Re: Muksulle
Viestin lähetti Eldritch
Totta, kolmikko on epäonnistunut surkeasti (kaksi heistä tosin osittain sairauksien vuoksi), mutta joku toinen tj ei olisi rakentanut näiden kolmen hepun varaan niin paljoa. Ja hyvästä syystä.
Olen toki samaa mieltä. Sitä minä juuri tarkoitankin sillä, että miesten pitäisi päästä kykyjään vastaaviin rooleihin. Jos tehdään syntiä ja spekuloidaan, niin Kuhta pärjäisi kyllä normaalikunnossa ykkösketjussa kahden kysymysmerkin vierellä. Mäkiaho kelpaisi kakkoseen Cipruksen ja vaikka Grünnin kanssa. Tuo olisikin muuten ihan hyvä kakkoskenttä jäällä, vaikkei niin kauhean nimekäs. Kölli kelpaisi kolmoseen viime kaudenkin kunnossaan.
Ongelmana vain tässäkin niinkuin kirjoitin on se että äijät on olleet paljon oletettua huonompia. Ei siis sillä hyvä, että näistä miehistä ei ykkösketjua tule, se nyt olisikin ollut jotain - vaan nyt he eivät pelaa tarpeeksi hyvin edes noihin kohtuudella vaadittaviin rooleihinsa nähden. Samalla tämä on vaikuttanut aivan hillittömästi HIFK:n hyökkäyspään vaarallisuuteen ja kenties vielä enemmän koko joukkueen suoritusvarmuuteen, kahden keskeisen veteraanihyökkääjän ollessa sivussa ja kolmannen haahuillessa jäällä kuin yleisövuorolla. Mäkiahoa ei tietysti voi aivan hirveästi syyttää, koska mies meni rikki ja Kortelainenkin on sairastellut, jne. Mutta jos nyt katsotaan tilannetta nimenomaan joukkueen näkökulmasta, niin syyt panoksen puuttumisen taustalla ovat aika samantekevät - vaikka ne olisivat miten loogiset.
Viestin lähetti Eldritch
Kortelainen: vaikka kuinka HIFK-lasein miestä katsoisi, hänen uransa on kiistatta luisussa. [SNIP] hän on kunnostautunut hiipuvan taustatuen antajana.
Kolmoseen siis.
Viestin lähetti Eldritch
Mäkiaho: Kolmena HIFK-kautenaan Mäkiaho on ollut luokaton muutamia välähdyksiä lukuunottamatta. Kun hän tuli HIFK:hon, hän oli 20 maalia-per-kausi -maajoukkuemies ja tulevaisuuden NHL-toivo. Nyt hän on jäähyherkkä kolmosketjun pelaaja, jonka huippu on kymmenen maalia kaudessa.
Mäkiahokin on kyllä ollut aina rikki, ja tälle kaudelle mies pääsi harjoittelemaan kohtalaisen terveenä. Perusteita optimismiin siis oli ainakin johonkin rajaan asti. Tiedä sitten onko kausi nyt pilalla, vai vieläkö Mäkiaho punnertaa takaisin raiteille.
Viestin lähetti Eldritch
Kuhta: Ollut parhaimmillaan loistava, mutta a) aina runkosarjassa ja b) aina silloin kun häntä sitä vähiten odotetaan. Siteeraan kiireessä ulkomuistista Kuhdan playoff-saldoa: 14 ottelua, 0+1. Siitäkin huolimatta, että viime pudotuspeleissä hän pelasi ykkösessä Bednarin laidalla.
Alkukausi on trion osalta ollut surkea, eri asia on se kuinka suuri yllätys se on. Noin huonoksi en minäkään olisi Kuhtaa uskonut, mutta silti kapteenin arvon antaminen ei varmasti ollut psykologisesti viisain tempaus.
No enpä voi paljoa väittää vastaan. Tosin viime pudotuspelit olivat aika erikoiset kaikkiaankin. Jotenkin vain monilla - minä mukaanlukien - oli kovat odotukset Kuhdan noususta, ja sen sijaan mies onkin lässähtänyt aivan surffailijaksi. Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä tuosta C:stä.
Viestin lähetti Eldritch
Lisäksi Vauhkosen hankkiminen on pitkä miinus Penalle – miksi päästää Rajamäki pois ja ostaa tilalle viisi vuotta vanhempi ja viisi kertaa huonompi pelaaja.
No ei mene jakoon minullakaan. Rajamäen päästäminen oli kyllä aivan käsittämätön liike. Vauhkosen hankkiminen jos sitä katsoo aivan erillisenä liikkeenä on minun nähdäkseni puolusteltavissa sillä, että junnuille oli tarkoitus antaa paljon vastuuta, mutta joukkue tarvitsee myös kokemusta. Jos vauhkonen ei ole kovin kallis mies, niin en näe hänen ostamistaan minään merkittävänä mokana. Joskaan ei se mikään positiivinenkaan liike ollut.
Viestin lähetti Eldritch
Salminen oli hyvä hankinta, mutta sekin tapahtui kovin myöhään että se oli silloin hankinta tyyliin kuka-hyvänsä-hyökkääjä-tänne-äkkiä, ei osoitus joukkueenrakennustaidosta – eikä kovin moni muu seura miehestä ollut kiinnostunutkaan.
No niin no. Minusta taas hankinta on sitäkin parempi, koska se tehtiin pakkosaumassa. Halpuuskaan ei ole huono asia. Kumpikaan ei poista sitä tosiasiaa, että Salminen on hoitanut oman tonttinsa aivan kohtuudella.
Viestin lähetti Eldritch
Miinukseksi laskisin myös Niemisen siirron, koska a) ketään ei tullut taaskaan tilalle ja b) HIFK maksaa edelleen Veikon palkkaa.
No Nieminen oli se mies, jonka minä halusin viime kauden joukkueesta pihalle, joten en kyllä voi valittaa kun mies meni.
Viestin lähetti Eldritch
Penan peeärrän epäonnistuminen on lähempänä kolmea miinusta kuin yhtä – enkä tarkoita pelkästään sitä, että me muutama Jatkoajan mimoosa olemme paremman tekemisen puutteessa närkästyneitä saamastamme kohtelusta. Niin huonoa tunnelmaa kuin eilen oli hallissa en muista nähneeni ikinä (eli kymmeneen vuoteen).
Heh. Arvasin, että joku sanoo noista miinuksista. Kyllä niitä tuohon voi tosiaan enemmänkin laittaa, makunsa mukaan. Voisin minäkin, mutta kun ajattelin vain sivuta tuota ongelmaa tässä kohtaa. Sitä kun paikat on täynnä muutenkin.
Viestin lähetti Eldritch
Kauden alkua ei mielestäni myöskään voi sanoa huonoksi. Ensimmäiset kymmenen peliä – kaikista herkin jakso – menivät varsin hyvin, ongelmat alkoivat vasta sitten kun junnujen alkuinnostus vaihtui shokiksi sm-liigan kovasta arjesta.
Jep. Nyt olisi sitten aika veteraanien pitää laiva pystyssä kun se o alkanut heilumaan. Ei vain vapaaehtoisia näy, ei kuulu.
Viestin lähetti Eldritch
Konkretisoisitko vielä tuon "paskan heittäminen rattailta" -kohdan? Jos tarkoitat osastoa Caloun–Nieminen–Pirjetä, olen hieman eri mieltä. Jos rattailla pitää paskaa raahata, minä raahaisin niillä mieluummin ratkaisuihin kykenevää vaikeaa paskaa kuin nöyrää mutta mitätöntä paskaa.
Calounin olisin halunnut ehdottomasti pitää. Viis oikeista ja etenkin valtavasta määrästä keksittyjä ongelmia miehen persoonan ympärillä - hän on pelimies viimeisen päälle. Jotain kertoo sekin, että mies pelasi aivan perseestä kun teki vain melkein piste per peli.
Pirjetän ja Niemisen lähteminen oli pelkkää positiivista. Nieminen on juoppo ja puheet kesän kovasta treenaamisesta olivat täyttä paskaa, ja tulivat pääasiassa Ipan leiristä siirron jälkeen. Jokainen voi tsekata Veikon posket nyt. Tuollaista miestä ei todellakaan tarvita tällaiseen junnuja vilisevään joukkueeseen. Eikä se Nieminen nyt niin paljoa saanut aikaan jäälläkään, vaikka tietysti olisi voinut,
jos[... Pirjetä taas ei ole vakuuttanut Oulussakaan ja jokseenkin epätasaisia olivat hänenkin otteensa.
Lopulta paskan heittämiseen rattailta liittyy ennenkaikkea Lehkosen heivaaminen huspoiskauas. Minulle on yksi hailea mitä Lehkonen jatkossa saa aikaan/on saamatta. HIFK:ssa miehen ainoa merkittävä positiivinen saavutus tuli verbaalisella puolella ja johti 10 matsin toimitsijakieltoon. Tosin pakko on sanoa, että se "nyt tulee Pesoselle noutaja, vittu, ja lujaa!" oli kyllä ihan hyvä saavutus. Hetken silloin luulin, että HIFK is back. Turha oli luuloni.
Valmennuksesta jatkossa sen verran, että niin surullista kuin se onkin, on HIFK:n vaihdettava maalivahtivalmennus mielellään jo ensi keväänä. Sille ei vain voi mitään, että vaikka Kaakulla onkin paikkansa HIFK-sydämessä, niin tähän ei ole enää varaa. Valitettavasti.