa näkymään todenteolla vasta 2012, mutta toisaalta juuri se oma ekosysteemi tulee silloin olemaan Nokian etu muihin Android-valmistajiin nähden, jotka joutuvat kilpailemaan kaikki toisiaan vastaan koska tuote on sinänsä identtinen.
Olen itse lähtenyt peliin sillä oletuksella, että
1) Nokia maksaa keväällä 40-50c osingon, mahdollisesti jopa enemmän jos Q4 on ollut erityisen hyvä ja hallitus tahtoo lämmitellä sijoittajia, kassa ja tulos mahdollistaisivat jonkun kivan 70-80c:kin helposti.
2) Q4/2011 Nokian osake on väh 9-10 euroa, kun puhelinten keskihinta on noussut S^3-tuotteitten myötä, volyymit pysyneet about samoina. Meegoon en vielä 2011 osalta laske paljoa, etenkin jos huhut julkistuksen viivästymisestä H2/2011 pitävät paikkansa.
Jos nyt jotain määristä pitää sanoa, niin osakkeita on niukasti nelinumeroinen määrä, keskihinnalla 7 ja risat joten vittuilua otetaan vastaan ensi jouluna jos vetoni menee pieleen ja eipä Suomen kansantalouskaan silloin erityisesti hurraa.