Niskakramppi: miten saan pääni pois kainalosta?

  • 19 383
  • 12

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heräsin aamulla ja tuttuun tapaan avasin heti kompuutterin. Sitten siinä hetken toljailtuani rysähti niskassa jokin. Päätä ei saanut kivulta suoraksi. jonkinlainen suonenvetoa muistuttava iski aina heti, kun kuuppaa yritti kääntää vasemmasta kainalosta jonnekin muualle. Ajattelin, että eiköhän mene kohta ohi ja menin kuumaan suihkuun venyttelemään varovasti. Ei se sillä kuitenkaan toennut.
Päivällä oli pakko mennä lääkäriin katse maassa, ja sain reseptillä relaksanttikipulääkeyhdistelmää. Googlettamalla muuten jokseenkin huvittavasti paljastui, että 30.11 tämä lääke vedetään markkinoilta sen liiallisen viihdekäytön vuoksi. Syykin on sinänsä ymmärrettävä, koska napeista saa melko kivan euforian. Kipuun se ei kuitenkaan sinänsä vaikuttanut eikä vieläkään mitään suurempaa muutosta tilassa ole tapahtunut.

Liikunta on muun muassa sairastelusta johtuen jäänyt vähemmälle viime aikoina, ja lapaluiden välissä jokin klikki tuntunut jo pitempään, joten sinänsä en ihmettele, miten juuri nyt iski tällainen vaiva.

Onko kokemuksia vastaaavasta? Miten minun kannattaisi vaivaani hoitaa muuten kuin nauttimalla näitä vielä neljä päivää laillisia huumeita? Yrittääkö hampaat irvessä pitää päätä mahdollisimman suorassa, jolloin muu kroppa ei mene sekaisin vai pitää nuppia aina kivuttomassa asennossa? Yrittääkö siis jonkinlaista aktiivista terapiaa vai olla täyslevossa?
 
Suihkutellessa kannattaa ainakin kokeilla pelkän kuuman veden sijasta vaihtelua kuumasta kylmään ja takaisin. Siinä kun muutaman kerran renkkaa eestaas, niin verenkiertoa se ainakin lisää.
 
K

kangaroo

Käy hyvällä fysioterapeutilla/urheiluhierojalla. Niillä on nuo oireet ja niiden syyt useimmiten paremmin tiedossa kuin jollakin yleislääkärillä, jotka syöttävät relaksantteja ja Burana 800:aa. Seuraavaksi ortopedille, ellei homma selviä.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käy hyvällä fysioterapeutilla/urheiluhierojalla. Niillä on nuo oireet ja niiden syyt useimmiten paremmin tiedossa kuin jollakin yleislääkärillä, jotka syöttävät relaksantteja ja Burana 800:aa. Seuraavaksi ortopedille, ellei homma selviä.

Periaatteessa minun kyllä pitäisi osata hoitaa kroppaani, joten kyse ei tässä ole tiedon puutteesta vaan viitsimisestä. Tulevaisuus on omissa käsissä.

Kuvittelisin, että akuutissa kramppi- tai tulehdustilassa manipulointi ei auttaisi asiaa. Mitään tietoa asiasta toisaalta ei ole, joten voin toki olla väärässä.

Nyt aamulla tuntuu siltä, että tila saattaa olla mennyt hieman parempaan suuntaan. Tai sitten sitä on vaan yöstä puutunut.
 

käki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Googlettamalla muuten jokseenkin huvittavasti paljastui, että 30.11 tämä lääke vedetään markkinoilta sen liiallisen viihdekäytön vuoksi. Syykin on sinänsä ymmärrettävä, koska napeista saa melko kivan euforian.



Mikähän lääke mahtaa olla kyseessä?
Itse ole joutunut jo jonkin aikaa syömään sekä kipulääkkeitä että relaksantteja ja olisi kiva tietää mahdanko itsekin popsia kyseisiä viihde mömmöjä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvittelisin, että akuutissa kramppi- tai tulehdustilassa manipulointi ei auttaisi asiaa. Mitään tietoa asiasta toisaalta ei ole, joten voin toki olla väärässä.
Akuutti oireilu tulee hoitaa tulehduskipulääkkeillä ja relaksanteilla. Sitten, kun "tilanne" on saatu rauhoittumaan siellä niskassa, niin voi alkaa hoitamaan oireiden alkuperää. Siinä on sitten paljonkin vaihtoehtoja ja ensimmäisenä kannattaa rajoittaa koneella istumista, jos vain mahdollista, koska se lienee tässäkin se perimmäinen ongelma. Sen lisäksi sitten liikuntaa, hierontaa ja muutama vierailu naprapaatilla/osteopaatilla/kiropraktikolla, niin eiköhän rupea helpottamaan.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikähän lääke mahtaa olla kyseessä?
Itse ole joutunut jo jonkin aikaa syömään sekä kipulääkkeitä että relaksantteja ja olisi kiva tietää mahdanko itsekin popsia kyseisiä viihde mömmöjä.

Somadril Comp. http://www.nam.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/somadril_comp.html

Et varmaankaan popsi tätä lääkettä, koska sitä kai määrätään harvoin. Minä luullakseni sain juuri tämän kuurin, koska kerroin lääkärille, että asetyylisalisyylihappo- ja ibuprofeiinivalmisteet ovat aiheuttaneet minulle vatsaongelmia, mikä sulkee pois perinteisempiä kipulääkkeitä. Somadrilissa kipulääkkeen virkaa toimittaa parasetamoli, joka ei tuhoa vatsan limakalvoja.
 
Viimeksi muokattu:

käki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Somadril Comp. http://www.nam.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/somadril_comp.html

Et varmaankaan popsi tätä lääkettä, koska sitä kai määrätään harvoin. Minä luullakseni sain juuri tämän kuurin, koska kerroin lääkärille, että asetyylisalisyylihappo- ja ibuprofeiinivalmisteet ovat aiheuttaneet minulle vatsaongelmia, mikä sulkee pois perinteisempiä kipulääkkeitä. Somadrilissa kipulääkkeen virkaa toimittaa parasetamoli, joka ei tuhoa vatsan limakalvoja.


Juu, tuo lääke ei ole kyseessä.

Kaivelin hieman nettiä ja totesin, että nämä kodeiinia sisältävätkään lääkkeet eivät näköjään ole kovin fiksuja pidemmän päälle.
Vaikka onhan sen kyllä huomannut, kun pahemman kiputilan, ja niin ollen runsaammman lääkityksen, jälkeen palaa minimiannokseen, on pitkän aikaa krapulainen /flunssainen olo. Vieroituoireitahan ne ovat...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuulostaapa hyvältä nuo Somadrilit. Mistähän saisi? Pitäisikö mennä valittamaan niskoja, onhan ne vähän jumissa...

...euforiaa. Kiitos.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsellä kävi ilmeisesti samanlainen lagi niskassa kerran. About 12-13-vuotiaana ajelin mopolla ja tienpäässä sitten käännyin ja samalla kun kallistin päätä niin niskasta kuului naksahdus/rusahdus ja pää jäi kenottamaan sivulle. Suoraan ja normaaliasentoon saaminen oli aivan mahdotonta ja samoin pään kallistaminen kohti olkapäätä. Aika tuskaista oli taiteilla kypärä päässä loppumatka kun päätä ei voi liikuttaa. Sitten hieronnalla ja mobilatilla tms. saatiin seuraavana päivänä niska kuntoon.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse olen hoitanut vastaavia niskaoireita Sirdalud 4mg ja Burana 600 mg lääkecocktaililla niin, että nappaan kaksi Buranaa + Sirdaludin ennen nukkumaanmenoa. Sirdalud tehoaa meikäläiseen niin tehokkaasti että 15-20 min sisällä nukuttaa, joten pakko käyttää yötä vasten. Solomon kun ei voi Buranaa ibuprofeenin takia käyttää, niin voisit korvata sen esim. Panadolilla.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sirdalud tehoaa meikäläiseen niin tehokkaasti että 15-20 min sisällä nukuttaa, joten pakko käyttää yötä vasten. Solomon kun ei voi Buranaa ibuprofeenin takia käyttää, niin voisit korvata sen esim. Panadolilla.

Perheen lääkeaine-ekspertti eli pikkuveli luuli myös minulle annettavan tuota Sirdaludia, mutta pitäydytään nyt tuossa Somadrilissa. Onhan se sentään kohta virallisesti huumausaine. Ei se ihan paskaa voi olla.

Päihdelinkissäkin joku valistunut innoissaan hekotteli, että kuudella Somadril-tabletilla saa itsensä jo morfiinipökkelöön verrattavaan kuosiin, joten siitä vaan napsimaan, jos oikein niskaa pakottaa ja ihmissuhdekin alkaa haihtua. No, tämä taisi vetää jotakin ihmeen Subutexia vielä samassa cocktailissa. Sitä ei valitettavasti taida saada edes Yliopiston Apteekista enää tähän hätään.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on kanssa samanlaista vikaa tullut venytellessä. Tosin muutenkin niskat naksuu nuoruuden toilailujen takia. Mutta välillä venytellessä menee niska lukkoon. Tosin mulla on päinvastoin, eli en voi niskaa taittaa hirveesti vaan pitää pitää pää suorassa. Pari päivää niin niska on taas kunnossa. Varmaan joku hermo jumissa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös